Jump to content

cd versus streaming


goodtube
 Share

Recommended Posts

Sinds kort ook op het computer audio pad gegaan. Ik ben er nog niet uit hoe ik het precies ga doen, maar ik denk dat ik een laptop met furutech USB kabel ga kopen. Ik doe het nu nog met mijn desktop PC maar dan heb ik een erg lange USB kabel nodig.

 

Een REGA DAC heb ik inmiddels een deze bevalt me (na lang inspelen)prima, ik hoor met de USB aansluiting geen verschil met mijn cd-speler (Foobar2000+KS). Eerst geprobeerd met een Sqeezebox Touch als bron maar dat is me kwalitatief toch niet zo heel goed bevallen, misschien wel goed voor het geld, maar ik miste toch veel in het geluidsbeeld, het was een verademing toen ik de PC een keer probeerde. Het verbaast me eerlijk gezegd wel hoe goed het kan klinken via de PC, ik mis niets en geniet net zo als met mijn cd-speler.

 

Ik vraag me alleen af hoe je de laptop moet gaan bedienen, ik zie me niet steeds naar de laptop lopen als ik een nummertje verder wil skippen ? Lukt het ook met een optische muis ?

Link to comment
Share on other sites

...Eerst geprobeerd met een Sqeezebox Touch als bron maar dat is me kwalitatief toch niet zo heel goed bevallen, misschien wel goed voor het geld, maar ik miste toch veel in het geluidsbeeld, het was een verademing toen ik de PC een keer probeerde. Het verbaast me eerlijk gezegd wel hoe goed het kan klinken via de PC, ik mis niets en geniet net zo als met mijn cd-speler.

 

Ik vraag me alleen af hoe je de laptop moet gaan bedienen, ik zie me niet steeds naar de laptop lopen als ik een nummertje verder wil skippen ? Lukt het ook met een optische muis ?

Kijk, dat pad ben ik ook aan het ontdekken !

 

Dat USB goed klinkt is volgens mij te danken aan het gegeven dat de muziek als een datafile naar de USB chip gaat en niet als een digitaal audio bestand zoals afkomstig van SPDIF.

Nu schijnt het te helpen als de SB Touch een goede voeding krijgt -zeker in het geval je geen externe DAC gebruikt is dat een feit- maar ook dan denk ik dat USB de betere optie is t.o.v. SPDIF.

 

De DAC die ik gebruik gaat ook nog eens heel netjes met het USB signaal om (sample rate converter en herklokken) en geeft buitengewoon goede resultaten op USB. Een nadeel is dat de USB bij de b-DAC maar tot 48 kHz gaat dus voor HiRes ben ik aangewezen op andere ingangen. De REGA DAC heeft ook deze 'beperking'.

 

De PC/Laptop kun je ver weg verstoppen. Je hoeft niet te investeren in dure USB kabels. Neem gewoon een goede. Mijn DAC geeft geen merkbaar verschil tussen goedkoop en exotisch geprijsde USB kabels. Hoe het zit met > 5 meter weet ik niet. Dan zal er verschil in resultaten zijn, ongetwijfeld. (De USB standaard laat officieel geen grote lengtes toe).

Wat je kunt doen als je de bestanden via Squeezebox Server beschikbaar stelt dat je de SqueezePlay software player download en installeert op een netbookje. Deze software is er voor Apple, Linux en Windows.

Je kunt als je SqueezeServer draait, de diverse players benaderen via je Smartphone, ook Android, maar ook via een browser vanaf een willekeurige PC in je netwerk.

 

De SqueezeSoft player is gewoon een SB Touch! Eigenlijk kun je dus zonder Logitech spullen aan te schaffen gaan streamen. Alle software van Logitech is gratis beschikbaar.

 

Voor de SqueezePlay software kun je terecht bij de Nachtelijke updates

http://wiki.slimdevices.com/index.php/Nightly_Builds

 

Logitech is (te) gek.

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me alleen af hoe je de laptop moet gaan bedienen, ik zie me niet steeds naar de laptop lopen als ik een nummertje verder wil skippen ? Lukt het ook met een optische muis ?

Ik heb deze hiervoor gebruikt en werkt praktisch met elk os en media player.

all.jpg

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Bedankt voor je info, ik dacht eerst dat de bron (streamer) niet zoveel zou uitmaken, maar dat is wel degelijk het geval. De Squeezebox maar weer doorverkocht want daar ga ik toch niet iedere dag naar luisteren. Het is inderdaad jammer dat mijn DAC de HD bestanden niet kan conventeren via USB, maar mijn bedoeling was om te gaan streamen met de Squeezebox (optisch), dus hier helemaal niet op gelet. Maar goed misschien dat dit voor de toekomst uit gaat maken, nu vind ik het niet zo'n probleem,ik heb nog bijna geen 24/192 bestanden, ik vind het belangrijker dat ik hem erg goed vind klinken. Ook via de coax/toslink klinkt hij goed, want dat heb ik geprobeerd met mijn cd-speler.

