Jump to content

De Kt66 Buis Uit Nieuwe Productie


goodtube
 Share

Recommended Posts

... en nu eens testen met de KT66 in (pseudo)triode stand:

 

Met de b-DAC (mkII) die een setting heeft om 4 volt aan de uitgang te leveren in plaats van 2 volt is er net dat stukje extra versterking dat nu wel eens goed van pas kan komen ...

 

Details nemen toe, het laag neemt wat af in kwantiteit en toe in kwaliteit. Doordat de verhouding laag-hoog anders overkomt is er een duidelijk klank verschil. Dit fenomeen is direct na de simpele ombouw (ik moet nog een keer een schakelaar inbouwen) waarneembaar. Niets nieuws onder de zon, is natuurlijk al jaren bekend!

 

Die details die doen het hem! Wat een schoonheid! Telkens vind ik (micro)details belangrijker dan 'ballen' en dat maakt dat ik toch graag kies voor de triode mode. Misschien komt het in deze setup beter uit de verf zodat ik eindelijk eens van die soldeerbout af kan blijven ;)

 

Om het laag nog wat bij te kleuren zou ik de kathode ontkoppeling van de voortrap een wat grotere capaciteit kunnen geven. Maar of dat nou de manier is ...?

 

edit: een paar uur later: De combinatie JJ KT66 in triode, EH 6299 Gold, Autobias op 60 mA @ 345 Volt, b-DAC 4 volt OUT klinkt superschoon, helder en met krachtig en voor deze versterker een strak laag. De uitstekende kwaliteit van deze versterker met een aantal modificaties waaronder de Jensen PIO's laat zich nu ook goed horen. "Alles" komt door. Heel mooi is dit! :rolleyes:

 

listened to from FLAC:

Ray Charles - Rare Genius

Chie Ayado - Good Life

Yello - Essential

Yello - Touch

Jack Johnson - On and On

Johnny Cash - American III: Solitary Man

Eric Clapton - Unplugged

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

In een ander topic heb de vraag gesteld KT88 of EL34, ik heb mijn ervaring hier onderaan gecopieerd.

 

Maar wat grappig is, in het verleden heb ik een PL Dialogue one gehad waar ik de orginele EL34 heb vervangen door KT66 en later door KT88 van... jawel Genalex GoldLion.

De KT88 zijn er toen in gebleven en de 66 heb ik verkocht, het was overduidelijk dat de KT88 een klasse beter waren in die versterker.

 

Nu jaren later speel ik met de monoblokken van Primaluna de Prologue7 met KT88 van Goldlion, als beste KT88 buis bestempeld in diverse testen, ze speelden de orginele dan ook zoek!

 

Maar ja, het bloed kruipt soms waar het niet gaan kan en ik wilde toch in de monoblokken een x EL34 proberen, nou ja, een ervaring...!!voor mij het bewijs dat het dus erg uitmaakt in welke versterker je ze stopt, in de huidige setting:

 

nou ja lees maar, of het andere topic onder audio KT88 of El34 of hieronder, had ik dan toch de KT66 buizen nooit moeten wegdoen???? :confused::confused::confused::confused:<_<

-----------------------------------------------------------------------------

 

Hallo,

 

De EL34 buizen zijn binnen, direct de KT88 eruit en de EL34 van EH erin, uurtje laten opwarmen( ja, ik weet het veel te snel )

en......

laat maar, ik heb de deur dicht gedaan, de muziek laten draaien en ben andere dingen gaan doen.

eerste gedachte, wat dun, iel, en een plaatsing..pffff, zonde van het geld .

 

De volgende dag, tegen de avond(de boel heeft de hele nacht en dag doorgespeeld) begon

ik toch zoiets te krijgen van... niet verkeerd! die stemmen, die gitaar, de bekkens.

Verdomt het midden lijkt sprankelender...het zal toch niet??? €55,= buizen tegen €14,= ..(ja ik weet het, gaat niet om geld )

 

Ik ben inmiddels 30 a 40 uren inspelen verder, en ik moet zeggen,ik lijk te gaan "vallen" voor de EL34,

Maar dit gevoel hebben we al eens vaker gehad na een verandering.

