Jump to content

Audiomaat bekabeling


leobus
 Share

Recommended Posts

Zoals al aangegeven in "De pluim" heb ik een USB kabel van Audiomaat aangeschaft.

Maar dat was slechts het begin van een weg naar andere bekabeling. Vriend Fred (Buell) is ook bevriend met Wim Rodenburg van Audiomaat en toen Wim een keer bij Fred was, zijn ze hier een avondje komen luisteren. Natuurlijk vraag je dan aan Wim wat hij van je set vindt en dan blijkt wat voor uitstekende oren die man heeft, maar ook dat hij feilloos een vinger op de zere plek kan leggen. Na een poosje vroeg hij of ik de dempingspanelen achter de speakers eens weg wilde halen omdat hij vond dat die wel wat veel leven uit het geluid zogen. En inderdaad. Ik was in de loop der jaren steeds meer gaan dempen en had alleen nog maar op plaatsing gelet, maar ik had de levendigheid een beetje uit het oor verloren. Panelen weg dus. En ja dat gaf meer leven in de brouwerij. Vervolgens vroeg hij of ik mijn voorversterker even om wilde polen. Ik had dat al wel op het gehoor uitgezocht, maar nooit gemeten (lastig al die kabels ontkoppelen), dus stekker omgezet. En ja hoor, weer een stuk beleving, maar ook diepte erbij. Later heb ik toch maar alle componenten op restspanning nagemeten en toen bleek dat alles goed stond. Maar wel pas na de opmerking van Wim over de VV. Vervolgens kon ik een paar voedingskabels van Wim op mijn VV proberen. Jeetje, daar kwam nog meer leven in de brouwerij en werd de dieptewerking nog beter. Aan het eind van de avond ging Wim naar huis, maar beloofde nog wat testkabels en een stekkerblok te sturen. Die waren er vrij snel en nu begon ik ook te experimenteren op de Dac en een andere voedingskabel op het blok. Uiteindelijk bleek een 2DW kabel met Furutech stekkers op het blok van Wim het mooist. Dus mijn PS audio Quintet is vertrokken en ik speel nu met het Audiomaat blok. Toch kon het nog iets beter, want er was nog een iets dikkere voedingskabel die ook wel van de Furutech stekkers voorzien kon worden, dus die heeft Wim voor mij gemaakt. Die gebruik ik nu. Nog een iets breder stereobeeld met nog iets meer autoriteit. Op de DAC heb ik verschillende kabels, maar ook gelijke kabels met verschillende stekkers geprobeerd. En het bijzondere was daarbij dat de klankeigenschappen die Wim voorspelde er ook echt waren. Een leuk avontuur, met uiteindelijk een set nieuwe kabels tot aan de EV's, maar die heb ik ook nog even getest met een paar Audiomaat kabels. Dat wordt nu even sparen dus, want ook daar een flinke verbetering. Oh ja, ik heb ook nog twee M bag zakjes gekocht. Die versterken eigenlijk alle kabel effecten nog een beetje.

Wat verbetert er nu allemaal? Vooral levendigheid, klankkleur en dieptewerking. Stereobeeld is iets minder precies gestoken, maar veel opener en ook wat breder. Laag is strakker en lijkt, vreemd genoeg, ook dieper te gaan. En géén scherpte!:)

Conclusie: Wim is zeer deskundig en heeft mooie kabels en is zeer behulpzaam en ik heb een verbetering bereikt waar ik dik tevreden mee ben.

 

Groet,

 

Leobus

 

Edit:

Zie nu pas dat ik een "O" in Audiomaat in de titel vergeten ben. Hoe kan ik dat verbeteren of moet een moderator dat doen?

Edited by leobus
Link to comment
Share on other sites

Helemaal met je eens Leobus,

 

Wim is wat bijzonders, hij krijgt iedere set naar een hoger nivo.

