Jump to content

Jongensdromen zijn bedrog?


thingman
 Share

Recommended Posts

Geweldig verslag! Goed geschreven, de situatie mooi "zichtbaar" gemaakt voor ons!

 

Ikzelf zit nog in zo'n spanningsveld: wil ik nu audiofiel luisteren of "genoegen" nemen met minder detail maar meer "natuurlijkheid"? Ben er nog steeds niet uit.....

 

Mooi trouwens ook dat 2 digitaal in de haren vliegende personen elkaar in het eggie héél goed liggen  :D (of  :wub: hihihi)

We zijn allemaal maar mensen, met ieder zijn eigen aardigheden (doordenkertje). 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb die youtube van Thingman maar eens opgezocht. Dacht eerst even te neuzen in mijn Hadouk-cd's maar daar ontbreekt de ï en de s aan. Toine komt toch steeds weer met verrassende muziek aan.

 

Balade lu Corbea' van Taraf de Haïdouks

De muziek van Lautari. Het heeft alles, behalve een netstekker.

En ik dacht lange tijd dat jazzmusici weleens een beetje virtuoos konden zijn en wisten wat improviseren was... ;)

Link to comment
Share on other sites

Toine kon bij mij horen dat de zanger geen tanden meer heeft. 

Ja, als Toine ergens zijn tanden in zet ...... :D.

p.s. de Hadouk opnames klinken subliem

Hadouk = HAjouj + duDOUK - de twee fundamentele instrumenten, samen 'Hadouk'. Heeft niets met lautari- of zigeunermuziek te maken...

 

Haïdouk = schelm, 'robin hood'. Taraf = 'bende', groep.

 

Heeel verschillende muziek.

Dat ie tandenloos was wist ik natuurlijk al, maar je kon het bij jou inderdaad ook horen! :)

Link to comment
Share on other sites

Hadouk = HAjouj + duDOUK - de twee fundamentele instrumenten, samen 'Hadouk'. Heeft niets met lautari- of zigeunermuziek te maken...

 

Haïdouk = schelm, 'robin hood'. Taraf = 'bende', groep.

 

Heeel verschillende muziek.

Dat ie tandenloos was wist ik natuurlijk al, maar je kon het bij jou inderdaad ook horen! :)

 

Jawel maar hier wordt het niet helderder van. Gaat het nu om het Hadouk Trio (de band) of Haïdouk (het muziek genre)?

 

Of beide, dat kan ook. Beide zijn erg de moeite waaard vind ik ;)

Link to comment
Share on other sites

Jawel maar hier wordt het niet helderder van. Gaat het nu om het Hadouk Trio (de band) of Haïdouk (het muziek genre)?

 

Of beide, dat kan ook. Beide zijn erg de moeite waaard vind ik ;)

Het ging om geen van beide, maar om de band 'Taraf de Haïdouks'.

 

Ik had geen idee dat er een muziekgenre was dat 'haidouk' heet en kan me er weinig bij voorstellen. Het genre zou dan eerder 'lautari' moeten zijn, en dat klopt wel.

Wikipedia vertelt trouwens een goed verhaaltje over lautari. Dan snap je waarschijnlijk wel dat het nergens anders ondergebracht kan worden.

Link to comment
Share on other sites

Ok, helder. "Taraf de Haïdouks" heb ik zelf op een Franse dorpsbraderie leren kennen waar het als achtergrondmuziek gedraaid werd. Daar doelde ik ook op. Of het ook een genre volksmuziek is weet ik ook niet precies maar dacht het.

 

Link to comment
Share on other sites

Ok, helder. "Taraf de Haïdouks" heb ik zelf op een Franse dorpsbraderie leren kennen waar het als achtergrondmuziek gedraaid werd. Daar doelde ik ook op. Of het ook een genre volksmuziek is weet ik ook niet precies maar dacht het.

Het vertegenwoordigt de oorsprong van onze westerse muziek.

De term 'volksmuziek' waardig, maar dan springlevend, zoals een taal. Ook de wijze van doorgeven is analoog aan taal. Er zit heel veel muziek achter het begrip 'lautari'...

Link to comment
Share on other sites

Erg leuk en goed te lezen duidelijk verslag.

 

Ik heb ook in de luisterstoel van Wil mogen zitten.

Je kunt op die plek uren genieten van muziek. Je brein hoeft zich alleen maar bezig te houden met muziek en niet met corrigeren naar wat het brein zou willen horen.

 

Maar ik ben het er niet mee eens dat het hele kleine beetje onbalans wat er te horen is door de kabels komt.

Naar mijn mening komt dat juist door de asymmetrische opstelling.

 

Eén ding is zeker. Ik heb enorm genoten van muziek in de luisterstoel van Wil.

