Jump to content

Analoge Dagen


carl
 Share

Recommended Posts

Vandaag weer de jaarlijkse analoge dagen in Sneek bezocht. Verschrikkelijk leuk om Henk en Aleida weer te zien en de vele vele andere bekenden zoals Onno, Eric, Maarten Jan, Gerrit en Rick en Rob. En er was natuurlijk weer het een en ander te horen. Voor de eerste keer -voor mij tenminste- echt goed geluid in de kleine kamer. Eerst vielen me de kleine Monitor Audio LS wat tegen op de Fat Bob maar toen de Rocksan platenspeler werd aangezet klonk dat al snel totaal anders. Nu is die Fat Bob misschien niet zo goed als de Rocksan maar verder van onbesproken gedrag. De rest van de aparatuur was allemaal hetzelfde en ik vermoed dus dat het aan het Goldring element heeft gelegen. Het zou ook de Jelco arm kunnen zijn maar ik betwijfel dat. Kan iemand me helpen?

 

De set met de Manger LS was het niet voor mij. Aan de ene kant prima midden en hoog, maar aan de andere kant overdreven laag wat de zaak wat onderuit haalde. Het kan natuurlijk aan de opstelling hebben gelegen maar ik heb ter plaatse wel betere LS gehoord. Persoonlijk denk ik dat uit die Manger units veel meer te halen is.In alle eerlijkheid vond ik de LS een beetje Duits klinken.

 

De nieuwe Holborne Platenspelers van Henk heb ik ook bekeken. Met name de duurdere met SME arm maakte een goede indruk als een soort super Rega. Deze keer werd ook wat minder hard gedraaid als anders voldoende voor thuis hoor) en dat deed de Isophons zeker goed.

 

Stars of the show waren natuurlijk de Masters Contemporary. Uitschieter voor mij was de plaat Mathilda van Harry Bellafonte dat kon niet beter hoewel. Iets later op de show was het namelijk minder druk en werd er iets minder luid gespeeld. Ook hier werd het geluid er zeker beter van. Toch enige relativiteit: de rest van de aparatuur was meer dan voortreffelijk (Bauer, Graham arm, Lyra Delos, Esthaetex en de eindtrappen van Rick Paap zelf) en ook niet te vergeten voortreffelijke platen niet alleen wat muziek betreft maar ook de opnames en persingen. Ik heb net nog effen gekeken op internet maar het zijn wel grote dingen die Contempories van bijna 50 cm breed. Dat past (esthetisch) niet in mijn nieuwe huis en ook niet in veel andere huizen. Bij de eerste gelegenheid wil ik toch die Master Three eens horen.

 

Voor de rest een erg leuke dag gehad. Als kritiek zou je nog kunnen zeggen dit jaar geen echte grote primeur draaitafel. Ik probeer Henk zover te krijgen dat hij het volgend jaar eens een mooie tangiale arm demonstreert (volgens mij heeft Henk ook nog een prive verzameling).

 

Voor de rest - bedankt!!!!!!!!!!!

Link to comment
Share on other sites

@ carl,

 

Het was inderdaad gezellig en leuk om je weer even te zien en te spreken. Als je helemaal gesetteld bent in je nieuwe huis kom ik zeker op bezoek bij je.

 

Wat betreft de kleine kamer met Monitor-Audio vond ik ook goed en zeker die kleine vloerstaanders met de ribbon tweeter. Mooie slanke luidspreker en een goed los geluidsbeeld.

 

Wat betreft de draaitafels van Roksan en de Fat Bob kan je eigenlijk niet vergelijken met elkaar. Het prijsverschil alleen al is erg groot.De Fat Bob kost rond de 3000,- en die Roksan is (geloof ik) iets van 17000,-

 

De nieuwe Holborne is een mooie draaitafel, net zoals de phonostage van Holborne.

 

Rick Paap en c.s (Pim en Rob) waren natuurlijk weer de Masters !!

Heel wat uurtjes vertoefd daar in de ruimte en erg genoten van de muziek en het geluid zelf.

Kenmerken zijn Snelheid, dynamiek, openheid, organisch en een "live" gevoel / geluid.

De Contemponary zijn niet 50 cm breed.

