Jump to content

Nieuwe Cd-Speler


Harbeth
 Share

Recommended Posts

Recent mijn Cambridge 840C cd-speler (en 840 V2 versterker) vervangen door een betrouwbaar exemplaar: een Luxman D-05. Wat een wereld van verschil: meer detail, gecontroleerder laag, meer ruimte, diepte en breedte. Mooi lichtvoetig en rytmisch!

Wie zei dat cd-spelers allemaal hetzelfde klinken?

Link to comment
Share on other sites

.......meer ruimte, diepte en breedte. Mooi lichtvoetig en rytmisch!......

 

weet je zeker dat het een cd speler is, en geen drum-computer met equaliser? :rolleyes:

 

Ha, de grappenmaker! Jazeker, een speler die klinkt zoals die hoort te klinken: de hoboconcerten van Bach door Alexei Ogrintchouk en the Swedish Chamber Orchestra zijn fantastisch. Het verschil tussen sa en cd is echter niet opzienbarend, maar da's weer een andere discussie.

Link to comment
Share on other sites

Recent mijn Cambridge 840C cd-speler (en 840 V2 versterker) vervangen

 

Heb je beide gelijktijdig vervangen of eerst nog even uitgebreid een A - B vergelijking gedaan met de Luxman D-05 vs de Cambridge 840 C..? (En ik neem aan alleen cd's, geen sacd's)

Link to comment
Share on other sites

Mijn 640C V2 -redelijk uitgebreid gemodificeerd- zou ik wel eens willen vergelijken met die Luxman.

Een A-B vergelijk met een gewone 640C V2 destijds liet ogenblikkelijk de verschillen horen. En afgelopen weekend heb ik de 640 nog verder verbeterd. Deze apparaten -geldt voor bijna elk commercieel apparaat- zijn helaas vanuit de doos niet goed genoeg, hoewel ze toch redelijk wat Awards winnen.

 

Wat was er onbetrouwbaar aan de 840?

Link to comment
Share on other sites

Heb je beide gelijktijdig vervangen of eerst nog even uitgebreid een A - B vergelijking gedaan met de Luxman D-05 vs de Cambridge 840 C..? (En ik neem aan alleen cd's, geen sacd's)

 

Mijn 640C V2 -redelijk uitgebreid gemodificeerd- zou ik wel eens willen vergelijken met die Luxman.

Een A-B vergelijk met een gewone 640C V2 destijds liet ogenblikkelijk de verschillen horen. En afgelopen weekend heb ik de 640 nog verder verbeterd. Deze apparaten -geldt voor bijna elk commercieel apparaat- zijn helaas vanuit de doos niet goed genoeg, hoewel ze toch redelijk wat Awards winnen.

 

Wat was er onbetrouwbaar aan de 840?

 

Ik heb de Cambridge versterker + cd speler (beide dus recente topmodellen, 840-serie) tegelijk weggedaan. Ik heb hier al eens eerder gelezen + verteld dat de betrouwbaarheid niet geweldig is: moeilijk lopend laatje, wegvallend display (840 C), wegvallend display, problemen met de volumeknop (840 V). Ik moet er wel bij zeggen dat alle mankementen keurig zijn verholpen, maar bij de cd-speler houd ik mijn twijfels. Om van alle problemen af te zijn heb ik gekozen voor bewezen degelijkheid: Luxman. Dit zware, superieur afgewerkt apparaat heeft in ieder geval een perfect werkend laatje en is werkelijk een genot om te horen en te zien.

Ik weet dat het pedant klinkt (niet zo bedoeld!), maar de Luxman is klankmatig een heel stuk verwijderd van de Cambridge (840 of 640, maakt niet uit). Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat alleen een cd-speler zoveel invloed zou hebben op het totale geluidsbeeld.

Link to comment
Share on other sites

Toch zul je merken dat het heel erg lastig is om in een blind vergelijk de juiste speler te kiezen. En dat is wat Erik bedoeld.

 

Ik meen ook altijd verschil te horen tussen CD spelers, maar nooit blind. Het is beter een klankkarrakter te beschrijven en deze met verschillende mensen te vergelijken.

 

Dan weet je waar de sterke en zwakke punten van een CD speler liggen,

 

Maar ik ben het met je eens, een Luxman is heel wat anders dan een Cambrigde. Net zoals een Lexus heel wat anders is dan een Rover.

 

Gefeliciteerd er mee...

