Jump to content

Audiomaat bekabeling


leobus
 Share

Recommended Posts

(...) Logisch en menselijk ook, een paar dB verschil is voor de meeste mensen onhoorbaar. (...) Ik ben er van overtuigd dat kleine hoorbare verschillen in USB-kabels  ook meetbaar zijn.  Ik heb er alleen geen meetapparatuur voor.

 

Beste Tubejack,

 

Is het zo dat een verstoring van de bitjes-trein leidt tot "een paar dB verschil"?

Ofwel: tot een aantasting van de frequentie/amplitude karakteristiek?

Of zou het leiden tot een heel ànder soort vervorming?

Daarvoor zou het bitjesverlies wel tamelijk ernstig moeten zijn, nietwaar?

 

Het enige digitale medium dat ik voor audio gebruik is de CD-speler, en daarover lees ik ondermeer:

 

100% accurate sound. As a first line of defense, CD players employ a sophisticated error correctionsystem designed to accurately restore the missing data and enable exact reproduction of the recorded signal. The system uses redundant information on the disc to reconstruct the lost content. If not for the error correction circuitry, the player would never be able to reproduce the music without sound distortion or alteration -- even when playing new, seemingly perfect discs.

Less than 100% sound. When data loss is too large to be handled by the error correction system, an error concealment circuit is employed to interpolate or "mute over" the lost signal. Interpolation can be compared to building sonic bridges over the data dropout (by computing approximate values for missing data from surrounding information). "Muting" means inserting a silent pause in place of an error, either with or without fade-in/fade-out of the adjacent signal. Whatever method is used, error concealment - as opposed to error correction - will cause varying degrees of sound distortion, affecting sound clarity, stereo imaging and dynamics. Hard to detect as not always distinctly audible, concealment may prevent the listener from hearing the full music spectrum of recordings. If the CD player conceals errors frequently, it is also an indication of a poor error correction system and/or a deteriorating pickup.

Failure. When both error correction and concealment fail, distinct clicks will result and, in more severe cases, track skipping or stalling will take place.

 

Edited by spido
Link to comment
Share on other sites

 

Beste Tubejack,

 

Is het zo dat een verstoring van de bitjes-trein leidt tot "een paar dB verschil"? Ofwel: een aantasting van de frequentie/amplitude?

Of zou het leiden tot een ànder soort vervorming?

 

Daarvoor zou het bitjesverlies wel tamelijk ernstig moeten zijn, nietwaar?

Het enige digitale medium dat ik voor audio gebruik is de CD-speler, en daarover lees ik ondermeer:

 

 

 

Beste Spido,

 

Bij analoge audiosignalen is dat inmiddels redelijk eenvoudig aantoonbaar.  Digitaal heeft vaak een mooi fout correctie systeem, maar als ik mijn aantekeningen van Guido Tent mag geloven kan daar ook van alles mis gaan.

Ik kan het ieder geval zelf niet meten, dus ook niet aantonen en weet het dus niet.  Maar ik ga met GoodTube mee, dat je graag wil, dat het signaal er uitkomt zoals je het er in stopt.

 

Wat USB verder betreft, voor zover mij bekent is en was USB versie 1.1 niet ideaal voor audio toepassingen,  inmiddels hebben we versie 2.0 en nu 3.0

Die heeft zoveel capaciteit dat m.i. problemen op interface en kabel niveau onnodig zijn.

Link to comment
Share on other sites

Beste Leobus,

 

Er is "vorm" (taalvaardigheid) en er is "inhoud" (techniek).

Waar deze beide aspecten gezamenlijk excelleren, herkennen wij intelligentie.

Ja, en dan zijn er veel nogal intelligente mensen die sociaal gezien horken zijn, dus wat intelligentie precies met dit alles van doen heeft is me nog niet duidelijk.

Link to comment
Share on other sites

Eddy currents ontstaan bij beweging van een metaal in een magnetisch veld of bij beweging van een magnetisch veld in de buurt van een metaal.

Nu zie ik niet zo zeer dat dat gebeurt in een kabel. Die ligt toch meestal stil. Hij maakt natuurlijk wel een eigen magnetisch veld. Of hebben we het hier over het aardmagnetisch veld?