De hoogte is namelijk 1000 mm, breedte is 360 mm en diepte 380 mm, oftewel 100 cm (H), 36 cm (B) en 38 cm (D)

zie hier : Master Contemponary

Ook leuk was om Ome Henk weer te zien en te spreken

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Kennelijk in de late avond door elkaar gegooid Onno want de Perception is 480 cm. Oh ja 's avonds nog even na mijn eigen systeem geluisterd naar de verworven Etta James LP en dat viel tegen. De gloednieuwe LP bleek vuil te zijn maar na hem schoon te hebben gemaakt waren de buizen warm en was ik weer behoorlijk tevreden. Maar die energie van die Masters pak ik niet. Toen jij en Rogier bij Rick waren heb je toen ook op lagere niveaus geluisterd?

 

Toch een keer die Master Three en Audition proberen. Lijken meer geschikt voor normale kamers.

Link to comment
Share on other sites

Kennelijk in de late avond door elkaar gegooid Onno want de Perception is 480 cm. Oh ja 's avonds nog even na mijn eigen systeem geluisterd naar de verworven Etta James LP en dat viel tegen. De gloednieuwe LP bleek vuil te zijn maar na hem schoon te hebben gemaakt waren de buizen warm en was ik weer behoorlijk tevreden. Maar die energie van die Masters pak ik niet. Toen jij en Rogier bij Rick waren heb je toen ook op lagere niveaus geluisterd?

 

Toch een keer die Master Three en Audition proberen. Lijken meer geschikt voor normale kamers.

 

Het zijn wel 2 verschillende luidsprekers hoor Carl, oude lijn versus nieuwe

Ok, Rick (Master) signatuur is altijd aanwezig

Three staat hier met volle tevredenheid te spelen

Link to comment
Share on other sites

 

Het zijn wel 2 verschillende luidsprekers hoor Carl, oude lijn versus nieuwe

Ok, Rick (Master) signatuur is altijd aanwezig

Three staat hier met volle tevredenheid te spelen

 

Is die vloerstaander de nieuwe lijn Stef? En hoe klinken die Masters nu bijvoorbeeld met klassiek?

Link to comment
Share on other sites

 

 

Het zijn wel 2 verschillende luidsprekers hoor Carl, oude lijn versus nieuwe

Ok, Rick (Master) signatuur is altijd aanwezig

Three staat hier met volle tevredenheid te spelen

 

 

Is die vloerstaander de nieuwe lijn Stef? En hoe klinken die Masters nu bijvoorbeeld met klassiek?

 

De audition is na de CC gekomen dus de nieuwe lijn ... Beiden hebben de ceramic tweeters

Met klassiek heb ik geen ervaring maar ik vermoed dat Wim, de vriend van Hans V L, klassiek speelt op de masters Three, met meer dan volle tevredenheid.

Link to comment
Share on other sites

Carl en anderen,

 

Vond het gisteren ook erg gezellig! Dat die FatBob zo klonk kwam omdat het geheel voor gisteren nog geen vijf speeluren had gehad. En natuurlijk is alleen al het element in de Roksan zo'n tienvoud vanvde prijs van het Transrotor element (Goldring) in de Jelco arm.

Jammer dat je gekochte lp zo vuil was! Later wel kunnen genieten hoop ik?

 

Greetz, Lestat

Link to comment
Share on other sites

Geen enkel probleem verder Eric met de LP. Ik was eigenlijk altijd nieuwe LP's met l 'Art du Son. Deze keer heb ik waarschijnlijk weer eens gekeken voor het wassen. Oude LP's reinig ik overigens eerst met een middel op alcohol basis en daarna weer met L 'Art du Son. Ik heb overigens de Hifi News liggen met een test van elementen. Toch even kijken hoe die Goldring scoort ten opzichte van de rest. Voor de rest moet je nooit demonstreren met niet ingespeeld materiaal. Niet leuk voor de client en slecht voor het produkt.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb overigens de Hifi News liggen met een test van elementen. Toch even kijken hoe die Goldring scoort ten opzichte van de rest.

 

Je kan met een Goldring een ietwat duf systeem oppeppen volgens die test.

