Jump to content

Akoestiekme(E)Ting Bij Jongensdroom.


Jongensdroom
 Share

Recommended Posts

En er zal echt niet voor niets een ban zijn gegeven. Ik kreeg al een paar pm' s over ravon en zijn vraag aan mij. Ik zit er niet mee maar het was niet zo netjes als ik het nog een keer les.

Opmerkelijk vind ik dat je pas een probleem in die vraag zag nadat iemand jou via PB daartoe aanzette. Misschien moet je mij even via PB uitleggen wat er niet netjes is aan mijn vraag aan jou wat jouw achtergrond is. Want wat anderen ook over mij beweren, het was voor mij op dat moment inhoudelijk relevant, het was niets persoonlijks en ik heb er niets vervelends mee gedaan. Helaas voor mij hangen hier een paar mensen rond die alles wat ik schrijf negatief uitleggen en die er geen enkel probleem in zien om mij hier letterlijk weg te treiteren en om anderen via PB tegen mij op te zetten.

 

Ik heb van het beheer geen fatsoenlijke uitleg gekregen voor die ban, het bleef bij een mededeling dat enkele forumleden meerdere keren over mij hebben geklaagd. Zo werkt het dus op dit forum. Ik vermoed dat er zelfs voor de wijze heren in het beheer van dit forum geen fatsoenlijke uitleg bestaat voor het feit dat op deze manier het wegtreiteren van mensen wordt gefaciliteerd.

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop dat je blijft posten RAVON. Mocht er een ergernis ontstaan, dan meld ik me bij ...................jou.

 

Ik denk dat het veel uitmaakt of je iemand kent ja of nee. Als iemand iets schrijft, zie ik de persoon als het ware voor me.

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop dat je blijft posten RAVON. Mocht er een ergernis ontstaan, dan meld ik me bij ...................jou.

 

Ik denk dat het veel uitmaakt of je iemand kent ja of nee. Als iemand iets schrijft, zie ik de persoon als het ware voor me.

Ik ben er inmiddels achter dat mensen zich in het echt en op een forum ongeveer hetzelfde gedragen. Je kunt van mij zoals je gewend bent dus directe en eerlijke reacties blijven verwachten.

Of ik hier blijf posten heb ik zelf niet in de hand, dat hangt af van enkele achterbakse klagers ;)

Link to comment
Share on other sites

Ik ben er inmiddels achter dat mensen zich in het echt en op een forum ongeveer hetzelfde gedragen. Je kunt van mij zoals je gewend bent dus directe en eerlijke reacties blijven verwachten.

Of ik hier blijf posten heb ik zelf niet in de hand, dat hangt af van enkele achterbakse klagers ;)

Tja, op het ene forum mag je niet zeggen dat je Gehakt niks vindt. Op een ander forum mag je niet zeggen dat je verschillen tussen b.v. kabels kunt horen. Op een volgend forum mag je niet zeggen dat je enthousiast bent over je eigen luidsprekers. Dan is er nog een forum waar je als de wiedeweerga in een bepaalde winkel een bepaald merk, door hen zelf geïmporteerde, luidsprekers moet gaan kopen (beetje lange zin). Zodra ik die soort zaken door had, ging ik spiegelen in een overtreffende trap. Met die aanleg ben ik geboren :D. Dat heeft ooit geleidt tot de "Millon Polonaise" een "Topic over de inspeeltijd van kabels" etc.

Vreemd allemaal, want ik dacht dat het consumenten fora waren? Maar dat is helemaal niet zo. Vaak spelen er diverse belangen. Reken maar dat er achter mijn rug gekonkeld is: "die vent moet hier zo snel mogelijk weg", "hij schaadt onze zakelijke belangen", "onze sekte loopt gevaar". Dit soort fora maakt slechts zichzelf belachelijk.

In relatie tot genoemde voorbeelden vind ik HighendForum het beste forum. Natuurlijk wil ook onze Arden graag zijn spullen aan de man brengen, maar hij betaald dan ook alle kosten van dit forum. Laten we gewoon open en eerlijk zijn, dat duurt het langst.

Iedereen een fijne dag en al vast een goed weekend :).

Link to comment
Share on other sites

Hoe is het eigenlijk met je luister opstelling? Zit je al schuin in de ruimte? Of hebben de Array Brothers de boel misschien flink verbouwd? 

Ik vond het interessant om te zien dat ze het iets anders aanpakten. De resultaten kwamen behoorlijk overeen.

