Jump to content

Music service-providers


VANZOMERENG
 Share

Recommended Posts

Nieuw topic om ervaringen te delen m.b.t. Music service-providers zoals:

- Spotify
- Deezer
- Tidal
- Qubuz
- Wimp
- etc..

 

Zaken als:

- geluidskwaliteiten / keuzes uit verschillende birates MP3, Flac, HiRes etc..
- bedieningsgemak / functies
- muziek keuze / aantal titels etc.

- kosten abonnement

 

Bij de aanschaf van mijn Pioneer N70A, heb ik een gratis abo op Qubuz ontvangen van 3 maanden.

Dit betreft dan het gebruik van muziek in Flac-qualiteit, met keuze uit 2,4 miljoen titels

Normaal kost dit nog 19,95 p/maand en bij een jaarabo  ca. 200 euro !
(Voor de helft = vergelijkbare abo maar dan in MP3  320Kbp)

 

Nu weet ik niet, hoe ze qua telling op die 2,4 miljoen titels uitkomen (daadwerkelijk allemaal wel uniek?)

Zo staan vele songtitels meerdere malen in de database. Zo komt "Smoke on the Water" van Deep Purple,
wel meer als 10 x  voor ! 

 

Normaal verwacht je, bij zo groot aanbod, dat alle titels die ik zelf op CD-bezit, wel terug in de database
zijn terug te vinden,  dit is echter niet het geval. 

Zo staan van Deep Purple, zeer vele albums in de database maar de allerfraaiste, Deep Purple "Live at Ahoy"

heb ik lekker wel en Qubuz niet :P

 

Julian Sas heb ik ook niet gevonden in de dastabase

Op Gert & Hermien heb ik nog niet gecheckt :D

 

Daarin tegen staan er in de database ook albums, waar je niet meer aan kan komen en verzamelobjecten zijn..
die kan ik nu wel lekker beluisteren en eventueel ook tegen betaling kan downloaden.

Voorbeeld: Cuby and the Blizards "Live in Stuttgart"  of  "Groeten uit Grollo"

 

0060252738351_100.jpg

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Het vreemde is, dat Pioneer, weliswaar kopers van een streamer, een 3-maanden gratis abo van Qubuz versmurfd
maar dit niet lekker geintrigeerd is in het systeem/hardware.

 

Er is volgende de geleerden (winkel en importeur van Pioneer en de helpdesk van Qubuz) geen mogelijkheid
om via mijn Nas (lees: via mijn bedrade LAN-network) gebruik te maken van de Qubuz-diensten.

 

Optie 1: is om de Qubuz-app op mijn tablet te downloaden en dan draadloos te streamen... dit geniet zeker NIET mijn voorkeur.

Optie 2: is om de laptop via usb aan mijn Pioneer, aan te sluiten... dit geniet zeker NIET mijn voorkeur

 

Spotify is wel geintrigeerd in de Pioneer en staat als zodanig in het menu v/d Pioneer vermeld.

Kwestie is alleen een spotify-abo afsluiten en klaar is kees, niks hoeft er geinstalleerd te worden,

alleen spotify selecteren via de afstandsbediening of de Pioneer-ControllerApp en hupsa... kiezen maar uit die miljoenen titels ! 

 

Over 3 maanden gewoon een Spotify-abo van 9,95 p/maand afsluiten en genieten maar,
weliswaar dan alleen in MP3/320kbs maar dit is meer als voldoende !

 

Qubuz draait nu op mijn laptop met hierop 2-actieve desktop-speakers en voordat de 3 maanden op zijn
wil ik alle 2,4 miljoen titels beluisterd hebben.   Heb er inmiddels al ca. 50 achter de rug, dat schiet niet er op  :(

Edited by VANZOMERENG
Link to comment
Share on other sites

Ik heb nu al een aantal weken Tidal en de geluidskwaliteit is prima, en als je je graag laat verrassen door nieuwe artiesten en albums kun je er prima mee uit de voeten. Het enige waar ik de zenuwen van krijg zijn de vele korte onderbrekingen (glitches) in het geluid, zodat je nooit ff lekker ontspannen kan luisteren. Is dat beter met Qubuz?

 

Ik stream van mijn Windows 7 laptop via Airplay (Airfoil) naar mijn Cubox-i2 streamer met een Meridian DAC eraan. Nu heb ik vandaag nog een lineaire voeding voor mijn streamer besteld. Deze heb ik reeds voor de DAC. Zo'n lineaire voeding neemt ook de storing op het net weg die de schakelende voedingen veroorzaken (dat heb ik ook zelf ondervonden).

Link to comment
Share on other sites

Ik denk, dat de onderbrekingen komen door de LAN-verbinding en als men draadloos stream
komen "hikjes"  vaker voor.    Verder hoe hoger de resolutie v/d bestanden, de noodzaak voor een snel/stabiel
netwerk, groter worden.

