Jump to content

Workshop En High-End Forum Dag 2014: De Draaitafel En Haar Aandrijving Door Sonore Ac


Arden
 Share

Recommended Posts

Mijn dag was afgelopen zaterdag ook weer een topper. Weer veel bekenden gesproken en het nodige geleerd.

 

Ik hoorde een duidelijk verschil tussen de draaitafel met de twee verschillende motoren. Vooral op "De vier jaargetijden" werd mij duidelijk waar ik op moest letten. In het begin klonken de snaren van de viool wel erg metalig. Net alsof ze er met een ijzeren strijkstok overheen gingen. Met de motor van Sonore werd de strijkstok weer voorzien van kattendarmen (oid). Ook het drukkere stuk na de vioolsolo liep met de originele motor wat dicht. Met de Sonoremotor was dat geheel weg. Je keek dieper in de muziek zeg maar. Met het jazzstukje klonk de contrabas met de Sonore motor met meer definiëring.

 

Van de andere kant. De originele motor had een touwtje als aandrijving. Dit touwtje liep in een diabolowieltje aan de motorzijde. Hier zag je dit touwtje duidelijk op en neer gaan. De Sonoremotor heeft een vlakke rubbersnaar aandrijving. Deze liep keurig strak om de gebombeerde motoras. De rubbersnaar dempt bovendien het plateau wat. Ook effecten die we niet mogen vergeten, maar duidelijk aangeven dat de Sonore jongens er goed over nagedacht hebben.

 

De catering was weer uitmuntend. De akoestiek viel dit keer mee en de set presteerde op een erg hoog niveau. Al mistte ik het diepste laag wat. Maar dit is zeker het gevolg van de akoestische omstandigheden. Ik heb deze luidsprekers vaker gehoord en hoorde toen wél een mooi diep laag. De Sonoreversterking had in het geheel geen probleem met de grote ruimte. Voor mij mocht het af en toe wel wat zachter...

 

Bij de loterij viel de hoofdprijs op mij (hoera). Ik heb de Pluto koperen draaitafelmat thuis al even "getest", maar een wat uitgebreider verslag daarvan komt in het topic "Koperen mat".

 

Ook het etentje achteraf was weer erg gezellig. Marco merkte al op "het oude Sneek gevoel". Dat had ik nou ook.

 

Dan is het ook erg leuk mensen tegen het lijf te lopen waar je al jaren "tegen schrijft" maar nog nooit life gezien hebt (b.v. Pjotr).  Helaas stonden we toen op het punt te vertrekken. Maar ook mensen die ik al een tijd niet gesproken had (zoals b.v. Stefk, Sander en Jerry) weer te treffen,  deed me goed.  Eigenlijk valt het dan op, dat je weer gelijk op de juiste golflengte zit.

 

Maar zoals gezegd, een topper van een dag. Organisatie hartelijk bedankt voor de perfecte organisatie, juiste installatie en verzorging van de inwendige mens waar je U tegen zegt.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

[...]

 

Van de andere kant. De originele motor had een touwtje als aandrijving. Dit touwtje liep in een diabolowieltje aan de motorzijde. Hier zag je dit touwtje duidelijk op en neer gaan. De Sonoremotor heeft een vlakke rubbersnaar aandrijving. Deze liep keurig strak om de gebombeerde motoras. De rubbersnaar dempt bovendien het plateau wat. Ook effecten die we niet mogen vergeten, maar duidelijk aangeven dat de Sonore jongens er goed over nagedacht hebben.

 

[...]

Een punt wat ik al eerder voorbij heb horen komen, dus nu ook maar even aan de orde:

 

De originele motor heeft een soort van elastisch in elkaar gedraaid zijde welke als snaar wordt gebruikt, door deze samenstelling zoekt hij altijd wat op het plateau. Een bewuste keuze van Pluto Audio, net zo als de accuvoeding. Bij Sonore AC gebruiken ze een platte rubberen snaar. Dat is dus van beiden de eigen keuze. Nu kunnen we van het origineel of de Sonore AC de pulley gaan verbouwen om te kunnen demonstreren met dezelfde snaar, maar zo zijn de ontwerpen nu eenmaal niet. Beiden hebben een eigen keuze gemaakt, zo moet je ze dan ook demonstreren. Dat de pulleys ook niet op dezelfde hoogte uitkomen, is ook een ontwerpkeuze. Zo als gedemonstreerd kreeg men dus de volledige filosofie van de 1, en die van de ander. Eerlijker kan het dus eenvoudig niet, de enige veranderingen waren dus de motor en snaar, de rest bleef onaangeraakt. Zelfs het volume werd met geen vinger aangeraakt tijdens het vergelijk...

