Jump to content

Draaitafelmatten: welke? En waarom?


spido
 Share

Recommended Posts

(...) Wat het idee van Spido betreft: ja, ik heb ook de ruimte waarin dat verwenste adaptertje zat, opgevuld met Butimix of iets dergelijks, met daaroverheen nog weer een kunststof ring.

Het was in ieder geval zwart, plakkerig spul en ik heb er nog dagen mee rondgelopen aan mijn vingers. (...)

 

 

Beste KT88,

 

Het opvullen ging hier prima (snel en schoon!) met transparante siliconenkit en een niet al te smal plamuurmes!

Spuit kit in het verdiepte gedeelte en plamuur het glad met het plamuurmes dat aan de buitenzijde vlak op het middenplateau rust en aan de binnenzijde tegen de spindel.

Afstrijken volgens dezelfde methode met vochtig plamuurmes. ('n Beetje spuug... Al zou onze medeforummer Pj. daar ongetwijfeld een ander lichaamsvocht voor gebruiken.)

 

Voordelen van siliconenkit zijn dat het uiterlijk van het plateau er eigenlijk niet door verandert, en dat je die rotzooi desgewenst er altijd weer vrij gemakkelijk uit kunt pulken. (Siliconenkit hecht eigenlijk nergens echt goed aan, behalve aan zichzelf.)

Link to comment
Share on other sites

Naar aanleiding van http://www.high-endforum.nl/topic/14471-gevlochten-koperen-platenmat/page-10 , #193 

 

 

 

 Beste KT88,

 

Al jaren ligt op mijn meest gebruikte draaitafel (TD126 MkIII) een mat die het meest lijkt op een grammofoonplaat, met een "speeloppervlak" van kurk en een "etiket" van wat lijkt op zacht neopreen.

Datzelfde zachte materiaal zit ook aan de onderkant, wat een goede koppeling aan het plateau geeft.

De mat heb ik al sinds het begin van de jaren '80.

Het merk van deze mat weet ik niet meer.

De mat vormt een geheel verlijmd geheel: anders, dus, dan de tweedelige mat van OscarsAudio.

 

Komt hij jou bekend voor?

Als je hem mocht kennen: wat is je oordeel?

 

merk ik op dat de dure, mooie Michell Clamp niet bij machte is het spindeltje te bereiken en vast te klemmen, bij gebruik van deze mat.

(En potverdrie: een el-cheapo all plastic platenklemmetje, dat al lang niet meer leverbaar is, lukt dat wèl!)

Link to comment
Share on other sites

Je bedoeld de Souther Clever Clamp? Die is nog gewoon verkrijgbaar.

 

 

Beste Sodejuu,

 

Nee, mijn antieke el-cheapo all plastic platenklem lijkt heel veel op de Michell Record Clamp.

Maar met een kleinere draaiknop er op. En helemaal van zwart plastic, dus: inclusief het klemmechaniekje.

 

Deze goedkope platenklem, van onbekend en niet meer bestaand merk (Camden, wellicht?) heeft in feite een veel beter doordacht klemmechaniekje dan die dure Michell.

De klemkrans (goed woord?) van deze platenklem bevindt zich, net zoals de rand aan de onderzijde van de klem, op de hoogte van de bovenkant van het plaatetiket, en blijft daar ook tijdens het vastdraaien.

 

De klemkrans van de Michell wordt tijdens het aandraaien naar boven getrokken, en trekt zichzelf zo los van korte spindels.

Een nogal stomme ontwerpfout, vind ik.

En de holle as is te kort om een afstandsbusje vlak boven de klemkrans te kunnen aanbrengen, wat het probleem zou kunnen oplossen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Enige tijd geleden werd de in Engeland (bij Polymax) bestelde plaat siliconenschuim (1m2)* afgeleverd.

Het spul is steviger, vleziger, fijncelliger en zwaarder dan ik vooraf vermoedde.

Het doet wel denken aan het neopreen waar wetsuits van worden gemaakt.

