Jump to content

Zoom H4N, Wie Werkt Ermee ?


fokke reiding
 Share

Recommended Posts

 

Via internet wordt radio 4 niet gecomprimeerd in de analoge zin, in digitale zin valt te bezien, bitrate is dacht ik 256k.

Da's mooi. Maar wat bedoel je in digitale zin? Data compressie naar een lagere bit rate heeft niet te maken met dynamiek compressie.

Link to comment
Share on other sites

Voor het uitzendtraject gelden aandere normen. Daar is in het verleden door de omroepbazen in hun onafzienbare wijsheid besloten dat Radio 4 ook goed in de auto te horen moest zijn. Daar hebben ze dus alle thuisluisteraars heel veel onrecht mee aangedaan. tot op heden is daar niks aan veranderd.

Jammer, maar hoe zijn ze dan op het idee gekomen om die dynamiekcompressie ook bij het geluid van de TV toe te passen? Ik zie zelden TV in een auto, dus dat kan het argument niet zijn. En hoor eens hoe Nederland Zingt, en soortgelijke uitzendingen door die compressie worden verknoeid.

Link to comment
Share on other sites

Fokke, ik zie ook zelden TV's met een fatsoenlijke geluidsinstallatie er in die de volledige dynamiek kan weergeven. Die enkele audiofiel daargelaten natuurlijk die zijn high-end set apart heeft aangesloten op zijn TV.

 

Maar los daarvan, er wordt hier ook al duidelijk kenbaar gemaakt dat ook een CD zonder compressie vaak niet prettig is om naar te luisteren en de dynamiek van de werkelijkheid niet past in de huiskamer.

 

Over Radio4: http://old.radio4.nl/page/blog/1984

 

Als ik het goed begrijp is een aparte FM antenne op het dak zetten contraproductief.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Uit piëteit wilde ik hem niet noemen :lol:;)

 

Via internet komt R4 met gemiddeld 160 kb/s binnen als hoogste kwaliteit. Die hogere bit rate die in het artikel genoemd wordt is waarschijnlijk via de satelliet en/of voor distributie naar de kabelaars.

 

Via de Humax PVR/digitale ontvanger (kabel) zit je i.i.g. wel op die hogere bitrate.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

 

Maar los daarvan, er wordt hier ook al duidelijk kenbaar gemaakt dat ook een CD zonder compressie vaak niet prettig is om naar te luisteren en de dynamiek van de werkelijkheid niet past in de huiskamer.

 

;)

Niet te geloven! We doen hear alles om muziek te reproduceren die zoveel mogelijk lijkt op de werkelijkheid. Werkelijkheidsweergave, of HiFi, of Audiofilie of zo. High-end systemen, kabeltjes tussen de onderdelen van onze systemen van exotische materialen die aan hun uitgang een nog beter signaal opleveren dan wat je er aan de ingang in stopt, vergulde accukabels van de uitgang van de eindversterker naar de luidspreker, en alle onderdelen van de keten recht van 16 Hz tot tenminste 50 kHz (want je weet maar nooit wat die super-lage of super-hoge tonen nog bijdragen aan de muziek) . En ondertussen accepteren we wel CD's met dynamiekcompressie, zonder mopperen???? Voor mij is dat net zoiets als dat de CD-fabrikant zou zeggen: "Alles boven 8000Hz draagt eigenlijk nauwelijks bij aan de muziek, dus dat laten we voortaan maar weg".

Een groot Cavaill

Link to comment
Share on other sites

Hallo, even voorstellen, ik ben Bert van Dijk en Fokke heeft me uitgenodigd om mijn bescheiden mening te geven over opnametechnieken,

 

........

 

en nu een kopje koffie.

