Jump to content

goodtube
 Share

Recommended Posts

En als je de KT-120 in combi met de EH 12AX7 doet? Hoe is het dan? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Weet je Jack, ik vind de JJ buizen maar zo zo. Beetje duf in mijn oren in het tophoog. Wat bij mij resulteert in minder lucht om de bekkens enz.  
Ik heb vandaag mijn JJ 802S gewisseld met een RCA 5814A buis in de LM-150ia eindversterker en dan hoor je toch meer levendigheid en luchtigheid. Nou weet ik wel dat met mijn voorbeeld het een ECC82 is en geen ECC83. Ik heb zojuist wel even nieuwe ECC83 van Adzam en Tungsram besteld. Voor in de nieuwe LM LP-33 phonostage van mij.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

En als je de KT-120 in combi met de EH 12AX7 doet? Hoe is het dan? Daar ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Weet je Jack, ik vind de JJ buizen maar zo zo. Beetje duf in mijn oren in het tophoog. 

Ik ben er nog niet helemaal uit.  Maar een feit is dat die ene Audio Note koppel condensator zoveel meer verfijning kan laten horen dan een Siemens MKP.  Helemaal omdat dat de enige serie koppel condensator is in mijn digitale set-up. Dat valt misschien niet voor te stellen, maar is écht bizar.  Ik kan nu veel beter het verschil horen tussen de verschillen de buizen.

Een KT-120 is een prachtige buis.  Maar een KT-88 is in een single ended versterker is wat meer verfijnd.

 

Momenteel staan de op 2 na wereld beste KT88's  te spelen. Dat zijn de Svetlana Winged C  🥰

 

JJ heeft niet zo' n beste naam, maar wat is een naam? Je moet de krenten uit de pap weten te halen.  Die JJ ECC803S vind ik echt een fantastische buis.🙋‍♂️

Veel beter dan menig NOS buis. Voor een dubbeltje op de 1e rang. 🙂

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Tubejack said:

Ik ben er nog niet helemaal uit.  Maar een feit is dat die ene Audio Note koppel condensator zoveel meer verfijning kan laten horen dan een Siemens MKP.  Helemaal omdat dat de enige serie koppel condensator is in mijn digitale set-up. Dat valt misschien niet voor te stellen, maar is écht bizar.  Ik kan nu veel beter het verschil horen tussen de verschillen de buizen.

Een KT-120 is een prachtige buis.  Maar een KT-88 is in een single ended versterker is wat meer verfijnd.

 

Momenteel staan de op 2 na wereld beste KT88's  te spelen. Dat zijn de Svetlana Winged C  🥰

 

JJ heeft niet zo' n beste naam, maar wat is een naam? Je moet de krenten uit de pap weten te halen.  Die JJ ECC803S vind ik echt een fantastische buis.🙋‍♂️

Veel beter dan menig NOS buis. Voor een dubbeltje op de 1e rang. 🙂

 

Duidelijk weer, Jack.
Met JJ buizen is ook niks mis hoor. Maar in mijn oren klinken ze muf in het tophoog. De bestelde buisjes van mij kosten ook geen drol 30,00 euro per stuk. Ga ik die zoeken op het www zie ik ook andere (hogere) prijzen voorbij komen. Maar je weet waar ik ze vandaan haal.😉

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

Duidelijk weer, Jack.
Met JJ buizen is ook niks mis hoor. Maar in mijn oren klinken ze muf in het tophoog. De bestelde buisjes van mij kosten ook geen drol 30,00 euro per stuk. Ga ik die zoeken op het www zie ik ook andere (hogere) prijzen voorbij komen. Maar je weet waar ik ze vandaan haal.😉

 

Nou??? 🤔 Buizen bepalen maar voor een deel het geluid.  Dus als iets muf klinkt of juist helder, dan zegt dat vaak meer over de versterker dan over de buis. Verder ken ik niet één merk met alleen maar goede of slechte buizen of met dezelfde signaturen. Vaak zijn het maar een paar types van zo' n merk die echt uitspringen.  En dan ook nog alleen in een heel goede versterker, kunnen accelereren.  Push Pull vind ik al vaak, te weinig verfijnd, dat is best lastig om goed te krijgen. 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Ik zeg ook expliciet erbij : "in mijn oren".  Het maakt ook niet zoveel uit. Het is ook leuk om er mee te experimenteren. Beetje "spielerei" zoals de Duitsers dat zeggen en ik leer er ook weer van. Ik zie het allemaal niet zo zwart/wit. Ik heb dat ook met bepaalde accessoires en met kabels. Soms werkt het in elke settting en soms werkt het maar bij 1 ding. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, audiofreak said:

Ik zeg ook expliciet erbij : "in mijn oren".  Het maakt ook niet zoveel uit. Het is ook leuk om er mee te experimenteren. Beetje "spielerei" zoals de Duitsers dat zeggen en ik leer er ook weer van. Ik zie het allemaal niet zo zwart/wit. Ik heb dat ook met bepaalde accessoires en met kabels. Soms werkt het in elke settting en soms werkt het maar bij 1 ding. 