(Het deed me stiekem ook denken aan de billetjes van zestienjarige sportmeisjes, maar daar zal ik niet over schrijven! Je krijgt al gauw een reputatie van ouwe viezerik, tegenwoordig.)

 

Met behulp van een scherp lancet en een stevige rubber draaitafelmat als snijvorm sneed ik vrijwel volmaakt ronde matten voor mijn TD 126, TD 125 en S600.

Ik lijmde ze met siliconenkit vast op de buitenplateaus van beide Thorensen, en aan de gehele bovenkant van de Telefunken, om een goed contact te waarborgen en om zelfs de lichtste resonantie van het plateau te dempen.

Ze bevallen prima, die matten.

Ze zijn natuurlijk helemaal vlak, maar de eigen welving van de plateaus en het gebruik van een platenklem maken het aanbrengen van een verdieping voor het plaatetiket onnodig.

 

* How continental! How very much integrated into the European Community!

Link to comment
Share on other sites

Ik zag in de kookwinkel een siliconen bakplaat. Dat leg je in de oven in plaats van bakpapier. Het is van siliconen en dun en kan tegen hoge temperaturen. Je moet hem alleen op maat knippen.

Link to comment
Share on other sites

Zo'n vlak zacht verend materiaal + clamp is ook erg geschikt om het onvermijdelijke stof diep de groeven in te drukken. Al zal Spido daar geen last van hebben, die speelt en wast zijn platen tegelijkertijd.

:wacko: :wacko: :wacko: :wacko: :wacko: Je moet überhaupt geen vuile platen afspelen.

Link to comment
Share on other sites

 
  • Platen Reinigen of naar de .... helpen ?
    forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=1192.55;wap2
     
     
    De groeven bevatten een patrijs-olie die gebruikt is bij het persen van de lp, ... de fa Stoet heeft ook een spuitflacon voor geloof ik 5 of 6 euro met een vinyl ...

 

Spido heeft een levenslange ban voor het audiofreaks forum.

Maar zo nu en dan komt hij al googelend toch nog freakfratsen tegen.

 

Patrijs-olie! Pa-trijs-olie!!

Nou já, zeg!!   :D

 

(Is pa-trijs het mannetje van ma-trijs??)  :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Lang, heel lang geleden - toen de dieren nog konden praten en jullie nog niét - was er een boekje "De Rechterhand der Huisvrouw".

Daarin stonden allerlei adviezen voor schoonmaken (vaak met smerige stoffen als sigarenas of geest van wijnzuur) en bewaren (de koelkast bestond nog niet: wecken of begraven wèl).

thumb1_f402b5d2-3b6e-11e4-96f8-2296a5a3e  http://jobenthes-blogje.50plusser.nl/?page=article&warticle_id=32958

 

 

Eén van de adviezen luidde: "Afgespeelde grammofoonplaten kunt u weer speelbaar maken door deze in te wrijven met fijne olie."

Het betrof natuurlijk 78-toerenplaten, die waren afgedraaid met stalen naalden, bij een voor moderne mensen onvoorstelbaar hoge naalddruk.

Ik heb het ooit met een afgedraaide bakelietplaat geprobeerd... en jawel: de ruis (gekraak, geknisper, geknetter) was bijna verdwenen en er was zowaar weer muziek te horen.

Maar of het bakeliet (of schellak, weet ik veel) op den duur bestand is tegen de mogelijke inwerking van de olie, kan ik niet zeggen. Als gevolg van een huishoudelijke catastrofe werd de plaat kort daarna versplinterd.

 

Wie nog afgespeelde 78-toerenplaten bezit, kan het zelf eens uitproberen. Maak dan meteen een kopietje, voor alle onzekerheid.

Overigens kunnen 78-toerenplaten ook nat worden gereinigd. En ze kunnen nat worden afgespeeld.

Gebruik dan echter geen alcohol, maar alleen gedestilleerd water.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...