Jump to content

Mijn ervaringen met de Wilson Watt Puppy 5.1 e


Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

In 1975 kocht ik een paar B&W's DM2a. Daar heb ik tot ca. 1996 mee gedraaid.

 

Toen kwam ik een paar Infinity Kappa 9'ns tegen. Hier in 't dorp. Puur toeval, want het had net zo goed Groningen of Maastricht kunnen zijn. Ik had ze n.l. gevonden in een advertentie in HVT. Op dat moment werd m'n muziekbeleving weer sterk aan gewakkerd. Ook al vanwege het ontstaan van het versterkermerk Array, waar ik dicht bij betrokken was.

 

Toen m'n oudste zoon in 2005 het ouderlijk huis ging verlaten bleef er een mooie zolderkamer leeg. Dat... wordt m'n luisterkamer dacht ik toen. Maar de Kappa's leken me wel erg groot voor de kamer van 6 x 4 m. Daarom maar wat kleinere gezocht. In eerste instantie kwam ik uit op de Infinity Renaissance 90. Maar na 'n half jaar bleek dit toch niet m'n sound. Daarom de 90's maar weer ingeruild op een paar Infinity Omega's waar ik tot afgelopen vrijdag met veel plezier mee gedraaid heb. Prachtige klank over een heel breed bereik, maar soms wat rustig. Veel mensen vinden dit geweldig, ik houd toch iets meer van dynamiek (denk ik).

 

Nu gaan we even terug naar de aanschaf van de Kappa's... de man had die vervangen door een setje Wilson Watt Puppy's 5.1. Dit stond aangesloten op een prachtige set waar alles aan was gedaan om het ook prachtig te laten klinken. En dat deed het ook. Dit is lange tijd de mooiste set geweest die ik ooit hoorde en nu nog steeds hoog op m'n lijstje staat. We hebben naar die set verschillende keren mogen luisteren, zelfs in verschillende ruimtes omdat de eigenaar nogal ruim woonde stonden ze soms in z'n werkkamer (15 x10 m en 4 tot 5 m hoog) dan weer in de woonkamer (ook zoiets kwa afmetingen, maar lager).

 

En nu is het dan zover... de Omega's zijn weg en daarvoor in de plaatst staan Watt-Puppy's 5. Terwijl ik dit schrijf ben ik aan het geluid aan het wennen. Vanmiddag hebben we ze in Leiden bij Sense of Music opgehaald en mijn Omega's daar achtergelaten. Er werd nog gewaarschuwd dat je een W/P setje niet zo maar in je kamer kunt zetten en het klinkt.

 

Dus... ik heb de luidsprekers in eerste instantie op dezelfde plaats gezet waar eerst de Omega's stonden en even geluisterd. Ai.. dit viel tegen. Weinig midden en hoog, terwijl ik afgelopen vrijdag daar juist zo enthousiast over was. Maar toen hadden we de Puppy tail zoals het ding genoemd werd niet gebruikt. Zo'n tail is de kabel tussen baskast (Puppy) en topkast (Watt). Omdat de W/P eigenlijk geen biwire toe laat, heb ik twee van mijn vier luidsprekerkabels dus maar even als tail gebruikt. Veel te lang natuurlijk, maar hopelijk beter dan dat stuk MIT waar ik niet al te veel mee op heb.

 

Hee... dat was al een stuk beter. Zoveel beter dat ik besloot de luidsprekers maar eens recht te zetten. Mijn Omega's stonden altijd recht op m'n oren gericht. Nu is dat een beetje veel van het goede. Het rendedement van de W/P's is ook veel hoger dan dat van m'n Omega's. Ik heb nu ca 5 tot 10 dB minder vermogen nodig voor dezelfde hoeveelheid geluid (ik kan dat mooi op m'n pre aflezen).

