Jump to content

Jriver


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Ik denk dat hier veel gebruikers van het programma JRiver te vinden zijn.

 

Nou vroeg ik me af, is de update naar versie 19 wel de prijs waard??

Ik zie als enig serieuze update dat nu DSD gespeeld kan worden, maar mijn DAC kan dat toch niet.

 

Kan ik die $ 27,- beter nog even in m'n zak houden???

 

Dan nog een tweede vraag:

Over Jplay is kennelijk nogal wat discussie. Dit programma zou het geluid bij JRiver verbeteren. JRiver zelf raadt dit af en noemt het een hoax. Jplay wordt niet door JRiver geleverd, heeft dat er misschien wat mee te maken ? Een medelid van de audioclub is er erg enthousiast over. Ik vind de prijs van € 100,- aan de stevige kant voor zo'n klein stukje software.

Hebben jullie ervaring met Jplay ???

 

:)

 

 

Link to comment
Share on other sites

J.River koop je eigenlijk niet, daar heb je een abonnement op a $30 per jaar :lol:

 

Maar het is wel wel het beste wat ik ken. Zitten zeer goede programmeurs op die als geen ander weten van de innards van computer audio. Naar mijn idee was het eigenlijk bij versie 12 wat betreft audio playback wel af en kon het eigenlijk niet beter. Zij waren ook de eersten die bit-perfect EN gapless playback goed voor elkaar hadden. Ik koop daarom niet iedere upgrade. Veelal zijn dat toeters en bellen waar ik geen behoefte aan heb. Ik koop alleen een nieuwe versie als het voor mij ook wat toevoegt. Op dit moment vind ik versie 15 goed genoeg voor mijn gebruik. Aan DSD heb ik (nog) geen behoefte.

 

Het is een club zeer enthousiaste en kundige programmeurs die het beste van het beste willen op dat vlak. Die updates zijn meer omdat zij ook een boterham willen eten dan dat het veel toevoegt aan hun product.

 

Jplay ken ik niet maar van wat ik op hun site las kan ik niet enthousiast worden, erg wollig allemaal. Het commentaar van J.River kwam van een van hun core programmeurs, ga er maar vanuit dat ie wel weet waar ie het over heeft.

 

J.River kun je ook instellen op memory playback. Dat is er op verzoek van gebruikers in gekomen. Een van hun programmeurs vond het onzin omdat de data van de HDD sowieso gebufferd wordt in geheugen. Maar als de klant dat nou wil... Je kunt dus voor jezelf uitproberen of je daar verschil hoort. Ik i.i.g. niet :D

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

DSD heft alleen zin als de hele opnametrein met de DSD-techniek is gedaan. en dar is weinig van de vinden. Of je verschil hoort? Die is eigenlijk hetzelfde als tussen CD en SACD. Maar vergelijken is moeilijk, omdat je nagenoeg geen opname tegen komt die zowel in PCM als in DSD is gedaan. De truuk die de platenmaatschapijen op de hybride-SACDs heft gedaan is geen eerlijke, omdat daarde PCM lag bewust gedowngrade is, om de SACD meer in de spotlight te zetten.

 

Als je DAC geen DSD aan kan, heeft de upgrade m.i.  geen zin. Het is bij DSD alles of niks, zo ver ik weet.

 

Ik gebruik geen JRiver en ook geen JPlay, dus ik kan je geen antwoord op je tweede vraag geven. Ik stream zelf met een squeezebox met losse DAC en dat alleen als "behang". Als ik echt wil luisteren, zet ik een LP op of toch af en toe een CD.Al moet ik zeggen dat die Squeezebox met YBA DAC het verrekte goed doet (mits de opname ook OK is).

Link to comment
Share on other sites

 

 

Jplay ken ik niet maar van wat ik op hun site las kan ik niet enthousiast worden, erg wollig allemaal. Het commentaar van J.River kwam van een van hun core programmeurs, ga er maar vanuit dat ie wel weet waar ie het over heeft.

 

 Ik lees ook veel vage verhalen. Ik begrijp ook echt niet hoe het zou werken. Valt in de categorie Voodoo ??

