Jump to content

Nieuwbouw Uitdagingen


rbh
 Share

Recommended Posts

Ik zit in een traject voor nieuwbouw van een woning.   Hierbij maak ik mij enigszins zorgen over de akoestiek.  Wellicht kunnen jullie meedenken. 

 

Het huis zal worden opgebouwd middels houtskeletbouw met steenwol, glaswol of vlas isolatie. Vloeren zijn cementdekvloeren en naar alle waarschijnlijkheid hierop linoleum. 

 

Mijn woonkamer zal 6.3mt bij 5.8mt worden.  Ik vrees altijd voor vierkanten. 

 

Nu zitten achter de woonkamer een werkkamer en een kinder (speel) kamer, waardoor het totaal een rechthoek wordt van 6.8mt bij 9.8mt

 

Ik zit eraan te denken de scheidingswand tussen deze vertrekken en de woonkamer een soort akoestische wand te maken.   Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan akoestische panelen met gaatjes, maar je kunt ook bijvoorbeeld vilt toepassen.  Omdat we met jonge kinderen leven en veel troep verzamelen moet de basis woonkamer heel simpel en opgeruimd zijn.  Een kamer volstoppen met banken, stoelen, kasten, tafels en kleden zie ik niet zitten.  We wonen ruim buiten de bebouwde kom en zijn gewend te leven zonder gordijnen. Dat maakt het qua akoestiek niet eenvoudiger. 

 

Zijn er goede industriële oplossingen voor een dergelijke scheidingswand?  En niet industriële oplossingen? 

 

Er is een mogelijkheid tot zichtwerk van de balkenlaag in het plafond. Dit lijkt mij te helpen om geluid te spreiden.  Is dit correct? 

Link to comment
Share on other sites

Zijn er goede industriële oplossingen voor een dergelijke scheidingswand?  En niet industriële oplossingen? 

 

Er is een mogelijkheid tot zichtwerk van de balkenlaag in het plafond. Dit lijkt mij te helpen om geluid te spreiden.  Is dit correct? 

Ik was gisteren in de akoestiekwinkel in Gorinchem voor een plaat Akotherm. Ze hebben daar alle mogelijke akoestische materialen en veel verstand van zaken - een bezoekje waard. http://www.akoestiekwinkel.nl

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik zit in een traject voor nieuwbouw van een woning.   Hierbij maak ik mij enigszins zorgen over de akoestiek.  Wellicht kunnen jullie meedenken. 

 

Het huis zal worden opgebouwd middels houtskeletbouw met steenwol, glaswol of vlas isolatie. Vloeren zijn cementdekvloeren en naar alle waarschijnlijkheid hierop linoleum. 

 

Mijn woonkamer zal 6.3mt bij 5.8mt worden.  Ik vrees altijd voor vierkanten. 

 

Nu zitten achter de woonkamer een werkkamer en een kinder (speel) kamer, waardoor het totaal een rechthoek wordt van 6.8mt bij 9.8mt

 

Ik zit eraan te denken de scheidingswand tussen deze vertrekken en de woonkamer een soort akoestische wand te maken.   Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan akoestische panelen met gaatjes, maar je kunt ook bijvoorbeeld vilt toepassen.  Omdat we met jonge kinderen leven en veel troep verzamelen moet de basis woonkamer heel simpel en opgeruimd zijn.  Een kamer volstoppen met banken, stoelen, kasten, tafels en kleden zie ik niet zitten.  We wonen ruim buiten de bebouwde kom en zijn gewend te leven zonder gordijnen. Dat maakt het qua akoestiek niet eenvoudiger. 

 

Zijn er goede industriële oplossingen voor een dergelijke scheidingswand?  En niet industriële oplossingen? 

 

Er is een mogelijkheid tot zichtwerk van de balkenlaag in het plafond. Dit lijkt mij te helpen om geluid te spreiden.  Is dit correct? 

Ik denk dat een scheidingswand wel kan werken, maar hoe verder je er vandaan gaat, hoe minder de lokale uitwerking.

Daarom zijn plafondoplossingen o.h.a. beter voor nagalmbeheersing: je bent altijd en overal even ver van het plafond vandaan (normaal gesproken dan...).

 

Er zijn voor kantooromgevingen kant-en-klare wandmodules, al of niet met opdruk. Erg kostbaar, en erg gemakkelijk zelf te maken.

 

Maar plafondbehandeling is bij harde nieuwbouw onontbeerlijk, tenzij je grote stukken wand gaat behandelen. Ergens moet het benodigde absorptievermogen vandaan gehaald worden.

