Jump to content

Portable Audio Speler

Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

Ja ik ben niet zo op de hoogte van hoe die lessen in zijn werk gaan.

De optie die je noemt is denk ik wel de goedkoopste als je dat materiaal al hebt liggen.

Vanochtend de zolder eens op zijn kop gezet en het volgende gevonden;

Radio-cd-speler Alpine 9887R met ingebouwde versterker van 4x18Watt RMS- en 4x60Watt piekvermogen. RMS zegt mij niet zoveel. Wel b.v. continuevermogen bij 0,1% HV van 20-20Khz.

Hoe verhoudt zich RMS daarmee? Zal de ingebouwde versterker genoeg vermogen hebben?

Verder is deze headunit zeer breed instelbaar. Er is een crossoverfilter ingebouwd. Alle drivers kun je apart aansturen.

De luidsprekers zijn tweeters van Scanspeak, de D3004/602000,

Verder 10cm mids van Exact. Deze heb ik eens tijdelijk in kleine gesloten kastjes ingebouwd en lieten wonderlijk veel horen op NAD apparatuur.

En gehaal onverwacht MB Quart QM160TX2 16cm midwoofers. Heb ik voor hen aanzienlijk meer inhoud nodig? (klankkast)

De versterker is een Soundstream MC245. Het is een behoorlijk zwaar apparaat van 3kg. Aan het 5e kanaal voor een subwoofer heb ik niets. Het merk geeft zijn vermogens altijd zeer bescheiden op. Zou het toch de moeite waard zijn om deze in te bouwen?

Dan de voeding. Ik krijg een voeding die altijd bij Ford in een showroom heeft gediend. Hij stuurde diverse autoradio's en luidsprekers aan.

Wat is wijsheid? Ik kan eerst zonder de aparte versterker iets in elkaar knutselen. En dan met de mids en de tweeters. Qua gewicht de lichtste en de meest compacte mogelijkheid.

Hoe denken jullie over het een en ander?

gr.

Wil

Ik zou één kast maken met de MB midwoofers en de tweeters. De autoradio kan daar ook bijgebouwd worden. Waarschijnlijk heb je de versterker dan helemaal niet nodig. 18 W RMS is al best veel. Mits de luidsprekers een redelijk rendement hebben.

:)

Eens met Hans.

Het moet ook nog een beetje "draagbaar" blijven en met zo'n versterker erbij schiet je weinig op.

Bovendien heb je daar een dikkere voeding bij nodig die ook nogal wat weegt. Voor de HU alleen zul je aan 12V/5A wel genoeg hebben.

Oke mannen. Ik bouw een proefkastje met de 6.5 mid-bassen en de tweeters. Headunit er tussen, voeding achterin en eens luisteren wat het oplevert.

Inderdaad de losse versterker weegt al 3 kg. De voeding krijg ik vrijdag.

Wat ik niet weet is hoeveel klankkast de woofers nodig hebben. Ik las: tussen 10 en 12 liter ver stuk. Kunnen beiden in 1 kast, of moet ieder zijn eigen klankkast hebben? Als ik een kast timmer van 40 x 25 x 20 cm kom ik op 20 liter bruto inhoud. Is dat wat?

Met de tweeters moet wel te leven zijn. De MB Quart woofers zijn al 20 jaar oud. Betere zouden zijn: Focal, Dynaudio, DLS, Rainbow en Hertz.

Dynaudio heb ik in de auto en die zijn inderdaad prima.

Ik snap dat je t leuk vind om zelf te knutslen (en kennelijk tijd zat). Mocht t tegen vallen (volume te beperkt), danlijkt me zoiets (naast t al vermelde) best geschikt

http://www.jblpro.com/www/products/portable-market/eon600-series

EON610 zal wel rond de 500 euro kosten.

Oh wacht. Ik zie dat de inputs wat beperkt zijn, alleen 2 mics. Zing je ook wel eens mee? :)

Ander is een EON510 (a 400 euro) wellicht nog net iets geschikter (die heeft 1 mic en 1 line level input en weeg ook iets minder)

Mooie auto radio overigens, zo worden ze waarschijnlijk niet meer gemaakt.

Ik snap dat je t leuk vind om zelf te knutslen (en kennelijk tijd zat). Mocht t tegen vallen (volume te beperkt), danlijkt me zoiets (naast t al vermelde) best geschikt

http://www.jblpro.com/www/products/portable-market/eon600-series

EON610 zal wel rond de 500 euro kosten.