 

Toch wel bij verschillende reviews gelezen dat een betere USB kabel ook wel beter klinkt, ik vind dit ook een beetje vaag maar het schijnt toch wel behoorlijke invloed te hebben.

http://www.avguide.com/review/furutech-gt2-usb-cable-playback-26

 

Kan je met de afstandsbediening dan ook bv. Foobar bedienen ?

Link to comment
Share on other sites

Kan je met de afstandsbediening dan ook bv. Foobar bedienen ?

Yep

 

Zie maar staat in de lijst

Link to comment
Share on other sites

Je hebt streamingsfreak,platenspeler freaks,Cd freaks,tunerfreaks,enz,we gaan toch niet vertellen dat een van deze producten het beste is,iemand die dat zegt kan zich beter laten opnemen :D

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Je hebt streamingsfreak,platenspeler freaks,Cd freaks,tunerfreaks,enz,we gaan toch niet vertellen dat een van deze producten het beste is,iemand die dat zegt kan zich beter laten opnemen :D

 

Is dat je eigen ervaring :unsure: niet best Wol :o

Link to comment
Share on other sites

Je bent de generalist-freak vergeten, Wol! En natuurlijk de het-gaat-om-de-muziek-freak B)

Er is natuurlijk ook maar 1 goede band en dat is <insert bandnaam here>.

 

Bandnaam=Metallica

Bandnaam=RollingStones

Bandnaam=U2

Bandnaam=Coldplay

Bandnaam=Muse

Bandnaam=IronMaiden

Bandnaam=Beatles

Bandnaam=TheDoors

Bandnaam=LedZeppelin

Bandnaam=PinkFloyd

Bandnaam=BobMarleyandtheWailers

Bandnaam=VelvetUnderground

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Zoals beloofd: een klein berichtje om te laten weten dan mijn NAS draait. Het is geen Netgear ReadyNas4000 geworden, maar een ReadyNas 6000 :) Door een foute afhandeling is mijn bestelling voor de 4000 geannuleerd en heb ik elders een 6000 besteld. 6-bay nas, 1gig ram, dualcore intel Atom 1,66ghz, een Seasonic 300W voeding.

 

Voorlopig draai ik met 1 schijf van 2TB (Samsung GreenPower ...)

 

Nas is gebouwd als een tank, installatie is echt super eenvoudig. Squeezecenter is al voorgeinstalleerd en die had ik in no time running. De update naar SqueezeCenter 7.6 is op mijn Duet was ook zo gepiept (in tegenstelling tot de vorige updates waar het toch altijd een beetje zoeken was). Versie 7.6 is echt een verbetering ten opzichte van de vorige versies. De interface op de duet is een stuk overzichtelijker maar hij reageert vooral ook sneller...

 

Voorlopig heel blij met de aanschaf en de update naar 7.6

Link to comment
Share on other sites

Ja die software van Logitech / Slimdevices wordt steeds beter. Vind het nu al goede software.

 

Mijn 1.5 TB schijf is 80% vol omdat ik de "1001 albums you must hear before you die" erop heb gezet en die verzameling is 470 GB aan FLAC groot. Daarnaast ben ik bezig mijn eigen CD's te rippen. Geen enkel probleem dus om schijven vol te krijgen.

Link to comment
Share on other sites

Ik kom toch een beetje terug op het computer audio verhaal. Op zich een ideale situatie, mede omdat ik maar klein behuist ben, en dus met ruimtegebrek zit om duizenden cd's op te slaan.

 

Na een tijdje experimenteren kan de muziek mij via de computer toch niet zo bekoren als mijn cd speler. Waar het dan precies aan ligt weet ik ook niet, maar het is me te "schreeuwerig", als ik één op één schakel merk ik het verschil niet, maar als ik een hele cd draai die ik erg goed ken, merk ik het verschil in beleving. Best wel geïnvesteerd in het computer gebeuren (DAC/laptop/kabels) maar ik heb mijn cd speler weer in ere hersteld.

 

Aan mijn DAC ligt het niet, want als ik mijn cd-speler via coax aansluit op mijn DAC klinkt het wel vergelijkbaar aan mijn cd-speler.

Link to comment
Share on other sites

Waarom verbaast dit me nou niet?

 

M :ph34r: rc

Ja Marc het kan op veel plekken toch nog verkeerd gaan. Overigens waarom verbaasd het jou niet. Je weet dat met streaming zonder meer betere resultaten haalbaar zijn. Maar het ene streaming is het andere niet he. ;)

 

 

 

 

Toch de DAC die niet optimaal is

Bestanden die niet goed geripped zijn.

Welk audioformat ?

Welke player gebruik je.

Zet de volume van de player op 100%

Welke aansluiting ? USB of COAX ?

Link to comment
Share on other sites

Waarom verbaast dit me nou niet?

