Jump to content

Klasse A Vs Klasse D/t


mart
 Share

Recommended Posts

Ik heb mijn sugden a28 mkII vergeleken met twee klasse D/T versterkers: de SMSL sa36-A en de Topping tp60.

beiden versterkers hebben een tripath chip. de smsl is 20 w op 4 ohm de tp60 is 80 watt bij 4 ohm.

 

om kort te gaan: de sugden heeft het nakijken.

 

beide tripath versterkers gaan 'hands down' voorbij de sugden als het gaat om helderheid, ruimtelijke beeld, attack, stilte,  'zwarte achtergrond', veeeeeel strakkere bas en ... ook stroomverbruik natuurlijk.

 

de instrumenten zijn veel duidelijker afgetekend, echt elk geluidje is hoorbaar, stembuigingen die ik nog nooit had gehoord.....

Ik had zoiets van dat er toch iets moest zijn waarom Sugden een goede versterker is en dacht te merken dat de Sugden toch emotioneler was, meer betrokkenheid. ik wisselde weer, zette Nathalie Merchant op en zat nog maar net weer in mijn stoel of zij begon te zingen en ik schrok er bijna van, zo tastbaar.

 

nadelen dan? weinig ingangen(smsl heeft 1 ingang, de tp60 heeft er 2), geen balans, geen toonregeling,  emissie van hf? ik heb een analoge radio vlakbij gehouden en inderdaad binnen een meter afstand ongeveer flinke storing. Misschien een afgeschermd stroomkabel aanschaffen?

 

geen eerlijke vergelijking misschien, de Sugden heeft zijn jaren er wel opzitten inmiddels, misschien tijd voor een 'recap' ?

 

Al met al wat zou een reden kunnen zijn om de Sugden nu niet te verkopen?

 

tijd voor een nieuw muziekje.

 

Mart

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Al met al wat zou een reden kunnen zijn om de Sugden nu niet te verkopen?

 

Een mogelijke reden kan zijn dat je nu veel dingen opvallen aan de D/T versterkertjes die later misschien toch wat vermoeiend kunnen gaan worden.

 

Best kans dat de Sugden uiteindelijk beter bevalt omdat-ie wat terughoudender is, ondanks dat de D-tjes op technisch vlak ongetwijfeld beter zijn.

 

En dat zeg ik als klasse D-gebruiker (Hypex UcD) ....

 

Dus gewoon een tijdje mee draaien en daarna de Sugden weer een tijdje laten spelen.

 

Degene die je een hele avond plezier kan bezorgt is jouw versterker. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Members

[...]

 

Ik had zoiets van dat er toch iets moest zijn waarom Sugden een goede versterker is en dacht te merken dat de Sugden toch emotioneler was, meer betrokkenheid. ik wisselde weer, zette Nathalie Merchant op en zat nog maar net weer in mijn stoel of zij begon te zingen en ik schrok er bijna van, zo tastbaar.

 

[...]

 

Die zin moet je me nog een keer verduidelijken, zo tastbaar met de Sugden, of met de klasse D trapjes?

 

Verder weet ik nog niet helemaal wat ik met je verhaal aanmoet, die Sugden A28mkII, is dat niet al een hele oude jongen? Met al dat gestook in klasse A zou hij misschien eens een onderhoudsbeurtje nodig hebben? Googelend lees ik ook dat deze het laag ietwat aanzet, dat zou kunnen kloppen met jouw verhaal dat de klasse D trappen strakker zijn. Ik zou hem eerst eens na laten kijken, zo'n trap er uit gooien voor zo'n Tripath klasse D trapje, ik weet het nog niet...

 

Verder ken ik ook jouw luidsprekers niet, volgens jouw vorige postings de Q Acousitics 2010i, ik neem aan dat je die met een aktieve subwoofer gebruikt? Dat maakt het allemaal een stuk ingewikkelder omdat je waarschijnlijk al je instellingen opnieuw moet gaan nalopen met die ingebouwde klasse D versterker in je subwoofer (als je de bijbehorende hebt).

 

Kom dus met nog wat meer informatie, wie weet kan men je hier dan verder helpen...

Link to comment
Share on other sites

Mart,class huppulepup is in het mid hoog slechter als analoog in die sugden zit een elco in de uitgang doe die maar eens veranderen in een betere kwaliteit of nog een tweede  sugden van de zelfde serie kopen :confused:  :wub:  :)  :wub:  :wub:

 

Je mag nooit een hypex vergelijken met een tripath ,het laag zet niet aan van een tripath dom geklets,die speaker is minder  geschikt voor tripath. Uitproberen uitproberen uitproberen ,niet zomaar wat doen en dan maar wat vertellen.

 

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

Die zin moet je me nog een keer verduidelijken, zo tastbaar met de Sugden, of met de klasse D trapjes?

 

Verder weet ik nog niet helemaal wat ik met je verhaal aanmoet, die Sugden A28mkII, is dat niet al een hele oude jongen? Met al dat gestook in klasse A zou hij misschien eens een onderhoudsbeurtje nodig hebben? Googelend lees ik ook dat deze het laag ietwat aanzet, dat zou kunnen kloppen met jouw verhaal dat de klasse D trappen strakker zijn. Ik zou hem eerst eens na laten kijken, zo'n trap er uit gooien voor zo'n Tripath klasse D trapje, ik weet het nog niet...

 

Verder ken ik ook jouw luidsprekers niet, volgens jouw vorige postings de Q Acousitics 2010i, ik neem aan dat je die met een aktieve subwoofer gebruikt? Dat maakt het allemaal een stuk ingewikkelder omdat je waarschijnlijk al je instellingen opnieuw moet gaan nalopen met die ingebouwde klasse D versterker in je subwoofer (als je de bijbehorende hebt).

 

Kom dus met nog wat meer informatie, wie weet kan men je hier dan verder helpen...

 

het is de tastbare verrassing van de klasse d.

ik ben verbaasd dat zo'n klein doosje (smsl) of iets groter met een eigen voeding (topping) zo'n geluid kan geven.  ik vraag me af of ik iets over het hoofd zie. net wat je zegt: ik weet het nog niet....

maar ik ga de Sugden niet laten opknappen. het is een oud beestje dus ik weet niet of ik daar nog in wil investeren. Er zijn genoeg vintage liefhebbers die hem willen overnemen schat ik in.

beluisterd op door Tony Gee aangepaste Climax monitoren van Studio de Schop. ( de Q Acousitics zijn voor op de studiekamer met de smsl)

 

Uitproberen uitproberen uitproberen ,niet zomaar wat doen en dan maar wat vertellen.

 

en dat is wat ik gedaan heb: uitproberen. en dan zit ik met ongeloof naar zo'n klein doosje te luisteren.

 

Mart

Link to comment
Share on other sites

mart ,nooit in gaan op de eerste indrukken ,dat doosje heb ik ook hier staan ,ik heb nog kleine partij van die chips nog liggen :)

voor mij is dat gewoon een goede reserve versterker,en voor leken die een goede versterker voor een habbekrats.

Link to comment
Share on other sites

Tripath was de eerste klasse-D versterker die ik een beetje goed vond klinken (i.i.g. de eerste commerciële). En dat is al meer dan 15 jaar geleden. Tripath is 5 jaar geleden over de kop gegaan maar ze hebben zo idioot veel chips voor de AV markt geproduceerd dat nu nog hele partijen in de dump te vinden zijn. Voor weinig haal je in uit China mooie versterker printjes.

 

Klankmatig is het op het eerste gehoor indrukwekkend maar zelf vind ik het een beetje artificieel klinken. Het lijkt wel erg gedetailleerd maar voor mij een beetje tè veel.

 

De UcD klasse-D versterkers van Hypex hebben dat artificiële weer helemaal niet. Die komen w.m.b. erg dicht bij een hele goede klasse-A. De genoemde N-Core is een wat verbeterde (en stuk duurdere) UcD. Maar of die nou echt zoveel beter klinkt dan de gewone UcD’s ????

 

Zou i.d.d. eens wat meer om je heen gaan luisteren en dan ook wat langer.

Link to comment
Share on other sites

N core heb ik nog niet gehoord,ik ben wel onder indruk van Nad maar dat is digitaal ook de eerste keer .

tweede keer moet komen luisteren of die ook nog zo goed klinkt.

 

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

De UcD is inderdaad al erg goed.

De N-core gaat net weer wat verder.

Ik heb deze ooit in een vergelijk gehoord met een vdv buizen versterker en dat was erg close.

Ik vond de N-core strakker met iets minder emotie maar dat verschil was erg klein.

Link to comment
Share on other sites

Klopt. Is ook een OEM product en ik vraag mij af hoe serieus het is gezien die vorm die hij heeft van een rijstwafel :D UcD is her en der wel kant en klaar in een kast met voeding te koop.

 

B.t.w. de ”D” van klasse-D heeft niets met de "D" van Digitaal te maken, klasse-D is zo analoog als maar zijn kan. Het is een logisch vervolg in de reeks van klasse-A, B en C. Hoewel Tripath ook klasse-D is noemen zij het weer eigenwijs klasse-T.

Link to comment
Share on other sites

N core heb ik nog niet gehoord,ik ben wel onder indruk van Nad maar dat is digitaal ook de eerste keer .

tweede keer moet komen luisteren of die ook nog zo goed klinkt.