 

 

Beste Berret

 

Hier loopt nog een topic over orgelopname techniek >>>KLIK<<<

 

destijds maakte Fokke mij enthousiast en sindsdien heb ik zo'n 70 opnames gemaakt in veel verschillende kerken.

kortweg kan ik dit zeggen

 

1. grensvlak is een mooie techniek maar niet voor een solo A-B opname

2. als ik grensvlak gebruikte zette ik ze in als steun microfoons

3. mijn ervaring is dat een a-b opstelling met twee 100% rondom gevoelige microfoons het beste werkt.

4. de afstand tussen de microfoons is bij mij meestal tussen de 80 en 100 cm.

5. de afstand tot het orgel bepaal ik als volgt: ik bepaal op het gehoor waar het voor de luisteraar het beste klinkt in de kerk, en ga met mijn microfoons precies tussen die plek en het orgel instaan.

 

gr, erik

 

ps: ook ik ben maar een amateur hoor... ;)

Link to comment
Share on other sites

@ Pjotr,

nee, natuurlijk heeft datacompressie niets met geluidscompressie te maken, dat weet jij en dat weet ik, maar hoe vaak ik dat verschil al heb moeten uitleggen....

@ Erik

AB met losse rondoms heeft bij mij sowieso de voorkeur, maar grensvlak is ook een AB techniek. Eigenlijk is ORTF een kombi van XY en AB, en een imitatie van de fysieke afmetingen van een gemiddeld hoofd.

Zelf, maar dat is strikt persoonlijk, werk ik bijna nooit breder dan zo'n 45cm, een heel enkele keer wat breder, maar boven de 55 cm kom ik niet.

Het stereobeeld verliest imo teveel aan samenhang bij een breed ab en ik zodra ik meen een gat in het midden te horen, ga ik smaller.

Vaak een kwestie van centimeters.

Ja, een mens zit raar in elkaar.

Jou manier van afstandsbepalen is wel erg doeltreffend, zo werk ik ook vaak. Er is nog een truuk, die in een goede akoestiek dezelfde resultaten geeft.

Loop met de rug naar de bron gekeerd weg van orkest of orgel en let erop op welke afstand de definitie verdwijnt. Dit is frequentie-afhankelijk, maar luister naar het middegebied.

Op de grens , vaak redelijk scherp afgebakend, zit je op de galmstraal, direct geluid is even hard als het indirect geluid.

hier ga ik ongeveer een derde van de afstand terug en daar begin ik met mijn opstelling .

Komt nog bij dat rondom uiteraard veruit favoriet is, maar als ik om de een of andere reden wel een balans in mijn clubje op het hoofdstel heb, maar geen goede galmbalans, dan schroom ik niet om een paar niertjes in te zetten.

Vaak dan wel met wat aparte ruimtemicrofoons op ongeveer de dubbele afstand.

PZMs gebruik ik zelf nooit als ruimtemicrofoons, dat ga ik toch eens proberen.

Gr.B.

Link to comment
Share on other sites

Prima, ik hou het bij de kleine afstand.

En vwb type microfoon, ik heb keuze uit civerse groot en kleinmembranen, en met beide heb ik die ervaring. het ligt m.i. ook niet aan de grootte van het menbraan.

Er is in het verleden vrij veel onderzoek geweest en Cees van de Gragt heeft voor de AES daar een verslag van gemaakt.

In deze proeven werd gekeken welke plaatsbepaling een proefpersoon d had bij weergave op 2 speakers van opnamen met een AB stel met vari

Link to comment
Share on other sites

@ Pjotr,

nee, natuurlijk heeft datacompressie niets met geluidscompressie te maken, dat weet jij en dat weet ik, maar hoe vaak ik dat verschil al heb moeten uitleggen....

Prima, maar juist omdat dynamiek compressie en data compressie (zoals MP3 etc.) door velen op 1 hoop gegooid wordt (en jij het vaak moet uitleggen :D ) haalde ik het aan. Je noemt het n.l. in de context van dynamiek compressie wat het dus juist verwarrend maakte en de associatie met een digitale dynamiek compressor oproept. Afijn R4 past dus geen dynamiek compressie toe voor de thuis-luisteraar, noch analoog, noch digitaal. Is dat ook de wereld uit.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Hallo, even voorstellen, ik ben Bert van Dijk en Fokke heeft me uitgenodigd om mijn bescheiden mening te geven over opnametechnieken,

 

........