 

:)

Link to comment
Share on other sites

De vergelijking met Rover gaat niet helemaal op; daarmee doe je Cambridge tekort, maar Lexus en Luxman is niet gek gevonden.

Ik ga niet mee in de relativering van de klankverschillen van een cd-speler: de klank in de installatieketen is nu anders (=beter) dan voorheen, terwijl ik in de veronderstelling verkeerde dat een 840C niet zo gemakkelijk van zijn troon gestoten zou worden. Leuke stelling: Het prijsverschil tussen beide apparaten is aanzienlijk en daarmee is een belangrijk deel van het klankverschil verklaard.

Link to comment
Share on other sites

Ik krijg het gevoel dat ik 5 jaar terug in de tijd ben gegaan.. <_<

 

Beste Buizenbart,

 

Dan ga jij de goeie kant op! :D

 

Wanneer ik dit allemaal zo lees, ben ik maar blij dat ik géén nieuwe CD-speler heb, maar een ouwe Marantz CD-80.

Nog steeds onverslaanbaar, in elke directe vergelijking: al dan niet "blind".

Alleen al jullie modificatiedrift toont aan dat die nieuwe zooi niet deugt... <_<

Link to comment
Share on other sites

de klank in de installatieketen is nu anders (=beter) dan voorheen, terwijl ik in de veronderstelling verkeerde dat een 840C niet zo gemakkelijk van zijn troon gestoten zou worden.

Ik denk ben ervan overtuigd dat mijn gemodde 640C beter klinkt dan een standaard 840C

 

 

 

Verschil in geluidskwaliteit tussen CD spelers wordt voornamelijk in het I/V deel van de speler bepaald. Daar dus waar de stroom naar spanning omzetting plaatsvindt.

Als je dat deel aanpakt krijg je een totaal anders klinkende speler.

Wanneer je vervolgens ook nog het digitale deel aanpakt (het deel waar jitter een rol speelt) dan til je de algehele kwaliteit naar een hoger level.

Iedereen moet het verschil tussen een goede en standaard CD speler kunnen waarnemen. Stop maar eens je CD in de DVD speler en ga luisteren. Je zult hier niet blij van worden als je een écht goede CD speler in huis hebt.

Link to comment
Share on other sites

de klank in de installatieketen is nu anders (=beter) dan voorheen, terwijl ik in de veronderstelling verkeerde dat een 840C niet zo gemakkelijk van zijn troon gestoten zou worden.

Ik denk ben ervan overtuigd dat mijn gemodde 640C beter klinkt dan een standaard 840C

 

 

 

Verschil in geluidskwaliteit tussen CD spelers wordt voornamelijk in het I/V deel van de speler bepaald. Daar dus waar de stroom naar spanning omzetting plaatsvindt.

Als je dat deel aanpakt krijg je een totaal anders klinkende speler.

Wanneer je vervolgens ook nog het digitale deel aanpakt (het deel waar jitter een rol speelt) dan til je de algehele kwaliteit naar een hoger level.

Iedereen moet het verschil tussen een goede en standaard CD speler kunnen waarnemen. Stop maar eens je CD in de DVD speler en ga luisteren. Je zult hier niet blij van worden als je een

Link to comment
Share on other sites

 

En ik maar denken dat het ('Verschil in geluidskwaliteit') 'm vooral zit in de analoge eindtrap. Een paar burson-modules erin, en gaan met die banaan. Vraag maar aan Jitze.

M :ph34r: rc

En ik denk dat jij gelijk hebt. :D;)

Link to comment
Share on other sites

Ik heb de Cambridge versterker + cd speler (beide dus recente topmodellen, 840-serie) tegelijk weggedaan.

 

Dan lijkt het mij onmogelijk te concluderen dat de verbetering (alleen) te wijten is aan de cd speler...

Link to comment
Share on other sites

Als ik zo bekijk, dan had ik beter mijn oude speler kunnen houden: verschillen zijn niet of nauwelijks te horen...... :D

 

Jammer dat je een paar jaar geleden niet mee hebt gedaan aan het blind A-B vergelijk.

 

Lees dit maar eens door...

 

LINK

:)

 

Ik geloof het allemaal graag. In de huidige opstelling klinkt de cd speler een een stuk beter dan voorheen en da's echt geen flauwekul. Onlangs de Cambridge gewisseld met een gemodificeerde Marantz cd 16 uit 1998 of daaromtrent: ook hier verschil duidelijk hoorbaar.

Een component uit je keten vervangen door

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...