Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

Dat is mooi Jack. Mouser had ik inderdaad ineens ook gevonden. Ik kijk ff.

 

 

Ben vandaag aan het spelen met de load line. Het is lastig om van nieuwe productie buizen de grafieken te vinden. Ze vertikken het om die te maken. Nou ja ik heb een E88cc sheet van Philips gebruikt en ga uit van max 10% afwijking. 

 

De loadline loopt van Va 320 naar Ia 13,5 mA en het biaspunt gesteld op 125V met bijbehorende stroom 8 mA. (had ook een punt genomen bij 90V en ca 38K anode maar daarmee nam het laag teveel af)

 

Dus het punt 125 Volt gepakt en hiermee kwam ik op een Anode weerstand van ca 26K en een kathode van ca 290 Ohm.

 

Wellicht is de vervorming afgenomen -de load line is volgens mij aardig gekozen- maar ik heb wel minder laagweergave.

Link to comment
Share on other sites

Een beetje wijzer

 

 

Het is jammer dat er bij nieuwe productie buisjes vaak geen grafieken worden geleverd. Wellicht uit zelfbescherming :)

 

Mbv een Excel sheet en een 6922 curve van Philips e88cc wat gepriegeld hoe de originele loadline van de voortrap er ongeveer uit moest zien. Die loopt vlakker dan ik zou verwachten en dat zal te maken kunnen hebben met de Ri.

 

Ik heb geprobeerd die load line anders te leggen maar kom dan niet tot goede hoormatige kwaliteiten.

Wel speelt het nauw om de juiste weerstandswaarden te kiezen. De anode weerstand is een stuk hoogohmiger dan de kathodeweerstand in dit type fasedraaier. Bij de kathode R kun je niet even 50 ohm ofzo afwijken want dan klopt het geheel niet meer.

 

Waarom ben ik hier mee bezig gegaan.

Origineel heeft de UL40-S2 een voeding van 275 VDC naar de voortrap.

De oorspronkelijke waarde vd kathodeweerstanden is 680 Ohm en later door Ome Menno geupdate naar 1k2 vanwege betere aansturing van zwaardere eindbuizen zoals 6550.

 

Maar doordat ik MEC50's (elec. choke) in de voeding heb geplaatst is de voeding naar 345 VDC gegaan ipv 275.

 

De load line is daardoor niet meer ok. En daarmee het gekozen werkpunt (bias) niet optimaal.

 

Ik had gespeeld met aanpassing Anodeweerstand van 47K naar 68K maar dat is niet de manier.

 

Nu de 47K er weer in en de bijbehorende Rk uitgerekend en die moet 1k zijn. Dus geen 1k2.

 

Bingo!

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

Wat me opviel is te weinig uitsturing als je links in de grafiek het werkpunt legt.

 

Ik heb al getest met ipv 47k iets van 38k en een 680R die combi werkte iig niet. Geen lage freq.

 

Het nadeel met 1 kanaal experimenteren is dat je denkt laag te hebben dat je niet blijkt te hebben. Zet je de andere uit is het lastig te beoordelen

 

Zou kunnen hoor met 680 dat dat nog lukt. De Ia wordt dan 4.4 mA volgens mijn sheet.

 

Maar die -3V is te krap denk ik.

 

 

PS ik heb ook de loadline 340 naar 15 mA getrokken en daar een werkpunt gekozen maar dat bracht dus ook geen verbetering.

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

Nu de weergave weer in de buurt komt van wat ik denk dat er uit deze versterker te halen is ben ik verder gaan elimineren want zo langzamerhand zitten de standaard onderdelen er terug in. Als de weergave dan nog steeds sprankelend en open en weet ik het wat is dan kan het wel zonder.

 

Nou de extra geplaatste elco's in de voeding heb ik eventjes los gehaald maar de weergave werd zo saai dat ik dacht ja dit vond ik nou nooit mooi. Ik verdacht altijd de supertriode schakeling van die saaiheid maar die voldoet erg goed sinds mijn tweaks.

 

Een daarvan is deze:ook vóór elk van de MEC's 50 hoort een elco met gelijke waarde, 47 uF in dit geval. In feite zet ik 2 x 47 uF parallel aan de 330 uF voedingselco maar het is direct waarneembaar. Trekt de boel helemaal open! ESR? Of zal het zo kunnen zijn dat die 2 een deel van de functie van de voedings elco overnemen en simpelweg beter klinken? Dan zou ik zeggen die joekel eruit en 7 van deze dingen parallel er voor terug.

