Jump to content

De Akoestiek Bij Plaatjesdraaier


Plaatjesdraaier
 Share

Recommended Posts

Ik heb lang gezocht, ben zelfs het zoeken begonnen bij monitorspeakers, maar zo verslaafd aan dat "holografische geluid" - ik heb niets beters gevonden. Dit is inmiddels m'n 2e set Martin Logans, knappe jongen die met iets beters komt.

By the way, een appje gevonden om reverb time met m'n iphone te meten (ja, ik weet t, niet erg nauwkeurig) van 0,8 s, dat valt eigenlijk best mee.

Als jij 0,8s mee vind vallen hanteer je unieke normen.

Link to comment
Share on other sites

Deze hier: http://www.schosoft.com/page5/page5.html

De eerste meting met handenklappen gedaan, ik ga ook nog eens meten met wat testsignalen, rose ruis ed. Weet jij wat ik het beste kan gebruiken? Ik heb wat sinus pulsen van 0.1 sec in verschillende frequenties.

Als die app alleen een breedbandige nagalmtijd geeft heb je er niet veel aan, je wilt kunnen uitsplitsen in frequentiebanden want je gaat eventueel ook corrigeren in frequentiebanden. En dan hebben we het nog niet over de kwaliteit van de microfoon in de iPhone gehad.

Nagalmmetingen met ruissignalen reproduceren beter dan met impuls signalen. Pas op met het interpreteren van nagalmresultaten bij frequentiebanden lager dan pakweg 250 Hz, daar heb je geen diffuus geluidsveld.

Link to comment
Share on other sites

Gegeven de huidige opstelling in de breedterichting van de kamer - waarbij de bezitter kennelijk persisteert - en zijn voorkeur voor "minimalistische" inrichting - lijkt het mij het best om pal, d.w.z. op enkele millimeters afstand, achter elk der beide "electrostaten" - en zo mogelijk zelfs boven òp de beide "basluidsprekerkastjes" - een verticale, wigvormige*, harde & gladde diffuser van gietsteen (beton, gips) o.i.d. te plaatsen, en alle kamerwanden in de directe omgeving van de luidsprekers, inclusief de deur en de zijwand van de kast rechts, te bekleden met vlakke, egaal witte akoestische dempingspanelen of wit langharig wollen tapijt op raggelwerk.

Dan worden ongetwijfeld veel van de hinderlijke, storende, vroege/snelle reflecties en interferenties in de hogere frequenties in hoge mate geëlimineerd.(...)

 

P.S. Een bak met mooie, bontgekleurde planten tussen beide luidsprekers, met een warm-white spotje er op, zou het geluid ongetwijfeld heel veel goed doen.

En een mooi schilderij, of een borduurwerk van je moeder, van je oma, van wie dan ook die van jou houdt - of van wie van jóu houdt - daar boven aan de wand.

Net zoals een schàt van een spinnende kat - de jouwe! jij houdt van hem/haar! hij/zij houdt van jou! - op die luisterbank, spelend met een knotje wol...

 

Ik adviseerde ondermeer een klankverspreider (diffuser) vlak achter elk van de beide electrostaten te plaatsen, om snelle reflecties met hinderlijke looptijdverschillen t.o.v. het direct afgestraalde geluid (interferenties) te bestrijden.

Het door de diffuser verstrooide geluid zou dan voor een belangrijk deel naar de dempende wanden worden gekaatst.

 

Omdat het lot van akoestisch minder goed bedeelden mij zeer aan het hart gaat, heb ik nog even over die diffuser (klankverspreider) nagedacht.

Als het erg moeilijk wordt om klankverspreiders van beton of gips te maken met een kloofbijl-achtige doorsnede en een hoogte die overeenkomt met die van de electrostaten, zou wellicht ook een ronde doorsnede goede resultaten kunnen opleveren.

Een stuk gresbuis, of PVC-buis, bijvoorbeeld. Gevuld met zand, vanzelfsprekend.

Als die buizen bekleed worden met dik tapijt, kunnen ze meteen ook als dempers van het problematische achterkantgeluid dienen.

En... als krabpaal voor de poezen, natuurlijk.

 

(Ongetwijfeld komt nu een melige forummer met het idee om deze palen te gebruiken als danspaal voor de geadviseerde stoeipoezen, maar gezien de onmiddellijke nabijheid van de electrostaten lijkt mij dat nogal riskant.)

Link to comment
Share on other sites

Ik adviseerde ondermeer een klankverspreider (diffuser) vlak achter elk van de beide electrostaten te plaatsen, om snelle reflecties met hinderlijke looptijdverschillen t.o.v. het direct afgestraalde geluid (interferenties) te bestrijden.

Het door de diffuser verstrooide geluid zou dan voor een belangrijk deel naar de dempende wanden worden gekaatst.

 

Omdat het lot van akoestisch minder goed bedeelden mij zeer aan het hart gaat, heb ik nog even over die diffuser (klankverspreider) nagedacht.

