Jump to content

L Pad Vragen


leobus
 Share

Recommended Posts

Hallo speakertechneuten.

 

Eerst maar even uitleggen waar de vragen over gaan.

Ik heb een speaker met een baskast en daarop een monitor. De vragen gaan over die monitor.

Daarin zit een 8 ohm mid unit en een 4 ohm tweeter.

Nu heeft de tweeter een ca 5 dB hoger rendement dan de mid unit. Bovendien is er in het filter van de mid unit een (gedeeltelijke?) baffle step correctie toegepast. Dus vermoedelijk ligt het rendement van de mid nog lager dan verwacht. Je begrijpt al wel dat ik geen meetgegevens van de units heb.

Nu verzwak ik de tweeter met een L pad en kom gehoormatig ongeveer op een verzwakking van 8 dB uit. Dat kan met een L pad bereikt worden, waarmee ik de impedantie van de tweeter op 4 ohm houd.

Nu kan ik ook een serie weerstand nemen, maar dan bedenk ik mij dat ik wel eens ergens gelezen heb dat een parallel weerstand aan de tweeter een dempende werking heeft. Wat dat ook moge betekenen. Kan iemand mij dat uitleggen. Hoe groot moet zo' n weerstand dan zijn?

Ik zit ook te denken aan bijvoorbeeld een verzwakking met ca 4 dB met een standaard 4 ohm L pad en de rest te doen met een extra serie weerstand. Dan trek ik de impedanties van de mid en de tweeter wat naar elkaar toe. Bovendien heb ik dan ook de demping van de tweeter.

Is dit een goed idee? Ik weet dat de impedantie de waardes van de filtercomponenten bepaalt. Die pas ik dan wel weer aan. Voordeel is dan dat ik lagere waardes voor de condensatoren kan gebruiken.

 

Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Een 4 Ohm tweeter zal bijna altijd zo'n 3Db luider spelen dan een 8Ohm variant met de zelfde specs.

Dit doordat een versterker ongeveer 2x zo veel vermogen leverd aan 4 dan aan 8 ohm.

 

Wanneer de tweeter dus 5Db meer rendement heeft dan de midspeaker, maar 4 Ohm is ipv 8, wat de midspeaker is, kom je dus uit op die 8Db die je gehoormatig hebt geconstateerd.

 

Ik zou nooit de Ohmwaarde van de tweeter aanpassen met een weerstand, omdat een weerstand heel anders reageerd dan een spoel van een weergever.

Die spoel is 4Ohm nominaal, maar dat veranderd wanneer er stroom doorheen loopt. Bij een weerstand blijft dat gelijk.

 

Daarom zou ik kiezen voor dat L-pad wat 8Db verzwakt.

 

In dit geval dus:

circuit.gif

 

R1 = 2.41 Ohms

R2 = 2.65 Ohms

Link to comment
Share on other sites

Dank Miracle,

 

De L pad die jij voorstelt, zit er op dit moment in.

Toch vind ik het af en toe wat schreeuwerig klinken. Daarom dacht ik aan het dempen, en dan vooral hoe zwaar de parallel weerstand zou moeten zijn.

Misschien is die 2.6 wel te klein om te dempen.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

ffe een andere insteek heb je ook nog verschillende weerstanden geprobeerd?

Je zou natuurlijk ook eens kunnen proberen wat koolweerstanden op die plek doen.

Ook heb ik de ervaring dat speaker kabel nog al wat verschil in de scherpte uit kan maken.

De kabel die ik vandaag gehaald heb is al een stuk minder scherp dan de kabel die ik voorheen gebruikte.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Beste Leobus,

 

Heb jij dan een L-pad die speciaal voor een 4Ω luidsprekerunit (tweeter of middentoner) is ontwikkeld?

Eentje die dus, bij elke mate van verzwakking, en dus bij elke stand van de L-pad knop, in combinatie met de unit de impedantie die het 4Ω filter "ziet" ("gemiddeld" of eigenlijk "nominaal") op 4Ω houdt?

 

260-248_s.jpg

 

L-pad.gif

 

Dat zou me zéér verbazen, Leobus, want zo'n L-pad zou vermoedelijk speciaal voor jou ontwikkeld zijn.

