Jump to content

Luisterbezoek Aan Audio21 In Wapenveld


Recommended Posts

Eigenlijk zou ik dit geen winkel willen noemen. Voor je gevoel ben je bij Mark thuis te gast en is hij zelf ook een van de bezoekers.

Mark vertelde dat hij alleen die apparatuur in huis heeft, die hij daadwerkelijk goed vindt en ik geloof de beste man. Dat laatste kan ik helaas niet over iedere winkelier zeggen. Het lijkt mij een groot voorrecht, als je op deze manier je voorraad kunt samenstellen. Dan maak je pas echt van je hobby je beroep.

 

In de kleinste luisterruimte stonden opgesteld een Living Voice (4800,00) met een Pathos hybride (5500,00) en een Dr.Feickert+Zyx.

Wij kwamen rechtstreeks van STS en deze set klonk aanzienlijk rustiger dan die bij Fritz. Met een lp van Diana Krall kwam er een stuk meer leven in de brouwerij, meer dynamiek en meer presence. Toch kon m.n. de contrabas niet echt overtuigen, omdat de aanzetten niet erg duidelijk waren (akoestiek?). In zijn algemeenheid, voor mij een te rustige set.

 

Nadat Diana gezongen  had over "the girl next door" , zijn we maar eens naar de grotere luisterruimte gegaan. En daar stonden ze dan de Blumenhofers Gioia. Aangesloten met Kubala (niet te verwarren met Kabaalla), Graaf, Einstein en Pluto.

De cd-speler moet wel heel erg goed zijn, want de platenspeler stak er niet echt veel boven uit.

Over deze set kun je heel kort zijn: waanzinnig goed!

Wat een levensechte klarinet, vibrafoon, trompet, gitaar, trombone, bekken, mondharmonica, cymbaal, enz.

Klonk de set, eerder die dag, bij STS al goed, nu leek er nog een stukje muzikaliteit bij gekomen te zijn. Er valt hier niets meer analytisch te luisteren. Daar denk je niet eens meer aan. Wat een dynamiek, rust en gemak en nergens schril of kil.

Het was dan ook doodzonde, dat een deel van de lage tonen niet tot hun recht kwamen. Waarschijnlijk kwam dat door de afmetingen van de ruimte, volgens de heren technici.

 

Mark, bedankt voor alles en mocht je ze ooit wegdoen :wub:?  Ik kom ze gratis bij je ophalen. Dat heb je wel verdiend! :D

Link to comment
Share on other sites

Groovy, on 09 Mar 2014 - 09:37 AM, said:

Je bent te goed voor deze wereld :D

Leuk verslag.

Dank je wel Peter. Daarom maak ik ook voor jou een uitzondering: als je ooit een van je mooie draaitafels wegdoet, dan ..........   :D.

Link to comment
Share on other sites

  • Members

Leuke review JD, lekker op zijn JD's, dus niet veel mis mee (een Feickert en ZYX daargelaten)!

 

Alleen... Studio21, wie is dat? Ken wel een AUDIO21, daar zaten we gisteren toevallig met een man of 5...

 

Edit: Ah, mooi, het is aangepast!

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

Arden, on 09 Mar 2014 - 10:17 AM, said:Arden, on 09 Mar 2014 - 10:17 AM, said:

Leuke review JD, lekker op zijn JD's, dus niet veel mis mee (een Feickert en ZYX daargelaten)!

 

Alleen... Studio21, wie is dat? Ken wel een AUDIO21, daar zaten we gisteren toevallig met een man of 5...

Ik heb echt Altzheimer-Light  :D.

 

Zo en nu ga ik mijn vrouw even uitlaten. Het arme kind heeft gisteren de hele dag binnen gezeten.

Link to comment
Share on other sites

Nou, (bijna) alles is al gezegd in de mooie verslagen van Leobus en Hans   ;) . Ook ik vind dit soort "bijeenkomsten" toch altijd weer de krenten uit de forum pap, allemaal mensen die audio en met name muziek diep in het hart hebben zitten.... En dat we allemaal onze eigen mening hebben gevormd vanuit onze eigen referentiekaders. Ze komen met elkaar overeen, en ook weer niet en dat maakt het interessant: door wat de ander ervan vind zet jezelf ook weer aan het denken   :o .


 


We begonnen in de kleine ruimte. Ik was de enige die LP's bij zich had en 2 daarvan kregen een speelbeurt: Paolo Conte met Aquaplano en Diana Krall met The Girl in the Other Room. Beide LP's zijn prachtig opgenomen, met een lekkere sfeer. En ik ken ze door en door.


