Jump to content

uitgangstrafo cdspeler....?

[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door [[Game]]:

wat is een op uitganstrafo's gebaseerde cdspler? ik lees er wel eens wat over, maar wat is het? heeft het voordelen of nadelen?

Beste Game,

Een cd speler met uitgangstrafo is iets (denk ik) van de laatste jaren. Moderne DAC's hebben (de AKM's en Crystal's oa.) hebben een diferentiele uitgang, en genoeg spanning om direct een voortrap aan te sturen.

Normaliter hebben cd spelers een I/V (current-voltage) converter. Gebasserd op buffer opamps of fet's/torren wordt er van de current stroompjes een geschikt uitgangsvoltage gemaakt. Kortom de uitgangsstage zoals die in zoveel cd spelers zit.

Met een uitgangstrafo swoppen de de hele I/V converter en knopen we de uitgang van een differentiele dac direct aan een scheidingsline trafo. Ten eerste maakt dit van het gebalanceerde signaal een ongebalanceerd signaal. Ten tweede hou je met een trafo DC spanning tegen. Al mag dat eigenlijk niet met een trafo gebeuren, daar de trafo kan de-magnetiseren door dc spanning. Dus een seriele elco of C raad ik wel aan.

Je kan dan een trafo (afhankelijk van de uigangsspanning van de DAC) in de jusite verhouding kiezen. 1:10 of 1:2 bijv.

Peter de Jong en ik heb dan ook geprobeerd

met onze M-audio dac's emt AKM DAC's. Peter tot volle tevredenheid, en ik vond het opzich waanzinning, behalve het laag.

Groeten,

Bas