Als het erg moeilijk wordt om klankverspreiders van beton of gips te maken met een kloofbijl-achtige doorsnede en een hoogte die overeenkomt met die van de electrostaten, zou wellicht ook een ronde doorsnede goede resultaten kunnen opleveren.

Een stuk gresbuis, of PVC-buis, bijvoorbeeld. Gevuld met zand, vanzelfsprekend.

Als die buizen bekleed worden met dik tapijt, kunnen ze meteen ook als dempers van het problematische achterkantgeluid dienen.

En... als krabpaal voor de poezen, natuurlijk.

 

(Ongetwijfeld komt nu een melige forummer met het idee om deze palen te gebruiken als danspaal voor de geadviseerde stoeipoezen, maar gezien de onmiddellijke nabijheid van de electrostaten lijkt mij dat nogal riskant.)

Zo iets?

Link to comment
Share on other sites

 

Beste Kappa7,

 

Hé, wat leuk dat iemand anders ook al eens in die richting heeft gedacht.

Alleen zijn deze stalen buizen kennelijk niet bedoeld als klankverspreiders/dempers, maar als stabilisatoren/voetstukverzwaarders.

Zulke pijpen moeten wel goed gedempt c.q. gevuld worden, anders gaan ze meezingen. 

(Hoewel, dan zijn er vast wel weer klankgevoeligen die dat nog mooier vinden dan ècht.)

Link to comment
Share on other sites

Spido,

diffusers moeten erg groot en diep zijn om breedbandig te werken. Ik ben bang dat een diffuser vlak achter een paneelluidspreker voor kleuring gaat zorgen. Bij lage frequenties werkt de diffuser als een reflector en ook bij hoge frequenties werkt de diffuser niet goed. Ik zou liever wat meer vrije ruimte achter de luidspreker hebben. 

 

Plaatjesdraaier,

ik zou dat matras nog eens achter de luisterplek plaatsen en het even de tijd geven. Waarschijnlijk moet je gewoon wennen aan het ontbreken van die zeer sterke, zeer vroege reflectie tegen de achterwand. Ik erken dat je een demper vlak achter de luisterpositie niet ideaal is (ik heb er zelf ook een), maar het is wel vele malen beter dan het dicht op een kale wand zitten. 

Link to comment
Share on other sites

Ik zal het matras nog eens te voorschijn halen. Ook zat ik te denken aan demping van de 2e reflectie: de luidsprekers staan in een hoek; geluid wordt eerst tegen de voorwand weerkaatst en kaatst daarna tegen een (vrij korte) zijwand, zou dat geen goede plek zijn om demping aan te brengen?

 

(Aan de linkerkant, op de muur naast de erker, bij de rechterspeaker staat een kast onder eenzelfde hoek)

10327875595_db570987c1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Spido,

diffusers moeten erg groot en diep zijn om breedbandig te werken. Ik ben bang dat een diffuser vlak achter een paneelluidspreker voor kleuring gaat zorgen. Bij lage frequenties werkt de diffuser als een reflector en ook bij hoge frequenties werkt de diffuser niet goed. Ik zou liever wat meer vrije ruimte achter de luidspreker hebben.

 

Beste Martijn,

 

Breedbandige diffusers zijn in dit geval niet nodig, omdat deze electrostaten in het Martin Logan tweewegsysteem alleen de hogere frequenties (> 320 Hz) weergeven.

Voor effectieve demping van hogere frequenties over een groot oppervlak (d.z. alle omgevende wanden), om ongewenste (d.z. snelle & sterke, dus faseverstorende) reflecties te bestrijden, is wollen moquet op raggelwerk of acoustic panelling ongetwijfeld afdoende.*

 

Juist bij lage frequenties zou een diffuser niét als reflector werken: volgens de golftheorie van Huygens (wèlluke ànderuh?) zouden juist die langere geluidsgolven er eenvoudig omheen spoelen zonder nieuwe beginpunten voor golven of golffronten te vormen a.g.v. interferentie.

 

Bij hogere frequenties werkt de diffuser vermoedelijk juist heel goed: vooral wanneer (de punt van) die diffuser vlak achter het (bij uitstek: midden, op de verticale as van het) membraan wordt geplaatst.

Vooral bij een doorsnede met convexe wangen ("als van een kloofbijl")** zou er dan absoluut geen sprake zijn van terugkaatsing, maar ook bij een ronde doorsnede zou deze zeer gering zijn: met name wanneer de zandgevulde, ronde pijp met bijvoorbeeld langharig wollen moquet o.i.d. was bekleed.

 

* Met "afdoende" bedoel ik: optimaal, binnen de mogelijkheden van deze kale, harde, kleine ruimte (afmetingen & inrichting), de opstelling van de luidsprekers (veel te krap voor dit type) en hun afstralingskarakteristiek (dipool & sterk bundelend). Die mogelijkheden zijn t.a.v. goede geluidskwaliteit m.i. zeer gering, in verhouding tot de gedane financiële investeringen. De heer Plaatjesdraaier was in zijn kale, harde luisterruimte veel beter bediend geweest met een paar goede monopool-luidsprekers ("monitors"?) met veel kleinere hoog-spreiding (wellicht zelfs horn-loaded tweeters) of d'Appolito karakteristiek.