 

En toch... de eerste indruk is, dat het allemaal veel dynamischer is, maar in het laag is het toch wel kompleet anders dan wat ik gewend was. (Nou hoor ik Ruud al denken.. :rolleyes: ). Er leek mij op het gehoor een stevige bult rond de 60 Hz te zitten. Dus de luidsprekers maar eens een stuk naar voor gehaald en de luisterplaats naar achter. Dit bracht al een stuk verbetering. Toen ik echter beneden was, hoorde ik het laag veel duidelijker dan met m'n Omega's op hetzelfde volume. Misschien toch maar de eierdoppen er onder..?? Tot dan stonden de W/P's met spikes op een dubbele laag hardsteentegels.

 

Dus alles weer van elkaar (dat spul is loeizwaar) en de kogels er onder. En nu begint het echt ergens op te lijken. De piek van 60 Hz is er nog wel, maar veel minder storend. Misschien was het ook wel een dip bij m'n Omega's. Binnenkort ga ik eens meten..

 

En hoe klinkt het nou... Op dit moment staat Gino Vannelli (Powerful people) op (Plaat) en ik hoor meer dan ooit wat er op staat. De effecten vliegen me om de oren. Het lijkt me nu allemaal wat overdreven helder, maar dat zal de overgang wel zijn. Maar 'n dynamiek... wouw geweldig.

 

De eerste reactie is dus... precies wat ik wilde bereiken. Helaas ben ik wel wat diep laag (20 - 35 Hz schat ik) kwijt. Maar of dat nou zo erg is..??

 

Update 31-8-2010.

Met meten bleek het piekje niet op 60 Hz, maar op 100 Hz te liggen.

 

Nu heb ik m.b.v. de "akustik rechner" van stereoplay een plaats gezocht waar die piek af nam. Helaas staan de Watt Puppy er niet in, dus ik heb maar een paar vergelijkbare Ela's gekozen. Wonderbaarlijk genoeg moesten de speakers een stuk naar achter. Ze staan nu op 1,2 m van de achterkant en 0,8 m van de zijmuren. En inderdaad... de bonk is weg. Daar voor in de plaats een mooi verlopend laag wat ook nog eens veel dieper gaat.

 

Voorlopig opgelost dus.

 

Even een update:

 

allereerst een paar foto's

 

http://home.kpn.nl/hansenkee/audio/watt-puppy%20lengte.JPG

 

http://home.kpn.nl/hansenkee/audio/watt-puppy.JPG

 

 

Zoals je ziet staan de Watt/Puppy's nu op de tegels met de eierdoppen er onder. Volgens mij staan ze nu redelijk optimaal.

 

Er is n.l. nogal geschoven met de luidsprekers. Nu staan ze op vrijwel dezelfde plaats als eerst de Omega's. Ze staan ca. 10 cm dichter naar de muur, en iets minder ingedraaid dat de Omega's.

 

Ook zijn de orginele " MIT / Puppy Tails " vervangen door mijn eigen vechtsel.

 

Weer een stuk verder dus....

 

Update 15 januari 2011

 

Zoals in dit topic te lezen is, bleken er toch telkens haken en ogen aan de luidsprekeropstelling te zitten. De conclusie is nu eigenlijk, dat mijn kamer, in combinatie met de Watt Puppy's niet de makkelijkste is. Na veel meten en schuiven staan de speakers nu tegen de lange zijde van de kamer. Over dwars luisteren dus.

 

http://home.kpn.nl/hansenkee/audio/watt-puppy%20breedte.JPG

 

Update 11-04-2011:

 

Na 2,5 maanden weer een update.

 

De opstelling is nog steeds hetzelfde. Over dwars dus. Ik heb alleen wat MEER dempingspanelen geplaatst. Deze zijn nu uit de hoeken weg en staan tegen de muur achter naast de speakers. De baspijpen "blazen" nu tegen die houtwolcementplaten.

 

Toch is er nog wat veranderd. De Array's hebben een upgrade naar de nieuwe M-10 versie gekregen. Eigenlijk zijn het nu kompleet nieuwe versterkers, omdat vrijwel het hele binnenwerk is vervangen.

