Jump to content

De gehakte set van Mumsoft.


Recommended Posts

Gisteravond stond ik dus ruim drie kwartier te vroeg in Leiden. Dit kwam, omdat ik in Hoogvliet wat op moest halen en daarna van plan was om even bij Sonore op bezoek te gaan. Echter.. bij Sonore was niemand te bekennen, dus toch maar doorgereden.

 

Omdat ik veel te vroeg was en Marc nog zat te eten ben ik even de zonovergoten binnenstad in gelopen. Het viel mij op dat de binnenstad hoofdzakelijk bevolkt werd door mensen tussen de 20 en 25 jaar (studenten..?) van een crisis was er in ieder geval weinig merkbaar.

 

Zoals ondertussen wel duidelijk... Marc woont aan de rand van de binnenstad van Leiden, in een prachtig oud pand. Na eerst koffie te hebben gedronken en kennis gemaakt te hebben met de partner van Marc zijn we naar de kamer van de laatste gegaan. deze is op de tweede verdieping onder de hanenbalken van het historisch pand. De kamer is niet overdreven groot (ik schat 6 x 6 m), maar voozien van allerlei inspringingen, hoekjes en balken. Bovendien staan er de nodige boekenkasten en ander meubilair. De wanden zijn grotendeel bedekt onder prenten en schilderijtjes. De vloer is bedekt met vloerbedekking. Met de akoestiek zit het dus wel goed.

 

Op een wand staat de set. een beetje asymetrisch maar wel mooi ruimtelijk opgesteld. De speakers staan ruim 2 meter uit elkaar en de stoel staat daar met een hoek van 60 graden tussenin. Het lijkt dus of je met je voeten bij de speakers kan, maar daarover later meer.

 

Ik had bewust geen cd's meegenomen. Marc heeft tenslotte veel muziek op z'n streamer staan. Bovendien kwam ik dus vooral om dit fenomeen te beluisteren. En natuurlijk de wondere wereld van "gehakt".

 

Marc begint met wat historische opnamen van o.a. Edith Piaf. het valt mij op dat er een mooi gestaffeld stereobeeld is, maar met het hoog is toch wel wat vreemds aan de hand. Het lijkt n.l. wel of dit tegen het plafond zit geplakt. Daarmee lijkt het soms of b.v. een piano op z'n zijkant bespeeld wordt. Eerder hoorde ik dit bij Sota Jerry en Erjee ook. Merkwaardig... dan wordt er wat moderners opgezet, o.a. Yello. Deze elektrische muziek is van een gigantische berg galm voorzien. De hele galmkelder is opengetrokken zeg maar. En dat komt hier dan ook kamerbreed en diep binnen rollen. Klassieke muziek staat ook prachtig gestaffeld in de ruimte.

 

Toch blijft die hoogte typisch. Ik besluit daarom om zo'n 20 cm naar achter te gaan zitten. En zowaar. de piano staat weer horizontaal en dames hoeven hun nek niet meer uit te steken om het bovenste toontje te halen. Ook klinkt alles een stuk homogener. Minder spannend zou je ook kunnen zeggen. Toch, denk ik dat dit dichter bij de waarheid ligt dan de naar voor geschoven plaats. Ik heb de stoel dan ook niet meer terug geschoven.

 

Maar hoe klinkt het nou..?? Tja, hoe kan ik dat nu uitleggen. Het hoog is soms wat aan de scherpe kant, dit zal dus wel wat verder oplopen dan wat ik gewend ben. het middengebied is een van de mooiste die ik ooit hoorde. Het lijkt af en toe wel een electrostaat. Het laag is ook krachtig en goed doortekend, maar gaat aanzienlijk minder diep dan wat ik gewend ben. Alles bij elkaar dus een set met heel veel pluspunten. Al hou ik meer van een wat vetter geluid. Midlaag lijkt een beetje op de achtergrond, waardoor sommige stemmen en instrumenten wat dun kunnen klinken.

 

Wel moeten echter niet vergeten dat dit een set is met een streamer, een geintegreerd versterker(tje) en twee drieweg zuiltjes. Veel meer moet het overigens ook niet zijn, wand ik vrees dat je daar dan echt niet meer kunt wonen.

 

En dan de hamvraag... wat doet dat "gehakt".. Helaas, daar kan ik niks over vertellen, omdat ik de set niet voor de behandeling gehoord heb. Wat ik er wel van kan vertellen staat hierboven (een mooie set met een prachtig stereobeeld). Of dit zonder gehakt ook denkbaar is?? ik denk het wel. Mij is het in ieder geval nog niet duidelijk wat met structuurinformatie wordt bedoeld. Ik denk dat een goede set, de muziek zoals die is opgenomen gewoon moet weergeven. Op welke manier dit dan ook gerealiseerd wordt. Dat er met modificeren niet een hoop foutjes verdoezeld kunnen worden is mij ondertussen ook wel duidelijk.

 

Ik heb nu een MG set gehoord, een gehakte set en veel getunede sets. Die van Jerry gaat daarbij het verst. Iedere set heeft daarbij z'n eigen kenmerken, zodat het lastig is om te zeggen welke is nu het best. Er zijn helaas veel aspecten die allemaal 100% moeten zijn voor een 100% set. De set met alle aspecten op 100% heb ik nog niet gehoord, maar deze van Marc heeft er wel heel veel. Zeker voor zo'n compacte set.