In de handel tref ik alleen maar L-pads aan die bedoeld zijn voor gebruik met een 8Ω tweeter of middentoner.

 

Als je zo'n 8Ω L-pad wil gebruiken in combinatie met een 4Ω tweeter of middentoner, zul je eerst de impedantie die het filter op en rond de overnamefrequentie ziet op 8Ω moeten brengen.

Dit kun je eenvoudigweg doen door een 4Ω (3,9Ω, in de praktijk) weerstand, ná het filter, in serie te zetten met de tweeter of middentoner.

Dit heeft onmiddellijk twee consequenties:

• het rendement van de tweeter of middentoner vermindert (wat de bedoeling was)

• je wisselfilter (ontworpen voor 4Ω) klopt niet meer (wat ongetwijfeld niét je bedoeling was)

Je zult dan dus een nieuw (8Ω) filter moeten inzetten.

 

In jouw geval kun je vermoedelijk de beste resultaten bereiken door de L-pad te verwijderen, het filter intact te laten, en te gaan experimenteren met diverse vaste weerstanden in serie vóór het hoogfilter.

Het filter blijft dan gewoon 4Ω (de tweeter) zien, en wisselt dus op de bedoelde wisselfrequentie en met de bedoelde filterhellingen.

Het enige "nadeel" van deze methode, is dat de systeemimpedantie in het hoog toeneemt. Maak je daar echter geen zorgen over: je zult er niets van horen. (Tenzij je 't je inbeeldt, natuurlijk.)

 

Overigens: gebruik alleen draadgewonden, keramisch geïsoleerde weerstanden (10 of 5 W, voor een tweeter) en normale LS-kabel. Andere weerstanden en kabels zijn alleen geschikt om basale fouten te verdoezelen. Maar ze verdoezelen dan niet alleen de fouten... :angry:

 

Something tells me... dat jij , Leobus, helemáál geen èchte L-pad hebt (d.w.z. continu regelbare luidspreker-verzwakkers met twee weerstandsbanen - één in serie en één parallel- resulterend in een constante impedantie over de speakerunit),

maar eenvoudige spanningsdelers (een vaste serieweerstand, gevolgd door een nèt zo vaste parallelweerstand)

Link to comment
Share on other sites

Something tells me... dat jij , Leobus, helemáál geen èchte L-pad hebt (d.w.z. continu regelbare luidspreker-verzwakkers met twee weerstandsbanen - één in serie en één parallel- resulterend in een constante impedantie over de speakerunit),

maar ordinaire, lullige spanningsdelers (een vaste serieweerstand, gevolgd door een nèt zo vaste parallelweerstand)

 

Beste Spido,

 

"Something" heeft het bij het rechte eind.

Ik gebruik inderdaad een spanningsdeler. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat dat L pad heet. De zg vaste weerstanden bestaan bij mij uit een bosje Allen Bradly koolstof/composiet weerstanden. Ik heb daar een flinke voorraad van met verschillende weerstand (>16 ohm) en kan dus naar harte lust totaalweerstanden samenstellen.

Kun jij iets zeggen over de dempende werking van een parallel weerstand?

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Kan een poging doen, correct me if i'm wrong.

 

 

 

Elke luidspreker heeft een grillige impedantie karakterestiek. Die vertoont een bult bij de resonantie frequentie en daarna loopt het meestal langzaam op in het hoog.

 

Het is dus nooit een rechte lijn van 8 of 4 ohm.

 

 

Neem nu in ons geval even aan dat de tweeter een impedantie heeft van 8 ohm. Een resonantiepiek van 50 ohm en een oplopende karakterestiek met als eindwaarde 16 ohm bij 20kHz.

 

Zodra we een weerstand parallel aan de tweeter gaan zetten van bijvoorbeeld 16 ohm zullen de waarden er zo uit gaan zien:

 

Impedantie = 5,3 ohm

 

Resonatiebult = 12 ohm

 

Eindpunt 20k = 8 ohm

 

De grilligheid van de impedantiekurve is dus "gedempt", er is relatief gezien minder variatie in de kurve.

