Jump to content

Pass Pearl II Phono versterker met Sallas Shunts


kappa7
 Share

Recommended Posts

Ik heb gisteren George op bezoek gehad met onder meer de Pass Labs. Eerst met mijn Whest gespeeld en op zich klinkt dat prima, maar de Pass is toch wel een forse stap omhoog. Met name het laag was krachtiger en doortekender. Mijn low output Benz Ruby deed het er meer dan prima op.Ik denk overigens dat als de Pass langer aan de stroom zit hij nog beter gaat klinken. Dat is zeker mijn ervaring met phonotrappen want door nieuwsgierigheid gedreven ga je toch te snel luisteren.

 

De versterkingsfactor moet toch wel boven de 70 zitten en zou misschien lager kunnen. Mijn ervaring is dat 64 Db met de Benz Ruby goed uitvalt. De Pass was verder erg stil en de ruis lag onder de plaatruis en was dus onhoorbaar. Als je je daarbij bedenkt, dat hij in twee erg mooie kastjes zit kan je niet anders dan veel respect hebben voor George. Een top phono trap voor relatief weinig geld.

 

Ik heb gisteravond besloten, dat er dit jaar maar een nieuwe phonotrap moet komen. De keuze blijft lastig want ik wil graag een schakelbaar SF en een mono knop erop. Ik vrees dat ik dat nergens vind. Dan moeten we dat maar anders oplossen. Toch blijf ik nog met een vraag zitten over mijn Whest. Zou het kunnen dat er mechanisch iets is versleten waardoor het laag wat minder krachtig is geworden dan voorheen? Waar zit dat dan en hoe kom je daarachter.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

[...]

 

De keuze blijft lastig want ik wil graag een schakelbaar SF en een mono knop erop. Ik vrees dat ik dat nergens vind. 

 

 

Valt wel mee hoor, binnenkort verschijnt er nog 1 die, buiten dat hij relatief betaalbaar wordt, keuzes geeft over:

 

*de verschillende RIAA correcties

*schakelbare Subsonic Filter

*mono/stereo schakelaar en zelfs nog de keuze links als 2 x mono of rechts als 2 x mono

*MM afsluitwaardes van 1000 Ohm tot 220kOhm

*MC afsluitwaardes van 10 Ohm tot wat je maar wenst

 

Dit op vele verzoeken van mijn kant aan een draaitafelfabrikant nadat de Monk simpelweg niet meer leverbaar is door een zware ziekte bij de ontwerper en bouwer van Monk.

 

Als dat nog niet genoeg is, zul je moeten wachten tot de Sonore AC Doxy volledig af is (MM sectie is al klaar, de MC sectie is nog ''under construction''). Maar of die combi in 2015 al compleet leverbaar zal zijn?

Link to comment
Share on other sites

Lullig voor die mijnheer Monk. Net de zaak een beetje op orde en dan ziek worden. SF doe ik nu met Nakamichi plukjes, ik zag een modern equivalent op Acoustic Sounds staan. Zou nog iets voor de shop van Onno zijn.

Link to comment
Share on other sites

1]..., maar de Pass is toch wel een forse stap omhoog. Met name het laag was krachtiger en doortekender. ...

 

2] ... Toch blijf ik nog met een vraag zitten over mijn Whest. Zou het kunnen dat er mechanisch iets is versleten waardoor het laag wat minder krachtig is geworden dan voorheen? Waar zit dat dan en hoe kom je daarachter.

1] Dat is een eigenschap van de Pas ontwerpen.

 

2] Wat moet er mechanisch verslijten in een phonotrap? Als je kracht in het laag verliest, zou je de contacten van de Whest eens goed kunnen schoonmaken en behandelen. Misschien dat er een paar condensatoren wat minder aan het worden zijn. De kracht van de Pass komt uit een overmaat aan capaciteit die de Whest niet heeft.

Link to comment
Share on other sites

 

Ik heb gisteravond besloten, dat er dit jaar maar een nieuwe phonotrap moet komen. De keuze blijft lastig want ik wil graag een schakelbaar SF en een mono knop erop. Ik vrees dat ik dat nergens vind. 

