Jump to content

Tangentiaal Armen, Welke Zijn Er Zoal..?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Mijn arm heeft een horizontale massa van 30 gram. Dit komt, doordat het contragewicht aan een bladveer hangt. Deze telt dus niet mee in de effectieve massa. Voor mij is de weerstand van de draden een groter probleem dan de bewegingskracht. Deze is n.l. extreem klein omdat de wrijving vrijwel 0 en de snelheid (en versnelling) over dwars zeer klein. Bij excentrische platen ligt dat natuurlijk anders, maar die gooien we natuurlijk het raam uit.

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

Jouw contragewicht hangt dus aan een bladveer? Okay...

Maar betekent dit, dat hij niet meebeweegt in het massa-veersysteem van arm (massa) en cantilever (veer)?

(Ik kan me wel een een (vrijwel) massaloos contragewicht voorstellen, maar dat IS dan een veer, of een combinatie van ferro en een magneet.)

 

Heb jij al eens Huygens / Newton-achtige proefjes gedaan met jouw arm? Kijken hoeveel trekkracht (draadje met gewichtje o.i.d.) er nodig is om je arm in vrije hang zijdelings te verplaatsen? En of daar meer of minder gewicht voor nodig is dan bij een conventionele toonarm?

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

Heb jij al eens Huygens / Newton-achtige proefjes gedaan met jouw arm? Kijken hoeveel trekkracht (draadje met gewichtje o.i.d.) er nodig is om je arm in vrije hang zijdelings te verplaatsen? En of daar meer of minder gewicht voor nodig is dan bij een conventionele toonarm?

Hier ben ik erg benieuwd naar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ik meld even dat de man die mij zou uitnodigen om zijn Tangiale toonarmen te demonstreren verstek laat gaan.

Een tijdje geleden melde ik hier dat dat stond te gebeuren.

Helaas.

Link to comment
Share on other sites

Beste Hans,

 

Jouw contragewicht hangt dus aan een bladveer? Okay...

Maar betekent dit, dat hij niet meebeweegt in het massa-veersysteem van arm (massa) en cantilever (veer)?

(Ik kan me wel een een (vrijwel) massaloos contragewicht voorstellen, maar dat IS dan een veer, of een combinatie van ferro en een magneet.)

 

Heb jij al eens Huygens / Newton-achtige proefjes gedaan met jouw arm? Kijken hoeveel trekkracht (draadje met gewichtje o.i.d.) er nodig is om je arm in vrije hang zijdelings te verplaatsen? En of daar meer of minder gewicht voor nodig is dan bij een conventionele toonarm?

 

Ik had deze gemist..

 

Doordat het gewicht ontkoppelt is, speelt het niet mee in de kritische resonantie van de arm. De resonantie van het gewicht is n.l. anders dan dat van de arm in combinatie met de naald ophanging. Zie het als de gewichten met dempers aan de Erasmus brug. 

 

Wanneer de arm vrij zou hangen (wat vanwege de lage wrijving bijna onmogelijk is) is deze met het kleinste zuchtje wind te verplaatsen. Een draadje zonder gewichtje is al te veel. De dunne draadjes waarmee het het element zijn aangesloten geven al meer dwarsdruk dan de wrijving.

Link to comment
Share on other sites

[quote name="spido" post="429281" timestamp="1401295579"

 

Er zijn elementen geweest (Stanton, Pickering) die met een beweeglijk opgehangen schoonmaakborsteltje waren uitgerust.

Zulke borsteltjes namen veel van het grove transportwerk over, zodat de cantilever mechanisch werd ontlast.

(Voor de verticale druk van het borsteltje zelf werd 1p extra naaldkracht verdisconteerd.)

Best slim bedacht, hoor.

 

 

stanton881s.jpg

 

Toch niet zo'n goe idee Spido. Ik hoorde in mijn jonge jaren een Dustbug al meelopen, laat staan zo'n borsteltje vlak bij de naald. Je had indertijd zo'n draaitafel waar het uiteinde van de naaldhouder meegleed over een geleider. Dat ding heette Townshend Rock. Dat sprak me meer aan dan een tangiale arm. Bij een goed ontworpen en geplaatste arm is trouwens de fouthoek geen probleem.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ik heb ooit een vogelbadje aan de voet van een SME 3009 gehad. Het badje was gevuld met een siliconenvet, en aan de arm was een peddeltje bevestigd dat door het siliconenvet bewoog en zo de bewegingen van de arm dempte.

Deed wèl kwaad (slechtere aftasting: meer "virtuele lagerwijving") en geen (hoorbaar noch meetbaar) goed.

Typisch weer zo'n geval van suggestieve hypercorrectie, waar audiofielen zo vatbaar voor zijn...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...