De ruimtelijkheid die in Aquaplano zit kwam hier nog meer tot uitdrukking: ik zat op de sweet spot en instrumenten en stem stonden écht mooi in de ruimte. Bij mij thuis "verziekt" de erker die plaatsing en ik hoop dat met aanpassing van de akoestiek beter te krijgen. Nu is dat niet het belangrijkste, maar dat dat beter kan is voor mij wel duidelijk. Ook speelde de set erg natuurlijk, iets waar Mark ook duidelijk naar streeft. Diana Krall gaf hetzelfde beeld, hoewel hier veel meer dynamiek in zat.


Mark kwam op het idee om de al eerder door hans genoemde draaitafelmat op de platenspeler te leggen (de Feickert speler heeft geen mat, maar de platen worden rechtstreeks op het plateau gelegd). De mat gaf een enorme boost in de dynamiek, maar ik moest er persoonlijk wel aan wennen. Hoewel Leo, Wil en Hans het een duidelijke verbetering vonden, vond ik het zonder de mat wat natuurlijker en vloeiender spelen. Wellicht met de mat "te goed" of "niets verkeerds", maar ook niet dát wat ik graag wil horen. Misschien speelt mijn referentiekader daar ook weer een rol: zónder ligt het dichter bij mijn eigen set in de buurt.....


 


Dan de set in de grotere ruimte. Nou, daar is weinig meer over te zeggen dan: die wil ik wel   :D . Met wat een gemak wordt daar muziek op gespeeld, met zo'n kracht, dynamiek en detail, en toch zo natuurlijk...... Er werd hard gespeeld, iets waar ik goed tegen kan en ook graag heb, omdat de beleving naar mijn idee dan nog veel groter wordt. Alleen, héél af en toe vond ik het (door het hoge volume?) op het randje. Maar dat kan ook door de akoestiek van de ruimte komen, net als de pieken in het laag. Wellicht zou daar met relatief eenvoudige akoestische hulpmiddelen een hoger rendement (qua evenwicht in het geluidsbeeld) uit gehaald kunnen worden..... Maar afgezien daarvan: een prachtige set waar ik vanmiddag behoorlijke kippenvelmomenten heb gehad!


 


Mark, hartelijk dank voor de gastvrijheid en Marco ook voor de organisatie!


Link to comment
Share on other sites

Ren� data-cid="425220, on 09 Mar 2014 - 10:45 AM, said:

 

Nou, (bijna) alles is al gezegd in de mooie verslagen van Leobus en Hans   ;) . Ook ik vind dit soort "bijeenkomsten" toch altijd weer de krenten uit de forum pap, allemaal mensen die audio en met name muziek diep in het hart hebben zitten.... En dat we allemaal onze eigen mening hebben gevormd vanuit onze eigen referentiekaders. Ze komen met elkaar overeen, en ook weer niet en dat maakt het interessant: door wat de ander ervan vind zet jezelf ook weer aan het denken   :o .

 

We begonnen in de kleine ruimte. Ik was de enige die LP's bij zich had en 2 daarvan kregen een speelbeurt: Paolo Conte met Aquaplano en Diana Krall met The Girl in the Other Room. Beide LP's zijn prachtig opgenomen, met een lekkere sfeer. En ik ken ze door en door.

De ruimtelijkheid die in Aquaplano zit kwam hier nog meer tot uitdrukking: ik zat op de sweet spot en instrumenten en stem stonden écht mooi in de ruimte. Bij mij thuis "verziekt" de erker die plaatsing en ik hoop dat met aanpassing van de akoestiek beter te krijgen. Nu is dat niet het belangrijkste, maar dat dat beter kan is voor mij wel duidelijk. Ook speelde de set erg natuurlijk, iets waar Mark ook duidelijk naar streeft. Diana Krall gaf hetzelfde beeld, hoewel hier veel meer dynamiek in zat.

Mark kwam op het idee om de al eerder door hans genoemde draaitafelmat op de platenspeler te leggen (de Feickert speler heeft geen mat, maar de platen worden rechtstreeks op het plateau gelegd). De mat gaf een enorme boost in de dynamiek, maar ik moest er persoonlijk wel aan wennen. Hoewel Leo, Wil en Hans het een duidelijke verbetering vonden, vond ik het zonder de mat wat natuurlijker en vloeiender spelen. Wellicht met de mat "te goed" of "niets verkeerds", maar ook niet dát wat ik graag wil horen. Misschien speelt mijn referentiekader daar ook weer een rol: zónder ligt het dichter bij mijn eigen set in de buurt.....