 

Dit is wat Array er van schrijft:

 

Quote

De Array M-10 heeft een volledig nieuw ontwikkelde driver voeding, voltage gain stage en current buffer. Ongeveer 80% van alle elektronische schakelingen zijn geheel nieuw ontworpen. Het signaalpad, het belangrijkste deel natuurlijk, is zo vrij mogelijk van memory distortion volgens alle methoden die wij op dit moment kennen, en dat zijn er veel. De ingangstrap bevat 2 volledige differentiele antifase geschakelde transistorparen gecascodeerd met FET's voor minimale memory distortion. Een discrete DC servo zorgt ervoor dat volledige DC koppeling kon worden toegepast van ingang naar uitgang. De stroomversterker bevat een unieke bufferconfiguratie die gebruik maakt van een 8 bij 8 uitganstransistorarray waarbij opnieuw memory distortion door een unieke vernieuwde cascodeconfiguratie tot het absolute minimum wordt beperkt.

 

En dat hoor je... enkele kreten van mensen die de Watt Puppy's op de nieuwe versterkers hier beluisterden.

- Stemmen klinken nu nog beter dan ik eerder hoorde op mijn referentie de Magnepan 20.1.

- Wat een dynamiek en kracht.

- Zelfs de kleinste details in ruimte en stereobeeld hoor je nu.

- Dat er nog meer op die plaat staat kan ik me echt niet voorstellen.

- enz...

 

Ik heb dus uiteindelijk gedaan wat jullie me voorstelde... een andere versterker... alleen niet om het laagprobleem op te lossen. Het laag is nu nog meer doortekend dan wat het vroeger was, maar tonaal is er eigenlijk niks veranderd.

 

Nu staat er een CD van Hans Theessink met Terry Evans op. Wat klinkt dat lekker. Gitaren alsof het recht uit de gitaarluidsprekers komt en stemmen... gewoonweg prachtig.

 

Nu laten de Watt Puppy's pas horen wat ze kunnen. Een modificatie is daarvoor echt niet nodig.

 

Ik ben een gelukkig mens... :rolleyes:

 

 

Update 9-12-2012.

Een overzicht van de situatie na de gewijzigde opstelling van de electronica en difussers.

 

http://home.kpn.nl/hansenkee/audio/luisterkamer%20kl.JPG

 

 

http://www.hear.nl/forums/public/style_emoticons/default/biggrin.gifhttp://www.hear.nl/forums/public/style_emoticons/default/biggrin.gifhttp://www.hear.nl/forums/public/style_emoticons/default/biggrin.gif

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Hallo Hans,

 

Gefeliciteerd met deze speakers.

Ik heb hun nieuwere broertjes (of zijn het zusjes?) al eens bij Frtiz de With gehoord.

Zeer imposant mag ik wel zeggen.

Fritz had ze wel wat gemodificeerd; o.a ( in een later stadium) het laag wat gedempt met een jouw wel bekend dempingsmateriaal.

Leuk filmpje van te zien op youtube trouwens.

Maar ik kan me voorstellen dat je voorlopig alleen maar aan schuiven en draaien denkt.

Veel plezier met je aanwinst en de zoektocht naar het optimale gebruik ervan.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Gelukkig vond ik dit topic weer, of liever gezegd, kwam het weer langs.

Vanochtend bij het ontbijt weinig tijd voor zo'n verhaal, maar later zie je het niet meer terug, tot iemand opnieuw reageert.

 

Zo kan een aardig topic snel achter de horizon verdwijnen.

 

Zo he he, even mijn eitje kwijt.

 

Hans, ik ben eigenlijk wel benieuwd of deze speakers je meer resolutie leveren dan je oude, die dan wel lekker laag gingen, maar naar mijn ervaring weinig stereo lieten horen, vooral bij de cd.

Dat hoog en fris klinken, al te fris, deden mijn speakers ook in het begin, maar na de behandeling niet meer.

Maar ik neem aan dat je ze nog op zicht hebt, en dus nog terug kunt, als je uiteindelijk toch niet kunt wennen. Het is net als bij een bezoek aan een audiovriend, na een tijdje moet het gewoon lekker klinken, anders deugt er iets niet.