Ik bedacht me net, dat ongeveer 20 jaar terug, toen ik de buizen hobby weer oppakte en een 300B versterker ging bouwen dat een bekend ontwerpen zei: "Jack die rode Wima's moet je niet in je versterker hebben die klinken scherp en zorgen voor 3e harmonischen.  Leak gebruikte al in de jaren 40..50 versterkers duurdere papier in olie condensatoren.  Anno 2020 nog steeds actueel.

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Tubejack said:

Ik ben er nog niet helemaal uit.  Maar een feit is dat die ene Audio Note koppel condensator zoveel meer verfijning kan laten horen dan een Siemens MKP.  Helemaal omdat dat de enige serie koppel condensator is in mijn digitale set-up. Dat valt misschien niet voor te stellen, maar is écht bizar.  Ik kan nu veel beter het verschil horen tussen de verschillen de buizen.

Een KT-120 is een prachtige buis.  Maar een KT-88 is in een single ended versterker is wat meer verfijnd.

 

Momenteel staan de op 2 na wereld beste KT88's  te spelen. Dat zijn de Svetlana Winged C  🥰

 

JJ heeft niet zo' n beste naam, maar wat is een naam? Je moet de krenten uit de pap weten te halen.  Die JJ ECC803S vind ik echt een fantastische buis.🙋‍♂️

Veel beter dan menig NOS buis. Voor een dubbeltje op de 1e rang. 🙂

 

Wat vind je dan de beste KT88 buizen? En de op 1 na beste?

Ben ik best benieuwd naar, ik speel namelijk met een Tektron KT88 (of de 6550) huizenversterker..

Link to comment
Share on other sites

  • Members
3 minutes ago, pjotr27 said:

Wat vind je dan de beste KT88 buizen? En de op 1 na beste?

 

Voor mij op 1 de Sophia Electric Coke-Bottle KT88's, en op 2 de Svetlana Winged =C=

Ik heb van allebei nog een quad in stock voor je weet maar nooit. De Winged =C= 6550's zijn trouwens nog mooier!

 

Sasa Cokic van Trafomatic is voor mij nu een eindversterker aan het bouwen met single ended GM70 buizen, dat zou de nekslag voor 211 en 845 ontwerpen moeten worden. Nog niet gehoord dus, maar wel in spanning afwachtend, Jac van Jac Music heeft daar ook wat over gepubliceerd:

 

https://jacmusic.com/nos/GM70/

 

Voor mij private stash, oftewel iconen museum heb ik zojuist nog 2 Krell KMA 160's gescoord, weinig buizenissen in dit geval, maar die krengen klinken dus wel als een goeie buis. Die POWER echter...

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Arden said:

oor mij op 1 de Sophia Electric Coke-Bottle KT88's, en op 2 de Svetlana Winged =C=

Ik heb van allebei nog een quad in stock voor je weet maar nooit. De Winged =C= 6550's zijn trouwens nog mooier!

 

Beiden zeer betaalbaar zie ik.. Wie weet als ik weer in Nederland ben dat ik even een paartje scoor...

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, pjotr27 said:

Wat vind je dan de beste KT88 buizen? En de op 1 na beste?

Ben ik best benieuwd naar, ik speel namelijk met een Tektron KT88 (of de 6550) huizenversterker..

Volgens Jacmusic https://jacmusic.com/KT88/kt88.htm

Number1: 

GENALEX. Made in England. 

NOS with good test data, which is all you need. As you can blindly trust most other data, such as leakage etc. The holy grail of course, not available, and no realistic solution for that reason. 

Be careful with used tubes of this kind, because prices are still very high, but a great brand will not protect you from being sold tubes at the end of life. I would say, this is something to buy only from reliable professionals. And typically not buy it on Ebay without return option. 

 

Number2: 

Svetlana C-Logo KT88. Hard to get, but possible. Looking for NOS.... your hunt may be successful.

 

 

Maar nummer 4 nieuwe productie EH klinken ook al heel mooi. 

Number4: 

Electro Harmonix - Sovtek - Svetlana S-logo. All the same tubes, just another jacket. You can take the lowest priced, Electro Harmonix. That is because the more expensive brands, are not better specified, no longer life, and no longer guarantee. Electro Harmonix is a reasonable tube for a reasonable price. 

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, Arden said:

 

Voor mij op 1 de Sophia Electric Coke-Bottle KT88's, en op 2 de Svetlana Winged =C=

Ik heb van allebei nog een quad in stock voor je weet maar nooit. De Winged =C= 6550's zijn trouwens nog mooier!