 

mvg wol

Ik ben wel benieuwd hoe de (echt digitale) NAD klinkt. Mijn ervaringen tot nu toe met eindversterkers  (AVM klasse AB, Plinius klasse A, Aleph5 diy-A, UCM400 diy-D, B&O Ice-power) is dat de verschillen (onder normale omstandigheden) maar subtiel zijn.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

nog een nabrander:

 

ik heb de twee klasse T vesterkers nog eens met elkaar vergeleken: de smsl met tripath 2020 heeft mijn voorkeur. Ondanks de losse muurwrat voeding van 2A en het mindere vermogen. De topping klinkt wat hard en scherp en met vrouwenstemmen wordt het zelfs soms wat onprettig. De smsl klinkt daarin wat ronder en prettiger.

 

Ik ga maar eens op zoek naar een betere 12v voeding voor de smsl dat zal dan vast nog wel iets schelen.

 

Mart

Link to comment
Share on other sites

Mart,

Interessante observatie. Ik heb een tijdje geleden een tripath versterker van Virtue Audio gekocht omdat mijn 'reguliere' versterker een poosje de deur uitging en het geluid is erg goed: lekker vol, veel detail, nooit scherp, mooi timbre en prima laag. Ik stond, en sta ook versteld van het apparaat.

Link to comment
Share on other sites

Class d is alleen goed in het laag en tripath is leuk als reserve versterker maar een het mid hoog blaast een class b hen finaal weg

 

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

Tripath chips produceren in het hoog relatief veel vervorming, waarschijnlijk meer dan een willekeurig gekozen goede klasse A/B versterker. Het is de vraag of mannen van boven de 50 die vervorming kunnen horen maar het verschil is meetbaar en is dus zeker aanwezig. Dat neemt niet weg dat je met zo'n Tripath chip een heel leuke, compacte en energiezuinige versterker kunt maken. Ik heb er jarenlang met veel plezier naar geluisterd.

Link to comment
Share on other sites

Ik dacht dat de Tripath chip in het hoog een wat hogere interne impedantie had, zodat de frequentiekarakteristiek van het hele systeem afhangt van impedantieschommelingen in je speakers.

Zoiets heb ik vaker gehoord maar nooit echt begrepen waarom. De datasheet van de populaire TA-2020 geeft enig inzicht in de vervorming bij verschillende impedanties (grafiek pagina 7 linksonder). http://www.kafka.elektroda.eu/pdf/tripath/TA2020.pdf

Link to comment
Share on other sites

Zoiets heb ik vaker gehoord maar nooit echt begrepen waarom. De datasheet van de populaire TA-2020 geeft enig inzicht in de vervorming bij verschillende impedanties (grafiek pagina 7 linksonder). http://www.kafka.elektroda.eu/pdf/tripath/TA2020.pdf

 

ik snap het ook niet. De verschillen vallen juist weg bij hogere frequenties.

Wat ik me dan afvraag of het zou kunnen dat veel speakers moeite hebben met de helderheid van de chips. Een 'warme' speaker kan er van gaan sprankelen terwijl een heldere speaker 'over the top' kan gaan klinken.

 

Overigens kom ik een beetje terug op mijn oordeel dat de smsl mijn voorkeur heeft boven de tp60. De tp60 klinkt in ieder geval 'voller' en steviger. Ik ga er nog eens een avond aan wijden met andere speakers.

 

Mart.

Link to comment
Share on other sites

Ik zou die klasse D versterker ook eens vergelijken met een andere versterker dan Sugden.

 

Of Sugden eens vergelijken met bv een Accuphase. Waarschijnlijk gaat je dan hetzelfde opvallen, ik heb het al vaker geschreven (KT!) Sugden heeft de loudness knop ingebouwd meegekregen van de ontwerper. Ik denk voor het zgn klasse A effect.

Link to comment
Share on other sites

Dat is een ander league, Accuphase. De topping tp60 tripath versterker kost nieuw vanuit Hong Kong ongeveer 180 euro. Voor dat bedrag heb ik hem wat dichterbij, hier in Nederland, van iemand overgenomen.

 

ik zit trouwens die data sheet nog eens door te nemen en die poweradapter van 12V/2A zou 13,5V moeten zijn!

 

Mart

Link to comment
Share on other sites

ik zit trouwens die data sheet nog eens door te nemen en die poweradapter van 12V/2A zou 13,5V moeten zijn!

 

Het mag 13,5 Volt zijn, het moet niet. Belangrijker is dat die voeding voldoende vermogen kan leveren. Liever 12V/2A dan 13,5V/1A. Ik heb er een 13,8V/3,5A voeding bij, helaas is ie op dit moment defect.

Link to comment
Share on other sites

Mart.elk potje heeft zijn eigen dekseltje,een product word de hemel in geprezen als bij het potje met het juiste dekseltje heeft gevonden,

Maar er zijn ook mensen die potje maar niks vinden omdat ze het juiste dekseltje niet hebben

 

mvg wol

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...