Er is nu een asymetrische-, driebenige opstelling. Dat pakte meteen al goed uit. De linker luidspreker staat nu iets verder naar achter en de rechter staat verder naar voren. De stoel is wat schuin links naar voren gegaan.

 

De hoge driedeurs- opbergkast is een sta in de weg. Op den duur wil ik hem daar wel weg hebben. Op de schuine zolder heb ik er helaas geen plek voor. Misschien moet er iets lagers voor in de plaats komen, waar meteen de lp's in kunnen. Een open kast met lp's lijkt mij akoestisch gezien niet verkeerd. Over de nagalmtijd waren The Brothers goed te spreken en voor de kleine ruimte vonden ze het verrassend goed klinken.

Chris dacht dat er nog veel meer dynamiek uit te halen is, met b.v. een zware Array eindbak en/of dat de ls-kabels met 0,8mm2 toch echt te dun zijn.

Ik heb nu zowel dikkere kabels geleend als materiaal gehaald om luchtkabels van 2mm2 te bouwen. We zijn voorlopig weer van de straat.

 

Heb je nog suggesties?

 

Helaas heb ik het contact meer met hem verbroken, anders had ik Thingman nog uit willen nodigen voor een meting. Maar goed, je kunt niet alles hebben.

Link to comment
Share on other sites

In de lengte hadden we het aan het eind van de dag redelijk goed staan, in de breedte nog niet. Als je de invloed van die knoop bij 55 Hz wilt verminderen kun je niet anders dan uit het midden gaan zitten. Schuin dus met de LS iets verschoven tov de plek waar ze na mijn vertrek stonden. Mooi dat het goed uitpakt.

De suggesties die ik heb staan in het verslagje wat ik je gestuurd heb: een schuine luisterpositie en misschien wat diffusie bij het raam en op de plek van de kast (eerste reflectie).

 

Als je het koper van de LS kabeltjes wat dikker maakt (lagere weerstand) krijgen de buizenversterkers het misschien wat makkelijker in het laag. De kans bestaat dat het laag dan strakker wordt omdat de woofers beter elektrisch gedempt worden. Dat gaat met een transistor versterker natuurlijk nóg beter omdat die gewoonlijk een lagere uitgangsimpedantie heeft dan een buizenversterker.

 

Het belangrijkste is dat de akoestiek goed is. Wat je er vervolgens aan audiospullen in zet is voor mij bijzaak.

Link to comment
Share on other sites

We hebben afgelopen maandag ook gemeten. Niet met een PC, maar met een Behringer Ultracurve. Dit geeft een aardig beeld van hoe het er bij staat. Daar was eigenlijk weinig op aan te merken. We hebben met roze ruis, toneburst en sinustonen gemeten.

 

Ik heb niet op de luisterstoel gezeten, hoe het daar nu klinkt weet is dus niet. Op mijn plek had ik het gevoel dat het laag beter onder controle was dan eerder.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

In de lengte hadden we het aan het eind van de dag redelijk goed staan, in de breedte nog niet. Als je de invloed van die knoop bij 55 Hz wilt verminderen kun je niet anders dan uit het midden gaan zitten. Schuin dus met de LS iets verschoven tov de plek waar ze na mijn vertrek stonden. Mooi dat het goed uitpakt.

De suggesties die ik heb staan in het verslagje wat ik je gestuurd heb: een schuine luisterpositie en misschien wat diffusie bij het raam en op de plek van de kast (eerste reflectie).

 

Als je het koper van de LS kabeltjes wat dikker maakt (lagere weerstand) krijgen de buizenversterkers het misschien wat makkelijker in het laag. De kans bestaat dat het laag dan strakker wordt omdat de woofers beter elektrisch gedempt worden. Dat gaat met een transistor versterker natuurlijk nóg beter omdat die gewoonlijk een lagere uitgangsimpedantie heeft dan een buizenversterker.

 

Het belangrijkste is dat de akoestiek goed is. Wat je er vervolgens aan audiospullen in zet is voor mij bijzaak.

Ik weet nog dat jij vroeg de rechter ls wat naar voren te zetten. Deze zette ik een paar cm naar voren, maar dat moest verder. Van een dergelijke diagonale opstelling had ik nog nooit gehoord. Wel van een opstelling in de breedte van de kamer. Maar ik kan mij herinneren dat er daarna een ander gebied problemen opleverde!? Het gaat natuurlijk ook hier weer om het beste compromis. Zelfs Chris van Liempd, die heel erg kritisch luistert, was tevreden.

