Jump to content

Waarom Klinken Zoveel Sets Scherp..?


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Spido beschikt ongetwijfeld over een prachtige akoustiek in een navenante ruimte. En we mogen aannemen dat de weergave van orkest-tuti daar dan ook "levensecht, vervormingsvrij, losjes, vrij, zonder dichtslibben, verglazen of verharden" worden weergegeven.

 

Dat is wel fijn, want het Concertgebouw is ver weg, en zo heeft Noord-Nederland toch een plekje waar je net zo goed heen kunt gaan om iets echt moois te horen.

 

Wel jammer dat Spido bij mijn weten niet veel luistersessies meer organiseert. Ik kwam alleen toevallig een foto van een dergelijk treffen uit ik meen 2004 tegen, maar die kan ik nu ook niet meer vinden. Ligt hier een schone taak?

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Ik ben een paar keer bij Klaas Feenstra geweest. Via dit forum... ik vond dat heel gezellige dagen. Vooral de macaronisoep van Klaas is niet te versmaden.

 

Ik heb daar zelfs Henrie, RonL en nog wat hearleden ontmoet

 

Z'n huiskamer is ca 8 x 10 m met een leefkuil, een gigantische open haard en meer jaren zeventig "luxe". Klaas houdt volgens mij niet van veranderen. Alhoewel er de laatste keer, een sere was bijgebouwd.

 

grLuisterruimte.jpg

 

Met de akoestiek en de luidsprekers was overigens niks mis.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

. Ligt hier een schone taak?

 

Ja ik probeer daar mede de Heardag te organiseren. Vintage versus High-end en ben al in een ver gevorderd stadium.

In principe is alles aanwezig...... behalve luisteraars :rolleyes:

 

De datum staat vast: zaterdag 5 november dat komt Klaas het beste uit.

 

Gaat wat mij betreft door. Bij genoeg animo, ik wacht nog even op een PM en zal daarna een nieuw topic openen.

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

 

Met de akoestiek en de luidsprekers was overigens niks mis.

 

:)

Jij hebt het daar dan vast voor de verbouwing gehoord.

Toen ik er was vond ik het een geweldige echoput, waar ook nog wat instrumenten aan muren en plafond naar harte lust mee hingen te resoneren.

 

Ik dacht toch dat jij iets anders verstond onder een akoestiek waar niks mis mee is.....

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

 

Met de akoestiek en de luidsprekers was overigens niks mis.

 

:)

Jij hebt het daar dan vast voor de verbouwing gehoord.

Toen ik er was vond ik het een geweldige echoput, waar ook nog wat instrumenten aan muren en plafond naar harte lust mee hingen te resoneren.

 

Ik dacht toch dat jij iets anders verstond onder een akoestiek waar niks mis mee is.....

 

Mvg. Miracle.

 

Verbouwing...???

 

Op de eerdere foto te zien, moet dat dan toch al voor 1980 zijn geweest... :blink:

 

Met ELKE akoestiek is er wel wat mis, maar voor een huiskamer valt het alles mee.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Verbouwing...???

 

Op de eerdere foto te zien, moet dat dan toch al voor 1980 zijn geweest... :blink:

....... Alhoewel er de laatste keer, een sere was bijgebouwd.

 

 

Met ELKE akoestiek is er wel wat mis, maar voor een huiskamer valt het alles mee.

 

:)

Als het mijn woonkamer geweest was had ik al lang gillend gek geworden (we kunnen Spido dus niets kwalijk nemen :lol: ), of een grondige verbouwing gedaan.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Akoestiek maakt voor dit vergelijk niet uit, immers alles moet onder dezelfde omstandigheden werken.

Verder ga ik er niet op in.

Jack

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

Akoestiek maakt voor dit vergelijk niet uit, immers alles moet onder dezelfde omstandigheden werken.

Verder ga ik er niet op in.

 

Jack

Toch kan akoestiek een hoop roet in het eten gooien.

 

De akoestiek bij jou is ook niet ideaal, maar doet al een hoop meer eer aan de speakers van Klaas dan die bij hem thuis.

 

Ik vermoed dat ik weinig tot geen verschil ga horen tussen een vintage Yoko versterker en een Musical Fidelity AMS 35i in die ruimte, uit die speakers.

 

Deze heardag ga ik dus overslaan.

 

Mvg. Miracle.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Beste Miracle,

 

Misschien ben ik niet duidelijk genoeg.

 

Er zijn geen winnaars of verliezers. Wat de uitkomst ook is, ieder heeft toch zijn eigen voorkeur en smaak.