 

Marcel Dali

Link to comment
Share on other sites

Erg leuk en goed te lezen duidelijk verslag.

 

Ik heb ook in de luisterstoel van Wil mogen zitten.

Je kunt op die plek uren genieten van muziek. Je brein hoeft zich alleen maar bezig te houden met muziek en niet met corrigeren naar wat het brein zou willen horen.

 

Maar ik ben het er niet mee eens dat het hele kleine beetje onbalans wat er te horen is door de kabels komt.

Naar mijn mening komt dat juist door de asymmetrische opstelling.

 

Eén ding is zeker. Ik heb enorm genoten van muziek in de luisterstoel van Wil.

 

Marcel Dali

Leuk te lezen Marcel. 

 

Ik zou natuurlijk de ls-kabels even kunnen verwisselen. Maar dan weten we het antwoord meteen :D. Nu is het veel spannender allemaal.

Link to comment
Share on other sites

Zowel asymmetrische opstelling als verschillende kabels zijn niet goed voor het stereobeeld. Het voordeel van de asymmetrische opstelling in het geval van Jongensdroom is, dat het tonaal veel beter klopt. Maar de luisterplaats en linker- en rechterluidsprekers staan niet symmetrisch. Hierdoor hoor je links en rechts iets anders. Van de andere kant... er staat vrijwel geen enkele set precies symmetrisch. Ook bij een live concert zit je vaak niet in het midden van de zaal.

 

De kabels verschillend is gewoon vragen om problemen. Twee dezelfde kabels en dat probleem is ook al weer opgelost. Ik heb Jongensdroom ook gezegd dat het met de asymmetrische opstelling onmogelijk is om kabels met het linker en rechterkanaal te vergelijken.

 

Maar toch.. Er is in de kleine ruimte prima van muziek te genieten. Perfect is het nooit en wanneer je het ene verbetert, verslechterd het ander. Het blijft één groot compromis. Maar die kast ??? Die ging er bij mij toch uit.

Link to comment
Share on other sites

Het vertegenwoordigt de oorsprong van onze westerse muziek. (...)

 

Wat bedoel je met "onze westerse muziek"?

De popmuziek van tegenwoordig?

De volksmuziek van vroeger?

De klassieke, symfonische muziek?

De kerkmuziek, die eeuwenlang toonaangevend was?

Opera, oratorium, operette, musical, chansons, liederen...?

 

Qua ritmiek en qua chromatiek (toonladders, zeg maar) zijn er grote verschillen tussen Oosteuropese en Westeuropese traditionele muziek.

Van belang is, dat Roemenië een Romeinse kolonie was (de naam zegt het al) en dat Romeinen culturele uitingen verzamelden uit heel hun grote rijk. (Zonder dat ze zich die culturen echt eigen maakten, overigens: daarvoor waren ze te materialistisch ingesteld.)

En de Läutari staan er om bekend dat zij veel traditonele Oosteuropese muziek levend hielden.

Maar de verschillen met Westeuropese muziek zijn te groot om jouw bewering zondermeer over te nemen.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Qua ritmiek en qua chromatiek (toonladders, zeg maar) zijn er grote verschillen tussen Oosteuropese en Westeuropese traditionele muziek.

 

Chromatisch betekent met halve tonen stijgen of dalen. 

Er bestaat wel een chromatische toonladder overigens. Je begint op een willekeurige toon en gaat door, tot je bij dezelfde toon in het octaaf bent aanbeland.

 

Ik denk echter dat je iets anders bedoelt!? De manier waarop de twee tetrachorden zijn samengesteld. Of te wel de grootte van de onderlinge intervallen, waaruit de toegepaste toonladders zijn samengesteld.

De meest bekende toonladders zijn majeur en mineur. Van de laatste zijn er drie vormen.

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet over een woord voor is maar ik denk dat Spido doelt op het gegeven dat in de niet-Westerse muziek een octaaf niet in 7 hele tonen (of 12 chromatische halve tonen) is op gedeeld maar in 5 en andere aantallen tonen opgedeeld kan zijn.

 

Ik dacht dat chromatisch betekende dat de toonreeks een exacte wiskundige opvolging heeft: Iedere opvolgende toon is dan precies een factor wortel12(2) hoger in frequentie dan dan zijn voorganger.

 

(voor Spido: http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatische_toonladder :D )

Link to comment
Share on other sites

Wat bedoel je met "onze westerse muziek"?

 

Qua ritmiek en qua chromatiek (toonladders, zeg maar) zijn er grote verschillen tussen Oosteuropese en Westeuropese traditionele muziek.

Ik bedoel inderdaad de hele westerse muziektraditie, Spido.

