Jump to content

Discogs


mordante
 Share

Recommended Posts

Ben laatst begonnen om mijn LPs in Discogs in te voeren. Dat is nog best een behoorlijke klus. Ook soms wel leuk om te doen. Al je muziek gaat toch weer door je handen en zie je dingen waarvan je vergeten was dat je ze hebt. Wordt er ook wel hebberig van, kom toch ook weer een hoop muziek tegen die wel wil hebben.

 

Na de LPs komen de singles aan de beurt en daarna de CD's. Ik ben nog wel even zoet.

 

Ik zit te denken om eventueel de LP die ik dubbel heb aan te bieden via Discogs, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ben laatst begonnen om mijn LPs in Discogs in te voeren. .................................................................

 

Ik zit te denken om eventueel de LP die ik dubbel heb aan te bieden via Discogs, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

 

 

Koop best wel regelmatig en eigenlijk ook wel veel via Discogs ( en ook andere verkoop sides ) en kan gerust zeggen naar volle tevredenheid.

 

Maar dat invoeren in Discogs snap ik niet zo goed. ( eigenlijk geen snars van )

Link to comment
Share on other sites

Koop best wel regelmatig en eigenlijk ook wel veel via Discogs ( en ook andere verkoop sides ) en kan gerust zeggen naar volle tevredenheid.

 

Maar dat invoeren in Discogs snap ik niet zo goed. ( eigenlijk geen snars van )

 

Ik zoek de versie die ik heb op door middel van titel, code, barcode etc op en klik dan op " add to collection". Er zijn twee reden dat ik dit doe.

1) voor mijzelf dat ik een duidelijk overzicht heb en zodat de kans dat ik dubbel koop kleiner

2) voor de vezekering in geval van brand, inbraak etc

Link to comment
Share on other sites

Ik zit te denken om eventueel de LP die ik dubbel heb aan te bieden via Discogs, zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben?

Bijna net zo makkelijk als invoeren: gewoon 'sell' aanklikken bij het item dat je hebt ingevoerd. Je bent wel verplicht een verkoopprijs te vermelden. Bij verkoop moet je een klein percentage betalen aan Discogs (via Paypal). Daar krijg je na verkoop automatisch een berichtje over.

Link to comment
Share on other sites

Ik zoek de versie die ik heb op door middel van titel, code, barcode etc op en klik dan op " add to collection". Er zijn twee reden dat ik dit doe.

1) voor mijzelf dat ik een duidelijk overzicht heb en zodat de kans dat ik dubbel koop kleiner

2) voor de vezekering in geval van brand, inbraak etc

 

OK, op die fiets. Snap het nu.

 

Maar dit is voor mij echt een brug te hoog.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

MilkCrate app downloaden, is een barcode scanner, die geeft direct aan welke je hebt en kun je hem toevoegen in discogs. Best wel handig, ook al kent hij niet alle barcodes. Scheelde mij een hele boel tijd, en dan ben ik pas op ongeveer 10%...

Link to comment
Share on other sites

Bijna net zo makkelijk als invoeren: gewoon 'sell' aanklikken bij het item dat je hebt ingevoerd. Je bent wel verplicht een verkoopprijs te vermelden. Bij verkoop moet je een klein percentage betalen aan Discogs (via Paypal). Daar krijg je na verkoop automatisch een berichtje over.

 

Als je geen paypal hebt, gaat het dan ook? Heb paypal nooit werkend gekregen.

Link to comment
Share on other sites

Punt 2 is toch nooit hard te maken

Hoe bewijs je dat je daadwerkelijk die platen cd's originelen uitgaven bezit / bezat?

Versta mij niet verkeerd, ik broed daar ook al lang op hoor

 

Ben het met je eens maar iets is beter niets.

Link to comment
Share on other sites

Ben het met je eens maar iets is beter niets.

Zou het helpen als je foto"s maakt van je platencollectie? In geval van brand blijven er meestal wel resten over van de platen dus is het bewijs niet zo moeilijk.

