Jump to content

Versterker Aan Laten Staan Of Niet Als Je Niet Luistert?


TL 200
 Share

Recommended Posts

had ik ook altijd.

versterker ging toch kapot en er is heel wat stroom door gejaagt.

tegenwordig zet ik dus alles uit, behalve de phono trap.

 

daarnaast nu ik buizen in de eindversterker heb is het zonde om die op te branden als je niet luisterd.

Link to comment
Share on other sites

welke versterker heb je 

class d cd en streaming staat nooit uit alleen als er onweer is,er een groot geluidverschil tussen een dag en na zeven dagen 

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

welke versterker heb je 

class d cd en streaming staat nooit uit alleen als er onweer is,er een groot geluidverschil tussen een dag en na zeven dagen 

mvg wol

Cyrus 2 met PSX, niet meer zo heel jong.

Link to comment
Share on other sites

Kun je aan laten,een van de mooiste stabiele versterkers ooit wat een kracht hebben die ,alleen als de eindtor defect gaat heb je pech ,zijn eindtoren met een bepaald nummer ik dacht  iets van pt 77 of zo iets maar ik denk dat kt meer er af weet.

 

ik heb zelf een cyrus one  hier liggen

 

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

Dank je Wol,

juist omdat hij niet meer zo jong is,leek het mij beter voor de elco's.

Heb gelukkig nog nooit een eindtor stuk gehad, er zijn wel wat kleinere elco's in de versterker vervangen.

Kracht heeft hij inderdaad, de voeding is zeer ruim bemeten, hij blijft doorgaan.

Link to comment
Share on other sites

Soms staat mijn buizenversterker enkele uren aan zonder te spelen ... omdat ik vaak niet weet of ik na een luisersessie, na het eten, enz nog ga luisteren of niet

Elke dag gaat die uiteraard uit ... !

Phonoversterker en de Heed voeding staan permanent aan

ik vraag mij wel af of het nuttig is de Heed en Phono aan te laten staan daar ik soms een week geen platendraai ...

Link to comment
Share on other sites

Hetzelfde met mij. Alles met een buis gaat uit, als ik thuiskom gaat dat weer aan en is als ik wil gaan luisteren lekker warm. CD, streamer en zo blijft altijd aanstaan, behalve als ik op vakantie ben.....

Link to comment
Share on other sites

Elco's gaan sneller kapot bij hoge temperaturen. Elke 10 graden Celsius temperatuurverhoging zal de levensduur ongeveer halveren. Apparaten aan laten staan resulteert in hogere temperaturen. Dus kun je die apparaten wat de levensduur van elco's betreft beter uit zetten als je ze niet gebruikt. 

Link to comment
Share on other sites

Door de weeks heb ik nooit tijd om te luisteren dus staat alles uit. Vrijdagochtend of vrijdagavond zet ik alles aan en ik zet zondagavond alles weer uit. Alles trekt toch behoorlijk wat stroom en ik hoor het verschil niet met altijd aan laten staan.

Link to comment
Share on other sites

bronnen en voorversterker blijven aan, omdat die hoorbaar lang opwarmen nodig hebben. eindversterker warmt (hoorbaar, na enkele uren is het bijna helemaal op klank) sneller op, en is al te vaak in rook opgegaan om zomaar aan te laten.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Alles gaat uit, en de stroom gaat er helemaal af. Ik heb het spul in een aparte ruimte staan en een buizenversterker. Ik ga geen enkel risico lopen op wat dan ook, ik wil geen schade aan de spullen en ook geen afgebrand huis. Ik vertrouw niets meer sinds een van mijn versterkers ooit een buis liet ploffen (of de buis de versterker). Als ik ga luisteren gaat de stroom erop en de zaak aan. 

Link to comment
Share on other sites

Alles gaat altijd uit, zeker in de zomer.

 

Waarom hebben solid state pre's eigenlijk meer tijd nodig? Omdat er relatief weing stroom door heenloopt?

 

Mijn Plinius CD-Lad pre bleef vroeger wel aan, maar werd in de zomer best heet (50 graden ofzo), dus die gaat nu ook uit.

Link to comment
Share on other sites

Wat ik niet gebruik zet ik uit.

Maar vaak "ben ik bezig", loop door het huis, doe eens wat in de garage (daat staat ook een set), en dan zet ik het niet steeds weer uit.

Meestal staat ook Radio 4 op, dus ik hoor overal hetzelfde: werkkamer, zolder en garage.

Dus de hoofdset staat wel vaak meerdere uren achter elkaar aan.

 

Als ik van huis ben, gaat de set wel uit.

Ik heb eens een uitfikkende condensator gehad, en 10 jaar geleden een kortsluiting in een in teer ingegoten transformator.