 

En de door jou genoemde verschillen zijn juist heel klein, want de toonladder verschilt in essentie toch niet zo?

 

De ritmiek, waarop met name westerse muziek van de laatste eeuw is gebaseerd, werd inderdaad ongewijzigd gejat van de zigeuners, muv de 'lastige' ritmes, want daar konden en kunnen we hier niets mee.

 

Waar de muziek van lautari echter wèl - en ook heel veel - verschilt van de onze, is in de onbekommerde en geniale wijze waarop de innerlijke muziek hoorbaar is - het ware improviseren, zeg maar. Elke keer is eenzelfde nummer toch anders, want het NU klinkt erin door.

 

Ik geloof niet dat ik dat ergens anders zo tegenkom, maar zeker niet in de klassiek geschoolde muziek. Daar is immers het herkauwen van wat iemand anders ooit schreef tot kunst verheven. Wel een schone, okee, maar toch, het gaat wel ten koste van heel veel... ;)

Link to comment
Share on other sites

Mwah, het gros van de hedendaagse popmuziek is toch gewoon een ouderwetse 3/4 of 4/4 maat  :rolleyes:  :D

Dat klopt. Als je op 5/4 maat gaat dansen, kom je steeds 1 been tekort. 

7/4 is ook lachen:  1-2, 1-2, 1-2-3  of 1-2, 1-2-3, 1-2

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt. Als je op 5/4 maat gaat dansen, kom je steeds 1 been tekort. 

7/4 is ook lachen:  1-2, 1-2, 1-2-3  of 1-2, 1-2-3, 1-2

 

Ja dat klopt. Een goed vriend van mij is drummer, kan geen noot lezen, speelt 3 - 4 maatsoorten door elkaar en komt toch steeds goed uit :D Die kan zijn mede muzikanten behoorlijk gek maken. Als ze hem willen volgen dan. Doen ze dat niet dan swingt het de pan uit.

 

Ik heb eens zien drummen tegen een andere drummer, ook niet de eerste de beste maar wel een echte "teller". Die speelde hij compleet de hoek in :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ik weet niet over een woord voor is maar ik denk dat Spido doelt op het gegeven dat in de niet-Westerse muziek een octaaf niet in 7 hele tonen (of 12 chromatische halve tonen) is op gedeeld maar in 5 en andere aantallen tonen opgedeeld kan zijn.

 

Ik dacht dat chromatisch betekende dat de toonreeks een exacte wiskundige opvolging heeft: Iedere opvolgende toon is dan precies een factor wortel12(2) hoger in frequentie dan dan zijn voorganger.

 

(voor Spido: http://nl.wikipedia.org/wiki/Chromatische_toonladder :D )

 

Beste Pjotr,

 

Om het nog wat ingewikkelder te maken, zijn de toonladders omhóóg een beetje anders dan dezelfde ladders omláág.

(Voor de majeur en mineur toonladders geldt eigenlijk hetzelfde: vandaar dat ze wel gezongen kunnen worden, of gespeeld op een instrument als de viool (waarop je helemaal je eigen toonhoogte maakt), maar eigenlijk niet op een piano, bijvoorbeeld.

 

Een "zigeunertoonladder" bestaat niet. Vooral niet, omdat "zigeunermuziek" als aparte soort niet bestaat.

En voorts, omdat er in zulke muziek soms heel verrassend, via een enkel koppelakkoord op het cimbaal (cimbalom) bijvoorbeeld, van mineur naar majeur - en omgekeerd - wordt overgeschakeld: vaak gepaard met een abrupte tempowisseling.

(Spido gedenkt met grote tederheid hoeveel nieuwe oude muzikale dingen hij opstak als lid van een "zigeunerorkest"!)

 

"Chromatiek" is eigenlijk "kleur": die wordt ten dele bepaald door opeenvolging van min-of-meer hele en halve tonen in de ladder, maar ook bijvoorbeeld door de wijze van spelen.

Wie met behulp van een piano op grove wijze kennis wil maken met de oude, Oosteuropese toonladders en hun chromatiek, heeft hier wellicht iets aan:

 

 Op een piano is het makkelijk om zulke modi te vinden. Neem alleen de witte toetsen.
  • Ionisch: begin (tonica) op C
  • Dorisch: begin op D
  • Frygisch: begin op E
  • Lydisch: begin op F
  • Myxolydisch: begin op G
  • Aeolisch: begin op A
  • Locrisch: begin op B (...) 

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerktoonladder

Alleen, zoals reeds gezegd: omhoog en omlaag zijn tòch een beetje verschillend.

Vraag maar aan Roby Lakatos, Tata Mirando of Tucsi Basily, bijvoorbeeld.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...