 

Bij mij heb ik af en toe ook hikjes maar of dit aan Qubuz of aan mijn netwerkverbinding ligt ?   ik vermoed het laatste

Link to comment
Share on other sites

Ik denk, dat de onderbrekingen komen door de LAN-verbinding en als men draadloos stream

komen "hikjes"  vaker voor.    Verder hoe hoger de resolutie v/d bestanden, de noodzaak voor een snel/stabiel

netwerk, groter worden.

 

Bij mij heb ik af en toe ook hikjes maar of dit aan Qubuz of aan mijn netwerkverbinding ligt ?   ik vermoed het laatste

 

Dat zou kunnen, maar bij mij treedt het vooral op als ik een nieuw album of een nieuwe lijst start te spelen, en bij de overgang tussen tracks. Dus dat zou dan wel heel erg toevallig zijn?

Link to comment
Share on other sites

Ik denk, dat de onderbrekingen komen door de LAN-verbinding en als men draadloos stream

 

Zou best wel eens kunnen kloppen. Hier hangt het draadloos ook erg er af van hoe fanatiek de buren zitten te internetten :D (algemeen internetradio en Spotify). Je afspelert communiceert tenslotte heen EN weer met de server. Bedraad eigenlijk nooit problemen/hikken.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk, dat de onderbrekingen komen door de LAN-verbinding en als men draadloos stream

komen "hikjes" vaker voor. Verder hoe hoger de resolutie v/d bestanden, de noodzaak voor een snel/stabiel

netwerk, groter worden.

 

Bij mij heb ik af en toe ook hikjes maar of dit aan Qubuz of aan mijn netwerkverbinding ligt ? ik vermoed het laatste

Het beste kun je je zelf aangelegde netwerk testen door er een zeer groot bestand overheen te jagen en te klokken zodat je de werkelijke bitrate weet. Je kunt daarvoor bijvoorbeeld een 100 of liever 1000 MB bin bestand van het www opzoeken en die gebruiken.

Link to comment
Share on other sites

Dat is maar ten dele waar. Over het netwerk gaat heel veel verschillende data door elkaar maar niet tegelijkertijd. Het zijn dus losse brokken data. Om daar weer een continue stream van te maken worden die brokken gebufferd. Zit er teveel tijd tussen die losse brokken dan krijg je hikken (buffer raakt af en toe leeg). Dus als buurman filmpjes zit te streamen kan dat jouw stream zoveel in mootjes hakken dat je daar last mee krijgt. Afhankelijk van de implementatie van de software in jouw streamer heb je daar dan wel of geen last van.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ik probeer op mijn no-name AV-streamertje een account met Tidal in te richten. Dat lukt slecht, want Tidal gebruikt mijn email-adres als account, en dat is net te lang voor mijn arme streamertje. Nou hoeft het ook niet per seTidal te worden, Spotify, Qubuz  of zo mag ook. Het is maar om te proberen. Mijn steamer heeft 20 characters voor het account. Zijn er muziekproviders die daar genoeg aan hebben?

Edited by mumsoft
Link to comment
Share on other sites

Dag Bert, bedankt alvast. Dat van die username heb ik gevraagd bij Tidal, dus even afwachten. Denk wel dat ik gek ben dit te willen proberen, met zoveel muziek al lokaal. Soms kruipt het bloed waar het niet gaan kan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ik ook <_<. Ben nu wel een beetje alle mogelijkheden aan het onderzoeken, en het is toch al heel wat dat ik die stokoude NAS weer aan de praat heb, en er een prachtige documentaire over de Chieftains op heb gevonden. ^_^ En als het niet gaat met Tidal, nou, dan niet. Voort maar weer. Tel uw zegeningen.

Link to comment
Share on other sites

Mijn Olive is een pietsie jonger, maar kan het goed. De Conrad AV-streamer, via Toslink, deed het voorheen beter nog, maar na een update van de Brooklyn helemaal niet meer met MQA. Maar zoals gezegd: voort maar weer. MQA is niet belangrijk voor mij.

Link to comment
Share on other sites

Idd, dat is theorie, en dat klopt misschien wel, maar het gaat om de beleving. En daarbij, als het niet meer werkt, kun je het ook niet aan- en uitzetten, wat voor en vergelijk wel zo handig is. Dat kan nog wel via de Olive. Maar ik ben te lui daarvoor.

En nu snap ik pas wat TJ daarnet bedoelde met "niet meer". MQA heeft mij de Brooklyn gegeven, en dat blijkt een schot in de roos. De aanleiding is nu niet meer dan dat: de aanleiding. Ik ben kennelijk niet zo gevoelig voor hoge resoluties, maar eerder voor de optimale stuctuurinformatie. En dat zijn heel verschillende zaken.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, mumsoft said:

idd, dat is theorie, en dat klopt misschien wel, maar het gaat om de beleving.

Ik bedoelde eigenlijk dat in theorie MQA meer informatie bevat dan de "klassieke" cd, o.a frequenties boven 20 kHz worden ook doorgegeven.

In de praktijk kan het zijn dat een stream wel een MQA signatuur meekrijgt maar niet meer info bevat dan de cd-versie.  M.a.w. je moet er maar op vertrouwen dat je inderdaad een masterrecording hoort.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...