Link to comment
Share on other sites

Om heel eerlijk te zijn vond ik de Holborne, Accuphase, Pass, Isophon set wat tegenvallen. Als ik zou moeten gokken denk ik dat dit aan of de speakers of de Accuphase ligt. Maar ik weet het niet. Het was een zeer kostbare set die bij mij niet helemaal goed overkwam. Wel was het de eerste keer dat ik Monitor Audio redelijk vond, beter dan vorige keer. De Master set klonk goed maar de muziek was wel erg veilig. Veel blues en jazz spul, weinig spannende muziek. Manager (of hoe heet het) klonk zeker niet slecht.

Link to comment
Share on other sites

 

 

Het zijn wel 2 verschillende luidsprekers hoor Carl, oude lijn versus nieuwe

Ok, Rick (Master) signatuur is altijd aanwezig

Three staat hier met volle tevredenheid te spelen

 

 

Is die vloerstaander de nieuwe lijn Stef? En hoe klinken die Masters nu bijvoorbeeld met klassiek?

 

De audition is na de CC gekomen dus de nieuwe lijn ... Beiden hebben de ceramic tweeters

Met klassiek heb ik geen ervaring maar ik vermoed dat Wim, de vriend van Hans V L, klassiek speelt op de masters Three, met meer dan volle tevredenheid.

 

Wim klassiek...?? nou ehh... nee...

 

Jazz, blues, singer songwriter en dat werk.

 

Wanneer Carl daar een keer wil luisteren mag dat waarschijnlijk wel.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb weer een topdag gehad.. en de mensen die bij me waren ook (denk ik).

 

Kwa geluid..., waarbij we niet moeten vergeten dat het om demo-opstellingen in een winkel gaan. Opstelling, apparatuurkueze en akoestiek zijn dan vaak niet optimaal. Maar toch.

1. De Mangers,

deden het bijzonder goed. Mooi open en detailrijk. Het laag zou wat strakker mogen.

2. De Isophons met Accuphase, Pass en de nieuwe draaitafels (Holborn) die Henk importeert. Viel inderdaad wat tegen, dit zal wel aan de opstelling liggen.

3. De Masters,

vielen me dit jaar wat tegen. Op instrumentaal niveau klonk het natuurlijk, maar ik vond het stereobeeld wolkig. Het leek wel of de boel uit fase stond, de solisten buiten de speakers en zo. Ik heb het hier nog met Rick over gehad en die vond het juist een erg natuurlijke stage. Breed was het in ieder geval wel.

4. De Monitor audioset,

Met de Roksan vond ik het soms wat scherp, met de Fatbob klonk het in mijn oren vriendelijker. Ik vond de speakertjes hoogwaardig presteren met een prachtig gefocusserd stereobeeld.

 

Dat ideale stereobeeld ziet er kennelijk voor iedereen anders uit. Ik houd van een beeld tussen de speakers en wat sterk gefocuseerd is. Een mooie 3D presentatie van wat er in werkelijkheid afspeelde. Monomuziek b.v. hoort gewoon in het midden tussen de speakers te staan. Anderen houden meer van een stereobeeld wat de hele kamer vult. Het kan niet anders dan dat de fucusering hier onder lijdt. Het is in mijn oren dan net, alsof je een digitale foto te ver uit elkaar trekt.

 

Ook leeft kennelijk het idee dat wanneer je de werkelijkheid niet kunt benaderen er maar een eigen saus, kleur of invulling aan gegeven moet worden. Voor mij niks van dat alles, maar wel een streven om ZO DICHT MOGELIJK bij de werkelijkheid te komen. Dat dit dan misschien maar 25 % van de werkelijkheid is, is voor mij altijd beter dan een rose bril.

 

Verder vond ik het door de wat lagere opkomst gezelliger dan eerdere jaren. Nu had je de tijd om met de aanwezigen een rustig praatje te maken en bovendien van de muziek te genieten. Vooral op het laatst met Rob in de kamer van Master was dit een leuke ervaring.

 

Dan de chinees... alle ervaringen en anderen werden nog eens doorgenomen. Of de andere (Niet selectief) gasten met dit kabaal ook blij waren heb ik eigenlijk niet kunnen beoordelen.

 

Al met al, weer een perfecte dag.

 

Henk en Aleida bedankt voor de goede zorgen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

@Carl: Da's best wel apart, want de Goldring elementen staan toch wel als wat 'rustig' te boek. Ook de Eroica LX die ik nog steeds bezit is vrij rustig, waardoor ook nooit vermoeiend.

