Jump to content

Advies

mart
 Share

Recommended Posts

ik heb even jullie advies nodig.

ik weet dat je speakers moet gaan luisteren maar marktplaats maakt het in die zin moeilijker. ik wil voor op de studie kamer een paar kleine speakers kopen.  voor een budget van 150 of iets meer euro dacht ik wel wat te kunnen vinden op MP.

ik heb een short list gemaakt van wat misschien tot de mogelijkheden behoort. Welke moet ik geen tijd aan besteden en welke kan ik blind kopen?

mordaunt short 902

tannoy revolution r1

mission m71

quad 77-11L

acoustic energy aegis one

q acoustics 2010

boston acousitcs a25

monitor audio radius 90

monitor audio silver s1

versterker wordt een smsl sa-36A (tripath 2020)

thx

Mart

Leuk Wiel, dat je een relatie legt met tripath. ik ken geen van de speakers dus ik lees tussen de regels door in recensies en vorm zo mijn beeld. En dan krijg ik de indruk dat de boston en de quad zowat tegenovergesteld zijn in hoge tonen en dynamiek. En ik lees ook dat ik met hoog in combinatie met tripath voorzichtig moet zijn.

Mart,daar heb ik geen last van het hoog ,welke tripath heb je 2020 of 2024 of nog een andere,bij quad klinkt die meer analytisch bij de boston klinkt muzikaler en luchtiger het is  wat je voor kiest.

Op de 2020 zit een beveiliging in.

mvg wiel

@Wiel: tripath 2020

ik lees op het www dat vooral rendement belangrijk is maar niet waar de grens ligt (>85db?). En ik lees ook dat impedantie niet te laag mag zijn maar ook hier lees ik geen grens (>8 ohm?)

Rendament is belangrijk als je versterker niet zoveel sap kan geven.

Heb je vermogen genoeg dan wordt het rendament minder belangrijk dus.

Ik speel nu met speakers met 85db en 40watt aan versterker vermogen.

Toch gaat dat prima.

natuurlijk ga ik luisteren maar ik wil mijn shortlist inkrimpen of op volgorde zetten welke ik het eerst ga luisteren. Er bestaat helaas geen marktplaatswinkel waar ik ze allemaal tegelijk kan luisteren.

en ik ben nog benieuwd naar impedantie en tripath versterker. lagere impedantie, meer vermogen. Maar hoe reageert een class-D versterker daarop want daar wordt in fora voor gewaarschuwd. maar waarom staat er nooit bij.

Mart site 6moons hebben ze een recensie en een herbeoordeling geschreven.

de 2020 heeft minder vermogen maar klinkt schoner dan  de 2024 ,2024 heeft meer vermogen en klink iets minder schoon als de 2020.het mooiste past die bij de bostons.en de iets hardere  2024 bij quad.

Mart daar moet je niet van wakker liggen ik heb ze op verschillende speakers aangesloten en bij sommige als je te hard speel gaat die in de beveiliging de 2020.en dat komt dat de voeding elco,s die te zwak zijn iets van 180 uf hang daar 2200 uf over dan heb je geen last ervan, en de belasting 4 tot 6 ohm.

Ga je een buurt feestje houden  :)

Ik vind het voor nope,s een goede versterker

mvg wiel

Ravon ,class d is excellent in het laag en in het mid hoog is die minder dan analoog versterker ,maar je moet ook kijken  hoe de versterker is opgebouwd en dan kan je pas de juiste speaker er bij zetten,

en ik ben nog benieuwd naar impedantie en tripath versterker. lagere impedantie, meer vermogen. Maar hoe reageert een class-D versterker daarop want daar wordt in fora voor gewaarschuwd. maar waarom staat er nooit bij.

Ik heb hier een versterker liggen op basis van de Tripath TA2020 chip. De datasheet van die chip geeft de informatie die je zoekt. Bij 4 Ohm impedantie levert de TA2020 meer vermogen dan bij 8 Ohm maar ook meer vervorming. Daarom kun je een TA2020 het beste combineren met luidsprekers die over hun gehele frequentiebereik géén lage impedantie hebben. In diezelfde datasheet kun je ook zien waarom veel mensen de TA2020 in het hoog wat minder vinden. In het hoog levert deze chip namelijk wat meer wat vervorming. 

Ravon ,class d is excellent in het laag en in het mid hoog is die minder dan analoog versterker 

Dat was vroeger, de datasheets van de TA2020 en van zo'n beetje alle oudere klasse D chips bevestigen jouw mening. Klasse D is flink door ontwikkeld, UCD en zeker de Ncore leveren zeer goede prestaties in het hoog. 

Het werkingsprincipe van klasse D is overigens ook analoog, dat het digitaal zou zijn is een misvatting. 

ravon ik heb tot op heden geen class d ampli die in het mid hoog tegen analoog aan kan en ik heb er veel gehoord vanaf de jaren 80 tot op heden.Altijd irritant mid hoog t.o.v analoog.

Heb ik gezegd dat tripath digitaal is ,en tripath was een van de laatste opvolgers van pwm,zijn die niet ter ziele!

PS ik heb de 2020 op mangers breedband laten lopen en het hoog vervormt bij mij niet.