 

Man, man, wat een zooi bij terugkomst...

Link to comment
Share on other sites

Jullie reacties lezende vind ik dat er best veel brandjes en kortsluitingen zijn, als dit door bv.onweer komt zou je dus de hele set helemaal van het net moeten afkoppelen. Heb zelf gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt en ook in mijn omgeving hoor ik hier eigenlijk nooit iemand over.

Misschien hebben we hier in Drenthe minder onweer of, net als schonere lucht, ook schonere stroom.

Link to comment
Share on other sites

ja ik heb een keer gezien hoe een transistor in de eindversterler kortsluiting maakte met het koellichaam waar ie op zit. flinke vonkenregen met een 1200va trafo voor de zekering eraan gaat. daarom gaat ie uit.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

  • Members

In dit geval moet je denk ik zowiezo maar niet naar mij luisteren, alles staat hier continue aan. Inclusief de buizen eindversterkers. Dat aan- en uitzetten kost net zo veel levensduur als continue aan laten staan, dus alles lekker aan. Nu wordt er hier wel iedere dag minimaal 1-3 uur geluisterd en kan er vaak niet op opwarmen worden gewacht, dus dat speelt ook mee.

 

Als je over gedegen, goed ontwikkelde producten beschikt kun je dat ook vrij veilig doen, de personen die ik ken waar dingen wel eens fout gingen was het toch vaak in de doe-het-zelf of Chinese bouwsels hoek. De eerstgenoemd bouwt om puristische redenen vaak zonder goed beveiligingen, de 2e bouwt zowiezo niet om duurzaamheid, want volgend jaar willen ze ook weer eten. Er bestaat echter nog steeds een land waar ze bijna voor de eeuwigheid bouwen, het ligt bijna om de hoek...

Link to comment
Share on other sites

Mijn eindversterkers staan altijd aan, Die zijn bovendien extreem goed beveiligd en verbruiken maar zo'n 20 W per stuk. De voorversterker en phonotrap gaan theoretisch uit, maar dan blijft het signaalpad onder spanning staan. Dit verbruikt echter ook zeer weinig stroom. De CD speler gaat uit. Die gebruik ik tegenwoordig toch een stuk minder. De PC en NAS gaan uit. De DAC gaat op standby. Dit is volgens mij de grootste verbruiker. Deze blijft tenminste redelijk warm.

 

Ik heb een blikseminslag gehad, de apparatuur mankeerde niks, de PC wel. Vonken of brand heb ik nog nooit gezien. Behalve bij Picoso toen de grote versterker het lood legde. Maar dit was tijdens kabels wisselen. Bovendien was er niks onveiligs aan. de zekeringen waren meteen kapot. 

 

Mijn vorige Chinese CD speler (Droplet) werd door de ingebouwde buizen wel erg warm. Die ging dus zeker uit.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

jaja de persoon die m wel eens oplapt noemde 'm al eens lachend 'amplifire' (het heet ampliwire, Electrocompaniet). als ie niet zo goed klonk ... gezien de klank neem ik dit voor lief. en hij loopt alweer 3 jaar zonder problemen.

 

als ie weer kaduuk gaat wordt het probleem definitief opgelost (keramische isolatie-plaatjes tussen transistoren en koelribben, dan is deze kortsluiting niet meer mogelijk).

 

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

als ie weer kaduuk gaat wordt het probleem definitief opgelost (keramische isolatie-plaatjes tussen transistoren en koelribben, dan is deze kortsluiting niet meer mogelijk).

 

 

Niet een idee omdat gelijk preventief te doen?

Link to comment
Share on other sites

Dat dacht ik ook meteen ......

 

Ik heb ook al een aantal (!) versterkers gehad met sluiting door die verrekte Silpads.

Dan is mica met die witte smeerboel nog beter (ook thermisch) maar inderdaad is ceramiek da bomb.

 

Wat aan/uitstaan betreft: de eindtrap staat altijd onder spanning (ruststroomverbruik ca. 10 watt) en schakelt in op signaal.

De bronnen (CD, phonoamp, knijpdoos) staan altijd aan, dat trekt nauwelijks stroom en de elco's blijven mooi geformeerd.

Heet wordt het allemaal niet.

De "voorversterker" is passief met alleen een stekkervoedinkje voor de remote control. Daarvan komt de meter niet eens in beweging.

 

Ik heb pas wel een wasmachine met KEMAkeur en CE en wat al niet in de fik gehad. Mazzel dat ik thuis was want de steekvlammen sloegen eruit met luide klappen en binnen 10 seconden stond de keuken vol met giftige rook.

De automaat en de aardlek sloegen niet af ..........

 

Maar ja, het was een Indesit dus ja .... :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...