@Mordante en Hans, jammer dat ik jullie dit jaar heb moeten missen in Sneek. We apart dat de Isophon set jullie wat tegenviel overigens, ik vond die op vrijdag nl. beter spelen dan de Goldenote/ Manger set. Zeker nu de speakers ge-biamped waren aangestuurd. Was het erg druk in de koffiehoek toen jullie luisterden?

Zo zie je maar dat smaken (of voorkeuren) verschillen. Hans, je hebt hierin dus gelijk. Ook in hifi is het voor ieder wat wils...

 

Greetz,

Lestat

Link to comment
Share on other sites

@Carl: Da's best wel apart, want de Goldring elementen staan toch wel als wat 'rustig' te boek. Ook de Eroica LX die ik nog steeds bezit is vrij rustig, waardoor ook nooit vermoeiend.

@Mordante en Hans, jammer dat ik jullie dit jaar heb moeten missen in Sneek. We apart dat de Isophon set jullie wat tegenviel overigens, ik vond die op vrijdag nl. beter spelen dan de Goldenote/ Manger set. Zeker nu de speakers ge-biamped waren aangestuurd. Was het erg druk in de koffiehoek toen jullie luisterden?

Zo zie je maar dat smaken (of voorkeuren) verschillen. Hans, je hebt hierin dus gelijk. Ook in hifi is het voor ieder wat wils...

 

Greetz,

Lestat

 

 

Ik vond de Isophone was te ingetogen klinken. Volgens mij zitten er in die speakers diamanten tweeters en die moeten wel better kunnen dan ze lieten horen. Miste wat sprankeling. Ook het laag was niet ech lekker. Maar ik verdenk stiek de poort aan de onderdkant daarvan. Een poort aan de onderkant vind ik ergens gewoon niet logisch. ben geen expert op dat gebied maar hoort een poort niet eigenlijk achter de bass driver te zitten.

Link to comment
Share on other sites

vrijdag ook een leuke middag gehad. De set van Dynamic solutions was echt top op alle gebieden. Viel wel op dat de niet al te grote woofers aardig wat laag produceerden en wel erg klapperden, ook op momenten dat de muziek rustig/niet luid was. Ik vroeg me nog af of dat wellicht rumble was :ph34r:

 

Ik onderschrijf dat de Isophonset vrijdag echt wel goed klonk, beter dan de manger. Ik verbaas me er net als Lestat over dat zaterdag tegenviel. Ik ken de Isophons niet heel goed maar ik heb op een gegeven moment wel op het laag gelet. Ik vroeg me al af of het een basreflex was met de poort onder de voet (ik zag een stofje op de vloer steeds bewegen vandaar... :D). Ik vind het wel een deftige set met die Holborn draaitafels. Ze zien er goedkoper uit dan ze zijn maar klankmatig overtuigen ze wel vindt ik. De mangerset was niet slecht, de andere sets waren gewoon beter. Had het er nog even met Henk over. Er was geen set die door de mand viel. Ook de Monitor Audioset even beluisterd, met de Roksan draaitafel. Viel me ook heel erg mee hoewel ik die metalen luidsprekerunits er niet echt vindt uitzien.

 

Thuisgekomen was het weer even wennen aan de eigen set.... :ph34r: Ik zag nog een leuke 2e hands draaitafel staan en vroeg me af of dat nog een leuke opvolger voor de td 320 zou kunnen zijn. Maar wellicht dat Hans hem wel direct heeft meegenomen (als hij hem heeft gezien tenminste) aangezien hij er een apart topic voor heeft geopend. B)

Link to comment
Share on other sites

Beetje off topic :

 

"Een poort aan de onderkant vind ik ergens gewoon niet logisch. ben geen expert op dat gebied maar hoort een poort niet eigenlijk achter de bass driver te zitten."

 

dat lijkt me juist niet logisch, de lucht word dan door de woofer rechtstreeks naar buiten gekatapulteerd, de reflexpoort zorgt mijns inziens voor een enigzins gelijkmatige tegendruk voor de woofer en een poort haaks op of in ieder geval niet rechtstreeks achter de woofer is dan beter volgens mij.

