Jump to content

De Akoestiek Bij Plaatjesdraaier


Plaatjesdraaier
 Share

Recommended Posts

Misschien een dome vraag maar kan je de schouw ook weg halen waar nu je TV aan hangt?

Dan zou je de boel kunnen omdraaien en je speakers iets dichter bij elkaar kunnen zetten en heb je geen last van de deur.

Goede vraag: er zat nog een schouw om de schoorsteen gemetseld, die heb ik al weggehaald. Door de schoorsteen die er nog staat lopen de rookkanalen van de benedenburen, dus helaas...

Link to comment
Share on other sites

Een nog betere vraag! Ja, eigenlijk ben ik best tevreden. Het kan altijd beter maar gelukkig heb ik geen last van audiofilia nervosa

 

Uit je nickname maak ik op dat "plaatjes"  draaien je favoriete bezigheid is.  

Ergens heb ik gelezen dat vinyl  bij jou beter klinkt als met de duurste dac.

Als je ook tevreden bent met je huidige minimalistische interieur, en geen (zoals je zegt) "audiofilia nervosa" hebt

 

Waarom zou je dan iets willen veranderen? Koop méér LPs !

Link to comment
Share on other sites

Plaatjesdraaier en andere deelnemers: Delen jullie mijn waarneming dat het stereobeeld bij de set van PD naar links trekt? Toen ik rechts zat leek het voor mij soms alsof er een muzikant links in de erker stond, ver buiten het "normale" stereobeeld.

 

Denk je dat convergerende reflecties vanuit de erker daar debet aan kunnen zijn? Min of meer, en grofweg, een brandpunt-werking?

 

Kan het asymmetrische beeld mede worden veroorzaakt doordat er aan de linkerzijde sterkere akoestische koppeling van de luidspreker aan de wanden is? De luidspreker staat hier in een hoek, die als een hoorn werkt.

Rechts van de rechter luidspreker is veel meer... laten we maar zeggen.. "vrij veld".

Link to comment
Share on other sites

Denk je dat convergerende reflecties vanuit de erker daar debet aan kunnen zijn? Min of meer, en grofweg, een brandpunt-werking?

 

Kan het asymmetrische beeld mede worden veroorzaakt doordat er aan de linkerzijde sterkere akoestische koppeling van de luidspreker aan de wanden is? De luidspreker staat hier in een hoek, die als een hoorn werkt.

Rechts van de rechter luidspreker is veel meer... laten we maar zeggen.. "vrij veld".

 

Zou allemaal kunnen. Voor mij leek het soms alsof er een muzikant in de erker stond. Ik ben benieuwd wat een paneeltje Akotherm daarmee zou doen. 

Link to comment
Share on other sites

Zou allemaal kunnen. Voor mij leek het soms alsof er een muzikant in de erker stond. Ik ben benieuwd wat een paneeltje Akotherm daarmee zou doen. 

Als ik me goed herinner zat je rechts van de luisterpositie, wellicht dat dat effect juist op die plek optreedt. Op die plek zie je in het glas van de erker de luidspreker en hoor je direct gereflecteerd geluid van de zijkant van de luidspreker. Het is mij op de luisterplek nog nooit opgevallen. 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de tekening van je kamer gezien en begrijp het "probleem" beter. Dat spul van RAVON kost zeer weinig en dat zou ik zeker uitproberen. Verder is het misschien al gesuggereerd maar ik zou de LS tenminste een keer midden in de kamer zetten.

 

Trouwens een leuke kamer en eigenlijk behoorlijk breed voor die tijd. Ik schat iets van 4 meter. Bij mij in de buurt zijn 30 jaren huizen iets van 3 meter 60.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Vandaag een paar Akotherm platen tegen de zijwanden achter mn luidsprekers geplaatst: een wereld van verschil! Het hoog komt veel directer op je af en is ook veel gedetailleerder. Het stereobeeld is wat minder breed, maar wel nauwkeuriger en dieper geworden. Met name dat hoog is erg onwennig en ik weet nog niet of ik dit mooier vind, ik laat t nog even hangen om aan de nieuwe situatie te wennen. 

Link to comment
Share on other sites

Ha ha best wel schrikken he. :D

Dat is wel ongeveer wat ik hier ook had met de maggies. alleen daar kwam het allemaal ook nog eens naar voren.

Bij sommige opnames is het dan net of je met een hoofdtelefoon op zit.

Ik ben onder tussen aardig gewent en wil niet meer zonder.

Link to comment
Share on other sites

Wanneer je achter de luidsprekers dempt en het hoog gaat harder, kan dat m.i. alleen door versmering komen. Je zou n.l. verwachten dat door het dempen het hoog juist het makkelijkst gedempt wordt.

 

Je zou die platen ook eens achter de luisterplek op de bank kunnen zetten. Op beide plaatsen is m.i. het best.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vandaag een paar Akotherm platen tegen de zijwanden achter mn luidsprekers geplaatst: een wereld van verschil! Het hoog komt veel directer op je af en is ook veel gedetailleerder. Het stereobeeld is wat minder breed, maar wel nauwkeuriger en dieper geworden. Met name dat hoog is erg onwennig en ik weet nog niet of ik dit mooier vind, ik laat t nog even hangen om aan de nieuwe situatie te wennen. 

 

En wat is het uiteindelijk geworden? 

Link to comment
Share on other sites

Het is een blijvertje. Het klinkt toch beter zo, en opvallend veel beter op andere plekken in de kamer, bijvoorbeeld aan de eettafel.

De panelen heb ik voorzien van kersenhouten lijsten en al met al ziet het er niet eens zo slecht uit. 

 

12815966723_529422a939_n.jpg       12815958783_e49556a98c_n.jpg

 

In de toekomst wil ik nog eens wat experimenten met elektronische correctie. De demo op de show in Alkmaar met de Grande Utopia's en Trinnov vond ik behoorlijk overtuigend. De speler software die ik nu in mn Mac Mini gebruik heeft ook een plugin om de akoestiek electronisch te corrigeren; die zou ik graag eens thuis uitproberen. 

 

http://www.sonicstudio.com/amarra/amarrasymphony_irc

Link to comment
Share on other sites

Ik wil je geen ongelijk geven, maar doe je daarmee niet het hele dipoolkarakter van de elektrostaat teniet?

 

Ja!!

 

(Good riddance to bad rubbish!!)  :P

 

good riddance (to bad rubbish)
Cliché [it is] good to be rid (of worthless persons or things). (See also Goodbye and good riddance.) She slammed the door behind me and said, "Good riddance to bad rubbish!" "Good riddance to you, madam," thought I. (...)
 
good riddance (spoken)
I'm happy that someone or something is gone Peter and his nasty dog have finally moved out. Good riddance!
Usage notes: the full form of the phrase is good riddance to bad rubbish, which is sometimes used. (...)
 
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...