Jump to content

Stroomdoorbaak, Of Hoe Belangrijk De Stroomvoorziening Kan Zijn


audiovorden
 Share

Recommended Posts

Ik weet dat ik open deuren intrap en dat er hear en op andere forums al veel geschreven is over dit onderwerp, maar toch wil ik jullie mijn ervaringen op het gebied van stroomvoorziening niet onthouden.

Het begon ermee dat ik mijn PS Audio Quintet netfilter uit de stroomketen haalde en gewoon weer alleen mijn Sunleiste stekkerblok gebruikte. Daar knapte het geluid van op. Levendiger en meer dynamiek. En toen een audiowinkel uit Rhenen mij vertelde dat een beter stekkerblok nog tot betere prestaties kan leiden, heb ik twee andere stekkerblokken geprobeerd (Audiomaat en PF). De eerste gaf een kleine verbetering. Met het andere stekkerblok aangesloten, flink duurder, maar ook uitgevoerd met sterbedrading, viel ik bijna van mijn stoel, toen ik de eerste klanken hoorde. Wat een verschil. Hoe kan dat nou dat een stekkerblok zoveel uitmaakt!!!. Een veel betere definitie, meer dynamiek, transparanter, het gehele geluidsbeeld is totaal anders, met een veel strakker laag, maar ook glinsterende hoge tonen en details die ik nooit eerder hoorde. Wat een prachtige verbetering.

 

In het verleden heb ik wel eens zo’n vierkante stekkerdoos van … op proef gehad, maar die ging onverrichte zaken terug, omdat ik geen verschil hoorde met dat blok. Maar het stekkerblok wat ik nu in huis heb, is serieus andere koek. En toen ik hoorde dat dit stekkerblok eigenlijk aangesloten dient te worden op een eigen afgeschermde stroomkabel naar de meterkast toe, was ik gelijk verkocht. Natuurlijk, stom, nooit aan gedacht. Ik had al wel een aparte audiogroep, maar met gewone niet afgeschermde installatiebedrading door de muur. Wist ik veel.

 

Goed, inmiddels is de plaatselijke installateur langs geweest en die heeft de boel voor mij gefixed. Dat wil zeggen een gat geboord in de parketvloer (oei) om een mooie stroomkabel via de kruipruimte aan te kunnen sluiten op de meterkast. Een aparte groep met een mooie zekering behoorde natuurlijk ook tot de uitrusting. Inclusief een IEC stekker aan de kabel om deze op het stekkerblok te kunnen aansluiten. O ja, ik had inmiddels ook al enkele betere voedingskabels vanaf  het stekkerblok naar de apparaten toe. 

Nu kun je je afvragen of het de moeite waard geweest, deze investering in de stroomtoevoer, die alles bij elkaar toch flink in de papieren is gaan lopen.  Meer dan bijvoorbeeld mijn  kleine KEF LS50 speakers hebben gekost. Maar het zijn juist mijn speakers die mij vertellen dat de investering in de nieuwe stroomtoevoer dubbel en dwars de moeite waard is. Wat een verschil. Ook de nieuwe aparte stroomkabel naar het stekkerblok toe is nog weer een verbetering. Net alsof nu alles makkelijker binnenkomt en je meer betrokken wordt bij de muziek.  

 

Leermoment: beginnen bij de bron is de aanpak, stom dat ik dit niet 10 jaar eerder heb laten doen.   

 

O ja, geïnteresseerden die zelf wel eens willen horen wat de invloed is van een goed stekkerblok al dan niet in combinatie met een aparte eigen stroomkabel, zijn van harte uitgenodigd voor een luistersessie.

 

Ps. Voedingskabels, stekkerblok en stroomkabel zijn afkomstig van PF uit Rhenen.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mooi verhaal. Ik had ook zoiets.

 

Maar bij mij werd het juist dynamischer toen de afschermingen weg waren. Ik heb de aardedraad wél onafhankelijk van de stroomdraden aangelegd. Er komt dan kennelijk minder HF op de aardedraad.

 

Overigens is het stukje kabel tussen de draaitafel en de phonovoorversterker sinds een paar weken het enige stukje afgeschermd. En totaal geen brom of ruis. Maar wél met een goede steraarde.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Er zijn natuurlijk mensen die je vertellen dat er kilometers gewoon draad loopt vanaf de centrale en dat die laatste paar meter superdraad niet kan uitmaken. Ik onderschrijf je bevindingen met betrekking tot stroom, hoewel het geen wet van meden en perzen is. Mijn vorige installatie moest niets hebben van stroomverbetering op welk vlak dan ook. Mijn huidige installatie knapt er juist van op.

