Jump to content

Is neutraal het ideaal? Waar is het streven naar?

spido
 Share

Recommended Posts

Ik reageer even: ik heb geen enkele zanger(es) waar ik een opname van heb ooit live (en zonder zanginstallatie) horen zingen.

Volgende week ga ik naar Tania Maria, mijn grote favoriet, die in het Bimhuis optreedt. Zij zal vast een microfoon gebruiken anders horen de mensen achterin niks. Misschien wil ze in de kleedkamer wel een stukje voor mij zingen. Als ik nou eens zeg dat ik van HighEnd Forum ben?

Bij klassiek zou dat eerder mogelijk zijn, omdat deze zangers doorgaans geen microfoon nodig hebben.

In de kleedkamer wil je misschien wel een andere noot zingen

Klopt. Zonder klassieke referentie gaat je opvatting van neutraal alle kanten op. Zelden de goede.

Ook met klassieke referenties ben je afhankelijk van de concertzaal (wat eigenlijk een mechanische versterker is).

Ik heb Hans Theesink wel zonder versterking horen praten. Maar de verschillende keren dat ik hem live hoorde optreden had hij inderdaad verschillende geluidsinstallaties en bovendien speelde hij in verschillende ruimtes. Toch bleef het karakteristieke overeind. En daar gaat het tenslotte om, ook thuis.

Op dit forum zitten veel technici en ervaren luisteraars. Bij hen kom je met bovenstaand verhaal niet weg.

Niet iedereen is dommer dan Spido. Het laatste is zo'n beetje de ondertoon in veel van je posts.

Beste Jongensdroom,

Het is niet dom als je nog nooit een Kappa 9 o.i.d. hebt gehoord.

Maar het is wèl dom als je nog nooit een Kappa 9 o.i.d. hebt gehoord, en je mengt in een discussie over de weergavekwaliteit ervan in combinatie met diverse versterkers.

Ook met klassieke referenties ben je afhankelijk van de concertzaal (wat eigenlijk een mechanische versterker is).

Ik heb Hans Theesink wel zonder versterking horen praten. Maar de verschillende keren dat ik hem live hoorde optreden had hij inderdaad verschillende geluidsinstallaties en bovendien speelde hij in verschillende ruimtes. Toch bleef het karakteristieke overeind. En daar gaat het tenslotte om, ook thuis.

Klassieke muziek hoor ik ook in verschillende ruimtes, en steeds bleef dan het karakteristieke overeind. Maar daar zit geen electrisch systeem tussen mij en de muziek, en beter kun je het niet krijgen.

Een PA-systeem is toch heel wat gemakkelijker na te doen in je luisterruimte dan onversterkte muziek, eenvoudig omdat je dan met dezelfde (vervalsende) principes werkt.

Op dit forum zitten veel technici en ervaren luisteraars. Bij hen kom je met bovenstaand verhaal niet weg.

Niet iedereen is dommer dan Spido. Het laatste is zo'n beetje de ondertoon in veel van je posts.

Slecht geslapen? Gelukkig heb jij meer verstand van toeten en blazen :P

Klopt. Zonder klassieke referentie gaat je opvatting van neutraal alle kanten op. Zelden de goede.

Beste Mumsoft,

In principe heb je gelijk, omdat bij "live" instrumentaal klassiek gewoonlijk geen versterking wordt toegepast.

Wat de vocalisten betreft... daar ligt de zaak toch wat moeilijker, dunkt me.

Als je de klank van diverse zangers en zangeressen goed kent, zul je ze bij weergave via een hifi-systeem wel kunnen "thuisbrengen".

Net zoals een kenner van klavieren het klankkarakter van een Steinway zal kunnen onderscheiden van dat van een Bösendorfer, bijvoorbeeld, terwijl een niet-ingewijde bij beide zou kunnen opmerken "dat de piano / de vleugel toch wel heel erg ècht klinkt..."

Maar m.i. lijken de stemmen van veel geschoolde klassieke vocalisten uit de onderscheiden groepen (sopraan, alt, tenor, bas) heel veel op elkaar: en wel juist als gevolg van die klassieke scholing van de zangtechniek. (M.n. bij opera, oratorium e.d.: bij liedkunst en operette is dit minder van toepassing.)

Ongeschoolde zangers en zangeressen van populaire muziek zijn veel gemakkelijker dan klassiek geschoolde vocalisten te herkennen aan hun specifieke timbre: net als veel "op smaak uitgezochte" audio-apparatuur worden zij juist bemind om hun technische fouten en tekortkomingen.

Wat dat laatste betreft.

Luister maar eens naar een drummer en naar een electronische ritmesectie.

De electronische zal een perfect ritme aangeven.

Doe mij toch maar de menselijke variant met zijn foutjes. Dat leeft tenminste.

En dat leven wil ik toch wel graag via mijn set kunnen waarnemen.

Maar daarvoor hoeft de set natuurlijk geen eigen leven te gaan leiden.

Groet,

Leobus

Als je de klank van diverse zangers en zangeressen goed kent, zul je ze bij weergave via een hifi-systeem wel kunnen "thuisbrengen".