Link to comment
Share on other sites

Yep, maar daar ik die opmerking al eerder voorbij heb horen komen is dat nu gelijk ook voor iedereen duidelijk!

In dat kader bezien vond ik het wel jammer dat de wervelstroom demping niet gedemonstreerd kon worden. Daar was ik ook wel heel nieuwsgierig naar. Volgende keer dan maar?

Link to comment
Share on other sites

Na de opmerking van Hans, heb ik even naar de orginele snaaraandrijving gekeken.

Toen ik las dat er een diabolowieltje gebruikt was, ging bij mij een lampje branden.

Op mijn werk had ik namelijke een gruwelijke hekel aan diabolowieltjes. De draad loopt nooit precies in het midden; zeker niet als hij uit meerdere filamenten bestaat. Er is immers maar één positie die het diepste ligt en dus de kortste weg oplevert.

Diabolos die gebruikt worden om de draad op zijn plaats te houden zijn helemaal funest. Ze moeten met hun foute constructie een foute dradenloop corrigeren. Neem liever een platte geleider en richt de zaak goed uit.

Op de foto van de draaitafel meen ik te zien dat de orginele motor van plateau weg helt. Dus geen evenwijdige geleiding. Fout!!

Dat verklaart het rollen van de draad dat Hans gezien heeft. Met een dergelijke draadgeleiding (cq sturing) is een vergelijk van motoren niet eerlijk. Jammer dat ik er niet bij kon zijn; in meerdere opzichten trouwens.

 

Groet,

 

Leobus

 

Edit:

Ik zou trouwens ook geen zijde draadje nemen, maar iets beters.

Link to comment
Share on other sites

Na de opmerking van Hans, heb ik even naar de orginele snaaraandrijving gekeken.

Toen ik las dat er een diabolowieltje gebruikt was, ging bij mij een lampje branden.

Op mijn werk had ik namelijke een gruwelijke hekel aan diabolowieltjes. De draad loopt nooit precies in het midden; zeker niet als hij uit meerdere filamenten bestaat. Er is immers maar één positie die het diepste ligt en dus de kortste weg oplevert.

Diabolos die gebruikt worden om de draad op zijn plaats te houden zijn helemaal funest. Ze moeten met hun foute constructie een foute dradenloop corrigeren. Neem liever een platte geleider en richt de zaak goed uit.

Op de foto van de draaitafel meen ik te zien dat de orginele motor van plateau weg helt. Dus geen evenwijdige geleiding. Fout!!

Dat verklaart het rollen van de draad dat Hans gezien heeft. Met een dergelijke draadgeleiding (cq sturing) is een vergelijk van motoren niet eerlijk. Jammer dat ik er niet bij kon zijn; in meerdere opzichten trouwens.

 

Groet,

 

Leobus

 

 

Nou ging dat op en neer lopen redelijk langzaam, dus ik zou me eerder wow dan flutter voor kunnen stellen. De tonen waren echter wel zuiver. Bij de Pluto draaitafel schijnt dat op en neer lopen van de snaar er trouwens bij te horen.

Op een vlakke poelie krijg je een snaar niet uitgelijnd. die loopt er altijd vanaf. Daarom vlakke snaren en bombering, vierkante of ronde snaren

Link to comment
Share on other sites

Na de opmerking van Hans, heb ik even naar de orginele snaaraandrijving gekeken.

Toen ik las dat er een diabolowieltje gebruikt was, ging bij mij een lampje branden.

Op mijn werk had ik namelijke een gruwelijke hekel aan diabolowieltjes. De draad loopt nooit precies in het midden; zeker niet als hij uit meerdere filamenten bestaat. Er is immers maar één positie die het diepste ligt en dus de kortste weg oplevert.

Diabolos die gebruikt worden om de draad op zijn plaats te houden zijn helemaal funest. Ze moeten met hun foute constructie een foute dradenloop corrigeren. Neem liever een platte geleider en richt de zaak goed uit.

