Jump to content

De Akoestiek Bij Plaatjesdraaier


Plaatjesdraaier
 Share

Recommended Posts

Ravon, volgens mij beschik jij over meer informatie dan hier gegeven is   :D .

 

Het polyesterschuim waar tandenschuim van gemaakt is dempt niet zo goed. Bovendien zit er weinig materiaal daar waar de deeltjessnelheid relatief het grootst is. De beste resultaten behaal je daarom als je de tanden richting de muur laat wijzen. Glas- en steenwol zijn veel effectiever, maar die materialen pak je liever goed in. Een ander (betrekkelijk effectief) alternatief is Akotherm.

 

Nu zat ik ook aan dit materiaal te denken maar dan achter de speakers.

Daarbij had ik het idee dat de tanden ook voor divussie zou zorgen.

Doet dat helemaal niets dan?

Link to comment
Share on other sites

Het draaien van de set zodat deze in de lengte speelt zal de grootste problemen direct oplossen en wat er dan nog overblijft is eenvoudig te verhelpen met minimale middelen.

Simpel en misschien wel de beste oplossing.

Wel een hoop werk.

Al zal dat wel de kamer opties een stuk kleiner maken het is natuurlijk de vraag of je dat wil.

Een keer uitproberen kan natuurlijk nooit kwaad.

Wil je de indeling niet teveel wijzigen dan zou ik eerst eens wat achter de speaker plaatsen.

 

Groetjes George.

Link to comment
Share on other sites

Zeker, grofweg bij frequenties waarvan de golflengte klein is in vergelijking met de afmetingen van de noppen. Laagfrequent geluid merkt er niks van.

Vanaf welke frequentie is dit dan in te zetten?

De meeste ruimte informatie zit toch in het mid en hoog.

Er is hier niet direct een laag probleem dat moet worden aangepakt.

Met dat in gedachte zou je met een relatief dun paneel uit de voeten moeten kunnen lijkt mij.

Link to comment
Share on other sites

Vanaf welke frequentie is dit dan in te zetten?

De meeste ruimte informatie zit toch in het mid en hoog.

Er is hier niet direct een laag probleem dat moet worden aangepakt.

Met dat in gedachte zou je met een relatief dun paneel uit de voeten moeten kunnen lijkt mij.

Noppenschuim werkt niet lineair, de absorptie loopt op met toenemende frequentie. Het resultaat is kleuring.

http://www.noisecontrol.nl/media/newmedia/bestanden/Merfocell%20Noppenschuim%20NL%20(NCS.P.1112.1.1).pdf

 

Als je alleen de galm wilt aanpakken kun je absorptie aanbrengen op de lange wanden maar je wilt natuurlijk wel dat het niet kleurt. Ik zou een ander materiaal nemen, er is keus genoeg. Bijvoorbeeld: http://shop.merford.nl/media/files/Flamex%20Piramide%20NL%20%28NCS.P.1321.1.1%29.pdf

 

De sterke reflectie van de ramen, die jou het idee van ruimtelijkheid gaf terwijl je rechts naast de rechter luidspreker zat, pak je met een dun laagje op de lange wanden niet aan.

Link to comment
Share on other sites

Ik zit eigenlijk meer te kijken wat er het beste achter de speaker zou kunnen om de reflecties die daar optreden te dempen.

Op die wijze verwacht ik dat je kunstmatig de afstand tot de wand achter de speaker vergroot.

Bij mijn Maggie's doet dat wel heel veel namelijk.

Ik volg dit topic dan ook met extra interesse om dat ik nu hier aan het experimenteren ben met de demping achter de speakers.

Daar verwacht ik dan ook de eerste winst bij plaatjesdraaier.

Link to comment
Share on other sites

Interessante discussie en veel informatie die ik morgen eens op mn gemak zal doorlezen. Bedankt voor alle ideeën en suggesties alvast. 

 

Een lengteopstelling heb ik al eens geprobeerd, maar de erker bleek als een parabool het geluid naar de luisterpositie te bundelen en mn hoofd ontplofte zowat als ik daar ging zitten. Evt andersom had nog wel gekund (speakers voor de erker, luisterpositie middenin de kamer) maar is nu te ingrijpend...

 

Ik heb ook al eens bij wijze van experiment een matras op de rugleuning van de bank gezet, maar dat leverde niet echt een verbetering op, bovendien heel raar als het geluid achter je "dood valt".