Eerst maar eens even wat langer doordraaien.

 

Maar toch, in mijn setting, wie zei het ook al weer, Goodtube.. minder vet? dit klopt wel, maar ook

veel muziek!!, plaatsing wordt steeds beter, er lijkt meer detail te zijn dan bij de KT88,

de stemmen klinken als een klok, gitaar lijkt echter en het "gebrek''aan laag, wordt door mijn sub netjes opgevangen.

 

Het lijkt, met mijn systeem en in mijn kamertje van 4x4 geen slechte keuze, ik had verwacht dat de KT88 zeker zou winnen

maar voorals nog..

 

Twee verschillende sounds met beide hun sterke kanten en beide mooi, de tijd moet even laten blijken

wat de definitieve setting gaat worden. Het volle krachtige van de KT88 of het subtielere sprankelende

van de EL34.

 

 

NU, na 30a40 uur blijven de EL34 er voorlopig in, voornaamste reden: krijg er, bij bepaalde muziek

kippenvel van, dus de beleving is dik in orde .

 

De EL34 buizen hebben me positief verbaast, kan niet wachten om een echt vergelijk te doen als

ze zijn ingespeeld en of ik blijf "vallen" voor EL34.

 

Wordt vervolgt,

 

Fred

Link to comment
Share on other sites

Hoi Fred,

 

Ik zal het een beetje moeilijker vr je maken :)

Ik speel ook met de Dialogue One

Huidige buisbezetting is de KT77 van Genalex ...

 

 

Hallo Stefk,

 

Ik heb de Dialogue gehad ook de one, speelde daarmee in triode met uiteindelijk de KT88 van Genalex

Maar nu speel ik met de Prologue3 en 7, dus met monoblokken, dit kan wellicht verklaren dat ik nu

veel meer onder de indruk ben van EL34 dan toen.

Het gekke is dat ik de ervaring van Tube Jack ...EL34: warm en rond geluidsbeeld....niet deel en juist de KT 88 als warmer ervaar. :confused::confused::confused:

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Hoe een buis "klinkt" hangt onder meer af van.

 

Het merk en dus de constructie van de buis.

De inwendige weerstand van de buis (RI) t.o.v. de belasting.

De instelling van de buis, dus hoeveel stroom en spanning.

De instelling van de buis, triode, ultralineair, penthode of andere instelling.

De aansturing van een buis.

Samenspel met de omliggende componenten,

 

Om het makkelijk te maken....:blink:

Dus één en hetzelfde type, merk kan toch anders klinken. Zelfs in dezelfde versterker...

 

Groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Jack graag je mening. Jij kan datasheets goed lezen is het niet ;)

 

Bij welke ruststroom staat voor onze versterker de KT66 (in triode) het meest lineair volgens de datasheet van JJ....?

 

Verder is de aanbevolen G1 resistor 10-50K. Die is nu 1K.

Zal die aanbeveling van vroeger nu nog van toepassing zijn?

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Jack graag je mening. Jij kan datasheets goed lezen is het niet ;)

 

Bij welke ruststroom staat voor onze versterker de KT66 (in triode) het meest lineair volgens de datasheet van JJ....?

 

Verder is de aanbevolen G1 resistor 10-50K. Die is nu 1K.

Zal die aanbeveling van vroeger nu nog van toepassing zijn?

 

Beste GoodTube,

 

Net een heel stuk getype en het is weg! :o waardeloze editor in dit forum :angry:

Maar goed, ik laat me niet kisten... Je hebt niet zoveel keus wat vast staat is de hoogspanning die is vast 370volt.

Trek een lijn recht omhoog en je ziet links een knooppunt op zo'n zeker 50ma.

 

Als je kijkt naar de maximale anode dissipatie (Wa) van 25watt Dan lijkt me 50ma * 370volt = 18,5watt een veilige en mooie waarde voor deze KT66 .... desnoods 55ma...