Steeds bij jezelf op bezoek komen en steeds opnieuw wennen aan het geluid is natuurlijk niet je ware.

 

Dus ik hoop dat het van hoog tot laag op zijn pootjes terecht komt met deze poppetjes!

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Hans, nu je toch met een review bezig bent; heb je de Wilsons naast de Usher Dancers (CP-8571) gehoord? Ik zie dat Sense of Music die ook heeft staan. Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van een dergelijk vergelijk.

 

Usher Dancers... die waren er dus niet. Verkocht.

Ik hoop dat die mensen er gelukkig mee worden.

Maar voor mij is het helemaal niks, tenminste wanneer de klinken als de Dancers bij Ome Henk.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Gefeliciteerd Hans.

Mooie speakers ook.

 

Hoef je vast niet te zeggen dat Wilson een eigen manier van opstellen heeft.

Ooit heeft in Stereophile een beschrijving gestaan hoe je dat volgens de Wilson methode moet doen.

En volgens de oude importeur ook de enige en juiste manier.

 

Ik zou niet weten waarom je Wilsons anders moet opstellen dan andere luidsprekers. Het gaat er tenslotte om dat hij gewoon op de plaats komt te staan waar hij het best klinkt. En dat is in ieder geval een stuk verder naar voor dan met de Omega's. De luisterplaats is zeker 'n halve meter naar achter geschoven. Er zat helaas geen gebruiksaanwijzing bij (ik krijg nog 'n kopie), maar de manier van opstellen staat ook op de site van Wilson onder de W/p 8. Ik moet die nog eens goed bestureren maar lijkt wat op de trommelmethode van Maikel Green. In m'n luisterruimte heb ik helaas niet zoveel mogelijkheden. Ze staat nu ca 80 van de muur (hart units) en 1,5 meter vanaf de achtermuur (voorkant basunits). Nu ik ze de tweede avond beluister merk ik hoe veel krachtiger er alles uit komt ik heb nu een stukje piano op staan en dat komt er werkelijk realistisch uit.

 

Ik bemerk wel dat de frequentiekarakteristiek niet zo mooi recht is dan van de Omega's. Het hoog loopt iets op, en bij 60 hz zit er nog steeds een bultje. Maar eerst maar eens luisteren voordat ik ga meten.

 

Het zal wel een kwestie van wennen zijn. Voorlopig geniet ik van de dynamische en open weergave.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

De eerste reactie is dus... precies wat ik wilde bereiken. Helaas ben ik wel wat diep laag (20 - 35 Hz schat ik) kwijt. Maar of dat nou zo erg is..??

Wordt vervolgt.

:)

 

Proficiat Hans, mooie keuze! :)

 

Ik verwacht ook wel dat er uit dit systeem in jouw ruimte meer te halen is dan uit de Omega's.

Ben er zeker benieuwd naar als de opstelling eenmaal is uitgekristalliseerd!

 

Het zal nu vast even duren voor je de speaker zelf goed hebt leren kennen, en vervolgens nog hoe die zich verhoudt met en tot de ruimte zelf. Ik denk inderdaad ook dat de juiste methode voor de koppeling / ontkoppeling aan de vloer fundamenteel is. Dat en de plek waar het laag het best tot uiting kan komen liggen dan aan de basis voor verdere verfijning van de opstelling.

Ik hoop ook voor je dat de match met de overige apparatuur overeind kan blijven. En och... misschien moet je een ander type kabel gaan gebruiken, dat zou nog kunnen ook gezien je eerste indrukken, en da's dan ook geen punt. Maak er gewoon een zelf! ;)

Luisterzzzz

Link to comment
Share on other sites

En och... misschien moet je een ander type kabel gaan gebruiken, dat zou nog kunnen ook gezien je eerste indrukken, en da's dan ook geen punt. Maak er gewoon een zelf! ;)

Luisterzzzz

 

Voorlopig laten de kabels meer door dan wat ik ooit eerder hoorde van m'n CD's en platen. Zelfs alle opgenomen vervorming komt er nu duidelijker door, maar wanneer het schoon is opgenomen... Alee he, dan is het ook schoon he.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

(...) Ik bemerk wel dat de frequentiekarakteristiek niet zo mooi recht is dan van de Omega's. Het hoog loopt iets op, en bij 60 hz zit er nog steeds een bultje. Maar eerst maar eens luisteren voordat ik ga meten. (...)