Link to comment
Share on other sites

Interessante discussie en veel informatie die ik morgen eens op mn gemak zal doorlezen. Bedankt voor alle ideeën en suggesties alvast. 

 

Een lengteopstelling heb ik al eens geprobeerd, maar de erker bleek als een parabool het geluid naar de luisterpositie te bundelen en mn hoofd ontplofte zowat als ik daar ging zitten. Evt andersom had nog wel gekund (speakers voor de erker, luisterpositie middenin de kamer) maar is nu te ingrijpend...

 

Ik heb ook al eens bij wijze van experiment een matras op de rugleuning van de bank gezet, maar dat leverde niet echt een verbetering op, bovendien heel raar als het geluid achter je "dood valt".

 

Ook andersom is niet ideaal, ik heb het ook zo als je nu zegt:

 

2012%20Set%201.jpg

 

en ook zo "zuigt" het geluid weg, het gaat ten koste van de plaatsing....

 

Wel heb ik na jaren schuiven van het tapijt eindelijk een onderlegger tegen dat schuiven gekocht. Zo'n witte schuimmat, dun, maar het heeft een enorm dempende werking. Een onverwachte meevaller.....

Link to comment
Share on other sites

Interessante discussie en veel informatie die ik morgen eens op mn gemak zal doorlezen. Bedankt voor alle ideeën en suggesties alvast. 

 

Een lengteopstelling heb ik al eens geprobeerd, maar de erker bleek als een parabool het geluid naar de luisterpositie te bundelen en mn hoofd ontplofte zowat als ik daar ging zitten. Evt andersom had nog wel gekund (speakers voor de erker, luisterpositie middenin de kamer) maar is nu te ingrijpend...

 

Ik heb ook al eens bij wijze van experiment een matras op de rugleuning van de bank gezet, maar dat leverde niet echt een verbetering op, bovendien heel raar als het geluid achter je "dood valt".

Oei, dan zit er nog maar een ding op: verhuizen.

Link to comment
Share on other sites

Gegeven de huidige opstelling in de breedterichting van de kamer - waarbij de bezitter kennelijk persisteert - en zijn voorkeur voor "minimalistische" inrichting - lijkt het mij het best om pal, d.w.z. op enkele millimeters afstand, achter elk der beide "electrostaten" - en zo mogelijk zelfs boven òp de beide "basluidsprekerkastjes" - een verticale, wigvormige*, harde & gladde diffuser van gietsteen (beton, gips) o.i.d. te plaatsen, en alle kamerwanden in de directe omgeving van de luidsprekers, inclusief de deur en de zijwand van de kast rechts, te bekleden met vlakke, egaal witte akoestische dempingspanelen of wit langharig wollen tapijt op raggelwerk.

Dan worden ongetwijfeld veel van de hinderlijke, storende, vroege/snelle reflecties en interferenties in de hogere frequenties in hoge mate geëlimineerd.

 

N.B. Het dempen van vloer en plafond lijkt me niet relevant, gezien de erbarmelijke spreiding van hogere frequenties door electrostaten in verticale richtingen.

Om dezelfde reden is een diffuser van verticaal afgestraalde hogere frequenties niet nodig.

Want die zíjn er eenvoudigweg vrijwel niet!

 

Nadeel (kenmerkend voor iéder voordeel, volgens J.C.): er blijft na diffusie en demping simpelweg heel wat minder hoog over (pakweg -6dB, op de meeste luisterplaatsen) dan daarvóór.  

Maar... wàt er wel overblijft, is wel béter, directer hoog.

Want het "achterkantgeluid" van deze dipool-luidsprekers is door fasevervormingen en vertraagde reflecties kwalitatief weliswaar een probleem, maar qua systeemrendement / lineariteit - kortom: qua hoevéélheid - is het kwantitatief zondermeer een netelige noodzakelijkheid!

 

Oplossing: een goed elektrodynamisch tweetertje bij of òp, of àchter de electrostaat zetten, via een wisselfilter - plus fasecompensatie op de overnamefrequentie via een all-pass filter, als men daar in gelooft.

Dit is niets nieuws, hoor: heel veel teleurgestelde en zelfs vertwijfelde electrostaatlijders kochten in vroeger dagen reeds een ribbon tweeter (Decca Kelly of London, Jordanov), air motion transformer (Heil) of ionisator / plasma (Ionovac/IonoFane) bij hun ESL's.