 

Dan G1. Als ik de datasheet van GEC goed begrijp hebben ze het over push-pull

waar stevig wisselende anode stromen gaan lopen. Jouw UL-40S2 = klasse A/B

dus als de elektrische constructie van die JJ ongeveer hetzelfde is kun je die

gridstopper inderdaad 10kΩ maken.

 

G2 100...300Ω volgens de sheet kun je al 100Ω maken in triode

Ikzelf zou in de UL-40S2 veilig 150Ω composiet koolstof kiezen.

Waarom? buikgevoel de RAA van de trafo's is met 6KΩ niet ideaal

voor deze buis.

 

Door onze luidsprekers die een minimum impedantie hebben van 3,5Ω zakt

de RAA nog verder....:(

 

Nu kan een buis wel wat hebben, maar ik weet niet wat het gaat doen.

De KT-66 in triode zetten is natuurlijk wel beter want de inwendige

weerstand neemt dan enorm af.

 

Maar zoals ik al eerder zei het is denk ik op het randje...

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

 

P.s. Leuk stuk is www.tubezone.net/pdf/diagrams/15-30.pdf

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

 

Net een heer stuk getype en het is weg! :o waalderoze editol in dit folum :angry:

 

sadas das asf sf sdf sdf sd gdfg dgdfg dfg dfg dfg dfg dgdfg dfg dfg dg dg dgdfg

dfgdf gdfg dfg dfg dfg

dfg dfg dfg

dfg dfg dfg

dfgdfgdfgdfgdfgdfhfghfgh fghghjghjghjkghk hjkjhk

 

Eh, solly.

Misschien waaldeloze blowsel?

Ik had bovenstaande getypt, effe sner, toen (zogenaamd pel ongeluk) weggehaard, maal weel netjes helsterd via Bewelken - > ongedaan maken in mijn Seamonkey blowsel. Zar in Filefox ook wer zitten.

 

Tip van mumsoft?

 

M :) lc (die de l en de r steeds velwissert, of nee, de r en de l, nee, l en de r, ach, raat ook maal)

Link to comment
Share on other sites

 

Net een heer stuk getype en het is weg! :o waalderoze editol in dit folum :angry:

 

sadas das asf sf sdf sdf sd gdfg dgdfg dfg dfg dfg dfg dgdfg dfg dfg dg dg dgdfg

dfgdf gdfg dfg dfg dfg

dfg dfg dfg

dfg dfg dfg

dfgdfgdfgdfgdfgdfhfghfgh fghghjghjghjkghk hjkjhk

 

Eh, solly.

Misschien waaldeloze blowsel?

Ik had bovenstaande getypt, effe sner, toen (zogenaamd pel ongeluk) weggehaard, maal weel netjes helsterd via Bewelken - > ongedaan maken in mijn Seamonkey blowsel. Zar in Filefox ook wer zitten.

 

Tip van mumsoft?

 

M :) lc (die de l en de r steeds velwissert, of nee, de r en de l, nee, l en de r, ach, raat ook maal)

glapjulk

Link to comment
Share on other sites

maal wer een reuke glapjulk ! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

 

 

 

 

 

 

 

@Jack

 

Dankje!

 

Oja 5879 ohm als prim imp van de trafo.

 

Hoogspanning is allang geen 370 meer, ja, zolang de buizen geen stroom trekken meet ik ongeveer 370, en bovendien de e-choke snoept er ook wat af. Gemeten kwam ik op 345 @ 50 mA uit mijn hoofd.

 

Draai nu -om te horen hoe dat nou klink, zo'n hete instelling- even op 65 mA (22 W diss.)

 

edit: gemeten anodespanning 340 Volt @ 60 mA (spanning varieert met de instelling vd ruststroom)

Link to comment
Share on other sites

De UL40 versterker staat in triode op dit moment.....even weer wisselen van buizen is 2 minuten werk.

Eens checken of de KT66 dan ook beter voldoet dan 6550 ...

