Jump to content

Wat Horen Jullie Nog..?


Hans van Liempd
 Share

  

29 members have voted

  1. 1. Waar ligt jouw grens

    • 1. Ik hoor verschil tussen verschillende luidsprekers
      7
    • 2. Ik hoor verschil tussen verschillende electronische apparaten
      8
    • 3. Ik hoor verschil tussen verschillende signaalkabels
      3
    • 4. Ik hoor verschil tussen apparaatvoetjes (spikes, dempers, masterbase e.d.)
      3
    • 5. Ik hoor verschil tussen verschillende netkabels, netfilters e.d.
      4
    • 6. Ik hoor verschil tussen een set mét en zonder onverklaarbare middeltjes (gehakt, Harmonix, Miracle wraps ens.)
      6
  2. 2. Welke frequentie horen jullie nog?

    • 1. 6000 Hz
      2
    • 2. 9000 Hz
      3
    • 3. 12000 Hz
      6
    • 4. 15000 Hz
      4
    • 5. 18000 Hz
      3
    • 6. 21000 Hz
      0


Recommended Posts

Ja Ruud... voorlopig ben ik nog kerngezond... Misschien heb ik daarom makkelijk praten. Van de andere kant... misschien ben ik wel zo gezond omdat ik geen (zo weinig mogelijk) medicijnen gebruik.

 

Kijk je uit voor die vrachtwagen van rechts?!

 

Oftwel, je hebt zelf zooo weinig in de hand... ;)

Link to comment
Share on other sites

Welke ruimte?

Kom op zeg, je citeert mij met opzet onvolledig en je houdt de context er buiten omdat jou dat goed uitkomt en dan ga je zeuren over ruimte die jij niet zou krijgen voor jouw mening?

 

Ik denk dat ik begrijp waar de illusie vandaan komt omdat ik begrijp dat kleine verschillen in signaalsterkte hoorbare gevolgen kunnen hebben. De verschillen die ik hoorde tussen mijn CD speler en mijn DVD speler waren puur het gevolg van verschillende uitgangsniveaus. In de winkel hoor je dat ongecorrigeerd, in een goede testopstelling kun je dat corrigeren.

Link to comment
Share on other sites

Ik denk dat ik begrijp waar de illusie vandaan komt omdat ik begrijp dat kleine verschillen in signaalsterkte hoorbare gevolgen kunnen hebben. De verschillen die ik hoorde tussen mijn CD speler en mijn DVD speler waren puur het gevolg van verschillende uitgangsniveaus. In de winkel hoor je dat ongecorrigeerd, in een goede testopstelling kun je dat corrigeren.

 

Wat is dan jouw verklaring dat je bijvoorbeeld met de ene versterker een afbeelding krijgt van een saxofonist die duidelijk staat achter de zingende pianospeler terwijl bij de andere versterker dit een versmeerd geluidsbeeld oplevert. Onafhankelijk van het volume...

Link to comment
Share on other sites

Wat is dan jouw verklaring dat je bijvoorbeeld met de ene versterker een afbeelding krijgt van een saxofonist die duidelijk staat achter de zingende pianospeler terwijl bij de andere versterker dit een versmeerd geluidsbeeld oplevert. Onafhankelijk van het volume...

Zo'n duidelijk verschil zou in een ABX test direct naar voren moeten komen. Heb je dat weleens ABX getest? Zo nee, dan raad ik je aan om direct contact op te nemen met Jacco Dekkers. Ik vermoed dat hij het erg interessant zal vinden als er eindelijk iemand is die significant beter scoort dan een dobbelsteen.

Link to comment
Share on other sites

Zo'n duidelijk verschil zou in een ABX test direct naar voren moeten komen. Heb je dat weleens ABX getest? Zo nee, dan raad ik je aan om direct contact op te nemen met Jacco Dekkers. Ik vermoed dat hij het erg interessant zal vinden als er eindelijk iemand is die significant beter scoort dan een dobbelsteen.

 

Dat is voor Jacco helemaal niet interessant want ook hij zegt wel verschillen te horen, maar omdat hij niet gelooft wat ie niet meet zijn die verschillen er voor hem niet daadwerkelijk.

 

Daarbij voel ik absoluut niet de drang anderen te overtuigen... ;)

Link to comment
Share on other sites

Hans, begrijp ik goed uit het staatje dat het bij jou ophoudt bij 9kHz?

 

Een paar weken geleden hoorde ik 10 kHz nog nét. Op zich heb ik er weinig last van dat ik de hogere tonen niet hoor.