Op de foto van de draaitafel meen ik te zien dat de orginele motor van plateau weg helt. Dus geen evenwijdige geleiding. Fout!!

Dat verklaart het rollen van de draad dat Hans gezien heeft. Met een dergelijke draadgeleiding (cq sturing) is een vergelijk van motoren niet eerlijk. Jammer dat ik er niet bij kon zijn; in meerdere opzichten trouwens.

 

Groet,

 

Leobus

 

Edit:

Ik zou trouwens ook geen zijde draadje nemen, maar iets beters. Dempt ook nog trillingen.

Allemaal leuk en aardig Leo en in theorie heb je gelijk. Maar Pluto gebruikt al lang dat zijden draadje. Ik kan mij niet voorstellen dat de fijnmechanische vaklieden bij Pluto niet een vlakke snaar en een bolvormige pully hebben geprobeerd. Zij zullen best wel een reden hebben voor dat zijden snaartje.

Link to comment
Share on other sites

Pjotr, on 22 Sept 2014 - 7:01 PM, said:

Allemaal leuk en aardig Leo en in theorie heb je gelijk. Maar Pluto gebruikt al lang dat zijden draadje. Ik kan mij niet voorstellen dat de fijnmechanische vaklieden bij Pluto niet een vlakke snaar en een bolvormige pully hebben geprobeerd. Zij zullen best wel een reden hebben voor dat zijden snaartje.

Bij Pluto zijden ze nog tegen elkaar: is dat snaartje nou wel goed? 

Link to comment
Share on other sites

Idd. Door samenwerking met juist fabrikanten als Sonore AC, Pluto, Blumenhofer, Octave etc. kom ik er langzaamaan achter dat een werkelijke 1 op 1 weergave nooit mogelijk zal worden. We komen wel steeds dichter in de buurt. Al die kleine dingetjes bij elkaar opgeteld, de al eerder genoemde som der delen, we komen zelfs griezelig ver. Daar schuilt echter 1 gevaar in, velen willen die bijna realistische weergave helemaal niet horen, dat blijken ze helemaal niet mooi te vinden.

We gaan regelmatig naar live muziek. Het meeste daarvan wordt versterkt met apparatuur die kwalitatief niet te vergelijken is met wat jij verkoopt. Erg moeilijk dan om te kunnen vaststellen wat een realistische weergave is. Daarvoor moet je bijvoorbeeld heel veel naar live muziek en het liefst naar onversterkte (dat is jouw smaak bijvoorbeeld niet volgens mij). Zelfs dan is die realistische weergave sterk afhankelijk van de plaats in de zaal. Daarnaast wil ik je mijn CD tje van Stereophile graag lenen. Daarop wordt een verhaaltje voorgelezen waar regelmatig van microfoon wordt gewisseld. Het lijkt wel of er een steeds andere lezer voorleest zo verschillen die microfoons.

 

Om die reden vraag ik tegenwoordig aan LS ontwerpers standaard hoe ze ontwikkelen: puur technisch met sweeps e.d. of door vergelijking met live stemmen en instrumenten of door een combi. Hoe doet die meneer Blumenhofer dat bijvoorbeeld want of een of andere manier heeft hij een recept voor zeer goede LS en hoe heeft Klaas dat gedaan met zijn PP?

 

Beetje of topic - sorry

Link to comment
Share on other sites

  • Members

We gaan regelmatig naar live muziek. Het meeste daarvan wordt versterkt met apparatuur die kwalitatief niet te vergelijken is met wat jij verkoopt. Erg moeilijk dan om te kunnen vaststellen wat een realistische weergave is. Daarvoor moet je bijvoorbeeld heel veel naar live muziek en het liefst naar onversterkte (dat is jouw smaak bijvoorbeeld niet volgens mij). Zelfs dan is die realistische weergave sterk afhankelijk van de plaats in de zaal. Daarnaast wil ik je mijn CD tje van Stereophile graag lenen. Daarop wordt een verhaaltje voorgelezen waar regelmatig van microfoon wordt gewisseld. Het lijkt wel of er een steeds andere lezer voorleest zo verschillen die microfoons.