Link to comment
Share on other sites

Leuk verhaal.

Het lijkt sterk op wat ik gedaan heb. Zelfde met stroomgroep en voedingskabel en stekker. Ook door de vloer heen.

Sterker nog. Ik heb ook het PF blok geprobeerd i.p.v. mijn PS audio Quintet.

Bij mij echter was geen verschil waarneembaar tussen de Quintet en de PF.

Dus de Quintet maar gehouden. Heb ik gelijk wat bescherming tegen blikseminslag.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Gisteren bij een technische groothandel wees iemand op het belang van een aparte groep. Hij zei dat m.n. een magnetron een enorme vervuiler op het stroomnet is en dat het gaat om de apparaten in huis. Dus niet over de vele meters kabel van het stroomhuis naar jouw huis.

Link to comment
Share on other sites

Ja maar witgoed staat in de keuken ook op een apparte groep.

Heeft dat dan invloed op de apparaten die in de kamer staan,die staan ook op een apparte groep.

Groep keuken uitschakelen en dan muziek opzetten,kan natuurlijk niet maar zou dat effect hebben.

Link to comment
Share on other sites

Gelukkig draait een magnetron maar kort. Maar LED- en spaarlampen, dimmers en PC voedingen niet.

 

Kennelijk dooft HF uit wanneer je het langere tijd door een afscherming laat lopen. De aarde mag daar dan weer niet doorheen.

 

Een mooie sinusvorm krijg je niet met alleen betere kabels of steraarde. Daarom is de beste keuze, de minst gebruikte binnenkomende groep.

In mijn huis is dat b.v. de groep waar de bovenverdieping en de ovengroepen (magnetron en oven hebben ieder een eigen groep) op zitten.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Gisteren bij een technische groothandel wees iemand op het belang van een aparte groep. Hij zei dat m.n. een magnetron een enorme vervuiler op het stroomnet is en dat het gaat om de apparaten in huis. Dus niet over de vele meters kabel van het stroomhuis naar jouw huis.

Hij heeft gelijk, maar staat de magnetron bij jou de hele dag aan dan? Ook tijdens muziek luisteren?

 

Bij mij is de magnetron (en andere in die context schadelijke apparatuur) permanent los van het net, behalve als het in gebruik is. De magnetron heeft zelfs een eigen groep! :)

Link to comment
Share on other sites

Kennelijk dooft HF uit wanneer je het langere tijd door een afscherming laat lopen. De aarde mag daar dan weer niet doorheen.

Dat heeft niets met de afscherming te maken.

Hoog frequent gaat gewoon niet goed door koper heen. dat gaat makkelijker door de lucht.

De afscherming moet er dan weer voor zorgen dat er geen nieuwe HF in de kabel terecht komt.

De afscherming moet dan wel aan aarde leggen (2 kanten) anders heeft dat nog geen zin.

 

Verder op het verhaal van de keuken of de set op een aparte groep is een lastige, dat heeft namelijk te maken met de manier hoe de stroom bij jou binnen komt.

De meeste huizen hebben 1 fase en die wordt netjes verdeeld over verschillende groepen.

In je meterkast zit alles dus weer aan elkaar.

Nu is het wel zo dat als er een vervuiler in huis aanwezig is deze dan ook weer door twee zekeringen moet en de nodige meters kabel. zit deze op de zelfde groep dan is het hoogstens ietsje makkelijker om die vervuiling ook in je set te krijgen.

 

Heeft je huis meerdere fasen dan kan je echt een separate groep aanleggen voor de audio.

Dan maar hopen dat de rest van de buurt deze fase niet te veel vervuild.

Link to comment
Share on other sites

Wij hebben kamers voor HF (microgolf) metingen gebouwd. Dat zijn een soort van reusachtige dode kamers, waarin radarapparatuur getest en gemeten wordt. Maar ook de UMC regelgeving van telecommunicatie-apparatuur. Die kamer zijn geheel magnetisch gesloten. Dat HF kan maar beter in die kamer blijven, zeg maar. Maar er moeten natuurlijk kabels, maar ook luchtverversing in de kamer. Daarvoor werden buizen in de wanden geplaatst. Wanneer deze buizen een bepaalde lengte hebben dooft de straling uit de kamer uit. Maar er kan dan b.v. wel lucht doorheen. Mijn idee is dus, wanneer een kabel door zo'n buis (hier dus afscherming) loopt de HF automatisch uitdooft.