AudioMaat maakt zijn naam waar, iedereen waar Wim komt om een set te tunen,...is onder de indruk van zijn kunde.

Persoonlijk vind ik het al knap dat iemand in staat is sets te verbeteren van mensen die vaak al jaren met deze hobby bezig zijn.

 

Zijn M-Way kabellijn is 1 van zijn tools, maar zijn oren en andere tweaks zijn ongeevenaard.

Een no nonsens kerel die je graag helpt en woord houd.

Link to comment
Share on other sites

Is dat dat bedrijf dat eerst in Amsterdam aan het water zat.

Dat weet ik niet. Wat ik wel weet, is dat hij nu in Tilburg zit. Zijn bedrijf is gewoon in zijn woning gehuisvest. Op zijn site zijn de gegevens te vinden.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Leobus, ik ben benieuwd welke usb kabel van audiomaat je nu gebruikt met je zodiac gold....heb zelf ook een zodiac gold en ben op zoek naar een heel goede usb kabel die goed met de zodiac kombineert...

Elke willekeurige USB kabel die normaal functioneert, combineert goed met je zodiac (whatever that may be). Een USB-kabel geeft het signaal namelijk óf helemaal goed door, óf niet. In het eerste geval wordt het met een andere kabel niet beter en in het tweede geval komt er geen fatsoenlijk geluid uit je speakers. Een tussenweg bestaat niet...

Link to comment
Share on other sites

Elke willekeurige USB kabel die normaal functioneert, combineert goed met je zodiac (whatever that may be). Een USB-kabel geeft het signaal namelijk óf helemaal goed door, óf niet. In het eerste geval wordt het met een andere kabel niet beter en in het tweede geval komt er geen fatsoenlijk geluid uit je speakers. Een tussenweg bestaat niet...

De zodiac klinkt met elke kabel goed, maar met sommige kabels beter. Heb diverse high end usb kabels in mijn set beluisterd en ze klinken allemaal anders en zonder uitzondering beter dan een standaard usb kabel...en de verschillen zijn voor een getrained stel oren niet klein......

Link to comment
Share on other sites

Leobus, ik ben benieuwd welke usb kabel van audiomaat je nu gebruikt met je zodiac gold....heb zelf ook een zodiac gold en ben op zoek naar een heel goede usb kabel die goed met de zodiac kombineert...

Hallo Kindval,

 

Ik heb de "2DW reference USB kabel met één stekker" aan de bronzijde. Je kunt hem ook krijgen met twee stekkers aan de bronzijde. Dan zijn voeding en signaal nog verder gescheiden. Ik heb die ook geprobeerd, maar die deed het bij mij niet beter dan de één stekker uitvoering. Ik had eerst een Audioquest Coffee, maar met de Audiomaat kabel was er meer leven in de brouwerij. Meer detail, meer ruimte, meer levendigheid, meer diepteïnfo, gewoon meer muziek zonder dat het agressief werd.

 

@Henrie,

Het zal volgens jouw schoolse kennis en je later in de praktijk opgedane kennis van electrotechniek misschien niet mogelijk zijn wat ik allemaal beschrijf, maar ga het nou gewoon eens zelf proberen voordat je een mening geeft. Ik mocht de kabels eerst testen en ik denk dat jij dat ook mag. Misschien hoor je het ook wel, of misschien ook wel niet. Even goede vrienden, maar zonder proof of the pudding kun je geen gefundeerde mening geven. Ik ben er zeker van dat jij ook niet alles weet, dus je mening is gedeeltelijk op aannames gebaseerd.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

(...) Ik ben er zeker van dat jij ook niet alles weet, dus je mening is gedeeltelijk op aannames gebaseerd.(....)

 

De aannames van Henrie zijn tenminste nog gefundeerd op grote kennis van elektrotechniek, ervaring, inzicht, nuchterheid en gezond verstand.

Ik denk dat aan de aannames van Henrie veel belang moet worden gehecht.