 

 

De Luxman E-200 phonotrap heeft mono en SF.  Eerlijk gezegd zelf nooit beluisterd. 

 

http://www.luxman.com/product.php?pid=33

 

 

 

lux00033_20130806024237_235.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ik heb gisteren George op bezoek gehad met onder meer de Pass Labs. Eerst met mijn Whest gespeeld en op zich klinkt dat prima, maar de Pass is toch wel een forse stap omhoog. Met name het laag was krachtiger en doortekender. Mijn low output Benz Ruby deed het er meer dan prima op.Ik denk overigens dat als de Pass langer aan de stroom zit hij nog beter gaat klinken. Dat is zeker mijn ervaring met phonotrappen want door nieuwsgierigheid gedreven ga je toch te snel luisteren.

De versterkingsfactor moet toch wel boven de 70 zitten en zou misschien lager kunnen. Mijn ervaring is dat 64 Db met de Benz Ruby goed uitvalt. De Pass was verder erg stil en de ruis lag onder de plaatruis en was dus onhoorbaar. Als je je daarbij bedenkt, dat hij in twee erg mooie kastjes zit kan je niet anders dan veel respect hebben voor George. Een top phono trap voor relatief weinig geld.

Ik heb gisteravond besloten, dat er dit jaar maar een nieuwe phonotrap moet komen. De keuze blijft lastig want ik wil graag een schakelbaar SF en een mono knop erop. Ik vrees dat ik dat nergens vind. Dan moeten we dat maar anders oplossen. Toch blijf ik nog met een vraag zitten over mijn Whest. Zou het kunnen dat er mechanisch iets is versleten waardoor het laag wat minder krachtig is geworden dan voorheen? Waar zit dat dan en hoe kom je daarachter.

Het was zeker mooi om de pass in jou set te kunnen beluisteren.

Tot nu toe had ik hem alleen met high output en mm elementen kunnen beluisteren maar weet nu ook dat het met een low output MC ook prima gaat.

Inmiddels ligt hij weer uit elkaar en zijn er wat fet's vervangen die mogelijk de oorzaak waren van het rafeltje dat er nog in zat.

Ook wordt de bedrading nu netjes aangesloten en alles verder afgebouwd.

Ik vond het verschil met het nummer Tin pan alley wel erg groot.

Dat hebben we eerst met de Pass beluisterd en daarna via de Whest het volledige fundament onder het nummer was weg. het leek wel een heel ander nummer.

Je gaf al aan dat de Whest wat dun was in het laag en dat is zo als Sodeju ook al aan gaf is de pass nu net het omgekeerde.

In jou set kwam dat goed tot uiting en voor jou set is dat best een prettige eigenschap.

Bij mij thuis was dat in vergelijking met de Phono Dude ook al eens op gevallen al was daar het verschil meer dat het laag van de pass wat meer gecontroleerder was dan bij de PD. Bij de PD is het wat woliger .

Mogelijk dat ik de versterking nog wat terug ga brengen maar ik wil eerst horen wat het vervangen van de fet's gedaan heeft.

In de mm stand is de versterking nu 51dB en dat mag terug naar 45.

In de MC stand komt er 12dB bij wat het totaal voor een MC 63dB maakt wat eigenlijk een mooie waarde is.

Nu heeft mijn voorversterker redelijk wat gain en maakt het regelen van het volume met een wat lagere versterking wat prettiger. Ik ga hier nog wel mee stoeien en kom hier later nog wel eens op terug.

Andere optie is dat ik de voorversterker er tussen uit haal en deze passief ga regelen.

Met de huidige gain van de Pearl moet dat kunnen.

Ik laat nog wel weten wat het geworden is.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Dan zou ik toch zeggen dat er wat met de versterking van mijn Whest aan de hand is want die zou ook 62/63 Db moeten zijn. dat was zeker niet het geval en dat hebben we samen gehoord George.

