Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

Ze staan nu op te warmen.

 

Cryogenic behandelde KT120.

 

Uit de USA slim verstuurd ( used radio parts, as gift ) zodat er geen extra kosten zijn ontstaan. Dat scheelt me zo 100 euro en een hoop vertagingtijd. Bovendien zijn ze al niet goedkoper ten opzichte van via NL importeurs bestellen.

Het ging me juist om de behandeling.

Link to comment
Share on other sites

Wat het cryogeen behandelen tot -300 F (-180 C) doet kan men wel vinden op het www.....of het hoorbaar is kan ik niet vergelijken.

Wat me opvalt is dat de buizen uiterst stil zijn. Met het oor bijna tegen het glas ( anders aauuuw ) is er geen gerinkel oid hoorbaar.

De buizen hebben ook nauwelijks krimp geluiden na het afschakelen. Persoonlijk denk ik dat de behandeling een positief effect heeft op het totaal, waaronder levensduur.

 

De versterker is weer onder handen genomen. Ik blijf bezig. Zoals al eerder geschreven dat is een deel van de pret en een leerweg.

 

Wat ik oa ervaar is dat korreltjes in het geluid -smerigheid- veroorzaakt lijken te worden door parallel schakelen van (koppel)condensatoren. Timings issues.

De fkp1 vind ik een heel goede condensator met als nadeel dat ie groot is bij weinig capaciteit.

Parallel schakelen van 0.22 uF om in de buurt te komen van de originele 0.47 (0.44) is toch niet optimaal.

Dus de blauwe epcos weer terug.

Als C3 (fasedraaier) wel een fkp1 toegepast.

 

In de voeding heb ik wel elco's parallel gezet met pio's. Daar kan dat juist heel goed. De effecten van modificaties in de voeding zijn duidelijk waarneembaar.

 

Supertriode schakeling gewoon met de gele lcr condensatoren want die zijn lekker compact.

 

Ik gebruik geen aparte voeding voor de gloeispanning. De extra trafo daarvoor heb ik wel op de UL40-S2 gemonteerd maar deze is niet aangesloten. De originele voedingstrafo is in staat de paar honderd extra mA voor de gloei te leveren.

 

Overigens:

Biasstroom 80 mA bij een Anodespanning van 335 VDC.

 

 

 

De KT120 buizen klinken opener en grootser dan alle andere types die ik gebruik.

In 2012 had ik ze ook al eens. Toen heb ik ze weer verkocht. Nooit van mezelf begrepen waarom. Omdat de kap er niet meer op kon? Zonder is toch mooier!

 

Volgens mij is de KT120 voor veel versterkers die het aankunnen een upgrade.

Belangrijk is de gloeistroom die de trafo moet leveren maar nog belangrijker is de roosterlekweerstand bij fixed bias. (De meeste versterkers blijken wel reserves te hebben met betrekking tot die gloeistroom). Wat betreft roosterlekweerstand...die mag niet te hoog zijn. Tenzij de bias continue wordt gecorrigeerd. Met de autobias print die ik gebruik is dit geen issue dus de waarde van 220K kan gehandhaafd blijven.

 

 

Op de wensenlijst staat het 'exspelemiteren' met SE en transconductance. Wat trafo's aanschaffen en een grote experimenteerplank ;)

 

 

 

Wat weer een verhaal. . Moest dit

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

Het valt wel mee met die amperes Jack.

 

 

De versterker wordt langzaam warmer. Staat nu een uur of 8 aan. De achterkant voelt even warm als de zijkanten.

 

Ik denk ergens richting 45 a 50 gr.

 

 

Update2. De versterker heeft onafgebroken 16 uur gespeeld. Wat temperatuur betreft lijkt het gestabiliseerd. Tussen de ugt thv inbusbout van de voedingstrafo die eronder zit kan ik mijn duim leggen maar niet te lang. 60 graden water voelt echter heter aan.

 

Update 3

Ff de UL40-S2 open gemaakt en de trafo geïnspecteerd. Niets aan het handje. Geen verkleuring aan de isolatie.