 

gr hj

Link to comment
Share on other sites

Dat met die focus van Hans van Liempd heb ik ook. Met zo'n brede opstelling beperk je de sweet spot wel maar een minder brde opstelling is niet praktisch met een demo. Dat die Isophons vrijdag beter klonken wijt ik toch een beetje aan het tamelijk lage geluidsniveau. Hoe drukker het is hoe harder er wordt gespeeld en op zaterdag is het gewoon drukker. De vraag is of die LS daar nu voor gebouwd zijn. Dat roept ook de vraag op of die Masters ook op huiskamerniveau goed klinken. Zou best goed kunnen.

 

Ik heb niet gevraagd wat voor een element er onder die Holborns zat. Wie weet dat?

 

Tot slot ben ik er zolangzamerhand wel van overtuigd dat een tweeweg ruim voldoende is om goed geluid te genereren wat nog hard kan ook.

Link to comment
Share on other sites

Dat met die focus van Hans van Liempd heb ik niet.

Wat moet een mens met 3D afgepast tussen de luidsprekers? Als een set een weerslag geeft van de opnameruimte, dan zal een orkest vaak v

Link to comment
Share on other sites

De stem bijvoorbeeld moet duidelijk te plaatsen zijn en niet verdwijnen. Dat effect krijg je wanneer je de LS te ver van elkaar plaatst. Hoe verder je de LS van elkaar plaatst hoe minder hoogte info je ook krijgt (bij mij althans). Een zangeres die over de vloer kruipt heb ik wel eens op het podium gezien (ik meen Julia Loko in concert met Matahilde Santing en Astrid Seriese). Maar als ze dan niet kruipt hoor ik het graag wat hoger.

 

Overigens hier de drie dames bij elkaar

 

Die Astrid Seriese vond ik destijds een stuk. Mathilde Santing heb ik nog eens gezien toen ik de enige man was tussen een groot aantal tuinbroeken (de passende outfit van lesbiennes toen)

Link to comment
Share on other sites

Hans zei:

Ik houd van een beeld tussen de speakers en wat sterk gefocuseerd is.

 

Ik heb de speakers 3 meter van elkaar staan, een prima focusering, ondanks dat het geluid niet (altijd) tussen de speakers blijft. Ik wil graag het geluid horen in samenhang, niet een geluidje hier, een tinkeltje daar. je moet het gevoel krijgen dat je naar instrumenten luistert, niet naar afzonderlijke geluiden.

Maar zo praten we wel een beetje 'in de lucht'. Er is wel een wezenlijk verschil hoe (ik denk dat) het bij Hans klinkt, en bij mij, maar leg het maar eens uit.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Ik vond het helemaal, top natuurlijk met name Dynamic Solutions

Rick was de laatste dag niet aanwezig, jammer.

ik hoorde van de mensen van DS dat ze met een nieuw element moesten

spelen. die veranderd natuurlijk met het uur en toch speelde het fabelachtig.

voor het eerst hoorde ik een live beleving.

 

allemaal bedankt voor de fantastische beleving...

Link to comment
Share on other sites

@Carl, Dat waren dus twee geheel nieuwe Lyra's in de Holbornes; de Kleos in die zwarte en de vernieuwde Titan i in de houtkleurige DT.

@Conqubite, dat 'wapperen' van de woofers in Rick zijn speakers geeft inderdaad de rumble in de opname/ persing weer. Omdat dat type driver zo 'losjes' om de faseplug hangt ervaar je dus wel die snelle en diepe bassen, maar beweegt het geheel ook veel sneller.

@Hans, 3D afgepast tussen de speakers. Hoe ervaar je een driedimensionaal (=holografisch) geluidsbeeld dat niet breder is dan de opstelling van de weergevers? Hoor je dan ook liever niets 'achter' de luidsprekers?

 

Greetz,

Lestat

Link to comment
Share on other sites

@Hans, 3D afgepast tussen de speakers. Hoe ervaar je een driedimensionaal (=holografisch) geluidsbeeld dat niet breder is dan de opstelling van de weergevers? Hoor je dan ook liever niets 'achter' de luidsprekers?

 

Greetz,

Lestat

 

Natuurlijk moet er wel diepte en hoogte in het geluidsbeeld zitten, anders zou het ook niet 3D zijn.

 

Maar wanneer geluid buiten de speakers treedt kan dat eigenlijk niet anders dan door een "uit fase" geluid. Ik ervaar dat als MINDER natuurlijk. Anderen ervaren het kennelijk juist als MEER natuurlijk.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...