Jump to content

Welke versterkers kunnen slecht tegen capaciteit?

Frank de Bruijn
 Share

Recommended Posts

Ik vraag dit ivm een kabeltje die ik wil gaan maken voor aan mijn speakers. Het zal de TripleT van Tnt-audio (linkje) worden.

Ik ben als volgt gaan rekenen:

Cat5 kabel heeft ongeveer 50 pF capaciteit per meter. In ethernet worden maar 2 van de 4 aderparen gebruikt. Dus 2 aderparen maken 50 pF (tenminste, zo redeneer ik). 1 aderpaar maakt dan 25 pF. 6 UTP kabels maal 4 aderparen geeft 24 aderparen. 24 * 25 = 600 pF. Ik wil 6 meter gebruiken (effectieve lengte wordt dan 5 meter, wegens vlechten): 6 * 600 = 3600 pF = 3,6 nF. Da's wel verrekte veel volgens mij! eek.gif

Dan is mijn vraag: zijn er versterkers die deze capaciteit niet aankunnen? Ik heb weleens gelezen NAIM en sommige buizenversterkers, maar misschien zijn er meer?

Zelf heb ik een Luxman A-377 versterker. Die zal zo rond de 1996 tot 1998 gebouwd zijn. Zou die een beetje stabiel zijn denken jullie? En nou niet gaan zeggen: muziek opzetten en goed ruiken in de buurt van je tweeters :D.

Frank

Vind ik eigenlijk ook, maar er zijn dus versterkers die het niet aankunnen. Er is zelfs een merk (weet ff niet meer welke) waarbij je een speakerkabel moet gebruiken waarvan de aders een heel eind uit elkaar liggen omdat anders de capaciteit te hoog wordt. mad.gif

Dus daarom wou ik ff een soort van "blacklist" van versterkers die niet tegen 3,6 nF capaciteit kunnen.

Frank

Hoi Frank,

Over de capaciteit heb ik nog nooit echt over nagedacht.

Ik heb een Electrocompaniet ECI-2 uit 1999, gekocht in 2001. Daar heb ik laatst een CAT 5 UTP kabel aan gezet van 1,5 meter.

Ik heb nog geen last gehad van problemen met de tweeters. confused.gif:rolleyes:

Oh ja, ik heb maar( ;)) 1 kabel aangesloten per kant. Ik vond 1 genoeg vanwege de interne twist.