 

en nu een kopje koffie.

 

 

 

 

destijds maakte Fokke mij enthousiast en sindsdien heb ik zo'n 70 opnames gemaakt in veel verschillende kerken.

kortweg kan ik dit zeggen

 

1. grensvlak is een mooie techniek maar niet voor een solo A-B opname

2. als ik grensvlak gebruikte zette ik ze in als steun microfoons

3. mijn ervaring is dat een a-b opstelling met twee 100% rondom gevoelige microfoons het beste werkt.

4. de afstand tussen de microfoons is bij mij meestal tussen de 80 en 100 cm.

5. de afstand tot het orgel bepaal ik als volgt: ik bepaal op het gehoor waar het voor de luisteraar het beste klinkt in de kerk, en ga met mijn microfoons precies tussen die plek en het orgel instaan.

 

gr, erik

 

ps: ook ik ben maar een amateur hoor... ;)

Dag Erik, leuk dat je er ook weer bij bent. En mooi dat Berret mee doet, daar kunnen we nog wel wat van leren. Hij heeft de beschikking over meer- en meer soorten microfoons dan wij in ons leven ooit bij elkaar zullen zien, en heeft alles al uitgeprobeerd natuurlijk.

Maar ik als amateur stel nog andere eisen. Ik wil met een klein tasje op stap, hoogstens 1,5 kilo spullen, en dan toch een goede opname maken. En als je dan de ingebouwde XY van de Zoom H4 niet wilt gebruiken kom je al gauw uit bij PZM's. Ik wil met een paar klankvoorbeelden aantonen dat je daar, als de omstandigheden goed zijn, resultaten mee kunt behalen waar ikzelf blij van word. Of jij ( of jullie) daar blij van worden, dat hoor ik dan wel.

Ik gebruik dus uitsluitens PZM's (U 841a van Audio Technica), met een tussen-afstand van 40 a 50 cm. Als ik kritisch luister, en na Berret gelezen te hebben, kan die afstand voortaan nog wel iets kleiner, denk ik.

Natuurlijk heeft het gebruik van PZM's zijn beperkingen. Zoals Berret al heeft gezegd, als een deel van het pijpwerk wordt afgedekt doordat het orgel op een diep balkon staat, mis je veel hoog. Dat geldt in het algemeen: Er moet liefst een zichtlijn zijn tussen de microfoons en het hele orgel. Dat is bij microfoons op de vloer soms problematisch. Er moeten geen kerkbanken in de weg staan, en liefst ook niet te veel dempend materiaal in de buurt. En ook zo weinig mogelijk mensen; niet alleen vormen die dempend materiaal, ze zijn ook een bron van storende geluiden. Als ik een verticaal vlak kan vinden (de voet van een pilaar, een kerkbank) dat haaks staat op de richting van de microfoons naar het orgel, zet ik ze graag op de vloer en direct tegen dat verticale vlak aan. Dat geeft nog wat extra richteffect. (Het was het geval bij geluidsfragment 1, en bij opnamen in Maassluis.) En daar komt dan nog bij dat je ook nog ongeveer de juiste afstand tot het orgel moet hebben. Die vuistregel van Erik doet het wel goed. Kortom, het is altijd een compromis.

 

Twee geluidsfragmenten, een derde komt in een volgend bericht.

 

http://dl.dropbox.com/u/449008/Kommst%20du..Bach%20Beckum%20St.%20Stefanus.mp3 opgenomen in de St. Stephanus in Beckum, Duitsland. Het is het koraal Kommst du, Herr Jesu . . . , BWV 650 van J.S. Bach, gespeeld door Elmar Lehnen

 

http://dl.dropbox.com/u/449008/Hommage%20Handel%20Emsdetten%20J.Bewig.mp3 opgenomen in de St. Marien te Emsdetten, Duitsland. Het is de Hommage to Handel van Karg-Elert, gespeeld door Julian Bewig.