 

Het verschil in het laag was trouwens heel erg groot Roger en ik heb de Whest met diverse andere phonotrappen vergeleken waar het verschil in de verste verte niet zo groot was. Zijn die condensatoren simpel te meten?

Link to comment
Share on other sites

Ik heb toch de idee dat het laag minder is geworden. Sommige platen ken ik toch wel erg goed zoals Spiritchaser.

 

De phonotrap staat natuurlijk wel altijd aan, ook als ik niet speel. Misschien is het zekerheidshalve wel verstandig om een keer te vervangen. Moet je bij de vervanging nog op de kwaliteit van de condensatoren letten? Ik veronderstel dat dit uitmaakt. Ik zal de fabrikant ook eens mailen.

 

In principe wil ik hem houden voor mijn vintage set op zolder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Heb gisteravond en vanmorgen even goed kunnen luisteren en ik wordt hier wel blij van.

Eerst gewoon de Prearl tussen de platenspeler en de voorversterker geplaatst maar door dat de gain van de Pearl vrij hoog ligt kon ik niet echt in een prettig regelbereik komen met de volume knop.

Dus maar eens kijken of het ook niet zonder de voorversterker kon, nou dat gaat meer dan goed.

Gewoon een volume pot genomen en daar twee simpele dropveters aangemaakt en tussen de eindversterker en de Pearl gehangen.

Dit smaakt dus naar meer.

Eens zien wat er gaat gebeuren als dit met mooie kabels wordt gemaakt in een nette afgeschermde behuizing.

 

Ander ding is ook duidelijk, de gain van de voorversterker (16x) is dus danig hoog is dat de volume pot hier zo ver dicht moet dat er van het originele signaal niet veel meer over is. volgende uitdaging is te zien dat ik die versterking ga verlagen zo dat het verhaal in een prettiger regelbereik komt. Mogelijk moet de gain van de pearl ook nog iets naar beneden.

het element dat ik gebruik heeft een afgifte spanning van 2.5mV en dat is voor de pearl met 51dB  aan gain toch wel aan de hoge kant.

Andere oplossing is dus overstappen naar een low output element maar dat gaat nu even te kostbaar worden.

 

Simpelste is dus eerst een passieve voorversterker bouwen die resultaten zijn erg goed voor wat ik nu hoor.

 

Vandaag is het verhaal dus weer een stapje beter geworden en dat door juist minder in de keten te hebben. :D  

Link to comment
Share on other sites

Passieve voorversterkers hebben ook nadelen. Zo moet de uitgang van de verschillende apparaten, wel de eind versterkers kunnen aansturen. Vaak krijg je de aanpassing niet goed. Bovendien verandert de aanpassing met verschillende potmeterstanden.

 

Mijn voorversterker is eigenlijk een passieve regelaar met alleen een buffertrap.

Link to comment
Share on other sites

Passieve voorversterkers hebben ook nadelen. Zo moet de uitgang van de verschillende apparaten, wel de eind versterkers kunnen aansturen. Vaak krijg je de aanpassing niet goed. Bovendien verandert de aanpassing met verschillende potmeterstanden.

 

Mijn voorversterker is eigenlijk een passieve regelaar met alleen een buffertrap.

Klopt gedeeltelijk maar bij deze combi gaat het wel heel goed zo.

Geen gelijk heb je voor de aanpassing die de je door de verschillende potmeterstanden krijgt.

220px-Potmeter.JPG

De U die de bron ziet blijft bij elke stand gelijk.  ;)

Uvar gaat naar de eindversterker en die vind dat laag ohmige eigenlijk wel prettig.

 

Veder nog wat foto,s van de pearl2 nu die zo goed als af is.

P1070037_zpsgapkpqln.jpg

P1070024_zpsynmiztor.jpg

P1070027_zpsekvlbr67.jpg

 

Is aardig gelukt al zeg ik het zelf.

Wat nog moet gebeuren is het vervangen van de ring kern trafo.

Ik wacht nog op de 2 R core trafo's die ergens in Feb geleverd zullen worden en de aan en uit knop moet nog werkend gemaakt worden via een relais.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...