Aangezien je aan het nieuwbouwen bent, kun je mooi die plafondbehandeling integreren, niet?

Link to comment
Share on other sites

In het algemeen dient men te vermijden dat de muur waar de luidsprekers vóór staan een harde echo kan opwekken met de tegenoverstaande muur. Daarbij is het 't best om de muur waar de luidsprekers vóór staan akoestisch zacht (d.i. dempend) te maken.

Dat "akoestisch zacht maken" geldt trouwens voor de hele directe omgeving van de luidsprekers, waarbij het voldoende kan zijn òf aan het plafond, òf op de vloer iets dempende aan te brengen.

Ga behoedzaam te werk bij dempen van (delen van) de zijwanden. Door één van de zijwanden (gedeeltelijk) wat te dempen, kan akoestische asymmetrie worden opgeheven die bijvoorbeeld ontstaat door een open keuken of een vide.

Link to comment
Share on other sites

Dank jullie voor de reacties!

 

Een goede oplossing is dus een spanplafond zoals Hans ook al voorstelde. 

 

Wij kunnen qua plafond nog alle kanten op.  Weten jullie ook nog andere oplossingen?

Link to comment
Share on other sites

Een spanplafond is toch strak getrokken doek? Moet je maar willen. Zijn er geen alternatieven die er wat meer uitzien als een klassiek plafond.

 

pm ben effen aan het zoeken op internet en ik vind daar Asona acoustic solutions. Niet van een normaal plafond te onderscheiden zeggen ze. Ook Knauf en Sto bieden leuke producten. Misschien dat Toine wat meer in de praktijk gezien heeft.

Link to comment
Share on other sites

Een goede oplossing is dus een spanplafond zoals Hans ook al voorstelde. 

 

Dat hangt van heel wat factoren af. Filosoferen over demping is leuk als je een idee hebt van de karakteristiek van de ruimte en van de karakteristiek van wanden en muren. Ik heb nog niet de indruk dat er voldoende details bekend zijn om een goed beeld van het geheel te krijgen dus ik zou de adviezen over demping niet te serieus nemen al kan het natuurlijk nooit kwaad om ter inspiratie de mogelijkheden te bekijken.  

 

Het maakt in de basis vooral verschil of een ruimte rechthoekig is of niet, wat de verhoudingen zijn en hoe de wanden en vloeren geconstrueerd worden. Heb je al met een gekwalificeerde bouwfysicus of bouwkundig constructeur gesproken over jouw wensen inzake geluidsreproductie? 

Link to comment
Share on other sites

Een spanplafond is toch strak getrokken doek? Moet je maar willen. Zijn er geen alternatieven die er wat meer uitzien als een klassiek plafond.

pm ben effen aan het zoeken op internet en ik vind daar Asona acoustic solutions. Niet van een normaal plafond te onderscheiden zeggen ze. Ook Knauf en Sto bieden leuke producten. Misschien dat Toine wat meer in de praktijk gezien heeft.

Asona loopt niet hard voor particulieren. Ik ben ermee gestopt. Sto, Knauf, Rockfon lijken wel bereid kleinere oppervlakken aan te brengen.
Link to comment
Share on other sites

Een spanplafond is toch strak getrokken doek? Moet je maar willen. Zijn er geen alternatieven die er wat meer uitzien als een klassiek plafond.

 

 

 

Dat klopt in principe wel, maar het ziet er zeker niet uit als een strakgetrokken doek. Eerder als een gestukt plafond. Voordeel van zo'n spanplafond is, dat je er wat minerale wol achter aan kunt brengen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Maar Thingman heeft diffusers aan zijn plafond gehangen.

Ik weet niet hoe dat werkt,maar dat is wellicht ook een optie.

Heb ik diffusers aan m'n plafond Peter? Niet dat ik weet!

Maar diffusers pakken de galmtijd niet echt aan en dat is wel waar de ts iets mee wil.

Link to comment
Share on other sites

Maar diffusers pakken de galmtijd niet echt aan en dat is wel waar de ts iets mee wil.

 

Vanzelfsprekend is nagalm en vooral de beheersing daarvan een niet te negeren aspect van de akoestiek, een nieuwbouwsituatie vereist echter een bredere aanpak. 

 

De TS voelt dat goed aan met zijn vraag om tips die kunnen leiden naar een goede akoestiek. 

 

Bij het begin beginnen is nooit een slecht idee. 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...