Jump to content

Diapason, Norma En North Star... De Krenten Uit De Pap?


Recommended Posts

Ik kreeg van Bogers Audio uit 's-Hertogenbosch een uitnodiging voor een show met Diapason, Norma en North Star. Aangezien de vorige show met Magnepan een goede indruk had achter gelaten en het weer andere activiteiten belemmerde, ben ik maar in de auto gestapt.

 

LINK

 

De show was dit keer nog kleinschaliger dan de vorige keer, eigenlijk stond er maar één set opgesteld. In de luisterruimte was het ook niet overdreven druk. Maar ondanks de vakantoeperiode druppelden toch de nodige liefhebbers binnen.

 

De set bestond uit de Diapason Astera met de Norma 140 Watt geintegreerde versterker met de North Star Sapphire CD speler. Een klein setje dus. Maar al snel blijkt dat je eigenlijk niet meer nodig hebt.

 

ns%20sapph%20broch%20web.jpg

RevoIPA140_Close1.jpg

diapason-astera-doppio_300x448.jpg

Het klinkt dynamisch, schoon, natuurlijk en met een hoge resolutie. Ray Brown met z'n strijkbas in Moonlight Serenade klinkt diep en krachtig. Een CD met daarop percussie, klokken en bellen liet ook duidelijk horen dat het met het hoog ook goed zat. Soms dacht je dat er een klok tegen de muur hing die sloeg. Het stereobeeld in alle dimensies was mooi ingedeeld en plakte nog niet aan de speakers wanneer je recht voor een speaker zat. Een pianoopname bleek wat helder, maar dit lag toch echt aan de opname. Een andere pianoopname klonk even later n.l. wél veel natuurlijker. Ook die orgelplaat met die saxofoon klonk prachtig. Je kon de afmeting van de kerk als het ware, voor je zien. Stemmen in alle soorten lieten zich ook duidelijk onderscheiden.

 

Ik was eigenlijk maar van plan om een uurtje te blijven, maar heb meer dan het dubbele hiervan zitten luisteren. Dan raak je ook nog in gesprek met Chris en Alex Bogers, het blijkt dan dat deze Service nog met een grote S schrijven. Een setje tweedehands Magnepans wordt keurig in Rotterdam afgeleverd. Wanneer je dan weet dat die koper eventueel terug kan vallen op de reparatiekunde van de heren Bogers, ben je toch gek wanneer je een paartje voor

Link to comment
Share on other sites

Voor mij dus een erg prettige ervaring... en die North Star... wie weet... :rolleyes: Misschien iemand een mooi Consonance Droplet kopen..???

 

 

Hans, heb je nú pas een betere gevonden? :blink:

Eergisteren heb ik verbaasd geluisterd naar een Sony ES-nogwat. Wacht, een Sony X333ES, ongemodificeerd. Misschien moet je het ook eens in die hoek zoeken.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Ik heb een 202 ES een 55 ES en een 707 ES gehad. Spelers gebouwd als een tank en oersolide. In het hoog klonken ze echter geen van allen schoon.

Altijd zo'n scherp randje. Bij de verschillende Consonance spelers die ik had was dat weg.

 

De Northstar heeft dat scherpe randje ook niet, en is wat lichtvoetiger dan mijn speler.

Op dit moment past dat misschien beter. Alhoewel... gisteravond weer wat CD's gedraaid, en dat vond ik toch ook erg goed klinken.

 

:)

 

Ik heb ook zo'n Droplet gehad en inderdaad is de klank erg mooi en zeker niet scherp, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een Astin Trew AT3000 en AT3500. In een wat couranter gestoken jasje zijn er genoeg cd spelers die de Droplet evenaren of voorbij streven...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...