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Hans,

 

DSD heft alleen zin als de hele opnametrein met de DSD-techniek is gedaan. en dar is weinig van de vinden. Of je verschil hoort? Die is eigenlijk hetzelfde als tussen CD en SACD. Maar vergelijken is moeilijk, omdat je nagenoeg geen opname tegen komt die zowel in PCM als in DSD is gedaan. De truuk die de platenmaatschapijen op de hybride-SACDs heft gedaan is geen eerlijke, omdat daarde PCM lag bewust gedowngrade is, om de SACD meer in de spotlight te zetten.

 

Als je DAC geen DSD aan kan, heeft de upgrade m.i.  geen zin. Het is bij DSD alles of niks, zo ver ik weet.

 

Ik gebruik geen JRiver en ook geen JPlay, dus ik kan je geen antwoord op je tweede vraag geven. Ik stream zelf met een squeezebox met losse DAC en dat alleen als "behang". Als ik echt wil luisteren, zet ik een LP op of toch af en toe een CD.Al moet ik zeggen dat die Squeezebox met YBA DAC het verrekte goed doet (mits de opname ook OK is).

 

Ik heb ook serieus over een Squeezebox nagedacht, maar dan voor in de huiskamer. Daar is toch een laptopje met touchscreen en JRiver komen te staan. JRiver op theaterview, Dat werkt prima. Ik heb wél een extra tag ingevuld en een hoofdstuk bijgemaakt. Grouping is nu ook in gebruik. Met veel muziek wordt het anders erg onoverzichtelijk. 

 

DSD is hier voorlopig nog geen optie. Al was er op de audioclub iemand die het rippen van SACD's voor elkaar had gekregen.

 

Platen en Cd's blijven ook nog, maar voorlopig heb ik zoveel muziek te ontdekken dat van platendraaien weinig komt.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Daar lijkt 't wel op...

 

:)

 

Ach, die jongens moeten ook eten. Opmerkelijk is wel dat er door de jaren heen een continue vraag was van gebruikers naar een Mac en een Linux versie. Daar kwam steeds een resoluut NEE op op hun forum. Kennelijk is de behoefte aan financiën nu toch wel groter geworden en zien ze er brood in. Er is nu een (zij het beperkte) Mac bèta versie en is er een Linux versie aangekondigd.

 

Beetje vreemd is dat hoewel die Mac versie nog in een pril beta stadium verkeert en nog erg buggy is, je die wel moet kopen om uit te kunnen proberen! Dat is net zoiets als je baas moeten betalen om voor hem te mogen werken :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...

Even dit topic weer omhoog trekken.

We zijn ondertussen bij versie 26 aangeland. 

Ik heb hem deze week geïnstalleerd en vond het in eerste instantie niet zo goed klinken als versie 25. Die versie 25 vond ik dan juist weer wél beter dan 24, maar dat terzijde. Bij versie 26 vond ik het laag wat zompiger als bij 25.

Toch had Jriver alle instellingen keurig overgenomen. Nu blijkt er al lang een "Audio Only" knopje onder view te zitten. Bovendien kun je een hoop features uit zetten. In ieder geval op het scherm. Kennelijk schakelt Jriver dan ook wat achterliggende software uit. En dat lijkt te helpen. 

Leuk dat er allerlei "features" bijgemaakt worden, maar het lijkt mij alleen ballast voor de alleen audio gebruiker.

Vandaar dus mijn vraag: Heeft er al iemand ervaring met versie 26?

Link to comment
Share on other sites

Ik koop altijd trouw de upgrades tegen de voordeelprijs als er een half jaartje van te voren een nieuwe versie wordt aangekondigd. Versie 26 dus al wel gekocht maar nog niet geinstalleerd. Van kwaliteitsverschil tussen de verschillende versies wat betreft geluidskwaliteit heb ik nog iets gemerkt.

De optie audio only is wel aan te bevelen.

Ik maak altijd meerdere libraries, een versie totaal (ook images) en een versie met alleen audio en daarbinnen dan ook nog grouping (pop en klassiek)

De veranderingen in 26 heb ik wel bekeken en zag inderdaad dat het voornamelijk afbeeldingen betreft. Daarin ben ik nauwelijks geinteresserd dus haal de nieuwe versie wel op maar laat 25 gewoon nog staan en zal ik ook gebruiken voorlopig.