 

 

 

Zodra we daarna een serieweerstand van 2,7 ohm toevoegen zien de waarden er zo uit:

 

Impedantie = 8 ohm

 

Resonantiebult = 14,7 ohm

 

Eindpunt 20k = 10,7 ohm

 

 

Door de parallel en serieweerstand komen we weer netjes op 8 ohm uit met een sterk "gedempte" kurve. (resonantiepunt = 14,7 ohm, dat was 50 ohm.)

Link to comment
Share on other sites

 

Daarom zou ik kiezen voor dat L-pad wat 8Db verzwakt.

 

In dit geval dus:

circuit.gif

 

R1 = 2.41 Ohms

R2 = 2.65 Ohms

 

Dit noemt men toch een spanningsdeler..?? icon14.gif

 

:)

Lees HIER maar eens. ;)

 

Spiekerboertje weet het uiteraard beter (in zijn eigen droomwereld), maar de rest van de wereld noemt dit gewoon een L-pad (Loss Pad) of Attenuation Circuit (verschralings buffer = letterlijk vertaald).

 

Een spanningsdeler is een schakeling die een elektrische spanning in delen splitst, en dat ziet er zo uit:

Spanningsdeler_2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij doen al de gegeven voorbeelden dus het zelfde.

Alleen is het voorbeeld van spido nog eens regelbaar ook.

 

Bij alle voorbeelden is er namelijk een weerstand voor en een weerstand parallel aan de speaker.

 

Ook bij de spanningsdeler is dat het geval precies het zelfde als de L pad dus draai de r1 maar eens een kwart slag en je krijgt het zelfde plaatje.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Volgens mij doen al de gegeven voorbeelden dus het zelfde.

Alleen is het voorbeeld van spido nog eens regelbaar ook.

 

Bij alle voorbeelden is er namelijk een weerstand voor en een weerstand parallel aan de speaker.

 

Ook bij de spanningsdeler is dat het geval precies het zelfde als de L pad dus draai de r1 maar eens een kwart slag en je krijgt het zelfde plaatje.

 

Groetjes George

Bij de spanningsdeler zitten R1 en R2 beiden parallel, bij de Lpad R1 in serie en R2 parallel.

Link to comment
Share on other sites

Nee joh kijk nu eens goed bij een spaningsdeler gebruik je de aansluitingen die over u2 staat.

Zou je het volledige signaal u gebruiken dan heb je alleen twee weerstanden in serie staan die weer parallel staat met de tweeter.

 

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Wellicht is het een goed idee om pagina http://www.remo.nl/scheidingsfilter.htm eens goed te bekijken. (Miracle: ook onderaan op de pagina! :P )

Let vooral op het "rekenvoorbeeld" voor de verzwakking van "een tweeter met een impedantie van 4,7 ohm". Het is bruikbaar, maar besef dat de de impedantie verloopt met de frequentie.

(Tenzij je een ribbon of foil-tweeter gebruikt: die zijn impedantief vrijwel liniaal-recht.)

 

Overigens is Spido van mening dat de (realistische òf ingebeelde) noodzaak een vaste spanningsdeler of een continu variabele L-pad te gebruiken, voortvloeit uit een fundamentele luidspreker-ontwerpfout. Of uit neurasthenie c.q. neurose. Het eerste is gelukkig gemakkelijk te verhelpen! :D

Link to comment
Share on other sites

Beste Leobus,

 

Mijn suggestie stond al in mijn bijdrage #5. Mijn suggestie om de bestaande L-Pads te verwijderen, was gebaseerd op mijn aanname dat jouw luidsprekers waren uitgerust met "L-Pads" volgens de opvatting van Remo en vele anderen, t.w. traploos regelbare luidsprekerverzwakkers met een over de 8Ω luidspreker-unit gemeten constante impedantie van 8Ω.

 

Het "rekenvoorbeeld" van Remo is bruikbaar voor het berekenen van de weerstanden die jij voor jouw 4Ω tweeter in jouw vaste verzwakker nodig hebt.

Maar wellicht is het rekenhulpje "Calculate Series and Shunt Resistors" van http://www.bcae1.com/lpad.htm nog wel veel gemakkelijker.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...