 

Beste Hans,

 

Wijt je dit aan de luidsprekers of aan de akoestiek?

En hoor je dat "bultje bij 60 Hz" overal in de kamer?

En meen je dat off-axis de karakteristiek ook oploopt?

Kan het niet zijn, dat de Omega's je referentie hebben verstoord?

 

(Hoe kan een een mens nou toch in vredesnaam "'n bultje van 60 Hz" ontdekken in muziekmateriaal?? :blink: )

Link to comment
Share on other sites

(Hoe kan een een mens nou toch in vredesnaam "'n bultje van 60 Hz" ontdekken in muziekmateriaal?? :blink: )

Ik heb exact zo'n bult in de ruimte, maar die is gemeten.

Luisterend valt er alleen een dreun op bij die bepaalde toon.

 

Is nog 'n vrij scherp begrensd gedoe ook, een halve toon hoger of lager en het is vrijwel weg.

 

Moest toch maar eens de panelen op eigenresonantie bekijken..........

Link to comment
Share on other sites

Beste KT88,

 

Het zou interessant zijn die bult (piek) eens te meten met een tone-burst en FFT, om te zien of er sprake is van na-ijling (t.g.v. mechanische resonantie). Jouw woord "dreun" lijkt daar op te wijzen.

 

Maar als de bult het gevolg is van een gewone staande golf (t.g.v. de fysieke afmetingen van de ruimte), is er weinig aan te doen. (Zou ook veel minder storend zijn, want ijlt niet na. Is alleen maar lucht... winderigheid, dus.)

Link to comment
Share on other sites

Hans, nu je toch met een review bezig bent; heb je de Wilsons naast de Usher Dancers (CP-8571) gehoord? Ik zie dat Sense of Music die ook heeft staan. Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van een dergelijk vergelijk.

 

Usher Dancers... die waren er dus niet. Verkocht.

Ik hoop dat die mensen er gelukkig mee worden.

Maar voor mij is het helemaal niks, tenminste wanneer de klinken als de Dancers bij Ome Henk.

 

:)

 

Ik heb even gezocht naar wat oude posts over Usher op dit forum. Kennelijk zijn deze speakers voor jou toch niet helemaal niks.

http://www.hear.nl/forums/index.php?showtopic=8408&view=findpost&p=217059

 

Vandaag ga ik naar Usher speakers luisteren (Be-718). Vandaar mijn interesse voor dit merk.

 

Nogmaals gefeliciteerd met de Wilsons.

Link to comment
Share on other sites

 

(Hoe kan een een mens nou toch in vredesnaam "'n bultje van 60 Hz" ontdekken in muziekmateriaal?? :blink: )

 

Dat die ene toon benadrukt wordt, of dit nou 'n contrabas, bassdrum, of orgel is.

Ik heb natuurlijk al wat "testmuziek" beluisterd.

 

En het zou heel goed kunnen dat ik de Infinity's onbewust als referentie hoor.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

In geen enkele muziek komt 60 Hz voor als herkenbare frequentie.

Of je zou het Concert voor Toongenerator en Luidspreker van Linke Witz moeten bedoelen... :rolleyes:

 

De frequentie van 60 Hz komt in muziek alleen maar voor als samenstellend onderdeeltje van zeer complexe tonen, in allerlei zich steeds wijzigende sterkteverhoudingen met andere in sterkte variërende frequenties. Het gehoor (in feite het brein) kan zo'n samenstellend onderdeeltje niet onderscheiden van de vele andere gelijktijdige frequenties en kan er dus ook niet de juiste sterkte van bepalen.

