Jump to content

Luisterbezoek Ravon


Recommended Posts

Gisteren ben ik de hele dag te gast geweest bij Ravon.

 

De electronica is van Rotel en de luidsprekers zijn Jordan transmissionlines. Toen ik ze zo zag staan, dacht ik, mijn hemel dat wordt niks.

Maar wat bleek, Ravon had ze afgestemd op de akoestiek van de woonkamer. Dat hier een vakman aan het werk was geweest, werd al snel duidelijk.

Zelden heb ik een dergelijke evenwichtige weergave gehoord. En dan te bedenken dat de Jordans inmiddels verbeterd zijn en dat Ravon ook nog iets bedacht heeft om de weergave te perfectioneren. En dat alles kost: een paar honderd euro.

 

Het was vooral de natuurlijkheid en het gemak dat opviel, zowel bij cd- als bij lp-weergave. Niets viel er op, of je moet het over het fraaie bekken, de altsax, tenorsax en baritonsax, de cello en de contrabas willen hebben.

Eigenlijk was het een heel bijzondere gewaarwording. Je kon er als achtergrondmuziek naar luisteren (er was niets storends) maar even zo goed als voorgrondmuziek (als dit woord bestaat). Hoe dat kan weet ik niet.

 

Iets dergelijks wil ik beneden in de woonkamer. Daar staan al 35 jaar Hepta Menhir's op een mooie Musical Fidelity klasse A te spelen. Het lijkt me wel wat om ook in de woonkamer een beter geluid te creëren.

Binnenkort Ravon maar eens lief aankijken en vragen of hij wil helpen.

 

Gegroet zei U allen.

 

Wil

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mooi verslag. Maar ik mis een plaatje zeg. Weetjewel, this topic is useless etc.

 

Ik wil daar ook eens gaan luisteren, dus je krijgt een pm.

Link to comment
Share on other sites

Een breedbander heeft natuurlijk een aantal voordelen: homogeen, geen of nauwelijks filter componenten, vrijwel ideale punt source.

Tel daar de voordelen van een TL bij op en je hebt een fijne luidspreker. ;)

Link to comment
Share on other sites

De ls hebben natuurlijk niet het afgrond diepe- en volumineuze laag als een systeem zoals bij Chris van Liempd.

En ook niet de enorme detaillering van een top-electrostaat.

Maar ik denk dat 95% van de mensheid er heel erg blij van zou kunnen worden.

Link to comment
Share on other sites

De ls hebben natuurlijk niet het afgrond diepe- en volumineuze laag als een systeem zoals bij Chris van Liempd.

 

Heeft een live-uitvoering dan wel afgrond-diep en volumineus laag?

Link to comment
Share on other sites

Gisteren ben ik de hele dag te gast geweest bij Ravon.

 

De electronica is van Rotel en de luidsprekers zijn Jordan transmissionlines. Toen ik ze zo zag staan, dacht ik, mijn hemel dat wordt niks.

Maar wat bleek, Ravon had ze afgestemd op de akoestiek van de woonkamer. Dat hier een vakman aan het werk was geweest, werd al snel duidelijk.

Zelden heb ik een dergelijke evenwichtige weergave gehoord. En dan te bedenken dat de Jordans inmiddels verbeterd zijn en dat Ravon ook nog iets bedacht heeft om de weergave te perfectioneren. En dat alles kost: een paar honderd euro.

 

Het was vooral de natuurlijkheid en het gemak dat opviel, zowel bij cd- als bij lp-weergave. Niets viel er op, of je moet het over het fraaie bekken, de altsax, tenorsax en baritonsax, de cello en de contrabas willen hebben.

Eigenlijk was het een heel bijzondere gewaarwording. Je kon er als achtergrondmuziek naar luisteren (er was niets storends) maar even zo goed als voorgrondmuziek (als dit woord bestaat). Hoe dat kan weet ik niet.

 

Iets dergelijks wil ik beneden in de woonkamer. Daar staan al 35 jaar Hepta Menhir's op een mooie Musical Fidelity klasse A te spelen. Het lijkt me wel wat om ook in de woonkamer een beter geluid te creëren.

Binnenkort Ravon maar eens lief aankijken en vragen of hij wil helpen.

 

Gegroet zei U allen.