 

Sasa Cokic van Trafomatic is voor mij nu een eindversterker aan het bouwen met single ended GM70 buizen, dat zou de nekslag voor 211 en 845 ontwerpen moeten worden. Nog niet gehoord dus, maar wel in spanning afwachtend, Jac van Jac Music heeft daar ook wat over gepubliceerd:

 

https://jacmusic.com/nos/GM70/

 

Voor mij private stash, oftewel iconen museum heb ik zojuist nog 2 Krell KMA 160's gescoord, weinig buizenissen in dit geval, maar die krengen klinken dus wel als een goeie buis. Die POWER echter...

 

Dat zijn inderdaad fijne buizen  Winged =C= 6550's  🙂 Op de site van Jac staan meerl leuke dingen.  Betrouwbare leverancier spreekt en schrijft gewoon Nederlands 🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Arden said:

Voor mij private stash, oftewel iconen museum heb ik zojuist nog 2 Krell KMA 160's gescoord, weinig buizenissen in dit geval, maar die krengen klinken dus wel als een goeie buis. Die POWER echter...

Nu heb je al een mooie verzameling dikke klasse-A bakken Arden...Leuk hoor😃

Link to comment
Share on other sites

On 9/18/2020 at 10:33 PM, audiofreak said:

Maar jullie wedstrijd is er één van "gezond winnen" en "leren van elkaar" en niet van "ik ben de beste en de rest is ruk". Daar zouden meer mensen een voorbeeld aan moeten nemen.

 

Mijn SE10 is klaar. 🙂 Ik vind het een waardige opvolger van de UL-40S2.

Wat opvalt.

 

  • 10watt is zat.... ( SE10 is enkel een nummer het zijn er 12)
  • Eenvoudig in elkaar te zetten.
  • Strak laag, relatief hoge demping factor.
  • Details, structuur, diepte en ruimte.
  • Single Ended zonder de nadelen.
  • Goedkoop in onderhoud.

 

Nadat het vorige bouwpakket van de UL-40S2 niet meer leverbaar was, heb ik het nodige commentaar gehad, van mensen die na het lezen van de artikelen over deze versterker, ook zo'n versterker wilde maken  Of spijt hadden, dat ze dat niet hadden gedaan. 2e hands zie je ze ook nog nauwelijks of ze zijn zo weg! Als je zoiets wil, wees er dan op tijd bij!. Het is kostbaar, om b.v. een batch te laten maken van b.v. 100 pakketen.   Maar daar heb ik het al eerder over gehad... 

 

Jack 🙋‍♂️

 

SE10binnen.jpeg

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Tubejack said:

 

Mijn SE10 is klaar. 🙂 Ik vind het een waardige opvolger van de UL-40S2.

Wat opvalt.

  • 10watt is zat.... ( SE10 is enkel een nummer het zijn er 12)
  • Eenvoudig in elkaar te zetten.
  • Strak laag, relatief hoge demping factor.
  • Details, structuur, diepte en ruimte.
  • Single Ended zonder de nadelen.
  • Goedkoop in onderhoud.

Nadat het vorige bouwpakket van de UL-40S2 niet meer leverbaar was, heb ik het nodige commentaar gehad, van mensen die na het lezen van de artikelen over deze versterker, ook zo'n versterker wilde maken  Of spijt hadden, dat ze dat niet hadden gedaan. 2e hands zie je ze ook nog nauwelijks of ze zijn zo weg! Als je zoiets wil, wees er dan op tijd bij!. Het is kostbaar, om b.v. een batch te laten maken van b.v. 100 pakketen.   Maar daar heb ik het al eerder over gehad... 

 

Mooi man !! Leuk dat je het ook een waardige opvolger vind voor de UL-40S2. Leuk ook dat je steeds je bevindingen hier hebt gedeeld. 
Wat betreft mezelf gaat mijn eigen plan om zo'n SE10 te willen bouwen voorlopig de ijskast in, want ik ben met mijn nieuwe LM-150ia versterker uiterst tevreden. En om nu twee versterkers te hebben vind ik voor mezelf een beetje teveel van het goede. Bovendien heb ik ook de centjes er niet voor over, want ik heb ook nog andere audio wensen.
Zo staat als eerste nu een Nessie platenwasser op de verlanglijst. Dan wil ik nog een 2e tonearm (12 inch) en een MC element en een 2e Creaktiv audiorack.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Groovy said:

Mooi Jack,weer een mooie buizenversterker bij de verzameling.