Zelfs wanneer zuivere frequenties afzonderlijk worden weergegeven (toongenerator of test CD) met een vaste luidheid, valt het niet mee om sterkteverschillen juist te beoordelen: mede doordat die luidheid door de akoestiek onvast is (pulseert: lopende golven) of doordat de toon plaatselijk zeer luid is en op andere plaatsen zeer zwak (staande golven).

Link to comment
Share on other sites

In geen enkele muziek komt 60 Hz voor als herkenbare frequentie.

Of je zou het Concert voor Toongenerator en Luidspreker van Linke Witz moeten bedoelen... :rolleyes:

 

De frequentie van 60 Hz komt in muziek alleen maar voor als samenstellend onderdeeltje van zeer complexe tonen, in allerlei zich steeds wijzigende sterkteverhoudingen met andere in sterkte vari

Link to comment
Share on other sites

Het bleek dan ook 100 Hz te zijn.

Nu heb ik m.b.v. de "akustik rechner" van stereoplay een plaats gezoch waar die piek af nam. En wonderbaarlijk genoeg moesten de speakers een stuk naar achter. Ze staan nu op 1,2 m van de achterkant en 0,8 m van de zijmuren. En inderdaad... de bonk is weg. Daar voor in de plaats een mooi verlopend laag wat ook nog eens veel dieper gaat.

 

Voorlopig opgelost dus.

 

:)

 

Hoe klinkt de rest nu?

Link to comment
Share on other sites

Gisteren avond bij Hans langs geweest om als een van de eerste gasten de nieuwe speakers te beluisteren. Er waren nog twee bezoekers en hebben veel soorten muziek zowel op lp als cd beluisterd.

 

Ik ken Hans zijn set erg goed en hebben regelmatig het presteren van de Omega's besproken. Mooie speakers, maar er ontbrak wat. Iets te weinig dynamiek en ook miste ik dat sprankelende open midden wat bij een goede opname je op het puntje van je stoel brengt. En is dat nu verbeterd?

Daar kan ik alleen maar een volmondig ja op geven.

 

In eerste instantie behoorlijk wat cd's beluisterd en naast de bekende hear cd ook een aantal van mijn referentie opnames beluisterd.

De Watt Puppy 5 klinkt dynamisch, mooi in evenwicht met een uitstekende controle van het laag. Wat direct opvalt is het ontbreken van enige kast kleuring, bij sommige cd opnames wel wat aan de 'droge" kant. Je zou iets meer openheid wensen, vooral bij een aantal nummers van de hear cd. Mijn eigen meegebrachte cd's (zeer goede opnames) klonken echter wel zeer indrukwekkend.

Aanwezigen waren het er niet over eens waar dit nu aan zo kunnen liggen. Duidelijk is in ieder geval dat de Watt Puppy de opname weergeeft zoals die is en medogenloos weergeeft als de opname niet helemaal OK is. Een buizenset kleurt in zo'n geval de weergave iets, waardoor een dergelijke opname iets meer emotie overbrengt. Daar doen de Array's niet aan want ook die zijn ook zeer neutraal.

 

Het vreemde was echter dat bij lp's de set nog veel beter klinkt. Niets meer te horen van enige droogheid in de weergave, prachtige open en dynamische klank, sprankelend hoog en mooi gecontroleerd laag. De kanttekening gemaakt bij een aantal cd opnames ligt dus niet aan de speakers.

 

Een leuke test zou nog zijn om eens te beluisteren wat een andere cd speler (Astin Trew 3500 plus) op deze set doet.

 

Hans gaat zeker nog wekenlang van alles uitproberen. De opstelling van deze speakers schijnt erg kritisch te zijn en wellicht dat dit nog wat scheelt. Ook de bekabeling is nog niet optimaal.

We worden hier zeker van op de hoogte gehouden. :)

 

In ieder geval een prachtige upgrade die deze set weer op een nog hoger niveau brengt.

En:Vinyl rules.......

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...