Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

Jack, ik vindt het ruig voller kan niet, als ik jouw was zou ik een grotere kast nemen, kun je meer in stoppen.

Dat vorige plaatje was van een UL-40S2 die ik 2e hands heb overgenomen Wol,  ik laat hem even zo.

 

mijnul40s2-1.jpg

 

Dit is de binnenkant van de door mij zelf gebouwde versterker.  Ook nog vol, maar werkt mooi stabiel.  De bedrading ligt bewust op deze manier, zodat het geen invloed op elkaar heeft en is waar nodig bi-far getwist.  Er zijn een aantal hulpdraadjes voor wat extra opties.

 

ul40s23nmcml05.jpg

 

Goodtube heeft af en toe leuke ideeën.  Ik gun me er alleen niet altijd de tijd voor, want er moet ook brood op de plank komen.  Maar gistermiddag heb ik een de voor-en-eind versterker samen

afgeregeld.  Ik kom op voor buizen begrippen op 0,023% vervorming in de 1e watt.  Dat is voor buizen begrippen erg laag en rond die 1e watt en daaronder gebeurt het.  Het aardige is dat ik

dankzij 10 slagen potmeters het heel mooi kan afregelen.  Het harmonische spectrum is precies zoals ons oor prettig vind.

Link to comment
Share on other sites

Tip voor GoodTube niet elke keer je versterker veranderen, een paar weken laten spelen.  Ik had ze er bijna uitgemikt die Audyn koper folies.

In een goede combinatie laten ze echter een extreem hoge resolutie horen.  Alleen DC gekoppeld is misschien nog beter, maar dat heeft ook nadelen.

6550 in supertriode (beetje lokale tegenkoppeling voor de meelezer) op 80ma.  6N23 stuurbuizen, goed afgeregeld.

 

Mijn favoriete pop muziek kan ik zonder problemen draaien.   De "compressie"  waar menig pop muziek mee behept is wordt grotendeels geneutraliseerd door de 6550 buizen

die een enorme uitsturing reserve hebben.  Een 6550 geeft niet zoveel details als b.v. een KT88 die Audyn' s compenseren dat mooi en de 6N23 goed afgeregeld zorgt mede

voor een zeer lage vervorming.  Dat iets tegen koppelen zorgt voor een mooi laag.

 

Moet je met deze combinatie b.v. Madonna' s Ray of Light spelen.  Je geloofd je oren niet!  Zoveel kleine details  en fijne structuur daar op staat. Verwacht je echt niet.

 

In een andere combinatie kan ik deze condensatoren (nog) niet aanbevelen.  Véél te scherp!, helder of je het noemen wilt   :wacko:   Maar ik heb voorlopig voldoende 6550 Svetlana liggen op op te stoken.  :)

Oja wel een paar dagen inspelen. In het begin klinkt het nog niet zo goed.   Vandaar de eerdere "haat liefde verhouding"   ;)

 

P.s. een mooie combi voor die Jensens is in de maak....

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Wat ik ook een leuke buis vind is de Sovtek 5881WXT.  Ze kosten bijna niets.   Bij een anode stroom van 50ma staan ze mooi ingesteld en de versterker wordt nauwelijks warm.

Niet warm worden van een versterker lijkt me  wel fijn voor de levensduur van condensatoren.   Als je er Jensen of Audio Note papier in olie condensatoren in stopt.

 

Waarschijnlijk wordt dat de configuratie van mijn andere UL-40S2.   ;)  

Link to comment
Share on other sites

Dat is best een aardige buis. Wordt veel als standaard buis bij gitaarversterkers meegeleverd. Onderin doet ie het in tegenstelling tot wat je zou verwachten gezien het formaat heel goed. Bovenin is deze 5881 wat rustig.

 

Een 6L6 GC of de coke bottle 6l6G zijn wellicht nog iets geschikter voor hifi.

Link to comment
Share on other sites

Het is hier nu aardig ingespeeld, als je een zeer hoge resolutie wilt, dan moet je die Audyn copper eens proberen GoodTube.

Voorwaarde is wel, dat je versterker goed afgeregeld is. Anders klinkt het algauw naar en steriel.  Dat doe ik voor je.

 

Wellicht een  2e UL-40S2 om in te experimenteren  ;) 

Link to comment
Share on other sites

Het is hier nu aardig ingespeeld, als je een zeer hoge resolutie wilt, dan moet je die Audyn copper eens proberen GoodTube.

Voorwaarde is wel, dat je versterker goed afgeregeld is. Anders klinkt het algauw naar en steriel. Dat doe ik voor je.

 

Wellicht een 2e UL-40S2 om in te experimenteren ;)

Tof!

Link to comment
Share on other sites

Vanuit een basis die me bevalt wat dingetjes proberen.

 

Zo zijn twee BC 136 (220 uF/35V) geplaatst.

Update: Dit zijn blijvertjes

 

Twee dagen later de BC 330uF voedingselco voorzien van nog zo eentje parallel eraan (die ik nog had liggen).

Dubbele capaciteit en lagere ESR.

 

Het is me duidelijk dat daar in de voeding best iets klankbepalend gebeurt.

Wat ik er ook aan hang het doet wat.

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

Flex erin gezet en de bodem is weer open :D


Keuzeschakelaars geplaatst om werkpunt vd voortrap te kunnen veranderen. Keuze uit 2 (bias)waarden.

47k anodeweerstanden overbrugd met 120k.

Rekening houdend met de grid leak van de voortrap staat er parallel 220k aan de anodeweerstanden. Resulteert als de berekening klopt in de volgende belastinglijn.

Deze loadline loopt van 330 V op x-as naar 11.3 mA op de y-as.

Ik vind die aangepaste loadline toch fijner zo. Is ook best logisch de helling is daarmee weer hersteld (b+ omhoog dan stroom ook omhoog dus weerstand moest omlaag) en de load line kruist nu mooi haaks op de roosterlijnen in de buurt van het werkpunt ca (3.6 of 4.9 volt). Er loopt meer stroom door de e88cc en de dissipatie is rond 50% van max.

 

 

edit: toch iets aangepast. ipv ca 33k kom ik met ca 37k beter uit.  Dat staat gelijk aan 47k overbruggen met 180k. Of je plaatst een 39k weerstand van 2 Watt.

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...