 

De 6550 vind ik in UL weer te wollig, dus daar doet dan de KT66 het in mijn systeem beter......pffff heb blijft behelpen met buizen B)

 

 

Toch de EL34 ook maar eens proberen (in Triode) ...

Link to comment
Share on other sites

 

Net een heel stuk getype en het is weg! :o waardeloze editor in dit forum :angry:

 

Is niet de editor van het forum, maar juist het versturen van berichten gaat hier nogal eens fout.

 

Ik heb wel geleerd om eerst het hele stuk even te kopiëren (met linker muisknop er overheen slepen + met rechter muisknop kopiëren selecteren) naar het kladblok voordat ik het verstuur.

Mocht het dan mis gaan met versturen kun je het altijd weer terug kopiëren.

 

(sorry voor het off-topic bericht, maar kan mss handig zijn voor in de toekomst)

 

Mvg. Miracle.

Ja zo is het.

Dat CTRL A CTRL C gedoe pas ik ook wel eens toe. Heb ook wel de indruk dat het niet aan de editor ligt maar aan een gevoelige touchpad van een notebook.

 

BTW Apple: CMD A CMD C

Link to comment
Share on other sites

Toch de EL34 ook maar eens proberen (in Triode) ...

 

Ik vrees dat je daar niet vrolijker van gaat worden ....

Ik moet het maar eens ervaren KT, tot nu toe ben ik teveel op ervaringen van andere afgegaan en heb ik deze pentode bij voorbaat links laten liggen. En triode met een tetrode pakt me ook nog niet echt..

De EL34 geeft me trouwens ook de mogelijkheid om de Decware mod eens uit te proberen.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ach meestal doe ik dat ook Miracle, maar 's morgens ben ik nog niet helemaal wakker :D

Waarom weer andere buizen proberen GoodTube? zo' n KT-66 in triode is dat niet mooi dan?

 

Gewoon lekker genieten.

 

Groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Toch de EL34 ook maar eens proberen (in Triode) ...

 

Ik vrees dat je daar niet vrolijker van gaat worden ....

Ik moet het maar eens ervaren KT, tot nu toe ben ik teveel op ervaringen van andere afgegaan en heb ik deze pentode bij voorbaat links laten liggen. En triode met een tetrode pakt me ook nog niet echt..

De EL34 geeft me trouwens ook de mogelijkheid om de Decware mod eens uit te proberen.

 

Precies, zelf horen en beoordelen, ik draai nu een paar weken met de EL34 van EH, en laat de KT88 Goldlion voorlopig in de doos.

De EL34 heeft echt hele sterke punten, die mij kunnen beroeren......ik begin een EL34 fan te worden( tenminste in mijn set)

Ik heb om de zelfde reden als Goodtube de EL34 links laten liggen.

 

gr Fred

( ps er zijn nog een paar plaatsen over om het verschil te komen beoordelen bij mij thuis, zie topic K88 of El34 in de map audio)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ik moet het maar eens ervaren KT, tot nu toe ben ik teveel op ervaringen van andere afgegaan en heb ik deze pentode bij voorbaat links laten liggen. En triode met een tetrode pakt me ook nog niet echt..

De EL34 geeft me trouwens ook de mogelijkheid om de Decware mod eens uit te proberen.

 

GoodTube EL34's zijn niet duur en hebben een nog lagere inwendige weerstand

(Ri) van 920Ω in triode....

En een setje reserve buizen is nooit weg :rolleyes:

 

Daarna kun je nog naar échte triodes in push pull met deze trafo's.

Maar dan moet je het concept van de UL-40S2 verlaten en zelf wat bouwen.

Probleem is alleen dat triodes véél moeilijker goed zijn aan te sturen vanwege lage versterking van die buizen (Mu)

Link to comment
Share on other sites

Wat nou hot bias klinkt beter ?