Electrostaten (en andere zeergoedbedoelde high-end dipool-luidsprekers zoals Magnapan, Apogee, Leonardo, Fibonacci - how DARE they! - OGlaudio, Analysis Omega Planar and whoever) zijn in theorie fantastisch.

Maar in de harde praktijk van een harde huiskamers zijn ze... eh... iets mìnder fantastisch.

 

* Een verticale doorsnede met enigszins gebogen zijwanden, zoals bij een klassieke kloofbijl, zou vermoedelijk optimaal zijn.

 

P.S. Een bak met mooie, bontgekleurde planten tussen beide luidsprekers, met een warm-white spotje er op, zou het geluid ongetwijfeld heel veel goed doen.

En een mooi schilderij, of een borduurwerk van je moeder, van je oma, van wie dan ook die van je houdt - of wie van jóu houdt of hebt gehouden - daar boven aan de wand.

Net zoals een schàt van een spinnende kat - de jouwe! jij houdt van hem/haar! hij/zij houdt van jou! - op die luisterbank, spelend met een knotje wol...

Link to comment
Share on other sites

Wel heb ik na jaren schuiven van het tapijt eindelijk een onderlegger tegen dat schuiven gekocht. Zo'n witte schuimmat, dun, maar het heeft een enorm dempende werking. Een onverwachte meevaller.....

 Zo'n Ikea onderleg/anti schuif geval? Dat kost echt bijna nix.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb lang gezocht, ben zelfs het zoeken begonnen bij monitorspeakers, maar zo verslaafd aan dat "holografische geluid" - ik heb niets beters gevonden. Dit is inmiddels m'n 2e set Martin Logans, knappe jongen die met iets beters komt.

By the way, een appje gevonden om reverb time met m'n iphone te meten (ja, ik weet t, niet erg nauwkeurig) van 0,8 s, dat valt eigenlijk best mee.

Link to comment
Share on other sites

Is dat deze: https://itunes.apple.com/us/app/roomscope/id570745517?mt=8&ign-mpt=uo%3D4 Volgens mij de enige die wat voorstelt en niet goedkoop... en je zit aan de beperkte frequentiekarakteristiek van de iPhone vast (>100Hz) van de mic ingang. Alhoewel voor galmmetingen minder relevant.

 

W.d.b. zijn er meer, goedkoper en betere programma's voor de PC te vinden.

Link to comment
Share on other sites

Deze hier: http://www.schosoft.com/page5/page5.html

De eerste meting met handenklappen gedaan, ik ga ook nog eens meten met wat testsignalen, rose ruis ed. Weet jij wat ik het beste kan gebruiken? Ik heb wat sinus pulsen van 0.1 sec in verschillende frequenties. 

Je gaat nog spijt krijgen van het bezoek   :D .

Andere inrichting, andere opstelling, andere luidsprekers, een paar poezen op de bank, ..........

Link to comment
Share on other sites

By the way, een appje gevonden om reverb time met m'n iphone te meten (ja, ik weet t, niet erg nauwkeurig) van 0,8 s, dat valt eigenlijk best mee.

 

Je moet een geluidsbron hebben die minstens 60 dB boven het omgevingsgeluid uitkomt. En dan breedbandig. Rose ruis is erg geschikt. Deze moet plotseling stoppen en dan moet de meetapparatuur op verschillende frequenties de tijd aangeven waarna het originele geluid 60 dB is verzwakt. Ik heb gezocht naar een grafiek, maar vond niet veel. 0,4 sec is dacht ik een gemiddelde waarde.

 

Arta is een gratis (PC) programma waar je dergelijk metingen mee kunt doen. Maar dan heb je wel een deugdelijke microfoon nodig. Arta genereert ook zelf rose ruis.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Deze hier: http://www.schosoft.com/page5/page5.html

De eerste meting met handenklappen gedaan, ik ga ook nog eens meten met wat testsignalen, rose ruis ed. Weet jij wat ik het beste kan gebruiken? Ik heb wat sinus pulsen van 0.1 sec in verschillende frequenties. 

 

Beste kun je het doen met de signalen die het progje zelf genereert ervoor. Kan pseudo noise zijn of sine sweeps (chirps). Maar ik zou mij er niet teveel blind op staren en je oren blijven gebruiken. Zoiets is alleen een leuk extraatje.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...