 

Maar misschien zit ik helemaal verkeerd te denken. Hoogfrequent is een vak apart. Ik zal de eigenaar van het bedrijf waarvoor we dit bouwen trouwens eens benaderen met wat HF vragen, Hij heeft er n.l. echt verstand van (is ook hoogleeraar).

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Heeft het al of niet hoorbare effect van een betere stroomvoorziening ook niet te maken met de kwaliteit van de voeding van de aangesloten apparatuur? Ik kan me voorstellen dat de betere ontworpen apparatuur minder gevoelig is voor een verbetering van de stroomvoorziening.

 

Yup, een ordentelijk modern apparaat behoort niet beïnvloed te worden door de altijd wel aanwezige storing op het net of de hedendaagse ether vervuiling van mobiele zaken. Of dat nu een magnetron, wasmachine of High-End versterker is. Is dat niet zo dan heeft de ontwerper steken laten vallen. Kennelijk gelden voor High-End audio apparaten andere/eigen regels :unsure:

 

Het ligt anders met vintage spul uit de tijd dat men daarmee nog niet te maken had.

Link to comment
Share on other sites

Dat behoort de fabrikant te doen Ravon en a.d.h. daarvan te garanderen dat het apparaat aan de normen voldoet. De relevante EN directieven stellen duidelijk dat een apparaat niet in zijn goede werking waarvoor het bedoeld is, beïnvloed mag worden door voorzienbare externe factoren. Is dat wel zo dan mag er in feite geen CE merk op zitten en niet op de markt komen.

Link to comment
Share on other sites

Daar zeg je wat. Als we even aannemen dat modificaties die HF tegengaan echt werken en dat de geclaimde verbeteringen echt gehoord worden betekent dat dus dat de apparatuur waar die modificaties in zijn gepleegd van inferieure kwaliteit is.

 

of al wat ouder, nog voor daar wetgeving voor was.
Link to comment
Share on other sites

Wij hebben kamers voor HF (microgolf) metingen gebouwd. Dat zijn een soort van reusachtige dode kamers, waarin radarapparatuur getest en gemeten wordt. Maar ook de UMC regelgeving van telecommunicatie-apparatuur. Die kamer zijn geheel magnetisch gesloten. Dat HF kan maar beter in die kamer blijven, zeg maar. Maar er moeten natuurlijk kabels, maar ook luchtverversing in de kamer. Daarvoor werden buizen in de wanden geplaatst. Wanneer deze buizen een bepaalde lengte hebben dooft de straling uit de kamer uit. Maar er kan dan b.v. wel lucht doorheen. Mijn idee is dus, wanneer een kabel door zo'n buis (hier dus afscherming) loopt de HF automatisch uitdooft.

 

Maar misschien zit ik helemaal verkeerd te denken. Hoogfrequent is een vak apart. Ik zal de eigenaar van het bedrijf waarvoor we dit bouwen trouwens eens benaderen met wat HF vragen, Hij heeft er n.l. echt verstand van (is ook hoogleeraar).

 

:)

Je denkt een beetje de verkeerde kant op.

De diameter en vormgeving van die buis bepaald of het HF signaal word doorgegeven of verzwakt.

De lengte van de golf is bij HF zo kort dat deze overdwars in de buis past.

Alleen op die frequentie zal het signaal optimaal getransporteert worden. Op andere frequenties is het een misaanpassing an zal het signaal afnemen. De afscherming zorgd er dus voor dat er geen nieuwe HF die gewoon in de lucht aanwezig is nog bij de signaal voerende delen in de kabel kan komen. De afscherming kan deze dus niet verwijderen van de kabel vlechten of buigen van de gelijder helpt daar overigens wel tegen. Een HF signaal houd namelijk niet van bochten maken. Wil je dus een voedingskabel maken die het HF tegen houd dan kan je die simpel maken door te gaan vlechten.

Link to comment
Share on other sites

Mijn cd speler is voorzien van een knopje om het display uit te schakelen, dit omdat de buisjes HF storing kunnen veroorzaken.

Als het display uit is hoor je dat ook, vooral in het hoog. de scherpe kantjes gaan er dan af.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...