 

De kabels worden nog dikker, zoals eerder/elders gemeld. Verder weet ik dat een transistor beter is in het laag, maar ik vind een buis beter in het midden en hoog. Aangezien er meer mid en hoog in muziek zit dan laag, heb ik voor de combi buis/transistor gekozen. Binnenkort ga ik bij Chris luisteren naar zijn beloofde "enorme dynamiek". Leuk, spannend, gezellig en leerzaam allemaal. Voor mijn gevoel kom ik telkens een stap verder.

 

Je hebt het er over dat de apparatuur bijzaak is en de akoestiek hoofdzaak. Dat gaat mij wat te ver. Naar mijn idee bepalen de luidsprekers samen met de akoestiek voor 80% het geluid.

Link to comment
Share on other sites

We hebben afgelopen maandag ook gemeten. Niet met een PC, maar met een Behringer Ultracurve. Dit geeft een aardig beeld van hoe het er bij staat. Daar was eigenlijk weinig op aan te merken. We hebben met roze ruis, toneburst en sinustonen gemeten.

 

Ik heb niet op de luisterstoel gezeten, hoe het daar nu klinkt weet is dus niet. Op mijn plek had ik het gevoel dat het laag beter onder controle was dan eerder.

 

:)

 

Voorheen hoorde jij iets raars aan het laag. De dunne air-kabels brachten al verbetering. Ik ben dus benieuwd naar wat dikkere air-kabels op gaan leveren. 

Link to comment
Share on other sites

Tja, moet ik al mijn geheimen dan zomaar prijs geven? Eerst luchtkabels, en nou dit.

Als je hier ooit was komen luisteren had je het allemaal kunnen zien, want ik wind er geen doekjes om. :-)

Link to comment
Share on other sites

Ik weet nog dat jij vroeg de rechter ls wat naar voren te zetten. Deze zette ik een paar cm naar voren, maar dat moest verder. Van een dergelijke diagonale opstelling had ik nog nooit gehoord. Wel van een opstelling in de breedte van de kamer. Maar ik kan mij herinneren dat er daarna een ander gebied problemen opleverde!? Het gaat natuurlijk ook hier weer om het beste compromis. Zelfs Chris van Liempd, die heel erg kritisch luistert, was tevreden.

Het was zoeken naar een uitgebalanceerde aanstoting van de belangrijkste resonanties in de lengte en breedte. Dat wordt altijd een iteratief proces (zeker in een ruimte die niet doosvormig is) want als je de ene frequentie verbetert kan het zomaar bij een andere frequentie verslechteren. We hebben maar even de schuine opstelling bekeken, er was geen tijd om nog meer te schuiven.

 

Naar mijn idee bepalen de luidsprekers samen met de akoestiek voor 80% het geluid.

Dat ben ik met je eens, misschien ligt dat percentage nog wel hoger. Het sluit aan bij mijn opvatting dat apparatuur bijzaak is. In een goede akoestiek klinkt elke set optimaal. In een slechte akoestiek klinkt elke set slecht.
Link to comment
Share on other sites

Voorheen hoorde jij iets raars aan het laag. De dunne air-kabels brachten al verbetering. Ik ben dus benieuwd naar wat dikkere air-kabels op gaan leveren.

 

Toen we begonnen met luisteren naar het stuk van Basie hoorde/voelde ik bij het aanslaan van de laagste tonen van de contrabas in de muziek een onnatuurlijke druk in het laag. Ik heb nog even nagekeken, dat stuk bevat op die momenten laag tot 37 Hz. Niet veel maar het zit er in.
Link to comment
Share on other sites

Tja, moet ik al mijn geheimen dan zomaar prijs geven? Eerst luchtkabels, en nou dit.

Als je hier ooit was komen luisteren had je het allemaal kunnen zien, want ik wind er geen doekjes om. :-)

Geheimen? Akoestiek is niets mystieks of geheims ook al willen sommigen dat graag doen geloven. Het is techniek.

Link to comment
Share on other sites

Toen we begonnen met luisteren naar het stuk van Basie hoorde/voelde ik bij het aanslaan van de laagste tonen van de contrabas in de muziek een onnatuurlijke druk in het laag. Ik heb nog even nagekeken, dat stuk bevat op die momenten laag tot 37 Hz. Niet veel maar het zit er in.