Oh wacht. Ik zie dat de inputs wat beperkt zijn, alleen 2 mics. Zing je ook wel eens mee? :)

Ander is een EON510 (a 400 euro) wellicht nog net iets geschikter (die heeft 1 mic en 1 line level input en weeg ook iets minder)

Mooie auto radio overigens, zo worden ze waarschijnlijk niet meer gemaakt.

Dank je Duc. Ik ga eens kijken. Zingen laat ik aan anderen over. 

Oke mannen. Ik bouw een proefkastje met de 6.5 mid-bassen en de tweeters. Headunit er tussen, voeding achterin en eens luisteren wat het oplevert.

Inderdaad de losse versterker weegt al 3 kg. De voeding krijg ik vrijdag.

Wat ik niet weet is hoeveel klankkast de woofers nodig hebben. Ik las: tussen 10 en 12 liter ver stuk. Kunnen beiden in 1 kast, of moet ieder zijn eigen klankkast hebben? Als ik een kast timmer van 40 x 25 x 20 cm kom ik op 20 liter bruto inhoud. Is dat wat?

Met de tweeters moet wel te leven zijn. De MB Quart woofers zijn al 20 jaar oud. Betere zouden zijn: Focal, Dynaudio, DLS, Rainbow en Hertz.

Dynaudio heb ik in de auto en die zijn inderdaad prima.

Ik denk dat het voor deze toepassing weinig uitmaakt, één of twee kasten. Meestal is het laag toch mono. Misschien een paar baspoortjes er in knutselen ? Een deel van de achterkant open, zorgt ook voor een hoger rendement. 

Alarm, alarm, er is komt een leuk paar Dynaudio's MW160 in beeld. Zouden die de 20 jaar oude MB Quart's verslaan?

Het zou verstandig zijn om eerst MB's eens in een kastje te bouwen.

In de auto zitten Dynaudio Esotar 650, die spelen voortreffelijk als de auto stilstaat.

Zeg we zitten hier niet op het zelfbouw forum. Daar heb je meer kans op unit level spaker advies. Hier heben we alleen Spido en Pjotr (no offfense, 2 grootheden..)

Zeg, er zijn hier wel meer mensen met hersenen, die een ongeleid projectiel kunnen bijstaan. 

Zeg, er zijn hier wel meer mensen met hersenen, die een ongeleid projectiel kunnen bijstaan. 

Hersenen en verstand van en vooral ervaring met verschillende luidspreker units is niet hetzelfde :)

Ga je ook zelf een filter ontwerpen, of zit dat er al bij?

Heb gister een folder van de Formido gezien ben je voor €119 in een keer klaar, met accu voor 3 uur.

Check de link.http://www.formido.nl/mobiele-geluidsset-st-080-sd-usb-vhf-00388963.html

Lijkt me een aardig apparaat voor een prutser: er valt veel te verprutsen voor weinig geld!

(Het apparaat dat ik eerder onder de aandacht bracht (#22) is iets duurder, maar daar zit dan ook een CD-speler in.)

Lijkt me een aardig apparaat voor een prutser: er valt veel te verprutsen voor weinig geld!

(Het apparaat dat ik eerder onder de aandacht bracht (#22) is iets duurder, maar daar zit dan ook een CD-speler in.)

Dat was ik alweer vergeten Spido. :)

Hersenen en verstand van en vooral ervaring met verschillende luidspreker units is niet hetzelfde :)

Ga je ook zelf een filter ontwerpen, of zit dat er al bij?

De headunit is geheel instelbaar, waardoor een filter niet nodig is. 

Een eerdere poging om een draad aan mijn vinger te solderen is mislukt. 

Vinger een nacht laten weken in soldeerwater e.g. S39. Acetyleensoldeerbout gebruiken, wordt lekker warm. Suuk6 verzekerd.

Inmiddels heb ik een voeding waar het volgende op staat: AC240V / DC14V 4A

Ik neem aan dat hij 4 Ampere levert. Hij is erg zwaar, zeker een paar kilo.

Voorop zitten 4 aansluitingen waar een + op staat en 2 aansluitingen waar een - op staat. Waar zijn die voor?

Er zouden meerdere autoradio's op aangesloten hebben gezeten.

Inclusief een mdf voorplaatje van 12mm is het totaalgewicht al 8kg. Met 18mm mdf rondom zal het naar de 14kg gaan. Niet heel erg portable. Aan de andere kant hoef ik er maar gemiddeld 10 meter mee te lopen.