Net zo min als jullie er last van hebben dat je de 30 kHz niet meer hoort.

Het komt n.l. geleidelijk en alles gaat zo klinken, ook de natuurlijke geluiden.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Een paar weken geleden hoorde ik 10 kHz nog nét. Op zich heb ik er weinig last van dat ik de hogere tonen niet hoor.

Net zo min als jullie er last van hebben dat je de 30 kHz niet meer hoort.

Het komt n.l. geleidelijk en alles gaat zo klinken, ook de natuurlijke geluiden.

 

:)

 

Ondervind ik ook niet als een probleem. Door het veelvuldig instructie geven op schietbanen (met vooral in de jaren '80 niet adequate gehoorbescherming) ben ik ook het één en ander kwijt...11kHz daarna is het op...

Link to comment
Share on other sites

Dat is voor Jacco helemaal niet interessant ....

Jazeker, je zou namelijk de eerste zijn die in staat blijkt te zijn dingen die er niet zijn in een ABX aan te tonen en dan zouden die dingen er dus toch zijn. Jacco is doorlopend op zoek naar nieuwe inzichten en hij is prima in staat om het resultaat van die test te erkennen, ik vermoed dat jij meer moeite met het resultaat zou hebben zoals velen met jou.

 

Daarbij voel ik absoluut niet de drang anderen te overtuigen... ;)

Je doet nu anders aardig je best zij het weinig overtuigend ;)

 

Ik ga een plaatje opzetten en een cappuccino maken want deze discussie leidt nergens toe, althans niet tot iets waar ik verder mee kom.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen eerlijk zullen stemmen.

Ik heb het maar weer even getest. http://www.phys.unsw.edu.au/jw/hearing.html Boven 12 kHz valt mijn gehoor snel af, onder 12 kHz volgt mijn gehoor mooi de contour van gelijke luidheid zoals bedacht door Robinson-Dadson. Geen rare dips en dat vind ik belangrijker dan de hoogste toon die ik kan horen.

Link to comment
Share on other sites

Verbeteringen die van een placebo moeten komen zitten alleen tussen de oren.

 

Dat klopt natuurlijk, maar wat is er dan mis met verbetering die alleen tussen de oren zit, als het resultaat goed is?

De genezingen die door placebo's worden veroorzaakt zijn immers net zo echt en objectief vaststelbaar als objectieve genezing door chemische preparaten.

Alleen omdat ze een andere bron hebben zou het niet deugen? Hmmm, kortzichtig.... In de waarneming is hun uitwerking namelijk identiek en volgens mij gaat het (voor een prettig levend mens) om veredeling van de waarneming en niet om het kei worden in het verrichten van metingen.

 

Volgens mij is het verwerpen van delen van de waarneming gewoon ook een placebo. Eentje om niet te hoeven horen wat je niet wilt horen.

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt natuurlijk, maar wat is er dan mis met verbetering die alleen tussen de oren zit, als het resultaat goed is?

 

Volgens mij is het verwerpen van delen van de waarneming gewoon ook een placebo.

 

Als het resultaat goed is, dan is daar volgens jou dus niks mis mee.

Link to comment
Share on other sites

Dat klopt natuurlijk, maar wat is er dan mis met verbetering die alleen tussen de oren zit, als het resultaat goed is?

De genezingen die door placebo's worden veroorzaakt zijn immers net zo echt en objectief vaststelbaar als objectieve genezing door chemische preparaten.

Alleen omdat ze een andere bron hebben zou het niet deugen? Hmmm, kortzichtig.... In de waarneming is hun uitwerking namelijk identiek en volgens mij gaat het (voor een prettig levend mens) om veredeling van de waarneming en niet om het kei worden in het verrichten van metingen.

 

Volgens mij is het verwerpen van delen van de waarneming gewoon ook een placebo. Eentje om niet te hoeven horen wat je niet wilt horen.

 

Ach het is niet zo moeilijk. Wanneer het zonder placebo's ook kan, dan ga je die toch niet nemen.

 

Voor mij is het van belang dat het goed klinkt. En dat doet het nou.

 

Je maakt het trouwens aardig ingewikkeld.. verwerpen van waarnemingen die het gevolg zijn van placebo's... Of snap ik het nou niet meer.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Beste Thingman,

 

Weet jij hoe iemand wordt genoemd die onnozele halzen voor veel geld lapmiddelen (ofwel placebo's) aansmeert? <_<

 

Nee, geen idee.

Heeft het begrip "aansmeren" iets te maken met dit topic?

 

Overigens is een placebo geen lapmiddel.

Edited by thingman
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...