 

Het is leuk om in de eindfase een klein beetje  te mogen ruiken aan de ontwikkeling van iets.  Maar zelfs dat kleine beetje vreet tijd. De SE10 is een heel bijzondere versterker.  Zo anders, dat het niet te vergelijken is, met welke andere moderne buizen versterker dan ook. Het idee tot uiteindelijk ontwikkeling heeft misschien wel 10 jaar gekost.  Ikzelf, heb geen of nauwelijks nog audio wensen, daarom kan ik dit ook doen  🙋‍♂️     

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Groovy said:

Ja,leuk dat je de ontwikkeling kunt volgen en begrijpen.
Ik kijk altijd naar het uiterlijk, als het dan ook nog goed klinkt dan is dat mooi meegenomen.

 

Binnenkort  komt er een AES paper over de SE10 die goed te volgen is.  Daarnaast weer een toegankelijke  webpagina, maar daar moet ik nog even over nadenken. 

 

Er staat nu weer mijn MCML05 voorversterker en UL-40S2p eindversterker in de woonkamer.  Het laag daarvan is iets minder stak, maar voor de rest ook top.  Er zit mooie phonotrap in met buizen natuurlijk 🙂 

Link to comment
Share on other sites

On 9/24/2020 at 8:30 PM, Groovy said:

Leuke buizenissen🙂

 

Zeker.  🙂 

 

Vandaag mijn 300B versterker aangezet die ik in 2005 gebouwd heb. Het is de Big Oliver  van Triode Dick.  

Hij had zeker 10 jaar niet meer gespeeld.  Buizen erin en gaan!

 

Buizen bezetting 300BXLS, Mu-stage met 6SL7 met ronde anodes (zeldzaam) en  Philips SQ E810F penthodes. Mullard GZ37 voor de voeding.

In 2005 was ik niet zo handig met hout of mooie kasten maken, (nog steeds niet...)  Toch is deze versterker zeer solide.  

 

BigOvoor.jpeg

 

Loodzwaar is het ding > 30kilo  

 

BigOachter.jpeg

 

Er zijn gigantische trafo's gebruikt. De voeding kan 2x 425volt leveren bij 0,4, ampere.  Gemaakt door AE schagen wat in de praktijk betekend: "Stroom zat" De uitgangs transformatoren kunnen ook bij 20hertz vol vermogen geven (max 2x 15watt)  Staat rustig ingesteld op 2x 9watt.

 

BigObinnen.jpeg 

 

Even op zijn kant.  In de voeding grote ACS condensatoren, MKP in olie er is nauwelijks capaciteit nodig.

 

 

EML300Bxls.jpeg

 

Emmision Lab's 300B XLS in 2005 het neusje van de zalm.  Nu zijn er nog mooiere met gaasanodes.  Toch klinkt dit heel erg mooi.

Alleen een beetje duur zo' n set buizen kost nu €750 😬

 

Het plan is hem te vergelijken met een moderne single end versterker  de nieuwe van der Veen SE10 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Groovy said:

Dat ziet er knap uit,leuk dat je die nog steeds hebt.

Geniet met het vergelijk.
 

 

Ik heb één of 2 keer de fout gemaakt iets wat ik zelf gemaakt, of ontworpen had te goedkoop te verkopen of te slopen.

Zo was er ook een eigen ontwerp  bijpassende Riaa versterker met triodes uit de jaren 30...40.  Misschien dat ik daar

nog ergens een foto van heb.

Link to comment
Share on other sites

  • Members
14 hours ago, Tubejack said:

Emmision Lab's 300B XLS in 2005 het neusje van de zalm.  Nu zijn er nog mooiere met gaasanodes.

 

Laten die 300B XLS-en nou net de enige EML 300B's zijn die eigenlijk niet als een 300B klinken. Die opgevoerde modellen missen net dat zijige wat de overige 300B's zo bijzonder maken, zeker als je hem ook nog eens niet gebruikt waar hij voor bedoeld is (meer power leveren). Daar het experiment bij Buell mis ging met de 300B mesh pitten (daar zouden ze worden ingezet als stuurbuizen voor de 845's wat niet werkte) heb ik nog een extra setje 300B Mesh liggen. Mag je gerust een keer lenen, zet de dissipatie op 22W-28W, en er gaat een wereld voor je open...

Edited by Arden
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Arden said:

 

 300B Mesh liggen. Mag je gerust een keer lenen, zet de dissipatie op 22W-28W, en er gaat een wereld voor je open...

 

Wat aardig dat ik ze nog lenen. 🙂 Dat is inderdaad de mooiste 300B. Anodes van gaas zorgt voor een verslavende luchtige weergave. Zoals je weet opereer ik aan de onderkant van de audio markt.  Ik kan het me simpelweg niet meer permitteren om met zulke -best wel- kostbare buizen te spelen. Daarom staat mijn 300B versterker al decennia in een doos.   Ik probeer eenzelfde soort "verslaving" voor elkaar te krijgen maar dan met bescheiden middelen.  Je wordt vanzelf creatief.   🙋‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...