 

Om die reden vraag ik tegenwoordig aan LS ontwerpers standaard hoe ze ontwikkelen: puur technisch met sweeps e.d. of door vergelijking met live stemmen en instrumenten of door een combi. Hoe doet die meneer Blumenhofer dat bijvoorbeeld want of een of andere manier heeft hij een recept voor zeer goede LS en hoe heeft Klaas dat gedaan met zijn PP?

 

Beetje of topic - sorry

 

Aangaande de eerste alinea, ik luister juist graag naar onversterkte live muziek, dat is het geluid wat ik ook in mijn set graag terug probeer te vangen.

Aangaande versterkte live muziek, dat zijn idd de Hardrock concerten waar men mij nog wel eens vindt, die kracht en dynamiek, ook dat wil ik in mijn set graag terug horen. Die jongens spelen trouwens met enige regelmaat onversterkt, met akoestische instrumenten, ik denk dat velen hier dat nog wel eens zouden kunnen appreciëren...

 

De 2e alinea dan, Thomas Blumenhofer is ooit groot geworden met P.A. systemen voor live-concerten, ook voorziet hij veel van de grotere discotheken en bioscopen van een zeer goed geluid. Door die kennis en kunde, door veel te luisteren (zie ook het C&A verhaal) heeft hij ''iets'' te pakken. Afwijkend van bijna alles en iedereen. Dat dit niet voor iedereen zaligmakend is, dat begrijp ik, maar vanaf het eerste moment dat ik daar kwam (een bezoek waar KT88 trouwens bij was), had ik mijn geluid gevonden (Clara Luna). Dat later de Wiki daar nog eens dik overeen ging, dat had ik nooit verwacht...

 

Ennehhhh, geeft niets hoor, dat beetje off-topic!

Link to comment
Share on other sites

(...) en hoe heeft Klaas dat gedaan met zijn PP? (...)

 

Beste Carl,

 

Rekenen (leve de computer & dedicated software, toch!), bouwen, luisteren, meten, bijna identieke modellen vergelijken, alles vergeten waar hij vroeger dociel in geloofde (m.n. AES, B&W, KEF en hun hogere orde Acoustic Butterworth netwerken). En veel echte muziek maken & beluisteren: thuis en elders. Maar dit is natuurlijk nog niet alles...

Link to comment
Share on other sites

................Door die kennis en kunde, door veel te luisteren (zie ook het C&A verhaal) heeft hij ''iets'' te pakken. Afwijkend van bijna alles en iedereen.

Mwah, nou niet overdrijven. De wave guide zoals op de speakers van zaterdag b.v. is toch niet zijn vinding hoor. Komt wel uit de PA wereld. Earl Geddes en Floyd Toole hebben daar toch echt al lang en breed behoorlijk wetenschappelijk over gepubliceerd. En hun basis werd ook al 30- 40 jaar geleden gelegd.

 

'Tis meer vakmanschap en kennis en kunde van Thomas Blumenhofer om er iets moois mee te maken, dat zeker. Zoals zaterdag ook genoemd werd: Alles is al bekend, alleen niet veel doen er ook iets moois mee :D

Link to comment
Share on other sites

We gaan regelmatig naar live muziek. Het meeste daarvan wordt versterkt met apparatuur die kwalitatief niet te vergelijken is met wat jij verkoopt. Erg moeilijk dan om te kunnen vaststellen wat een realistische weergave is. Daarvoor moet je bijvoorbeeld heel veel naar live muziek en het liefst naar onversterkte (dat is jouw smaak bijvoorbeeld niet volgens mij). Zelfs dan is die realistische weergave sterk afhankelijk van de plaats in de zaal. Daarnaast wil ik je mijn CD tje van Stereophile graag lenen. Daarop wordt een verhaaltje voorgelezen waar regelmatig van microfoon wordt gewisseld. Het lijkt wel of er een steeds andere lezer voorleest zo verschillen die microfoons.

 

Om die reden vraag ik tegenwoordig aan LS ontwerpers standaard hoe ze ontwikkelen: puur technisch met sweeps e.d. of door vergelijking met live stemmen en instrumenten of door een combi. Hoe doet die meneer Blumenhofer dat bijvoorbeeld want of een of andere manier heeft hij een recept voor zeer goede LS en hoe heeft Klaas dat gedaan met zijn PP?

 

Beetje of topic - sorry

Wat een narigheid allemaal zeg. Ik denk dat ik er mee stop en op kantklossen ga.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...