Méér dan aan de aannames van mensen die "zomaar "wat aannemen.

Maar ja, dat is natuurlijk óók maar een aanname...  ^_^

Link to comment
Share on other sites

Hallo Kindval,

 

Ik heb de "2DW reference USB kabel met één stekker" aan de bronzijde. Je kunt hem ook krijgen met twee stekkers aan de bronzijde. Dan zijn voeding en signaal nog verder gescheiden. Ik heb die ook geprobeerd, maar die deed het bij mij niet beter dan de één stekker uitvoering. Ik had eerst een Audioquest Coffee, maar met de Audiomaat kabel was er meer leven in de brouwerij. Meer detail, meer ruimte, meer levendigheid, meer diepteïnfo, gewoon meer muziek zonder dat het agressief werd.

 

 

Groet,

 

Leobus

 

 

Dank voor je antwoord!

Robert

Edited by kindval
Link to comment
Share on other sites

Méér dan aan de aannames van mensen die "zomaar "wat aannemen".

Maar ja, dat is natuurlijk óók maar een aanname...  ^_^

Ja,

Dat is het zeker. Temeer daar jij niet weet wat het ontwikkelingsniveau van die mensen is. :)

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

@Henrie,

(...) zonder proof of the pudding kun je geen gefundeerde mening geven (...)

Sorry Leobus, maar dat is dus echt onzin. Lees anders dit artikel eens. Zou wel eens heel verhelderend kunnen zijn. Conclusie is dat het gewoonweg niet mogelijk is dat een 'betere' kabel het digitale signaal ook beter overdraagt dan een 'slechtere' kabel. Hij geeft het óf helemaal goed door, óf niet goed. En in dat laatste geval uit zich dat niet door een 'scherper hoog', 'wollige bas' of 'vlak stereobeeld' (of meer van dat soort wazig audiofielengeneuzel)...

Link to comment
Share on other sites

Elke willekeurige USB kabel die normaal functioneert, combineert goed met je zodiac (whatever that may be). Een USB-kabel geeft het signaal namelijk óf helemaal goed door, óf niet. In het eerste geval wordt het met een andere kabel niet beter en in het tweede geval komt er geen fatsoenlijk geluid uit je speakers. Een tussenweg bestaat niet...

Toch wel.

 

Bij veel dac's of externe geluidskaarten wordt de voeding geheel of gedeeltelijk uit de PC gehaald. Dit is een gelijkspanning die vaak behoorlijk met hoogfrequent is "besmet". Dat wil je eigenlijk helemaal niet in je DAC. Veel USB kabels zijn daarom al standaard voorzien van ferriet kralen.

Link to comment
Share on other sites

Toch wel.

 

Bij veel dac's of externe geluidskaarten wordt de voeding geheel of gedeeltelijk uit de PC gehaald. Dit is een gelijkspanning die vaak behoorlijk met hoogfrequent is "besmet". Dat wil je eigenlijk helemaal niet in je DAC. Veel USB kabels zijn daarom al standaard voorzien van ferriet kralen.

Ja, als het signaal zelf al flink gestoord wordt door een voeding, dan zal het best kunnen dat de ontvanger er geen chocola meer van kan maken. Maar dat komt dan niet doordat de kabel de overdracht niet goed doet, maar door de storing die kennelijk al bij de bron op het signaal gezet wordt...

Link to comment
Share on other sites

Ja, als het signaal zelf al flink gestoord wordt door een voeding, dan zal het best kunnen dat de ontvanger er geen chocola meer van kan maken. Maar dat komt dan niet doordat de kabel de overdracht niet goed doet, maar door de storing die kennelijk al bij de bron op het signaal gezet wordt...

Maar een goed afgeschermde kabel of separate voeding kan de boel in zo'n geval drastisch verbeteren. Terwijl er aan e PC zijde vaak weinig e verbeteren valt.