Ik blijf het een heel fijn programma vinden dat ik met plezier veel gebruik. Als remote gebruik ik altijd Gizmo, liever dan JRemote. Van die laatste is nu wel een nieuwe (en betere?) versie: JRemote2. Zal het bekijken maaar verwacht er niet veel van. Gizmo werkt veel makkelijker denk ik.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Leuk dat er allerlei "features" bijgemaakt worden, maar het lijkt mij alleen ballast voor de alleen audio gebruiker.

 

Dat is eigenlijk al vanaf versie 12 zo en sinds die tijd een constante vraag/klacht op het forum. Tot versie 12 was er ook een aparte "Light" versie die audio only was. Sinds J.River met de versie 17 update mijn complete database en de muziek files zelf ongevraagd vernaggelde omdat die toen ook een paar settings niet overgenomen had, heb ik het in de hoek geschopt. MusicBee van Steven Mayall doet het net zo goed en is nog gratis ook!

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Pjotr said:

Dat is eigenlijk al vanaf versie 12 zo en sinds die tijd een constante vraag/klacht op het forum. Tot versie 12 was er ook een aparte "Light" versie die audio only was. Sinds J.River met de versie 17 update mijn complete database en de muziek files zelf ongevraagd vernaggelde omdat die toen ook een paar settings niet overgenomen had, heb ik het in de hoek geschopt. MusicBee van Steven Mayall doet het net zo goed en is nog gratis ook!

Niet de eerste keer dat ik dit lees...

Ik gebruik alleen de UPnP/DLNA mogelijkheid in de servermodus van Jriver. Eigenlijk speel ik alleen nog via BubbleUPnP. Het voordeel van Jriver is dan, dat de instellingen gewoon gebruikt worden. De DAC krijgt dan wat hij aan kan en b.v. upsampling wordt ook gebruikt.

Updaten doet ik een keer in de twee versies. En dan in de voorverkoop. ik dacht vorig jaar december voor ca. € 19,-. 

Het werkt en klinkt voor mij perfect, ook de organisatie van mijn muziek op de NAS. Ook al zou JRiver er mee stoppen, dan is alle muziek perfect terug te vinden.

MusicBee heb ik eens geprobeerd en vond ik lastig te gebruiken. Maar dat krijg je wanneer je jaren met hetzelfde pakket hebt gewerkt. Ik noem dat het WordPerfect-syndroom.

Link to comment
Share on other sites

Ja, gebruik jij nog steeds Wordperfect? :unsure:

J.River was destijds (15 jaar geleden) ook een prachtig programma en goed opgezet door een paar enthousiaste slimme audio minnende programmeurs. Heb het toen ook met veel plezier gebruikt. Maar met versie 10 of zo kwam daar een kentering in. Toen er flink geld mee te verdienen viel en werd het gewoon een melkkoe met 1x per jaar, en soms wel 2x per jaar, een nieuwe versie om te betalen. Meestal met alleen cosmetisch nieuws en meestal ook weer met nieuwe bugs.

En MusicBee lastig te gebruiken? Vreemde uitspraak als je J.River gebruikt......... zal i.d.d. wel het Wordperfct syndroom zijn of iets met boeren, weten en eten :D

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik vind JRiver nog steeds een prachtig programma. Waarom zou ik iets anders in mijn oude hersenen proberen te proppen?

Zoals gezegd, Musicbee wel geprobeerd, maar vind het, net zoals een hoop andere programma's niet echt gebruiksvriendelijk. JRiver ook niet, maar daar ken ik langzamerhand wel heel veel van.

Link to comment
Share on other sites

Inderdaad,  en ik ben helemaal blij  met Roon.

Zeker de laatste versie  is prima, zou ook gewoon voor een tijdje  kunnen proberen. 

Ik was gewend aan Logitech media Server, maar dit  is de meerprijs zondermeer waard.

En dat zonder onderwaterscherm😎

Edited by HansP
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 1/8/2020 at 6:53 PM, Hans van Liempd said:

Even dit topic weer omhoog trekken.

We zijn ondertussen bij versie 26 aangeland. 

Ik heb hem deze week geïnstalleerd en vond het in eerste instantie niet zo goed klinken als versie 25. Die versie 25 vond ik dan juist weer wél beter dan 24, maar dat terzijde. Bij versie 26 vond ik het laag wat zompiger als bij 25.

Toch had Jriver alle instellingen keurig overgenomen. Nu blijkt er al lang een "Audio Only" knopje onder view te zitten. Bovendien kun je een hoop features uit zetten. In ieder geval op het scherm. Kennelijk schakelt Jriver dan ook wat achterliggende software uit. En dat lijkt te helpen. 