 

Dan de set in de grotere ruimte. Nou, daar is weinig meer over te zeggen dan: die wil ik wel   :D . Met wat een gemak wordt daar muziek op gespeeld, met zo'n kracht, dynamiek en detail, en toch zo natuurlijk...... Er werd hard gespeeld, iets waar ik goed tegen kan en ook graag heb, omdat de beleving naar mijn idee dan nog veel groter wordt. Alleen, héél af en toe vond ik het (door het hoge volume?) op het randje. Maar dat kan ook door de akoestiek van de ruimte komen, net als de pieken in het laag. Wellicht zou daar met relatief eenvoudige akoestische hulpmiddelen een hoger rendement (qua evenwicht in het geluidsbeeld) uit gehaald kunnen worden..... Maar afgezien daarvan: een prachtige set waar ik vanmiddag behoorlijke kippenvelmomenten heb gehad!

 

Mark, hartelijk dank voor de gastvrijheid en Marco ook voor de organisatie!

 

Het is net of ik dit verslag al eens eerder heb gelezen? Misschien in een vorig leven? :D  

Link to comment
Share on other sites

Het is net of ik dit verslag al eens eerder heb gelezen? Misschien in een vorig leven? :D  

 

Ik heb hem maar bij de review van Fritz weggehaald omdat het daar niet echt hoorde  ;)

Link to comment
Share on other sites

Aan allen van het bezoek aan AUDIO21,

 

Ook ik vond het erg leuk dat jullie er waren en heb het als een heerlijk ontspannen middagje ervaren; eerlijk gezegd ook wel spannend, want 'wat gaan die kritische luisteraars vinden..', maar in alle openheid en eerlijkheid werd van gedachten gewisseld. Het leukst vond ik dat dit gepaard ging met de nodige humor! En dat is iets waar ik de afgelopen jaren best eens m'n commentaar op had; het ontbreken van humor in het audio-wereldje.

Soms was het inhoudelijk en soms een berg flauwekul.. en die combinatie sta ik erg voor.

Vanmiddag naar het Assendorperplein in Zwolle; een live band die muziek van Chet Baker gaat spelen! Ik ben benieuwd en sta vooraan, met m'n haar in de krul..

Link to comment
Share on other sites

Verplaatst:

 

Bij Audio21 aangekomen zaten de andere lekker in de zon van de koffie te genieten. Hier hebben we ons maar snel bij aangesloten.

 

In een apart gebouwtje is de winkel gehuisvest en had Mark twee sets voor ons klaargezet. Een met de Feickert draaitafel met Zyx element, Pathos geïntegreerde versterker en Living Voice luidsprekers. Op de ander set kom ik later terug. RenéN had wat LP's meegebracht en zette als eerste Aguaplano van Paolo Conte. Een erg mooie opname die helaas niet echt uit verf kwam. Het klonk allemaal een beetje sloom en weinig dynamisch. Dit heb ik wel eens beter gehoord. Daarna Diane Krall. Dit was al een stuk beter. Toen stelde Mark voor om een mat op de draaitafel te leggen. Dit werd een koolstof- en koperveloursmat van Pluto. En dan klinkt Aquaplano toch weer een heel stuk dynamischer. Ook Diane klonk een stuk levendiger. Zo zie je, hoe een kleine wijziging in een set al grote verschillen kan maken.

 

Dan naar de grote luisterruimte. Hier stonden de grote Blumenhofers opgesteld. Graaf versterking, de draaitafel was een Pluto Black en de CD speler een Einstein. Het eerste Nummer (Stimela) werd op een stevig volume gespeeld. Dan merk je de voordelen van zo'n grote hoorn. Dit klinkt zo enorm dynamisch, transparant en doorzichtig. En dat helemaal zonder scherpte. Daarna gaan er wat Cd's in de speler en nog wat platen op de draaitafel. Dit was een van de keren dat de CD speler echt met de draaitafel meekon. Al moet ik zeggen dat de draaitafel met Ray Brown en Laurindo Ameida met Moonlight Serenade weer boven alles uitkwam. Ik heb deze plaat ook en weet hoe lastig deze spoort. Er zitten n.l. enorme snijsnelheden op.

Is er dan helemaal niks aan te merken...? natuurlijk wel, daar zijn we tenslotte audiofielen voor. Het laag onder de 60 Hz was er niet echt, en rond de 75 Hz was er een behoorlijke piek. Dit heeft uiteraard alles met de lengte van de luisterruimte en de akoestiek te maken (staande golven) en niks met de kwaliteit van de speakers en apparatuur. In het midden van de kamer klonk het n.l. wel in de juiste verhouding. Helaas zit je dan bijna tussen de luidsprekers en blijft er van het stereobeeld weinig moois over.

 

Daarna wordt er onder een kop koffie nog wat nagepraat en rijden we tegen 17:30 weer richting zuiden. Dit, met een erg goed gevoel over deze dag.

 

Mark erg bedankt voor de gastvrijheid.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...