 

Wil

 

Als je dezelfde lichtvoetige blaasmuziek en latin hebt gedraaid als in Leerdam wil ik dat wel (een beetje) geloven. Maar hoe klonk de 5e symfonie van Mahler er op?

Link to comment
Share on other sites

Als je dezelfde lichtvoetige blaasmuziek en latin hebt gedraaid als in Leerdam wil ik dat wel (een beetje) geloven. Maar hoe klonk de 5e symfonie van Mahler er op?

Dat weet ik niet Peter. Na de vierde symfonie zijn wij gestopt :D.

 

Ik ben groot gebracht met muziek van James Last en Ernst Mosch, heb een klassieke opleiding genoten en ik draai meestal jazz.

Hoe vreemd kan iets lopen?

 

Verder heb ik ook wel iets met Jantje Koopmans, maar dat kan ook zijn omdat ik economie in mijn pakket had.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben groot gebracht met muziek van James Last en Ernst Mosch, heb een klassieke opleiding genoten en ik draai meestal jazz.

Hoe vreemd kan iets lopen?

 

Verder heb ik ook wel iets met Jantje Koopmans, maar dat kan ook zijn omdat ik economie in mijn pakket had.

 

Kijk aan, dat plaats het tenminste in een perspectief.

Link to comment
Share on other sites

Hai Jongensdroom. Vraag eens even aan RAVON of hij me een mailtje wil sturen op CharlesEDpuresound.be Ik zou het leuk vinden om even contact met hem te hebben nu hij hier weg is.

Edited by Moderator2
Openbaar emailadres liever vermijden!
Link to comment
Share on other sites

Hai Jongensdroom. Vraag eens even aan RAVON of hij me een mailtje wil sturen op CharlesEDpuresound.be Ik zou het leuk vinden om even contact met hem te hebben nu hij hier weg is.

Je bent al de zoveelste, maar dat geeft niet. Ik zal het hem vragen. 

Link to comment
Share on other sites

Wat is eigenlijk mis in je verhaal is, of de instrumenten een beetje leken. Evenwichtige weergave, ja prima, maar zijn de instrumenten goed te herkennen? Ik dacht dat jij daar extra waarde aan hechtte. Of heb je je prioriteiten inmiddels verlegd?

Link to comment
Share on other sites

Wat is eigenlijk mis in je verhaal is, of de instrumenten een beetje leken. Evenwichtige weergave, ja prima, maar zijn de instrumenten goed te herkennen? Ik dacht dat jij daar extra waarde aan hechtte. Of heb je je prioriteiten inmiddels verlegd?

Over een paar instrumenten staat al wat geschreven in de openingspost. Piano/vleugel leek ook goed te klinken, maar met dit instrument heb ik veel minder ervaring. Trompet en dwarsfluit klonken goed. De percussie-instrumenten waren ook erg goed.  

 

Ik hoor net dat mijn vrouw de Hepta's in de woonkamer goed vind klinken. En ik vind mijn vrouw weer goed klinken. Dus de Menhir's zullen nog wel een poosje blijven staan. Zeker, daar zij de meest stabiele factor is in onze relatie.

Link to comment
Share on other sites

Ik hoor net dat mijn vrouw de Hepta's in de woonkamer goed vind klinken. En ik vind mijn vrouw weer goed klinken. Dus de Menhir's zullen nog wel een poosje blijven staan. Zeker, daar zij de meest stabiele factor is in onze relatie.

 

Jongens, leuk review

Prettig voor jouw, dat je vrouw nog enige stabiliteit in huize Jongensdroom kan bewerkstelligern, anders ben je helemaal los :D

 

Die Menhir's in jouw woonkamer, hoe heb je die uberhaupt in je woonkamer gekregen, verhuisbedrijf Obelix  :confused: 

Link to comment
Share on other sites

Jongens, leuk review

Prettig voor jouw, dat je vrouw nog enige stabiliteit in huize Jongensdroom kan bewerkstelligern, anders ben je helemaal los :D

 

Die Menhir's in jouw woonkamer, hoe heb je die uberhaupt in je woonkamer gekregen, verhuisbedrijf Obelix  :confused:

Ik geef het niet graag toe, maar ik heb leiding nodig.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...