Leuk dat er allerlei "features" bijgemaakt worden, maar het lijkt mij alleen ballast voor de alleen audio gebruiker.

Vandaar dus mijn vraag: Heeft er al iemand ervaring met versie 26?

 

Nu ik dit terug lees, vandaag een hoop herkenning.

 

Vandaag dus met de SPdif PC bezig geweest. Deze is al een tijdje werkend, maar ik kon nu een paar lineaire voedingen lenen. Een voor de PC en een voor de SSD. Dus daar vandaag mee bezig geweest. Met de lineaire voeding op de SSD wou het niet werken. Dit is kennelijk zo'n moederbord wat terugkoppeling nodig heeft, dat de schijf werkt. Hij bleef volhouden dat ik een bootschijf moest aansluiten. Dus dan maar alles op de 12 V voeding. Maar die kreeg het daar een beetje moeilijk mee. 12,88V en toch behoorlijk warm na een tijdje spelen. Maar toch. het werkt!

Omdat ik niet gelijk alle licenties wil opgebruiken, stond op de SPdif PC JMC 24 op. Toen ik hem aansloot viel me gelijk op, dat het laag aanzienlijk krachtiger was dan van mijn i2s PC. Dus alle instellingen nagelopen, en dan blijkt dat er in JMC 26 wat dingen zijn verdwenen. Helemaal gelijk instellen lukte dus niet. Nu kun je twee versies van JMC op één PC instaleren, dus ik besloot om er 24 maar weer bij te zetten. En alle instellingen gelijk te maken.

En verhip... het krachtige laag was weer terug. En dat was iets waar ik al een tijdje mee bezig was, het laag was niet meer zo strak als eerder, maar welke verandering was daar de oorzaak van? Nu is dat dus duidelijk JMC 26.

 

Maar ik lees nu ook weer in mijn eigen bericht, dat 25 beter zou klinken dan 24. Die dus ga ik dus ook nog eens installeren. Ik denk dat er een geleidelijke overgang van 24 via 25 naar 26 is geweest. Ruimtelijkheid en verfijning leek bij 26 n.l. iets verbeterd, maar dit kennelijk ten kostte van het laag. Misschien dat 25 de verfijning heeft en het laag van 24.

 

Tja... waarom is dit niet eerder opgevallen? Ik draai veel nieuwe muziek van Qobuz en daarmee vergat ik mijn oude referentienummers te draaien. Corona er tussendoor en de hele wereld staat op zijn kop.  Een ander i2s kabeltje en de Verwonderringen kwamen ook nog tussendoor.

 

Maar een echte vergelijking tussen de SPdif PC en de i2s PC heb ik dus nog niet kunnen maken. De SPdif PC voeding staat nu af te koelen. Straks nog eens 'n uurtje aan zetten.

Link to comment
Share on other sites

Nog even geluisterd naar de SPdif PC.

 

Bedenk, het is dezelfde DAC, maar alleen i.p.v. i2s met SPdif op een andere PC aangesloten. Beide met JRiver Media Center 24 en zo veel mogelijk dezelfde instellingen. Alleen digitaal dus, maar met een andere interface.

 

Zijn de verschillen wereldschokkend? Nee, dat niet. Maar toch vind ik het prettiger om naar de i2s versie te luisteren. Met de lineaire voeding is is de klank van beide PC's dichter bij elkaar gekomen, maar er blijft toch verschil. Via SPdif klinkt het wat "kaler", minder organisch dan met de i2s PC zou je ook kunnen zeggen.

 

Beide PC's zijn helemaal stil en zijn voorzien van een lineaire voeding. De ene is opgebouwd rond een wat ouder Asrock moederbordje met een Atom P510 dualcore processor. De andere is een stuk moderner met ook een Asrock moederbordje met een Celeron J1900 Quadcore processor. De J1900 PC heeft bovendien een aparte voeding voor SSD. Dat laatste maakt echt verschil. Helaas werkt de SSD in de SPdif PC niet op een aparte voeding.

Link to comment
Share on other sites

Bij de lineaire voedingen zat een kabeltje voor de SSD. Dat bleek dus een verkeerde. De gele draad was i.p.v. de rode aangesloetn. En 12V komt er niet uit een 5V voeding. Het kabeltje bleek inderdaad de oorak. Nu werkt het wél en kan ik 1:1 vergelijken. SPdif versus i2s.