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

De kathode ontkoppeling in de voortrap bestaat bij mij uit een 220 uF Oscon 10 Volt.

 

Deze had ik al een poosje niet voorzien van een bypass C2, 100 nF.

 

Na goed luisteren gisteren heb ik bedacht om de K72 teflon van 47 nF over deze Oscon te plaatsen. Dat teflon haalt de helderheid namelijk een tikkie op.

 

Het kan teveel worden. Ik zou bypassen nooit doen bij een koppelcondensator. Op die plekken krijg je dan timing verschillen.

Edited by goodtube
Link to comment
Share on other sites

maar hoe heb je het zelf, 16 uur volgehouden..., ik neem aan, dat je niet 16 uur lang naar alle werken van Koos Alberts,

Marianne Weber, Heintje, Heino heb geluisterd :o

Gewoon de radio aanzetten?  :rolleyes: Voor de genoemde artiesten is tegenwoordig NPO sterren.nl  :P

Link to comment
Share on other sites

V Caps Cu Tf zijn ongeveer het ultieme. Ik vind dat best een uitgave. Maar goed telkens andere buizen kopen kost ook het nodige ;)

 

Er zitten nu vrij eenvoudige en standaard componenten in. Daar kom ik een heel eind mee denk ik.

 

De radio oid gebruik ik niet. En ik heb geen 16u geluisterd hoor.

Link to comment
Share on other sites

Teflon staat niet goed aangeschreven bij mensen zoals ikke. Kan best wat doen, dat blijkt maar weer, maar is het goed? Of is het middel erger dan de kwaal?

Wellicht heb je een punt.

De K72 kan me niet zo bekoren op deze plek. Überhaupt heb ik bij dit type zoiets van net niet.

Hier in deze toepassing als ontkoppeling staat slechts een paar volt spanning. Een klein snel C'tje hoort daar.

En dus de originele elco BC 036 en epkos mkt terug. Wel die twee middels hun eigen pinnen met elkaar verbonden. Dat is een voorwaarde.

 

Dit geeft de gewenste helderheid maar is in focus en sublaag anders dan de oscon.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben toch wel een Philips / BC / Vishay aanhanger op dit vlak. Ongeveer het beste volgens velen.

De 036 serie bestaat al enige decennia en ik vraag me alleen maar af is er inmiddels een type die deze 036 voorbij streeft. Ja de 136 en die bestaat ook al tijden.

Link to comment
Share on other sites

Wat mooi dat de voeding trafo dat trekt. Een KT-120 lijkt me een mooie buis. Wordt hij niet bloedheet Goodtube :confused:

Jack voor de volledigheid.

 

Een paar uur op eco stand gestookt met de bias op 50%.

De kast wordt lauw. Ter hoogte van de voeding ook.

 

Dat warm worden komt dus meer van de 80 mA dan van de hogere gloeistroom. Hier zou ik me dus totaal niet druk over maken.

 

Voel die van jou maar eens tussen de UGT's na een dag op volle bias.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben toch wel een Philips / BC / Vishay aanhanger op dit vlak. Ongeveer het beste volgens velen.

De 036 serie bestaat al enige decennia en ik vraag me alleen maar af is er inmiddels een type die deze 036 voorbij streeft. Ja de 136 en die bestaat ook al tijden.

 

Je hebt een PM

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Okay. Aan het voicen geweest met de elco tbv kathode ontkoppeling van de voortrap.

 

Elco is erg klank bepalend.

 

De Sanyo oscon klinkt voller en de afbeelding klopt. De stem staat voor je neus.

 

De BC 036 mist wat onderin en de plaatsing is niet zo goed. Maar de treble en de details zijn geweldig.

 

Beide elco's zijn radiaal, 220 uF en op dezelfde manier aangesloten, dus met een extra 0.1 uF film van epcos direct op de pootjes van de elco.

 

Ik zoek in de BC reeks naar een type dat bovenstaande combineert. Zit te denken aan de 118 maar dat is een axiaal.

Suggesties welkom.

 

En nee ik ga geen black gate zoeken.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...