 

Dus ik daag Tubejack uit dat ook ff te proberen. Gewoon links en rechts van de grote elco ff 2 soortgelijke BC 47 uF tussen + en - solderen. Als ze maar voor de MEC'S zitten

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

Dus ik daag Tubejack uit dat ook ff te proberen. Gewoon links en rechts van de grote elco ff 2 soortgelijke BC 47 uF tussen + en - solderen. Als ze maar voor de MEC'S zitten

 

Wat valt je dan op?

 

 

Uitdaging aangenomen :)  Wil wel eerst een weekje met buizen spelen om te wennen. Daarna die 2 condensatoren er inzetten.  Even geduld dus  ;)

Link to comment
Share on other sites

Heb net even gekeken in de sheets wat het zou kunnen doen.  De ESR en Impedantie Z gaan inderdaad omlaag.  Ik heb zoiets eerder gezien bij een buizen versterker van Doede Douma.

Ook even besteld http://nl.farnell.com/vishay-bc-components/mal204317479e3/cap-alu-elec-47uf-450v-axial/dp/1165654

 

Ga straks een UL-40S2 neerzetten.  Wel lekker met dit weer ;)  

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Door parallel gaan die waarden sowieso omlaag. Maar teveel parallel creëert weer een CLC kring (BEDRADING als L) met zn eigen resonantie freq.

 

Ik ken er niet echt de vinger op leggen wellicht gaat het weer deels ten koste van wat de 330 uF moet doen en daarmee ten koste van het laag. Hoewel dat hier aardig goed uitpakt.

Edit: ik had de twee elco's elk op een ander massa punt. Daardoor geen goed laaggedrag. De beide massa zijden moeten dus op een ster punt

 

 

De boel wordt iig een stuk helderder en realistischer en dat vind ik winst.

 

Wellicht zijn deze resultaten ook te bereiken door de 330 uF te vervangen door iets anders. Dat sluit ik niet uit. Interessant vind ik het.

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

Denk dat je inmiddels betere versterkers hebt staan

Die Optonica  SO en SX-910  voor- en eind versterker is heel fijn. Een 100% FET combi.  Heeft de klank van buizen met het vermogen op stroom te leveren, zoals bij transistoren. Het beste van 2 werelden.

Ook de gerestaureerde Leak versterker die hier vandaag stond klinkt heel erg natuurlijk, heeft wat magisch, niet uit te leggen.   De UL-40S2 valt vooral op, door de ruimtelijkheid. losheid  en diepte.

 

Met alledrie kan ik muziek naken  :) Ik doe ze alledrie ook niet meer weg  ;)

Link to comment
Share on other sites

De laatste Allen Bradley weerstanden zijn uit de versterker gehaald.

 

Dat betrof de 47K anode weerstanden. Hoewel ze op die plek een goede keuze zijn. De 2W exemplaren die ik heb zijn goed en ruisen niet opvallend. AB's moet je dan ook met respect behandelen. Niet mechanisch belasten als ze heet zijn door of tijdens het solderen.

 

Eerst terug naar de basis. Nagenoeg op alle plekken zitten nu weer de originele onderdelen.

 

Kathode weerstand voortrap is echter 1k ipv 1k2 en in het voedingsdeel de MEC50'S chokes ipv de weerstanden R33 en R34. Daardoor is de V1 links en rechts van 275 naar 345 Volt DC gestegen. En daarom heb ik de kathode weerstanden verlaagd naar die 1k om iets beter uit te komen met het werkpunt op de loadline van de 6922.

 

Parallel aan C12 gezien nog 2 extra elco's van hetzelfde type als C13 en C14. Deze zitten elk zo dicht mogelijk bij de ingang van een MEC50 en de min zijden van beide elco's moeten aan elkaar verbonden en daarna naar een massa punt. Best is op de gelijkrichter bij D1 en D4.

 

Ik heb de grote E choke momenteel niet aangesloten. Het lijkt erop dat de MEC50's het zonder hun grote broer prima doen en omdat de eindbuizen gebruik maken van lokale terugkoppeling kan de E choke wat mij betreft ook weggelaten worden.

Ik heb het vooralsnog buiten werking gesteld om geen ruzie te krijgen met de nu verschillende C waarden van 330 uF (choke) en 330 (c12) + 2×47 uF (nieuwe C13' en C14').

Link to comment
Share on other sites

Goed  :) Ik heb vanmiddag een paar uur naar de UL-40S2 geluisterd.  Het klinkt heel goed zolang het materiaal goed is.  Bij minder goed opgenomen materiaal vind ik hem ge-na-de-loos.  :o

Het is net een "high-end" bak    :wacko:  :D   E.e.a. komt door de koperfolie Audyn koppelcondensatoren die de vorige eigenaar heeft geplaatst.  Tja, té goed.  :( daar wordt nog zó door de fabrikant voor gewaarschuwd....

 

Het klinkt echter niet saai.  De extra elco' s moeten er nog in  ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...