Jump to content

De Akoestiek Bij Plaatjesdraaier


Plaatjesdraaier
 Share

Recommended Posts

Ten dele denk ik, maar hij kan ze nou eenmaal niet 1,5 meter van de achterwand zetten. 

 

Een waargebeurd verhaal;

Ik vroeg eens aan een winkelier waarom de electrostaten midden in de kamer stonden. Dat was toeval volgens hem.

Ik vertelde dat er bij thuis een tweezitbank tussen moet. Ook al geen enkel probleem volgens hem.

We hebben toen de bank waar ik op zat er tussen gezet. Het klonk helemaal nergens meer naar. Het gehele holografische beeld was verdwenen.

 

 

 

Ik wil je geen ongelijk geven, maar doe je daarmee niet het hele dipoolkarakter van de elektrostaat teniet?

Link to comment
Share on other sites

(...) Het gehele holografische beeld was verdwenen.

 

Je bedoelt de weerkaatsing van hogere frequenties vanaf de achtermuur dwars door het membraan heen?

Vertraagd, in fase of in tegenfase, al naar gelang de frequentie / golflengte?

"Holografisch"? Zeg maar: "vertroebeld".

Link to comment
Share on other sites

Je bedoelt de weerkaatsing van hogere frequenties vanaf de achtermuur dwars door het membraan heen?

Vertraagd, in fase of in tegenfase, al naar gelang de frequentie / golflengte?

"Holografisch"? Zeg maar: "vertroebeld".

 

O jee, wat een ellende. Het lijkt verdorie wel of er een muzikant in de kamer staat, jakkes!

 

Lees dit even, heel verhelderend: http://www.aaanalog.de/media/analog/pdf/analog0111lp.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ik begrijp niet, wat het afstraalgedrag van een instrument met luidsprekerweergave te maken heeft.

 

Het afstraalgedrag van het instrument is toch al door de microfoon opgenomen.??

 

:)

 

 

Wat begrijp je precies niet?

 

Het afstraalgedrag wordt niet direct opgenomen. Vaak worden er maar één of twee microfoons gebruikt om een instrument op te nemen. Om het gehele afstraalgedrag 'op te nemen' zul je een veelheid aan microfoons moeten gebruiken, rondom het instrument. 

Link to comment
Share on other sites

Klopt, daarom hangen de absorbtiepanelen ook niet pal achter de electrostaten. 

 

 

Akkoord, maar je dempt wel de voorwandreflectie. De invloed van de voorwandreflectie is juist zo kenmerkend voor het klankkarakter van een dipoolluidspreker. Ik wil hier niet spreken van beter of minder goed, maar je zult waarschijnlijk ervaren dat het geluidsbeeld wat meer naar voren komt, terwijl het voorheen meer achter de luidspreker stond. Het stereobeeld wordt door toevoeging van de panelen wat preciezer, maar wellicht wat minder breed en groots en het geluid blijft wat rustiger als de muziek drukker wordt. Althans, dit zijn mijn eigen ervaringen ermee. Het is afhankelijk van de specifieke situatie en je persoonlijke wensen of het dempen van de voorwandreflectie de klank als geheel verbetert. 

 

Overigens heb je dempen en dempen. Een relatief dun dempingspaneel zal hoofdzakelijk hoge frequenties dempen, terwijl je voor een optimaal effect breedbandig dempt. Door breedbandig te dempen, behoud je oorspronkelijk tonale balans, terwijl een paneel dat alleen het hoog dempt voor kleuring zou kunnen zorgen. Voor breedbandige demping heb je al gauw een paneel van 20 cm dik voor nodig. Dat is doorgaans niet zo praktisch, en dat zou een reden kunnen zijn om primaire reflecties ongemoeid te laten. 

Link to comment
Share on other sites

Het liefst had ik een vlakke voorwand gehad, ver weg van de hoeken, maar deze opstelling was het beste compromis dat ik kon bedenken.

 

Het geluidsbeeld is nu inderdaad minder breed geworden, maar heeft ook meer diepte gekregen, plaatsing is nauwkeuriger geworden en de symmetrie is verbeterd. Overigens is het hoog nu veel nadrukkelijker, misschien wel wat teveel... 

Link to comment
Share on other sites

Als je nu meer hoog hebt, lijkt mij dat te veel.

Hoe zou je dat op kunnen lossen?

Opener dempingspanelen nemen!

Om minder hoog te absorberen worden dempingspanelen vaak voorzien van een dun plastic laagje op het dempingsmateriaal.

Andersom werkt dus ook. Ik heb er nog twee te koop die heel veel hoog dempen, trouwens. Grijs doek met een zwarte plint.

All Twaron vulling.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Wat begrijp je precies niet?

 

Het afstraalgedrag wordt niet direct opgenomen. Vaak worden er maar één of twee microfoons gebruikt om een instrument op te nemen. Om het gehele afstraalgedrag 'op te nemen' zul je een veelheid aan microfoons moeten gebruiken, rondom het instrument. 

 

Wat je wilt horen, wordt door de microfoons opgenomen, Incl. de reflecties en verhouding direct en indirect geluid (qua sterkte én qua timing). Dat hoeft een luidsprekers echt nog niet een keer over te doen. De luidsprekers zijn niet meer dan twee doorgeefluiken.

 

:)   

Link to comment
Share on other sites

Wat je wilt horen, wordt door de microfoons opgenomen, Incl. de reflecties en verhouding direct en indirect geluid (qua sterkte én qua timing). Dat hoeft een luidsprekers echt nog niet een keer over te doen. De luidsprekers zijn niet meer dan twee doorgeefluiken.

 

:)   

 

Waarbij alle reflecties (en publieksgeluiden) die we in de zaal duidelijk van opzij of van achteren horen komen, nu allemaal van voren op je af komen.

Tweekanaals stereo  is toch wel behelpen, hoor.

Maar meestal lukt dat in bevredigende mate.

(Vooral omdat de akoestiek in je kamer toch altijd nog nèt "dat beetje extra" levert...)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...