 

 

 

groet,

fokke

Link to comment
Share on other sites

Hear accepteert maar twee geluidsfragmenten en ik heb er nu drie, dus hier komt er nog een:

 

http://dl.dropbox.com/u/449008/Carillon%20Vierne%20Rheda%20st.%20Clemens%20H.Gokus.mp3 Carillion de Westminster van Louis Vierne, gespeeld in de St. Clemens te Rheda door Harald Gokus

 

Een vierde fragment komt uit de Grote Kerk te Maassluis, maar pas als ik toestemming heb van de organist. Het is een stuk dat totaal afwijkt van wat je ooit gehoord hebt, maar erg mooi. Dat komt hoop ik nog.

fokke

Link to comment
Share on other sites

Ik vind ze alledrie prachtig. Maar kritiek of opmerkingen over de opnametechniek laat ik graag aan anderen over. De muziek krijgt mij altijd te pakken (al is het op een krakende koptelefoon aan de pc).

 

Ben ook benieuwd naar het 4e fragment.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Complimenten!

Mooie opnamen, Fokke.

Ik heb ze nu pas beluisterd, op hoofdtelefoon aan de laptop, maar zeer overtuigend en eigenlijk mooier dan de opname uit Letland.

De organiste speelt geweldig, maar je hoort duidelijk minder diepte en ruimte in deze opname. Beetje right in your face.

Hulde!

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ze gisteravond voor het eerst op mijn Olive gehoord (die laatste drie opnames), en ik vond het prachtig, maar wil nog even wachten met een definitief oordeel tot het weekend. Zo'n mooie koptelefoon of laptop als Berret heeft heb ik nog niet.

 

Wat in het vat zit verzuurt niet, h

Link to comment
Share on other sites

Complimenten!

Mooie opnamen, Fokke.

Ik heb ze nu pas beluisterd, op hoofdtelefoon aan de laptop, maar zeer overtuigend en eigenlijk mooier dan de opname uit Letland.

De organiste speelt geweldig, maar je hoort duidelijk minder diepte en ruimte in deze opname. Beetje right in your face.

Hulde!

Dank je, Berret, ik hecht veel waarde aan jouw oordeel en ik ben er erg blij mee.

Fokke

Link to comment
Share on other sites

Het vierde fragment komt uit de Grote Kerk te Maassluis. Het is een intrigerend stuk dat je waarschijnlijk nooit op kerkorgel gehoord hebt, met jazzy invloeden in het middendeel, en virtuoos gespeeld door Anton Doornhein: Riff-Raff, door Giles Swayne, (1946 - )

 

http://dl.dropbox.com/u/449008/Riff-Raff%2C%20Giles%20Swayne.mp3

Link to comment
Share on other sites

Ach, misschien maar in Letland gaan kijken? Fokke heeft zelf een link gegeven hoe het wel mooi kan klinken: http://klasika.latvijasradio.lv/apkalna.htm

 

;)

 

13:45 - 24:08 BWV 532

 

G E W E L D I G

 

:rolleyes:

 

kheb haar een keer Bach horen spelen in de Laurenskerk R'dam.

echt een enorme goede timing, kippenvel gewoon... ;)

Hiervan heb ik de audiotracks apart op CD gezet, ook omdat een ander forumlid daar belangstelling voor had.

 

Iveta-voor.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nou, tijd genoeg gehad/genomen om de onames van Fokke flink aan de tand te voelen. D'r is toch niks op aan te merken, en een prof zou het niet beter doen, dunkt me. Hooguit aan wat bijgeluiden (publiek) kun je merken dat er nog meer leven in de brouwerij zit.

Prachtige klank, zeer ruimtelijk, en bovendien h

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...