 

M :ph34r: rc

Ja Marc het kan op veel plekken toch nog verkeerd gaan. Overigens waarom verbaasd het jou niet. Je weet dat met streaming zonder meer betere resultaten haalbaar zijn. Maar het ene streaming is het andere niet he. ;)

 

 

 

 

1. Toch de DAC die niet optimaal is

2. Bestanden die niet goed geripped zijn.

3. Welk audioformat ?

4. Welke player gebruik je.

5. Zet de volume van de player op 100%

6. Welke aansluiting ? USB of COAX ?

Ad

1: Een DacMagic, gehakt

2: Geript met de unknown ripper van de Olive, niet bit-perfect met EAC of zo

3: FLAC of MP3, maakt zowat niks uit

4: Olive Opus 4, gehakt

5: Ok

6: Coax, ongehakt, hoewel...

 

Kortom, beste Goodtube, je vergeet het voornaamste.

En daarbij, niet iedereen heeft dezelfde oren. Die van SteveVai heb ik ook.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

1.REGA DAC (het schreeuwerige/onrustige is weg als ik hem aan mijn cd-speler koppel,dan klinkt hij zelfs analoger als mijn cd-speler)

2.dBPoweramp ripper.

3.WAV en FLAC.

4.Foobar 2000 (Kernel streaming)

5.USB, heb zelfs een Furutech kabel besteld, maar nu al een beetje spijt :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Ja, doe ik ook want ik heb geen keus.

 

Zat ook te denken, zal een V-link of HiFace converter uit gaan maken ? Maar ik heb eigenlijk geen zin meer om te investeren als het op dit nivo blijft, want daar ga ik niet dagelijks naar luisteren. Die Cyrus stream X heeft ook mijn aandacht maar dan zou ik hem eerst thuis willen proberen.

 

Ook de Sqeeuzebox Touch gehad, maar dat is geen Hifi naar mijn mening.

Link to comment
Share on other sites

Ja, doe ik ook want ik heb geen keus.

 

Zat ook te denken, zal een V-link of HiFace converter uit gaan maken ? Maar ik heb eigenlijk geen zin meer om te investeren als het op dit nivo blijft, want daar ga ik niet dagelijks naar luisteren. Die Cyrus stream X heeft ook mijn aandacht maar dan zou ik hem eerst thuis willen proberen.

 

Ook de Sqeeuzebox Touch gehad, maar dat is geen Hifi naar mijn mening.

 

Als je het mij vraagt is de grootste culprit hier de laptop. Daar komen natuurlijk dezelfde bitjes uit als uit mijn Olive (die er overigens om bekend staat nogal te jitteren), maar ik heb als geen ander hier de ervaring dat het ene bitje het andere niet is.

Jouw laptop gooit er wat vervuiling bij, dat je ervaart als schreeuwerigheid. En de kabel naar de DAC kan het ook doen, vandaar mijn advies om te wachten op die nieuwe kabel.

Zelf heb ik uitstekende ervaring met een Canare, en die kost ook de kop niet. Kijk maar in mijn profiel.

 

Groet,

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Daar komen natuurlijk dezelfde bitjes uit als uit mijn Olive (die er overigens om bekend staat nogal te jitteren), maar ik heb als geen ander hier de ervaring dat het ene bitje het andere niet is.

Jouw laptop gooit er wat vervuiling bij, dat je ervaart als schreeuwerigheid.

 

Dit versta ik niet. Je zegt dat de bits die uit je olive komen dezelfde zijn als die uit de laptop. Uitgaande van hetzelfde bronmateriaal is dat idd zo. Een bit is bij mijn weten nog altijd een bit en die heeft 2 waarden 0 of 1

 

- Op welke manier en in welke mate kunnen die bits dan verschillen?

- Die vervuiling die de laptop erbij gooit: wat moet ik daar dan bij voorstellen? Extra bits die ergens vandaan komen? Bits die weggelaten worden? Zijn de bits 'hoekiger' of 'rafeliger' dan de andere?

- De laptop gooit er wat vervuiling bij: hoeveel dan? Waarmee stel je dit vast?

- Wat is de correlatie tussen die zogenaamde vervuiling en "schreeuwerigheid"?

Voor hetzelfde geld komt je "vervuiling" er uit als klikken en tikken....

- Waarmee en hoe heb je het verschil tussen 2 bitstromen kunnen vaststellen? Op het gehoor? Meetapparatuur?

Link to comment
Share on other sites

Ooit van tijd fouten gehoord? (jitter)

Op Freakaudio zie je een verslag van een avond van de AVMN waar Hans Beekhuizen een lezing heeft gehouden over dit onderwerp.

Daar zie je het onderstaande plaatje wat heel duidelijk het effect van tijd fouten aangeeft.

Het bitje is nog steeds gelijk van waarde en ze zijn allen aangekomen maar toch klopt het niet helemaal.

 

jitter.jpg

 

Geeft weer aan wat het belang is van bufferen en een goede klok.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...