 

Wat mij bij mijn versterker opvalt is dat bij verhoging van de ruststroom het geluid minder gaat sprankelen. De ruimte verdwijnt, het geluid wordt doffer, en de bas zal wel strakker worden

De klasse A instelling loopt met hogere biasstroom (ruststroom) wel verder door voordat de klasse AB intreedt, maar ja bij normaal luistervolume heb je toch niet zoveel watts nodig dus de versterker blijft al gauw in Class A.

 

Bij verhoging van de bias neemt de voedingsspanning af. Eigenlijk drastisch. Die ligt zo rond de 370 volt en bij 60 mA ruststroom blijft er nog zo'n 345 volt over. En 60 mA is ook niet veel, ik draaide ook wel met 80 mA. Afhankelijk van het type eindbuis heeft de anodespanning dan een bepaalde waarde. Als die te laag wordt valt alles buiten de specs van het ontwerp en dat hoor je.

 

Met 44 mA staat de bias een stuk kouder en de voedingsspanning daalt dan naar 366 Volt, dus dat valt nog mee. Best wel interessant dus ik heb hier wel een beetje mee zitten spelen ( meten, noteren, tabelletje enzo ) om te kijken of er ergens een kantelpunt is. Moeilijk te vinden.

 

De klank met een fors koudere bias instelling vind ik aangenamer. Prachtig eigenlijk. Dit soort tweaks zijn direct te beoordelen. Je hoort het verschil onmiddellijk. Bij een te lage bias stroom neemt de vervorming toe of klinkt de versterker helemaal niet. Voor gitaarversterkers speelt dit misschien een grotere rol mee. Dus ik verwachte eigenlijk op een bepaald moment dat de klankkwaliteit sterk zou afnemen maar die Autobias print (waardoor er ook zo makkelijk met de ruststroom gespeelt kan worden) doet z'n werk goed en houd de buis eigenlijk in een heel groot gebied stabiel.

 

Hoe lager de bias, hoe lager de warmteontwikkeling. Maar ach, dat is ook geen nieuws.

Ja, eigenlijk is dit hele verhaal geen nieuws natuurlijk maar ik vermeld maar even dat de JJ KT66 geweldig klinkt, ook (of juist) bij een bias instelling van 65% van z'n maximale dissipatie vermogen (25W ->366*0,044 = 16,1 W)

Nu lijkt die stap niet zo veel procentueel (van zeg maar 70-80% naar 65%), maar tjonge jonge wat wordt die kast nu een stuk minder warm. De versterkerbehuizing blijft gewoon koel. Kan hem zo altijd wel aan laten staan ;)

 

Het rendement van de triode instelling ligt zo rond 25% dus per buis 4 W aan output. Met Push Pull dus 8 W classe A aan de luidsprekers.

 

 

PS op het idee gebracht door mijn luisterbezoekje bij StefK. Die Primaluna Dialoque One wordt helemaal niet zo heet. Staat ook vrij koel.

Link to comment
Share on other sites

Wat drommel! Als ze 42 watt mogen hebben dan zullen ze dat ook krijgen! En zo, jongens en meisjes, kwam ik aan 20 watts in triode en iets van 250 watt opgenomen vermogen. In rust. :D

 

En toen dacht je bij de volgende energierekening: Wablief? Voor dat geld koop ik liever een UcD!

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Dan is jouw voeding wel een beetje slapjes hoor .....

 

Al eens een regulator geprobeerd? Of domweg een dikkere trafo?

Ja dat zal. Al die updates vreten ook voeding natuurlijk

(E-choke, Autobias en andere buizen dan EL34, hoewel de heater current van de KT66 kleiner is die van EL34.)

Andere voeding? Dan andere behuizing ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Wat drommel! Als ze 42 watt mogen hebben dan zullen ze dat ook krijgen! En zo, jongens en meisjes, kwam ik aan 20 watts in triode en iets van 250 watt opgenomen vermogen. In rust. :D

 

En toen dacht je bij de volgende energierekening: Wablief? Voor dat geld koop ik liever een UcD!

 

M :ph34r: rc

 

Ik niet thzonne_energie_eaf79f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...