Maar misschien maken de mini trillinkjes die geluiden/luchttrillingen in kabels veroorzaken toch nog wat uit.

Zouden zwaardere kabels dan beter zijn?

In een spreekspoel kan ik mij nog wel iets van Eddy currents voorstellen.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Vorige week een nieuwe audiogroep aangelegd.

AudioMaat heeft hiervoor 7 mtr  2,5 mm2 kabel en een opdek stopcontact geleverd.

Verder heb ik gebruik gemaakt van een oude bakelieten stoppenkast welke is blijven zitten na het aanleggen van een moderne meterkast bij de renovatie van ons huis. De oude was doorgelust,  het was dus makkelijk om hier een aftakking te maken. Van een audiovriend ook nog een audiofiele zekering gekregen en voila. Het boren van de gaten en het wroeten onder in de kruipruimte was het meeste werk :lol:. De kabel was een vier-aderige, waarbij er twee voor aarde worden gebruikt. Vraag me niet waarom,  maar 2 draden moest ik aansluiten aan aarde in de meterkast, aan de andere kant 1 daarvan aansluiten in het stopcontact en andere is afknippen.

En ja, zoals de meeste die dit hebben gedaan al hebben ondervonden, het is de moeite waard geweest. Meer zwart, betere plaatsing van voor naar achter (ruimte), natuurlijker in klank ( S-en van beruchte nummers) weg....enz enz..:D

By the way,  mijn voorkeur blijft het spelen zonder aarde, ook met deze nieuwe audiogroep. Het AudioMaat  WonderWood stekkerblok heeft een switch waarmee je de keuze hebt tussen aarde of geen aarde dus lekker makkelijk.

 

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

Onlangs heb ik vanuit Nederland twee voedingskabels meegenomen naar Indonesia (waar ik woon) van Audiomaat. Echt aanraders. En heel betaalbaar als ik het vergelijk met heel veel Highend merken. Geen scherpte, heel muzikaal. Dik tevreden!

Veel plezier met je mooie Audiomaat stekkerblok Buell!

Link to comment
Share on other sites

Dat een aparte groep met smeltzekering audiofiele voordelen heeft kan ik alleen maar bevestigen. Een topic met als titel “ een audiofiel in Indonesië” zou gewaardeerd worden.

Link to comment
Share on other sites

On ‎25‎-‎5‎-‎2018 at 10:21 AM, pjotr27 said:

Onlangs heb ik vanuit Nederland twee voedingskabels meegenomen naar Indonesia (waar ik woon) van Audiomaat. Echt aanraders. En heel betaalbaar als ik het vergelijk met heel veel Highend merken. Geen scherpte, heel muzikaal. Dik tevreden!

Veel plezier met je mooie Audiomaat stekkerblok Buell!

Helemaal mee eens. Ja, het WonderWood stekkerblok is echt fraai, ben er blij mee. Mijn hele set is inmiddels bekabeld met M-WAY, het merk van Wim. Veel gerenommeerde merken hebben het tegen zijn bekabeling afgelegd.  Ooit ben ik ook gevallen voor Musical Affair, helaas was mijn ruimte wat te beperkt, maar oei wat een mooie luidsprekers zijn dat, je zal ze nog wel eens missen daar in Indonesië.

 Ik ga je draadje met belangstelling volgen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Ik hoorde goede ervaringen van een vriend over de door hem aangeschafte M-way  3DW bekabeling van AudioMaat . En dan wórdt je toch nieuwsgierig, kan het echt beter dan de 2DW bekabeling die ik nu overal in mijn set inzet?

Na contact te hebben gehad met AudioMaat heeft hij mij een 3DW MC voor aan mijn stekkerblok (WonderWood powerblock)opgestuurd.
Dezelfde dag heb ik hem in gebruik genomen, nou ja, wat ik hoorde geloof je bijna niet. Echt een 3 dimensionale toename, een ruimte informatie beter dan ik ooit gewend was en die instrumenten en zang, tjeesus zo mooi en zo goed te volgen.
Er was geen ontkomen aan, deze kabel is gebleven!