BTW. toen onze woning afgebrand was hoefde de schade-expert niets te zien, hij maakte wat foto's vanaf de straat en wist al dat er niets meer heel was.

Ik hoefde alleen op te geven hoeveel LP's ik had. (en ook pas nadat hij had verteld dat ik de helft vergoed kreeg, 10 ouderwetse guldens per LP  ;) ).

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Zou het helpen als je foto"s maakt van je platencollectie? In geval van brand blijven er meestal wel resten over van de platen dus is het bewijs niet zo moeilijk.

BTW. toen onze woning afgebrand was hoefde de schade-expert niets te zien, hij maakte wat foto's vanaf de straat en wist al dat er niets meer heel was.

Ik hoefde alleen op te geven hoeveel LP's ik had. (en ook pas nadat hij had verteld dat ik de helft vergoed kreeg, 10 ouderwetse guldens per LP  ;) ).

 

Foto's helpen sowieso, maar ehhhh..., de verzekeringsagent/expert/tussenpersoon komt toch ook langs om je polis te bespreken? Bij mij hebben ze zelf foto's van alles gemaakt. Vinyl wilde ik ook perse volledig uitgesplitst hebben, dat is namelijk ook direct de hoofdmoot van onze inboedelverzekering (a 15 euro gemiddeld per album plus 1 euro per lp voor een binnen en buitenhoes, dat kan namelijk ook behoorlijk oplopen) met enkele gesealde albums welke ik dubbel heb zelfs nog apart gespecificeerd. Electronica etc. is ook apart verzekerd, de kunstwerken, zelfs mijn cd's zijn apart gespecificeerd.

 

Alleen als je on-line afsluit bij de goedkoopst, dan kun je idd ellende verwachten bij calamiteiten. Hoe groot die kans daarop is? Dat moet ieder voor zich uitmaken. Het heet niet voor niets verzekeren...

Link to comment
Share on other sites

Foto's helpen sowieso, maar ehhhh..., de verzekeringsagent/expert/tussenpersoon komt toch ook langs om je polis te bespreken? Bij mij hebben ze zelf foto's van alles gemaakt. Vinyl wilde ik ook perse volledig uitgesplitst hebben, dat is namelijk ook direct de hoofdmoot van onze inboedelverzekering (a 15 euro gemiddeld per album plus 1 euro per lp voor een binnen en buitenhoes, dat kan namelijk ook behoorlijk oplopen) met enkele gesealde albums welke ik dubbel heb zelfs nog apart gespecificeerd. Electronica etc. is ook apart verzekerd, de kunstwerken, zelfs mijn cd's zijn apart gespecificeerd.

 

Alleen als je on-line afsluit bij de goedkoopst, dan kun je idd ellende verwachten bij calamiteiten. Hoe groot die kans daarop is? Dat moet ieder voor zich uitmaken. Het heet niet voor niets verzekeren...

En als je vervolgens weer eens een lp/cd/dvd/whatever koopt, komt je verzekeringsagent dan steeds weer langs om een en ander te updaten?

 

Bij mij thuis is trouwens nog nooit iemand van de verzekering geweest. Ik heb niks dat zo speciaal is dat het onvervangbaar is. Het is hooguit jammer...

Link to comment
Share on other sites

En als je vervolgens weer eens een lp/cd/dvd/whatever koopt, komt je verzekeringsagent dan steeds weer langs om een en ander te updaten?

 

Bij mij thuis is trouwens nog nooit iemand van de verzekering geweest. Ik heb niks dat zo speciaal is dat het onvervangbaar is. Het is hooguit jammer...

Ik denk dat je je mening herziet als je huis is afgebrand en echt alles weg is. Wij hebben twee keer de ellende van een brand meegemaakt. Het is niet alleen jammer, het gaat een beetje verder......

P.S. ik heb ook niemand van een verzekeringsmaatschappij over vloer gehad maar ik heb wel een bedrag meeverzekerd voor mijn set enzo. 

Link to comment
Share on other sites

  • Members

En als je vervolgens weer eens een lp/cd/dvd/whatever koopt, komt je verzekeringsagent dan steeds weer langs om een en ander te updaten?