Net zoals een kenner van klavieren het klankkarakter van een Steinway zal kunnen onderscheiden van dat van een Bösendorfer, bijvoorbeeld, terwijl een niet-ingewijde bij beide zou kunnen opmerken "dat de piano / de vleugel toch wel heel erg ècht klinkt...

Zo heb ik zelfs een keer een opnametechnicus ontmoet die kon horen welk merk & type microfoon gebruikt was....

Beste Mumsoft,

In principe heb je gelijk, omdat bij "live" instrumentaal klassiek gewoonlijk geen versterking wordt toegepast.

Wat de vocalisten betreft... daar ligt de zaak toch wat moeilijker, dunkt me.

Net zoals een kenner van klavieren het klankkarakter van een Steinway zal kunnen onderscheiden van dat van een Bösendorfer, bijvoorbeeld, terwijl een niet-ingewijde bij beide zou kunnen opmerken "dat de piano / de vleugel toch wel heel erg ècht klinkt..."

Maar m.i. lijken de stemmen van veel geschoolde klassieke vocalisten uit de onderscheiden groepen (sopraan, alt, tenor, bas) heel veel op elkaar: en wel juist als gevolg van die klassieke scholing van de zangtechniek. (M.n. bij opera, oratorium e.d.: bij liedkunst en operette is dit minder van toepassing.)

Ongeschoolde zangers en zangeressen van populaire muziek zijn veel gemakkelijker dan klassiek geschoolde vocalisten te herkennen aan hun specifieke timbre: net als veel "op smaak uitgezochte" audio-apparatuur worden zij juist bemind om hun technische fouten en tekortkomingen.

Alles best, maar wat heeft dat nu met de klassieke referentie, of voor mijn part de onversterkte referentie te maken? Dat een populaire zangeres, mits onversterkt opgenomen, een betere referentie is dan een operazangeres? Na, und?

Ik behoor overigens, snif snif, tot de mensen die een Bosendorfer niet van een Zimmermann kunnen onderscheiden, behalve op TV ^_^

Ik weet wat beters. Meestal wordt bij de informatie over de muziek ook aangegeven wat voor instrumenten zijn gebruikt, dus voortaan noteer ik het merk piano er bij. Dan kan ik langzaamaan doorkrijgen waar de karakteristieke verschillen in zitten. Ik heb toch te weinig concertervaring hiervoor, of ik ben te weinig audiofiel, kan natuurlijk ook.

Dat zal het zijn Ove. Als er al een vleugel of piano in het spel is, let ik meestal niet op het merk, dat zal wel een doodzonde zijn voor de gemiddelde audiofiel. :huh:

...... dus voortaan noteer ik het merk piano er bij. Dan kan ik langzaamaan doorkrijgen waar de karakteristieke verschillen in zitten. 

........en de gebruikte microfoons.

... en de kabels en de opnameapparatuur en de opnametechnicus en de bitresolutie en het masteringproces.

Nog meer?

.........en waar de microfoons stonden...........en de akoestiek van de opnameruimte .............

Maar met "gehakt" en "tegels" maakt dat allemaal niet uit  ;)  :P.

Beste Jongensdroom,

Het is niet dom als je nog nooit een Kappa 9 o.i.d. hebt gehoord.

Maar het is wèl dom als je nog nooit een Kappa 9 o.i.d. hebt gehoord, en je mengt in een discussie over de weergavekwaliteit ervan in combinatie met diverse versterkers.

Ben ik nu weer aan de beurt om iets onaardigs te zeggen? IK ben even te tel kwijt.

Zo heb ik zelfs een keer een opnametechnicus ontmoet die kon horen welk merk & type microfoon gebruikt was....

Frits de W. zegt ook dat hij dat kan en dat zou zomaar kunnen. Dat was tijdens een bezoek van een aantal forumleden aan STS.

Ik denk dat het om een soort van gemiddelde gaat, als je begrijpt wat ik bedoel.

Als iemand in New York trompet speelt en jij luistert er hier via de telefoon naar, herken je nog steeds dat het een trompet is. Het klinkt zeker niet als een Bösendorfer  :P

(Tenminste, als je weet hoe hoe een trompet en een Bösendorfer klinken)

Ik heb dus in een klein zaaltje, 't Zielhoes in Usquert, hem wel onversterkt gehoord, gelukkig voor ons viel de installatie uit en was niet meer te herstellen, dat was beduidend beter dan met versterking. Hebben na afloop ook tegen hem gezegd dat het veel beter zonder dan mét versterking was.

Ik heb dus in een klein zaaltje, 't Zielhoes in Usquert, hem wel onversterkt gehoord, gelukkig voor ons viel de installatie uit en was niet meer te herstellen, dat was beduidend beter dan met versterking. Hebben na afloop ook tegen hem gezegd dat het veel beter zonder dan mét versterking was.

Dan weet jij helemaal hoe de opnamen van Hans T thuis zouden moeten klinken ?? 

Ik denk dat het versterkte geluid voor hem de referentie is. Maar ik ben het met je eens, dat je zonder versterking beter hoort hoe het eigenlijk klinkt. Helaas maken die knoppenjongens er zo vaak een zooitje van. Alhoewel ik dat bij Hans Theesink mee vind vallen.