Jongensdroom Posted 25 maart 2014 Author Report Share Posted 25 maart 2014 Hans van Liempd, on 25 Mar 2014 - 12:16 PM, said: Je hebt nu 2 draadjes van 0,5 mm diameter heen en ook twee van die draadjes retour. 0,5 mm diameter komt overeen met een oppervlak van ca. 0,2 mm2. Twee draadjes dus 0,4 mm2. Vervangen met een diameter van 1 mm brengt je al op bijna 1,6 mm2. Dat lijkt mij voldoende. Hans, het zijn 4 draadjes van 0,5mm doorsnede. Het is dus 0,8mm2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 . Ik heb ook last van de crisis en zeker de kunsthoek waar ik in zit. Kunstenaars moeten lijden voor ze tot grote dingen komen JD. Goedkope wijn zuipen op een lekkende, koude zolderkamer, verlangend naar een warme maaltijd. Eenzaam, door alle "vrienden" verlaten toen het laatste geld op was. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 Kunstenaars moeten lijden voor ze tot grote dingen komen JD. Ja, zoiets als: "Laying in the gutter I see the stars shining" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 maart 2014 Author Report Share Posted 25 maart 2014 Misschien kan ik beter een hifi-adviesburo beginnen. Maar ik weet er te weinig van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 Ja, zoiets als: "Laying in the gutter I see the stars shining" "We are all in the gutter... but some of us are looking at the stars" (Oscar Wilde, "Lady Windermere's Fan", 1892, Lord Darlington, 3e bedrijf) Overigens: You can be lying in the gutter (in a flat position, and perhaps even telling lies - which is also called lying). And you can lay something down. (E.g.: the hen is laying eggs.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 Ja Spido, bij kunstenaars is alles mogelijk... Daarmee nog niet gezegd hebbende dat audioliefhebbers kunstenaars zijn. Hooguit kunstenmakers Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 maart 2014 Author Report Share Posted 25 maart 2014 "ik heb moeite met de wijze, in welke toonzetting deze discussie wordt gevoerd en acht het risico groot op escalatie, waardoor ik niet meer in staat ben, effectief de discussie verder te voeren en wil ik bij deze het hierbij laten en het laatste woord aan jouw geven" vrij naar G.J. van Zomereng "We are all in the gutter... but some of us are looking at the stars" (Oscar Wilde, "Lady Windermere's Fan", 1892, Lord Darlington, 3e bedrijf) Overigens: You can be lying in the gutter (in a flat position, and perhaps even telling lies - which is also called lying). And you can lay something down. (E.g.: the hen is laying eggs.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 "We are all in the gutter... but some of us are looking at the stars" (Oscar Wilde, "Lady Windermere's Fan", 1892, Lord Darlington, 3e bedrijf) Overigens: You can be lying in the gutter (in a flat position, and perhaps even telling lies - which is also called lying). And you can lay something down. (E.g.: the hen is laying eggs.) Spido, hij schreef toch:"zoiets als"? Daarmee aangevende van de klok en de klepel. Overigens: respect voor je literatuurkennis. Of heb je ook zo'n leuk boekje met quotes? Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 "ik heb moeite met de wijze, in welke toonzetting (1) deze discussie wordt gevoerd en acht het risico groot op escalatie, waardoor ik niet meer in staat ben (2), effectief de discussie verder te voeren en wil ik bij deze (3) het hierbij laten en het laatste woord aan jouw (4) geven" vrij naar G.J. van Zomereng (1) met de toon waarop (2) zal zijn (komma vervalt) (3) . Daarom wil ik (4) jou (persoonlijk voornaamwoord, vierde naamval. "jouw" is tweede naamval, bezittelijk voornaamwoord). Voor sommige schrijvers mag je wel een legertje redacteuren inhuren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 (1) met de toon waarop (2) zal zijn (komma vervalt) (3) . Daarom wil ik (4) jou (persoonlijk voornaamwoord, vierde naamval. "jouw" is tweede naamval, bezittelijk voornaamwoord). Voor sommige schrijvers mag je wel een legertje redacteuren inhuren. Ik begreep wel van Vanzomereng bedoelde Spido en ik vind dit geen aardige reactie van jou. We zijn niet allemaal even goed met de pen/het keyboard. Laten we wel een beetje respectvol blijven. Inhoud vind ik belangrijker dan spelling. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 (...) Inhoud vind ik belangrijker dan spelling. Beste TL200, Dat ben ik volledig* met je eens. Spelling is volstrekt onbelangrijk... Net als kleding, bijvoorbeeld. Je mag er alleen geen fouten mee maken. (Prof. Dr. A.J.B.N. Reichling, "Het Woord", 1935) * Wat een ráár woord eigenlijk, hè? "Vol-ledig". Is 't nu vòl.. of is 't nu lédig? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 Dan gebruiken we in het vervolg "helemaal" i.p.v. "volledig". Trouwens, in het jaar des Heeren 1935, werd er heel andersch geschpeldt als dan teegenwoordigh te doen gebruikbaar is wordt veronderschteld door den grooten massa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 Ach als Spido nou "Lying in the gutter" wil, laat hem dan maar. Klaas Feenstra was tenslotte ooit leraar Engels Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 Ach als Spido nou "Lying in the gutter" wil, laat hem dan maar. Klaas Feenstra was tenslotte ooit leraar Engels O? Kon hij vroeger ook niet leren dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 Hans, het zijn 4 draadjes van 0,5mm doorsnede. Het is dus 0,8mm2 Het zijn totaal toch vier slangen... ?? twee voor heen en twee voor terug. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 maart 2014 Author Report Share Posted 25 maart 2014 Het zijn totaal toch vier slangen... ?? twee voor heen en twee voor terug. Hans, het zijn er 8. Vier voor de plus en vier voor de min. Gelukkig heb ik een fijne striptang . Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 Dan gebruiken we in het vervolg "helemaal" i.p.v. "volledig". Trouwens, in het jaar des Heeren 1935, werd er heel andersch geschpeldt als dan teegenwoordigh te doen gebruikbaar is wordt veronderschteld door den grooten massa. Beste TL200, Het boek van prof. Reichling was geschreven in de spelling volgens de hervormingsregels van Henri Marchant (1934), die vrijwel volledig geheel overeenkomt met de spelling zoals die tegenwoordig wordt gehanteerd. Sindsdien zijn er wat linksmodernistische spellingsverfouteringen geweest ("aksiegroep", "sosjaaldemokraten", "demokraties", bijv.), die inmiddels weer (rechtsom) zijn teruggedraaid. Daarna zijn er wel weer nieuwe verfouteringen gekomen, zoals "ruggengraat" - hoewel het dan over slechts één rug gaat. Die verfouteringen zijn helaas nog niet teruggedraaid... Maar dat komt nog wel. (...)De spelling-Marchant hield in:naamvalsverbuiging (zoals op den stoel) verviel, behalve bij woorden die uitsluitend een man of een mannelijk dier aanduiden (zoals aan den heer en van den stier). oo en ee aan het einde van open lettergrepen (zoo, heeten) veranderde in o of e, behalve ee aan het einde van een woord (zee). de sinds de periode van het Middelnederlands uit de gesproken taal verdwenen palatalo-alveolaire klank aan het eind van veel woorden op -s verdween (bijvoorbeeld in visch en mensch; verg. cognaten als het Duitse Fisch en het Engelse fish). de 'th' (met niet uitgesproken h) bleef soms (thans, theater, thee, katholiek) en verdween soms (atleet, auteur, retoriek, panter). De uitgangen '-isch' (als in logisch) en '-lijk' (mogelijk) bleven onveranderd. (...) http://nl.wikipedia.org/wiki/Spelling-Marchant#Spelling-Marchant_.281934.2C_Nederland.29 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 Gelukkig heb ik een fijne striptang . Ik durf mijn vrouw niet zo te noemen hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 25 maart 2014 Report Share Posted 25 maart 2014 Beste TL200, Het boek van prof. Reichling was geschreven in de spelling volgens de hervormingsregels van Henri Marchant (1934), die vrijwel volledig geheel overeenkomt met de spelling zoals die tegenwoordig wordt gehanteerd. Sindsdien zijn er wat linksmodernistische spellingsverfouteringen geweest ("aksiegroep", "sosjaaldemokraten", "demokraties", bijv.), die inmiddels weer (rechtsom) zijn teruggedraaid. Daarna zijn er wel weer nieuwe verfouteringen gekomen, zoals "ruggengraat" - hoewel het dan over slechts één rug gaat. Die verfouteringen zijn helaas nog niet teruggedraaid... Maar dat komt nog wel. http://nl.wikipedia.org/wiki/Spelling-Marchant#Spelling-Marchant_.281934.2C_Nederland.29 Dank voor de correctie of korrektie. Ik heb nog een oud "Groen Boekje", een blauwe. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 25 maart 2014 Author Report Share Posted 25 maart 2014 Ik durf mijn vrouw niet zo te noemen hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 maart 2014 Author Report Share Posted 26 maart 2014 Ik wil dikkere aders gaan proberen. Weet iemand waar je 0,8 mm massief koper kunt kopen? Voor 0,5 mm nam ik Cat5E Belden. Ik heb 55 meter nodig. In het zilver wordt dat erg duur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2014 Report Share Posted 26 maart 2014 Hans, het zijn er 8. Vier voor de plus en vier voor de min. Gelukkig heb ik een fijne striptang . Met 0,8 mm2 zal er niet echt een probleem ontstaan. Dit komt overeen met een draad van 1 mm diameter. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 26 maart 2014 Report Share Posted 26 maart 2014 Ik wil dikkere aders gaan proberen. Weet iemand waar je 0,8 mm massief koper kunt kopen? Voor 0,5 mm nam ik Cat5E Belden. Ik heb 55 meter nodig. In het zilver wordt dat erg duur. Je kunt ook twee dunne draden (0,5 diam.) strak twisten. 0,8 mm diameter is overigens 0,5 mm2. Dat moet te koop zijn. Conrad.nl ?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 26 maart 2014 Report Share Posted 26 maart 2014 Ik zou eens op Aduis kijken. Daar heb ik dunne vergulde koperdraadjes gekocht, getwist, van katoenkous en snot voorzien, en tot speakerkabel getransformeerd. Ik? Nou ja, de buurman heeft geholpen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jongensdroom Posted 26 maart 2014 Author Report Share Posted 26 maart 2014 Vier draden á 8mm maakt 2mm2, dat lijkt er al meer op. Moeten de ls-kabels perse' evenlang zijn? Het rack staat bij de rechter luidspreker. Maakt dat iets uit met monoblokken? Hoeveel tijdverschil krijg je als er b.v. 1 meter verschil in zit? En is dat hoorbaar? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts