Jump to content

Nieuwe Productie Ecc81 En Ecc82 Buizen


Guest tubejack
 Share

Recommended Posts

Zitten ze al in je versterker Stef ? Ik ben nog steeds erg  :)  met deze buizen in mijn phono-pre

 ja hoor jack, ze aant inspelen. maar net als met de 12au7 merk je direct het potentieel op. mooi podium, neutrale weergave, detailrijk ... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Mensen die buizen zoeken,in ettenleur zit een zaak die jukeboxen restaureert  en verkoopt,die man heeft veel merken buizen,ik heb daar NOS uit de zestiger jaren gehaald en ook Tesla 802 S (12 AU7)en dat is een hele mooie buis.

Tel.0858771188 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Twijfel, twijfel, op dit moment speel ik met Electro Harmonix 2A3 buizen ( totaal 4 stuks) in mijn Sun Audio mono blokken. Het laag is prima maar het midden en hoog bevallen me niet zo goed. Hiervoor ( paar jaar geleden) had ik Full Music 2A3 buizen. Ik heb ze nog en onlangs geprobeerd te vergelijken. Het hoog en midden is gewoon mooier bij de Full Music. 

Alleen vast leverancier Acoustic Dimension verkoopt ze niet meer... teveel problemen met o.a. brom.

Tonefactory verkoopt ze nog wel ( Full Music) maar ja ik wil zeker geen brom en terugsturen zal geen optie zijn na gebruik..

 

Ik kan ook Shuguang 2A3Z treasure buizen of als ik het echt duur wil doen vier Emission Labs 2a3 buizen.

Die hebben weer twee types, de 2a3 of de 2a3s...welke past dan het beste in mijn Sun Audio?

 

Wie heeft meer ervaring of tips?

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Even een oud topic een update geven.

 

Mijn PSVANE 12AU7-T MKII Collection  buisjes heb ik uit de lijn-trap en riaa gedeelte van  mijn van der Veen MCML05 voorversterker gehaald.

Ik heb er ongeveer een half jaar mee gespeeld, nu al zijn er problemen mee.  Ze staan te af en toe oscilleren :wacko:  Er komt dan een

heel hoge pieptoon uit de versterker.  Ook de stalen kast wordt behoorlijk heet.

 

Ik heb ze vervangen door 6189W Sylvania en die in de 1e trap door 5418W Sylvania beide NOS buizen met MIL spec's en een te verwachtten levensduur van 10.000uur.

Moeten nog even inspelen, maar het klinkt goed en de versterker blijft een stuk koeler. :)

 

http://www.jacmusic.com/nos/ECC82.htm

Link to comment
Share on other sites

Hallo Stef,

 

Dat kan een dure grap worden hoor. :wacko: Al die buisje klinken én meten net even anders. Puur een kwestie van voornamelijk 2 en 3e harmonischen.

De genoemde Sylvania zijn heel mooi.  Maar de goedkoopste van b.v.Electro Harmonix, vind ik bijna net zo mooi en kosten maar 10euro . :)

Link to comment
Share on other sites

KAN een dure grap worden ... het kan ja

Maar om het jaar of 2j eens een paartje veranderen is nu niet het einde van de wereld hé

Je kan het ook als een leerproces zien Jack

Er is maar 1 manier om erachter te komen dat hetzelfde type buis toch anders kan klinken naargelang het merk of de productie en dat is luisteren.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het schema niet bij de hand, maar als er een SRPP of een kathodevolger ergens zit, dan staat de kathode van minstens 1 buishelft dus hoog.

Als de gloei dan gerelateerd is aan aarde dan kunnen buisjes wel eens gaan piepen en fluiten (of zelfs brommen).

 

De oplossing is dan om de gloei met een relatief hoogohmige maar wel AC ontkoppelde spanningsdeler op te hangen aan de hoogspanning, en wel zo dat ze ongeveer in de buurt zitten van de kathodepotentiaal.

 

Ik heb dat wel vaker meegemaakt en na deze kleine ingreep zijn ze doodstil.

Link to comment
Share on other sites

Even een oud topic een update geven.

 

Mijn PSVANE 12AU7-T MKII Collection  buisjes heb ik uit de lijn-trap en riaa gedeelte van  mijn van der Veen MCML05 voorversterker gehaald.

Ik heb er ongeveer een half jaar mee gespeeld, nu al zijn er problemen mee.  Ze staan te af en toe oscilleren :wacko:  Er komt dan een

heel hoge pieptoon uit de versterker.  Ook de stalen kast wordt behoorlijk heet.

 

Ik heb ze vervangen door 6189W Sylvania en die in de 1e trap door 5418W Sylvania beide NOS buizen met MIL spec's en een te verwachtten levensduur van 10.000uur.

Moeten nog even inspelen, maar het klinkt goed en de versterker blijft een stuk koeler. :)

 

http://www.jacmusic.com/nos/ECC82.htm

@ Jack: Wat kosten die buisjes in je link? Ik zie nergens een prijslijst namelijk.

Ik heb mijn PSVane 12AU7 er ook uitgehaald een poosje geleden. Na een meting bleek dat ze nog maar 60 gain hadden en last van microfonie.

Mijn Siemens 12AU7 waar ik twee paartjes van had, heb ik met 1 paartje een driekwart jaar mee gespeeld en kregen ook last van microfonie. Het andere nieuwe paartje Siemens wat ik als reserve had bleek na een meting een (te) lage gain te hebben en ook last van microfonie. Kortom , allemaal beland in de prullebak.