Het is ook geen vage blinde test, en het gaat ook niet over akoestiek, hoe belangrijk ook.

De condities hoe goed of slecht, zijn precies hetzelfde. tot

Link to comment
Share on other sites

. Ligt hier een schone taak?

 

Ja ik probeer daar mede de Heardag te organiseren. Vintage versus High-end en ben al in een ver gevorderd stadium.

In principe is alles aanwezig...... behalve luisteraars :rolleyes:

 

De datum staat vast: zaterdag 5 november dat komt Klaas het beste uit.

 

Gaat wat mij betreft door. Bij genoeg animo, ik wacht nog even op een PM en zal daarna een nieuw topic openen.

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

Leuk initiatief Jack,

Ik kom graag maar zie het betreffende topic wel als alles rond is.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

.

 

Met de akoestiek en de luidsprekers was overigens niks mis.

 

:)

Jij hebt het daar dan vast voor de verbouwing gehoord.

Toen ik er was vond ik het een geweldige echoput, waar ook nog wat instrumenten aan muren en plafond naar harte lust mee hingen te resoneren.

 

Ik dacht toch dat jij iets anders verstond onder een akoestiek waar niks mis mee is.....

 

Mvg. Miracle.

:D:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

.

Met de akoestiek en de luidsprekers was overigens niks mis.

 

:)

Jij hebt het daar dan vast voor de verbouwing gehoord.

Toen ik er was vond ik het een geweldige echoput, waar ook nog wat instrumenten aan muren en plafond naar harte lust mee hingen te resoneren.

 

Ik dacht toch dat jij iets anders verstond onder een akoestiek waar niks mis mee is.....

 

Mvg. Miracle.

:D:rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Ik wil ook graag komen afhankelijk van de lokatie. Ik woon in Zeeland.

Ik wacht de ontwikkelingen af.

 

Over vintage gesproken, ik heb onlangs een setje Wharfdale denton 3 luidsprekers gekocht en het blijkt dat die dingen verdraaid goed kunnen klinken.

Ik geniet van muziek en daar gaat het immers om, bij veel nieuwe speakers erger ik mij aan scherpte etc.

Link to comment
Share on other sites

Zeker een leuk idee. Maar let wel 5 november is Guy Fawkes Day. Ze probeerden toen het Engelse parlement op te blazen en het is me nog steeds niet duidelijk of ze de poging vierden of het feit dat het niet gelukt is.

Link to comment
Share on other sites

Zeker een leuk idee. Maar let wel 5 november is Guy Fawkes Day. Ze probeerden toen het Engelse parlement op te blazen en het is me nog steeds niet duidelijk of ze de poging vierden of het feit dat het niet gelukt is.

Het verband met deze aanstaande Heardag ontgaat me Carl, wellicht kun je iets duidelijker zijn met wat de gedachte achter jouw opmerking is?

Link to comment
Share on other sites

Ik ben een paar keer bij Klaas Feenstra geweest. Via dit forum... ik vond dat heel gezellige dagen. Vooral de macaronisoep van Klaas is niet te versmaden.

 

Ik heb daar zelfs Henrie, RonL en nog wat hearleden ontmoet

 

Z'n huiskamer is ca 8 x 10 m met een leefkuil, een gigantische open haard en meer jaren zeventig "luxe". Klaas houdt volgens mij niet van veranderen. Alhoewel er de laatste keer, een sere was bijgebouwd.

 

grLuisterruimte.jpg

 

Met de akoestiek en de luidsprekers was overigens niks mis.

 

:)

 

Ik moet wel lachen om die haspel onder de set. Daar draait toch niet de hele set op? blink.gif

Link to comment
Share on other sites

Zeker een leuk idee. Maar let wel 5 november is Guy Fawkes Day. Ze probeerden toen het Engelse parlement op te blazen en het is me nog steeds niet duidelijk of ze de poging vierden of het feit dat het niet gelukt is.

Het verband met deze aanstaande Heardag ontgaat me Carl, wellicht kun je iets duidelijker zijn met wat de gedachte achter jouw opmerking is?

 

5 november :lol:

Link to comment
Share on other sites

Gisteravond gehoord dat live inderdaad ook scherp kan zijn. Maar dat lag hier duidelijk aan de microfoon. Zo'n retrovormding. Een andere microfoon klonk n.l. helemaal niet scherp. Nou was dat zo'n jaren 30 koolmicrofoon die klonk alsof je door een buis (pijp ;)) van vier meter lang naar de muziek luisterde. Maar niet scherp...

 

Overigens klonk de andere microfoon ook niet continue scherp, maar allen bij bepaalde uithalen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...