 

** 

Spalthammer2.jpg

 

 

Het komt mij, gezien de foto's, voor dat de heer Plaatjesdraaier ooit abusievelijk gekozen heeft voor een Martin Logan "Spire" luidsprekersysteem.

Dit systeem heeft basluidsprekers met aluminium-conussen van 25 cm ø.

Zulke luidsprekers zijn berucht om hun break-up in het vocale bereik.

Cross-over is op 320 Hz, maar er is geen opgave van de filterhellingen.

Nogal slordig, ja.

Hoe dan ook: het systeem wisselt binnen het vocale bereik en zal vermoedelijk helaas veel fasevervorming opleveren.

En de claim "non-resonance asymmetrical chamber format" is f*cking nonsense, I'm sorry to say.

http://www.martinlogan.com/products/spire

Wat een massa heeft, resoneert nu eenmaal.

Asymmetrisch of niet.

De hifi-vragen zijn alleen: hóe resoneert het?

En hoe lang?

 

Overigens: dat matras lijkt me een prima idee!

Voor de heer Plaatjesdraaier zal het daarmee veel gemakkelijker worden zich bij de definitieve, hopelijk optimale, doch hoe-dan-ook akoestisch onontkoombare situatie neer te leggen...  ;)

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij wordt de nagalmtijd door diffusie niet verkort. En daar zit volgens mij het grootste probleem.

 

Dempen achter de bank is op zich prima, maar zo dik als een matras lijkt me at veel. Een cm of 3 doet al heel veel, of een gordijn. Achter de luidsprekers en tegen de zijkanten van de "schoorsteen" lijken mij ook prima plekken.

 

Aan het laag valt weinig te doen. De bank 15 cm naar voor, lost al heel veel op. Alternatief is een partij basstraps. Maar dat is niet echt de bedoeling begreep ik. In de erker zou nog een brede vensterbank met daaronder een basstrap kunnen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

Diffusie (door de diffusers) èn demping (akoestische panelen of bijv. wollen moquet op raggelwerk aan de muren, wanden, deur en andere vlakken in de directe omgeving van de luidsprekers).

Demping achter de bank heeft nauwelijks zin. Wat bestreden moet worden zijn de snelle, storende reflecties door secundaire & tertiaire geluidsbronnen in de buurt van de luidsprekers.

Link to comment
Share on other sites

Beste Spido,

 

maar wanneer je met je hoofd maar 20 cm voor een muur zit lost demping van achter toch wel wat op. Hiermee gaat het stereobeeld en de focusering er behoorlijk op vooruit. Door het tijdsverschil tussen het directe en indirect geluid gaat het wat waziger klinken. Tegelijk worden de flutterecho's tussen de wanden tegen gegaan.

 

Jerry b.v., heeft niet voor niks een luistergrot gebouwd.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Klopt,zwaar gedempt.

Je zit ook te luisteren in een stoel die in een soort van tentje staat zodat je alles hoort.

Klinkt echt goed daar naar mijn bescheiden mening.

Ik heb iets soortgelijks op een luisterkamer boven.

Daar krijg ik ook steevast goede kritieken op van mensen die bij mij komen luisteren.

En dan daar heb ik echt geen High end spullen staan.

Link to comment
Share on other sites

Eigenlijk zou je de dac shiet-uit nog eens moeten herhalen, maar dan

 

1. Met wat akoestiche panelen, strategisch opgesteld

2. met een ingeregelde dsp (van enige kwaliteit) die wat kamerperikelen camoefleert

3 met beide

 

Zou benieuwd zijn wat dan de conclusies zouden zijn. Verdoezelt een dsp bv de verschillen tussen de dacs?

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij wordt de nagalmtijd door diffusie niet verkort. En daar zit volgens mij het grootste probleem.

Dat is niet helemaal waar. Goede diffusors helpen zeker de nagalmtijd te verkorten. Ik heb zelf een meter achter de luisterplaats een goed gevulde boekenkast en dat scheelt beslist een heel stuk. Maar plaatjesdraaier heeft daar niet de ruimte voor. En tja, bij Jerry... :D Dat is meer een grote hoofdtelefoon waar je in zit. Werkt wel erg goed maar niet meer geschikt als huiskamer :lol:

 

Maar zoals ik al eerder aangaf kun je met bescheiden middelen eens beginnen, een dik matras achter de bank dempt naar mijn idee veel te veel in de gegeven situatie. Het zijn toch voornamelijk de reflecties boven de 200 Hz die de boel verknoeien.

Link to comment
Share on other sites

Dan wil ik me even aan een voorspelling wagen.

Ik verwacht dan dat 1 geen verschil in de uitslag zal geven, het zal in het geheel de set naar een hoger niveau tillen.

Ik verwacht dat 2 wel zal uitmaken. Het verschil zal nihiel worden tussen alle DACs.

Je signaal word immers kunstmatig omzeep geholpen en daarmee verlies je de details die je nu wel kon waarnemen.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...