UCD en de b en o heb ik hier liggen en de nodige tripath,s en de Ncore hebben we een paar keer vergeleken met analoge amplie het is altijd iets hard in het mid hoog, Ncore is een betaalbare versterker die vermogen levert maar geen top is in mid hoog.is.Ik noem het sub top.

Ik ben ooit begonnen met PWM met sony Tan 88b waar je moest oppassen dat de v-Fet,s in poeier gingen en dat had te maken met de voeding.

ravon ik heb tot op heden geen class d ampli die in het mid hoog tegen analoog aan kan 

Ncore klinkt fabelachtig. Zou het zo kunnen zijn dat je de "verkeerde" versterker als referentie beschouwt? Dat is geen probleem hoor maar ga mij alsjeblieft niet proberen wijs te maken dat Ncore subtop is. Je vergeleek klasse D met analoog. Klasse D is óók analoog. 

Bij analoog Class D zie je nog die tandjes in de sinus en dat is uitvoerig besproken op een workshop van Hypex en daar zouden ze nog wat aan doen.

Ravon, misschien stel je minder eisen als mij,zou die die geflipte freak waar audiofreak in het rubriek Engels over had  een  achter achter neef van mij kunnen zijn :D  :D  :D

Ik heb geen referentie versterker,wat een onzin referentie versterker.,je combinatie moet kloppen .

Ben je fan van Audio,Stereoplay of Stereo daar hebben referentie.

mvg wol

Leesvoer: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=1129 (met direct bij de ontwikkeling van UcD / Hypex betrokkenen!)

Een bloempje hier uit:

(...) jeroen_d schreef:

Begrijp ik het nu goed dat Rudy's argumentatie niet klopt, dat klasse D versterkers fundamenteel met hoorbare IMD blijven zitten terwijl een klasse AB-versterker, als je hem maar goed ontwerpt, fundamenteel deze vervorming tot op een bijna onmeetbaar niveau krijgt?

Neen. De "hoorbare" IMD stemt overeen met even orde nietlineariteiten. Bij een enkele sinus vind je diezelfde nietlineariteit terug als even harmonischen (al hoor je ze niet zo snel). 

Even orde vervorming is niet inherent aan een klasse D versterker. Als je b.v. een volle-brug versterker bouwt, heb je vrijwel zeker geen even harmonischen en is dus ook de hoorbare IMD weg. Bij halve brug versterkers (zoals de meeste UcD implementaties) kan je die even orde vervorming ook wegkrijgen door de stijg- en daaltijden van de schakelgolf apart af te regelen en zo gelijk te zetten. Echter, het heeft weinig zin om superveel aandacht te besteden aan alleen de even ordes, zoals het voorbeeld van de clipschakeling wel duidelijk maakt. Gezien muziek een allegaartje van signalen is, moet je evenveel aandacht besteden aan alle ordes. Vandaar dat we geen twee dodetijdinstellingen op de versterker hebben zitten. 
Kortom, de afwezigheid van laagfrequente (dus even) IMD produkten wijst enkel op een perfecte symmetrie van de schakeling en dus van het spanningstransfert, niet op hoe lineair het transfert an sich is. 

Een andere manier om van die laagfrequente produkten af te raken is de luswinst bij lagere frequenties laten verder stijgen. De meeste versterkers hebben een enorme DC winst die dan door de compensatie a 6dB/oct afrolt. Als je een versterker met matige symmetrie hebt, kan bij een IMD proef die toch een erg laag verschilprodukt laten zien omdat er genoeg luswinst is om hem te onderdrukken. 

Bij UcD is de luswinst over de gehele audioband constant en ongeveer 30dB. Dit is een automatisch gevolg van het gebruik van een passieve regelkring zonder opamps. We hebben d'r ook gebouwd met actieve regeling (tweede orde zelfs) en de THD meting kan je op het eerder gelinkte paper zien. Die produceert dus ook een IMD produkt van beneden de 0.0005%, gewoon omdat er zoveel luswinst tegenaan gesmeten wordt. 

Ik heb dus twee manieren om die even componenten weg te werken. De tweede heeft als voordeel dat de oneven ordes ook minder worden. Op dat ogenblik is het hoorbare IMD produkt weg en moet Rudy op een ander paard springen, wil hij de vermeende inferioriteit van klasse D versterkers hard maken. Of, indien zijn persoonlijke mening mbt klasse D werkelijk alleen maar op de even orde IMD produkten rust, toegeven dat er geen principieel bezwaar is tegen klasse D. (...)

Een bijdrage van Bruno (Putzeys) zelf, d.d. 13-11-2005.

Ik heb hier een versterker liggen op basis van de Tripath TA2020 chip. De datasheet van die chip geeft de informatie die je zoekt. Bij 4 Ohm impedantie levert de TA2020 meer vermogen dan bij 8 Ohm maar ook meer vervorming. Daarom kun je een TA2020 het beste combineren met luidsprekers die over hun gehele frequentiebereik géén lage impedantie hebben. In diezelfde datasheet kun je ook zien waarom veel mensen de TA2020 in het hoog wat minder vinden. In het hoog levert deze chip namelijk wat meer wat vervorming. 

In één van die hobby luidsprekerblaadjes hebben ze ook laatst een aantal tripath versterkertjes getest en kwamen ook tot de conclusie dat ze zeer afhankelijk van de impedantie van de luidspreker zijn.