 

Dus ik zoek nog een paar mooie buisjes 12 AU7/ECC82 enz. Longplates en een hoge gain.

 

Ik heb hier ook een paartje NOS buisjes Philips ECC81 ECG GB-6201 en die meten fantastisch en hebben een gain van 120 en de andere van 130. Onlangs gekocht voor 35,- euro per paartje.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Jack,

Dank voor de prijslijst. Inmiddels heb ik de prijslijst ook gevonden op hun site. Zij lijken mij erg betrouwbaar bij jacmusic.

Heb je ervaring met Thetubestore? 

 

Verder moet je elke keer maar afwachten bij NOS buisjes hoe goed ze nog zijn. 

 

Bij Jacmusic heb ik een aantal keer buizen besteld.  Je kunt ook in het Nederlands mailen en bestellen.

Met de tubestore heb ik geen ervaring, het was maar een voorbeeld, ze hebben een groot assortiment.

 

Nieuwe buizen bestel ik meestal bij de http://www.tonefactory.nl/  

 

Mijn persoonlijke favoriet voor nieuwe buizen is het merk Electro-Harmonix.

 

Bij NOS buizen moet je het inderdaad maar afwachten.

Maar het is leuk om mee te experimenteren. Mijn voorversterker klinkt weer oorstrelend goed :)

 

@Stefk Met het merk en winkel Pink Faun heb ik niets.  

Link to comment
Share on other sites

Mathijs De Vries of hij heet hij juist, dat je die en de winkel niet kent lijkt mij zeer onwaarschijnlijk

Ja hoor die ken ik juist wel.  M.i. een mooi en succesvol Nederlands bedrijf.  :)  Maar ik heb er gewoon niets mee. De formule spreekt me niet aan. ik behoor waarschijnlijk ook niet tot hun doelgroep, net als vele andere merken en bedrijven. Duidelijk zo?

 

 

@audiofreak 

Met NOS buizen moet je geluk hebben.  KT88 oppert wel eens dat het meest mooie spul allang weg is.    Gelukkig worden er weer vele nieuwe buizen gemaakt voor normale prijzen.

Waarschijnlijk net zo goed.  Dus waarom niet een paar nieuwe setjes?  Gaat er een buisje stuk of het voldoet niet aan je verwachting dan ben je hooguit een paar tientjes kwijt.

Ik bedacht me net dat je bij nieuwe buizen zoals PSVane ook "geluk"  moet hebben.   Ze waren nu niet echt bepaald goedkoop :( Ach leermomentje ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja Jack.
Bij Tonefactory kwamen die PSVane juist vandaan. Die Siemens zie ik bij hun ook staan. Ik heb ze destijds gekocht bij Part Connection. Maar die Siemens hoef ik niet meer, ook die PSVane niet meer. Die PS Vane buisjes zijn ooit mijn duurste buisjes geweest in aanschaf. Ik heb altijd geluk gehad dat ik voor NOS buisjes nooit de hoofdprijs heb betaald.

Tesla ECC82 NOS heb ik ook weleens geprobeerd en zijn erg goed, maar ook snel last van microfonie.

Mooiste buisjes wat ik ooit heb gehad waren de Siemens CV491 NOS. Betaal je nu de hoofdprijs voor in Taiwan/Vietnam. Zijn ook erg moeilijk te vinden op het www.

Ik koop ook geen buizen meer bij Matthijs de Vries. Eens een keer Dario 6922 en Tesla 802 gekocht en waren ook beiden binnen een jaar over en uit.

Nieuwe buisjes van EH Gold wil ik nog weleens gaan proberen. De nieuwe JJ buisjes (rood) vind ik ook niet zo goed. Met de andere nieuwe JJ buisjes (gele) heb ik geen ervaring. Ook met de JJ 802 niet.

Met ECC 81 als NOS buisjes heb ik wel veel betere ervaringen dan met de ECC82 NOS buisjes. Daar heb ik ook nog wel aardig wat op voorraad liggen. 

 

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

buisjes, tblijft vaak een loterij als ik het zo lees ...

 

Als je, je een klein beetje verdiept in de materie valt dat enorm mee.  Er worden veel  mooie nieuwe buizen gemaakt.  Over het algemeen goed en betaalbaar. Nieuwe buizen van EH, Tung-Sol, en Mullard kun je m.i. zo blind kopen.  JJ vind ik ook niet meer zo goed als een paar jaar terug. Jammer dat PSVane blijkbaar niet waar kan maken wat beloofd werd.

Link to comment
Share on other sites

Ja Jack.

Bij Tonefactory kwamen die PSVane juist vandaan. Die Siemens zie ik bij hun ook staan. Ik heb ze destijds gekocht bij Part Connection. Maar die Siemens hoef ik niet meer, ook die PSVane niet meer. Die PS Vane buisjes zijn ooit mijn duurste buisjes geweest in aanschaf. Ik heb altijd geluk gehad dat ik voor NOS buisjes nooit de hoofdprijs heb betaald.

 

 

Mijn PSVane kwamen daar ook vandaan.  Ik koop ze ook niet meer, zodra ik door mijn NOS voorraad heen ben koop ik nieuwe EH.  :)   

Link to comment
Share on other sites

Ed de Jong?  Ik ken hem persoonlijk niet maar de man timmert al sinds het blad Audio en Techniek aan de weg. 

Die weet m.i. echt wel waarover hij het heeft.  Lijkt me een een heel betrouwbaar adres. :)

Leuk dat zijn firma nog bestaat, ik was hem eerlijk gezegd uit het oog verloren....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...