Jump to content

absorbers


Duck-Twacy
 Share

Recommended Posts

Ik gooi er maar eens een quote in

 

"Placing absorbers at reflection points is the wrong approach. It only absorbs high frequencies and increases the difference between the direct sound and the delayed room response. It works against perceptually masking the room response as merely a copy of the direct sound

 

http://www.linkwitzlab.com/conclusions.htm

 

 

Wat dan wel vraag ik me af....

Link to comment
Share on other sites

Natuurlijk is dat zo, indien je ook diffusie erbij toepast. Immers, de locatie voor diffusers heeft voorrang boven die van absorptie, omdat absorptie zijn werk van nagalmbeheersing toch wel doet, terwijl de goede werking van diffusie plaatsgebonden is: ze doen het niet overal even goed.

 

Je kunt kleinere patches absorptie inzetten voor het achteraf nog beheersen van lokale storende reflecties, maar die hebben niets met nagalmtijd van doen.

 

Mijn ervaring is dat absorptie beter niet in eerste reflectiezones aan de zijwanden komt, maar eventueel wel aan het plafond, en soms ook op de vloer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

 

"[...] It only absorbs high frequencies and increases the difference between the direct sound and the delayed room response.[...]

 

 

Wat dan wel vraag ik me af....

 

Dan gebruikt hij de verkeerde absorbers. Absorbers moeten voor die toepassing zeer breedbandig zijn en zeer veel absorberen.

 

Een andere optie is om "keiharde" reflektie panelen te gebruiken en het geluid in een andere richting 'projecteren'.

Link to comment
Share on other sites

Maar om enig effect in het midlaag te hebben, praat je toch van absorbers met formaat (dikte) matras vrees ik.

 

Of anders gesteld. Hoe laag moet de absorptie gaan om het effect van onbelans in direct en gereflecteerd geluid niet storend te maken.? 300 Hz, 200, 150...? 

 

De meeste wandpanelen werken toch vanaf 400 hz of zo (tenmiste de soorten die je nog met enig fatsoen in een woonkamer kunt toepassen.

Link to comment
Share on other sites

Het zijn erg harde en zware platen, in niets te vergelijken met de fluffy glas/steenwol van de bouwmarkt. Bij 100 mm zie je toch al 'enig' effect rond de 100Hz. Hier een overzicht van kwaliteiten en bijbehorende absorptie Als je de platen een kleine halve meter voor de wand kunt zetten heb je er het meeste rendement mee in het laag. Ik heb dat in het verleden opgelost door links en rechts  een wandkast te plaatsen en delen daarvan strategisch te vullen met dit soort materiaal. Ook heb ik wel eens een soort van rijdende kamerschermen gemaakt die bij een serieuze luister sessie op hun plek werden gezet.

 

Onder de 100Hz begint de richtingsgevoeligheid van ons gehoor aardig af te nemen dus in het ideale geval lopen de absorbers zo ver door. Voor het stuk onder de 100Hz (mag ook 150 of 200 zijn) Pak je de hoeken van je ruimte helemaal vol met van die platen. Laag kun je bijna niet te veel absorberen. Als je hoog te kort gaat komen kun je strategische reflectoren plaatsen of voor de absorbers in de hoeken halfharde materialen plaatsen.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb twee basstraps van steenwol gemaakt. De beloopbare kwaliteit voor platte daken. 5platen van 1,2 x 0,6 m en 12 cm dik. Het zijn dus twee kloeke blokken van 1,2 m hoog en 60x60 cm geworden. Dat werkt prima. Ik heb afgelopen week tijdens de thuisdemo's van de audioclub alleen maar complimenten gekregen. Ook m.b.t. het laag. En neem van mij aan dat er kritische lui bij zitten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...