Link to comment
Share on other sites

Sorry Leobus, maar dat is dus echt onzin. Lees anders dit artikel eens. Zou wel eens heel verhelderend kunnen zijn. Conclusie is dat het gewoonweg niet mogelijk is dat een 'betere' kabel het digitale signaal ook beter overdraagt dan een 'slechtere' kabel. Hij geeft het óf helemaal goed door, óf niet goed. En in dat laatste geval uit zich dat niet door een 'scherper hoog', 'wollige bas' of 'vlak stereobeeld' (of meer van dat soort wazig audiofielengeneuzel)...

Ah ha, daar is ie weer. De blindtest. Nou, wat ik van blindtesten heb meegemaakt, maakt het er niet overtuigender op. Zelfs verschillende speakers kun je na een paar keer schakelen niet meer onderscheiden. Ik vertrouw wat meer op langduriger luisteren en dan een keertje wisselen. En vrijwel altijd vraag ik aan vrienden een second opinion. Bij de audiovrienden die ik ken, komen de meningen wel heel vaak overeen trouwens.

Maar verder denk ik dat we hier geen overeenstemming gaan krijgen. Het blijft alleen jammer dat je het zelfs niet een keer wilt proberen.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

. Zelfs verschillende speakers kun je na een paar keer schakelen niet meer onderscheiden. Ik vertrouw wat meer op langduriger luisteren en dan een keertje wisselen.

Leobus

Precies, alleen de eerste 20 minuten van zo'n test doet er toe.

Link to comment
Share on other sites

Ah ha, daar is ie weer. De blindtest. Nou, wat ik van blindtesten heb meegemaakt, maakt het er niet overtuigender op. Zelfs verschillende speakers kun je na een paar keer schakelen niet meer onderscheiden. Ik vertrouw wat meer op langduriger luisteren en dan een keertje wisselen. En vrijwel altijd vraag ik aan vrienden een second opinion. Bij de audiovrienden die ik ken, komen de meningen wel heel vaak overeen trouwens.

Maar verder denk ik dat we hier geen overeenstemming gaan krijgen. Het blijft alleen jammer dat je het zelfs niet een keer wilt proberen.

Groet,

Leobus

Proberen is het enige wat telt, luisteren, horen, overtuigd raken en blijven.

Ik ga mee met Leobus, wij horen niet geringe verbeteringen bij het proberen van diverse bekabeling, digitaal, stroom of interlink.

Sterker nog afgeschermd of niet, zelfde kabel met een koperen Shuko of met een vergulde, en niet te spreken over Rodium.

 

Zijn wij en onze audio vrienden gek, is onze set zo goed of juist heel slecht, zijn we gehersenspoeld of vol van auto suggestie en dat al vele jaren... ?

Wat is de reden dat als je ergens voor openstaat je veel kan ontdekken, maar als je je bijvoorbaat afsluit van alles waar je niet in geloofd je misschien mooie dingen mist.

Het blijft een eeuwige discussie,...

 

Als je het niet proeft weet je niet hoe het smaakt, al lees je er alle kookboeken met de theorie achter het recept, als je het niet hebt geproeft kan je er geen goede mening over geven.

Zo denk ik er over,....muziek is niet te vangen in een theorie het is gevoel, kippenvel of niet, emotie en dat krijg je door,..? Tja hoe,..

Ik zelf denk dat het komt door de juiste componenten en een synergie die er tussen kan ontstaan.

 

Sorry, ik kan het niet bewijzen.

Ik hoor verschillen....heel veel verschillen, tussen versterkers, cd-spelers, buizen, luidsprekers, bekabeling, stekkerblokken, stekkers, spikes, materiaal van audiomeubel, demping of juist niet... Enz enz.

Deel van mijn hobby,....leuk toch ;-)

Link to comment
Share on other sites

En dan heb ik het maar niet over de Suzy Wong tegels, daar heb ik er ook wat van ....geweldig.

( maar daar ging het niet over, ..sorry ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...