Een contrabas gaat niet lager dan 41Hz. Een 5-snarige basgitaar gaat wel  lager. Waar komt die 37Hz dan vandaan? 

Link to comment
Share on other sites

Een contrabas gaat niet lager dan 41Hz. Waar komt die 37Hz dan vandaan?

 

Dat weet ik niet. Het hoeft ook niet per se in de muziek te zitten ook al meet ik het wel. Denk maar eens aan het soms te vette laag op niet nader te noemen demo CD's.

Mijn ervaring met resonanties is dat ze vaak een tamelijk breed frequentiegebied hebben waarin ze kunnen worden aangestoten. Ik heb de metingen (sweeps) er nog even op nagekeken, de laagste resonantie bij jou van 38 Hz lijkt te kunnen worden aangestoten door frequenties tussen pakweg 30 en 45 Hz. Je herinnert je vast nog wel dat het laag bij het afspelen van zo'n sweep geleidelijk sterker werd en na een maximum rond 38 Hz geleidelijk weer afnam.

Link to comment
Share on other sites

Dat weet ik niet. Het hoeft ook niet per se in de muziek te zitten ook al meet ik het wel. Denk maar eens aan het soms te vette laag op niet nader te noemen demo CD's. Mijn ervaring met resonanties is dat ze vaak een tamelijk breed frequentiegebied hebben waarin ze kunnen worden aangestoten. Ik heb de metingen (sweeps) er nog even op nagekeken, de laagste resonantie bij jou van 38 Hz lijkt te kunnen worden aangestoten door frequenties tussen pakweg 30 en 45 Hz. Je herinnert je vast nog wel dat het laag bij het afspelen van zo'n sweep geleidelijk sterker werd en na een maximum rond 38 Hz geleidelijk weer afnam.

Ik dacht dat een resonantie altijd 1 toon betrof, maar het kan dus een klein gebied zijn. Al weer wat geleerd. Trouwens Hans en Chris zonden ook meerdere tonen  tegelijk uit, die vlak bij elkaar liggen. Als mijn kabels klaar zijn en je bent nog eens in de buurt .....................  

In de sweep waren de verschillen in sterkte goed te horen.

Akoestiekleer zou voor iedereen verplichte kost moeten zijn, anders is het zonde van je dure apparatuur.

Link to comment
Share on other sites

Ik dacht dat een resonantie altijd 1 toon betrof, maar het kan dus een klein gebied zijn.

Zeker. Het kan ook best een groot gebied zijn. Hoe groot dat gebied is heeft te maken met de Q-factor (selectiviteit) van het resonerende systeem.

 

Hier kun je spelen met een simulator van een gedempt massa-veer systeem, dat is een equivalent voor de lucht in een kamer bij een enkele resonantie waarbij de beweging van de massa de geluidsdruk voorstelt.http://phet.colorado.edu/sims/resonance/resonance_en.html

 

Deze simulator staat standaard ingesteld op 1 Hz. Als je de demping vergroot naar maximaal kun je met een aanstootfrequentie van bijvoorbeeld 1,2 Hz (dat lijkt weinig maar het is 20% hoger) de resonator van 1 Hz aanstoten (die gaat dan niet trillen met 1 Hz maar hij versterkt de 1,2 Hz in amplitude), verklein je de demping naar minimaal dan stijgt de Q dan zie je dat dat aanstoten niet meer zo mooi gaat, je krijgt dan een zweving.

Link to comment
Share on other sites

Zeker. Het kan ook best een groot gebied zijn. Hoe groot dat gebied is heeft te maken met de Q-factor (selectiviteit) van het resonerende systeem.

 

Hier kun je spelen met een simulator van een gedempt massa-veer systeem, dat is een equivalent voor de lucht in een kamer bij een enkele resonantie waarbij de beweging van de massa de geluidsdruk voorstelt.http://phet.colorado.edu/sims/resonance/resonance_en.html

 

Deze simulator staat standaard ingesteld op 1 Hz. Als je de demping vergroot naar maximaal kun je met een aanstootfrequentie van bijvoorbeeld 1,2 Hz (dat lijkt weinig maar het is 20% hoger) de resonator van 1 Hz aanstoten (die gaat dan niet trillen met 1 Hz maar hij versterkt de 1,2 Hz in amplitude), verklein je de demping naar minimaal dan stijgt de Q dan zie je dat dat aanstoten niet meer zo mooi gaat, je krijgt dan een zweving.

Samen weten wij er veel van :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...