 

Bij mij thuis is trouwens nog nooit iemand van de verzekering geweest. Ik heb niks dat zo speciaal is dat het onvervangbaar is. Het is hooguit jammer...

 

Nou nee hoor, eens per jaar wordt hij herzien, daar komt de agent gewoon voor langs.

 

Het zal misschien wel aan mij liggen, maar juist dit soort dingen moet je nu gewoon goed regelen. Ik heb nu ruim 5.000 lp's, 1500 cd's en behoorlijk wat kunstwerken, met een ''gewone'' algemene verzekering heb je gewoon een serieus probleem als er echt een keer wat gebeurd.

 

Ik snap best dat ons van alle kanten kosten worden opgedrongen, maar sommigen moet je nu juist net niet op bezuinigen. Klein voorbeeldje: tijdens een van mijn shows afgelopen jaar is er een schilderij zwaar beschadigd (die welke tijdens de X-fi in 2012 werd geschilderd), kosten om te restaureren: 6.500 euro! Gewoon door de verzekering gedekt. Ze deden niet eens moeilijk...

 

Uiteindelijk heb je het liefst geen schade natuurlijk, maar in dit soort gevallen ben je dus blij dat je je zaakjes goed had geregeld...

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat je je mening herziet als je huis is afgebrand en echt alles weg is. Wij hebben twee keer de ellende van een brand meegemaakt. Het is niet alleen jammer, het gaat een beetje verder......

Nou vooruit, ik heb een paar fotoboeken die ik niet graag kwijt zou willen. Maar daar kom ik vast ook wel weer overheen. En verder? Meubels? Lekker belangrijk. Audioapparatuur? Jammer, maar niet meer dan dat. Is allemaal vervangbaar. Kunst? Heb ik niet. Cd's? Zijn vrijwel allemaal wel te vervangen, en ik zou zeker 10% niet weer kopen, dus dat ruimt lekker op ;) Ik heb er bovendien niet zo vreselijk veel (350 of zo), dus om die nou apart te gaan verzekeren...

 

Brand lijkt me verschrikkelijk, maar niet omdat ik m'n spullen dan kwijt ben. Veel meer omdat je je huis en haard kwijt bent, gedwongen ergens anders moet wonen (daar zou ik vooral veel moeite mee hebben) en het waarschijnlijk een hele hoop gedoe geeft waar niemand zin in heeft...

Link to comment
Share on other sites

Wel Henrie het is waar dat vele dingen vervangbaar zijn maar als ik een deel van de centen recupereer om mijn lp's terug te kopen dan graag ...

Een boel lp's zijn echt wel duur geworden en mss niet meer te vinden en die wil je als muziekliefhebber niet kwijt op welke manier ook.

Mijn muziekcollectie, dat is ik gedurende 35j ondertussen. Samen met mijn strips en fotoboeken is mij dat heel dierbaar

 

Een salon, een eettafel, enz daar heb ik niets mee of ze moet speciaal dr persoon X gemaakt zijn. Maar mijn lp's verliezen ... oh no

Link to comment
Share on other sites

Met lp's is het wellicht anders. En met strips zeker. Ik heb een vriend die een halve verdieping van z'n huis vol strips heeft staan en daar zitten dure exemplaren tussen. Als je echt iets van waarde hebt (of iets van sentimentele waarde), dan kan ik me voorstellen dat je dat apart laat verzekeren. Al kun je iets van sentimentele waarde natuurlijk niet echt uitdrukken in geld...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...
2 hours ago, Duck-Twacy said:

Meeste zijn natuurlijk wel bekend met Discogs (de helft van mn cd aankopen gaan via discogs momenteel). Maar ik kwam deze site tegen met ook best wel veel info

https://musicbrainz.org/

 

Nog even uizoeken/wennen wat je er allemaal kan

 

 

Barst van de info zo te zien. Staat al bij mijn favorieten. Kun je uren zoet mee zijn, dank voor de tip.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...