 

Beide met dezelfde JMR versie.

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Na wat vergelijken is de conclusie gelijk als altijd. 5 keer heen en weer schakelen en je weet niet meer wat de verschillen zijn.

 

Toch ga ik proberen de verschillen te duiden:

De SPdif PC klinkt wat "kaler" lijkt soms wat dynamischer, maar soms ook wat minder uitklinken en galm. Maar totaal geen scherpte of andere ellende die vaak aan digitaal wordt toegeschreven.

Bij de i2s PC klinken instrumenten met wat kleur, en stemverbuigingen b.v zijn beter hoorbaar.

 

Het verschil tussen JMR 24 en 26 is er toch niet in ieder geval is het veel kleiner dan in het begin. Er stonden in 26 nog een een paar knopjes verkeerd. B.v. de volumeregeling was niet uitgeschakeld. Nu speel ik niet met JRiver op de achtergrond, dus beide versie draaien tegelijk. Ik kies met BubbleUPnP de juiste versie. Ik zie in Bubble n.l. wel twee verschillende renderers. Maar of JRiver dat ook zo gescheiden houdt weet ik niet.

Link to comment
Share on other sites

Rechts boven in het scherm van JRiver vind je 'audiopath' dat is heel handig om te kijken of er soms iets ingeschakeld staat wat ongewenst is en heb je ook direct toegang tot de instellingen van DSP en de gebruikte sound output.  Je kunt ook checken of het file compleet wordt afgespeeld vanuit memory zoals de bedoeling is.

Ik gebruik zelf helemaal niets van de DSP, speel alles af vanuit memory en doe ook geen upsampling en gebruik ASIO drivers (of eventueel WASAPI) en speel af via XLR/AES naar de DAC. Upsampling doet volgens mij niks en gebruik van de DSP doet niks goeds imho

 

(PS ik overweeg wel de upgrade naar M10 van de eindversterkers maar ben niet zo zeker van de hoorbare verbetering in verhouding tot de kosten)

Link to comment
Share on other sites

Ik had dat knopje nog niet ontdekt. Daar staat inderdaad keurig hoe JRiver met de track om gaat. Op mijn muziek PC maakt hij er 32 bit en de dubbele samplefrequentie van. Terwijl de DAC niet verder dan 24 bit zou gaan op wasapi. Misschien is dat een van de verschillen wat ik nu hoor.

 

Ik gebruik upsampling omdat het digitale filter dan hoger ligt. Verder staat alles uit in de DSP. Voor de Pink Faun is er alleen een wasapi driver tot 24/192. Dus geen Asio. Voor de Asus SPdif kaart is die wel te vinden. De bijgeleverde ASIO driver werkt niet. Er is echter wel een andere te vinden. Die gebruik ik nu niet. Voor de SPdif dus ook Wasapi.

 

Wanneer Corona het weer toelaat zou ik met mijn M10 monoblokken naar je toe kunnen komen om te vergelijken op jouw luidsprekers.

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Wanneer Corona het weer toelaat zou ik met mijn M10 monoblokken naar je toe kunnen komen om te vergelijken op jouw luidsprekers.

 

 

Dat is heel aardig aangeboden maar ik ben geen voorstander van het slepen met audioapparatuur tenzij strikt noodzakelijk.En dat wil ik je niet aandoen

 

ik heb verschillende overwegingen om wel of niet te upgraden

voor: je hebt eigenlijk compleet nieuwe apparaten

         volledige garantie en dus voor jaren 'onder de pannen'

         enige vooruitgang zal best wel te horen zijn

tegen: het is niet echt gratis

en enigszins morbide: hoe lang ga ik nog plezier hebben van de apparaten (niet overdreven somber gedacht). Ik denk bijv aan een verkooptopic waarbij een weduwe van een flinke hoeveelheid audioapparatuur af moest worden geholpen.

- een alternatief zou zijn een nieuwe voorversterker ter vervanging van de inmiddels wat overjarige en toch wat gehavende buizenpre. Wat betreft een sprong vooruit is dat waarschijnlijk een logischer stap maar ben erg aan het oudje gehecht.

 

Ik heb array gemaild en wacht even de reactie af op wat vragen.

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...