Na wikken wegen heb ik de rest van mijn 2DW bekabeling verkocht ( een reference van de versterker, een gold van de dac en een 2DW AC welke ik aan mijn streamer had) deze heb ik allemaal vervangen door het zelfde type maar dan in 3DW uitvoering.
Elke nieuwe kabel bracht nog meer in bovenstaande, maar ook de geringe scherpte die er soms was is helemaal verdwenen, zonder dynamiek of ander verlies.
Nee, niks verlies er kwam alleen maar rijkdom en muziek voor terug, zo natuurlijk en mooi.
Ik durf te stellen dat dit misschien wel de beste bekabeling op de markt is, en ik draai echt al lang mee en heb al heel veel geprobeerd.
Voor mij echt elke cent waard, een enorme ( ja enorme) verbetering.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, pjotr27 said:

Welke stekkers heb je aan je nieuwe bekabeling zitten?

Iego pure copper 

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Buell said:

Ik hoorde goede ervaringen van een vriend over de door hem aangeschafte M-way  3DW bekabeling van AudioMaat . En dan wórdt je toch nieuwsgierig, kan het echt beter dan de 2DW bekabeling die ik nu overal in mijn set inzet?

Na contact te hebben gehad met AudioMaat heeft hij mij een 3DW MC voor aan mijn stekkerblok (WonderWood powerblock)opgestuurd.
Dezelfde dag heb ik hem in gebruik genomen, nou ja, wat ik hoorde geloof je bijna niet. Echt een 3 dimensionale toename, een ruimte informatie beter dan ik ooit gewend was en die instrumenten en zang, tjeesus zo mooi en zo goed te volgen.
Er was geen ontkomen aan, deze kabel is gebleven!

Na wikken wegen heb ik de rest van mijn 2DW bekabeling verkocht ( een reference van de versterker, een gold van de dac en een 2DW AC welke ik aan mijn streamer had) deze heb ik allemaal vervangen door het zelfde type maar dan in 3DW uitvoering.
Elke nieuwe kabel bracht nog meer in bovenstaande, maar ook de geringe scherpte die er soms was is helemaal verdwenen, zonder dynamiek of ander verlies.
Nee, niks verlies er kwam alleen maar rijkdom en muziek voor terug, zo natuurlijk en mooi.
Ik durf te stellen dat dit misschien wel de beste bekabeling op de markt is, en ik draai echt al lang mee en heb al heel veel geprobeerd.
Voor mij echt elke cent waard, een enorme ( ja enorme) verbetering.


Was deze advertentie van jou? https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/kabels/m1528936843-m-way-ntrl-ref-interlink-1-meter.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Want dan ben ik dus te laat. Had ik dat geweten, dan had ik gereageerd.

Link to comment
Share on other sites

Buell heeft zijn voedingskabels vervangen. Ik denk niet dat de interlink ook van hem was. Misschien toch maar even reageren dan. 🙂

groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, audiofreak said:

Nee niet van mij, gaat ook over een interlink. Die heb ik trouwens wel in mijn set 😉

Het grappige is dat deze advertentie van mijn vriend is uit bovenstaande verhaal. Hij is ook met alles over op  3DW .

Edited by Buell
Link to comment
Share on other sites

Ik heb nog eens even bij Audiomaat gekeken Buel. Is die kabel nu met name bedoeld voor streaming?  En kan je zoiets bij hem op proef krijgen?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Ik heb nog eens even bij Audiomaat gekeken Buel. Is die kabel nu met name bedoeld voor streaming?  En kan je zoiets bij hem op proef krijgen?

Hij heeft diverse types.

Voor de streamer heb ik een 3DW AC (natural) voor de DAC een gold, voor de versterker een 3DW reference en op het stekkerblok een 3DW MC. 

 Op proef is bij hem voor mij nog nooit een probleem geweest.

Echt zeer de moeite waard .

Link to comment
Share on other sites

On 5/17/2020 at 4:43 PM, carl said:

Ik heb nog eens even bij Audiomaat gekeken Buel. Is die kabel nu met name bedoeld voor streaming?  En kan je zoiets bij hem op proef krijgen?

En, nog iets geprobeerd?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...