 

Marc en Alex, hartelijk bedankt voor de gastvrijheid en de gezellige avond.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

mooie review Hans

 

wat exact met die structuur info bedoeld word is ook voor mensen die al heel lang met gehakt bezig zijn niet duidelijk. ik had mumsoft ingeschat als iemand die direct het gehakt effect zou herkennen.

dat mag je hem navragen

Jou schat ik in als iemand die daar meer tijd voor nodig heeft of er helemaal geen sjoege van zal nemen. geeft niks.

 

heeft niet alleen met horen te maken..........maar met beleven. en niets is zo persoonlijk als de wijze waarop we iets beleven.

 

om ordenings info goed te kunnen beleven moet je mischien zelf ook een beetje geordend zijn?

Is een vraag geen stelling.

Link to comment
Share on other sites

nou ik mag zeggen ... het was mij in 1 klap helder. maar ik heb ook voor en na gehoord. wat mijzelf betreft ... na al mijn mods en alle vooruitgang ..... ik wil nog steeds gehakt.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Mooie review Hans.

 

 

om ordenings info goed te kunnen beleven moet je mischien zelf ook een beetje geordend zijn?

Is een vraag geen stelling.

Ehm ja :confused:

 

Wat is dat ordenings info?

 

;)

structuur informatie.

 

de informatie op geordende wijze en niet vervuild door allerle invloeden van buitenaf.

 

de structuur in zijn essentie. altans zo zie ik het

 

materialen reageren op elkaar, meer dan wij kunnen meten. meer op energetisch nivo.

zoals bijv bij homeopathie.

de info van het 1 beinvloedt de info van het ander.pos of neg

Link to comment
Share on other sites

Mooie review Hans.

 

 

om ordenings info goed te kunnen beleven moet je mischien zelf ook een beetje geordend zijn?

Is een vraag geen stelling.

Ehm ja :confused:

 

Wat is dat ordenings info?

 

;)

structuur informatie.

 

de informatie op geordende wijze en niet vervuild door allerle invloeden van buitenaf.

 

de structuur in zijn essentie. altans zo zie ik het

 

materialen reageren op elkaar, meer dan wij kunnen meten. meer op energetisch nivo.

zoals bijv bij homeopathie.

de info van het 1 beinvloedt de info van het ander.pos of neg

wat een gelul

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

wat een gelul

Ik herken wel het e.e.a. in M44 bewoording.

Noem het alleen anders.

 

Structuur of te wel coherentie tussen de verschillende componenten is m.i. ontzettend belangrijk.

Je kunt 3 top apparaten of musici hebben die élk op hun gebied het sumnum zijn maar samen toch geen muziek maken.

Dieper in de materie duikend heeft élk component zijn eigen klank en beinvloed daarmee het geluid

van de omliggende onderdelen.

 

Structuur, gaat eigelijk héél vèr als je het ziet...

 

Maar het staat iedereen vrij, om het "gelul" te noemen .... gelukkig wél :D

 

Mooi he :)

 

Jack

 

P.s. Hans mooi verslag!

Link to comment
Share on other sites

Pas op... zo bescheiden is de set nou ook weer niet. Ik denk Stef, dat hij kwa prijsniveau in de buurt van jouw set ligt. Typisch is dat de luidsprekers van Marc, mij veel aan jouw oude speakers deden denken.

 

Volgens mij heeft Marc deze speakers:

 

Box_p5_1aWeb.jpg

 

Phonar Veritas p5 Classik, maar dan in een lichte houtkleur.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Mooi en boeiend verslag Hans !!

We onthouden dat er werd genoten van de muziek op een hoog nivo ondanks de "bescheiden" set en daar draait het om toch

 

@ Hans van Liempd mooi verslag.

 

@ stefk daar sluit ik mij bij aan. Mooi verwoordt.

Link to comment
Share on other sites

Ha, leuk, het verslag van Hans!

Om even in te gaan op die ordeningsinformatie, of structuurinformatie het volgende.

 

Ik ben, alvorens op gehakt over te gaan, eerst gaan luisteren bij verschillende behandelde sets, eh, ik bedoel mensen die zo'n set hebben. Dan kom je toch een heleboel aardige snuiters tegen hoor. Mijn verwachtingen - na er veel over gelezen te hebben - waren best een beetje overspannen. Teleurstellend: je hoorde niet aan de buitenkant dat er in huis een gehakte set staat te spelen, en lang niet alle sets klonken hetzelfde.

Wat ik tenslortte als een soort overeenkomst zag, was een soort bel van geluid dat ze (sommige) lieten horen. maar vooral, dat de instrumenten ge

Link to comment
Share on other sites

 

Maar gek, steeds als er iemand is komen luisteren, verzin ik iets, en wordt het beter...

Dus ik hoop op nog meer bezoek.

 

Hans, bedankt!

 

Mc052.gifrc

Hopelijk staat dan de piano weer rechtop... :rolleyes: maar dat de vogeltjes hoog boven tussen de balken floten was wel een vondst Marc.

 

:D;)

Link to comment
Share on other sites

Maar gek, steeds als er iemand is komen luisteren, verzin ik iets, en wordt het beter...

Dus ik hoop op nog meer bezoek.

 

Hans, bedankt!

 

Mc052.gifrc

Hopelijk staat dan de piano weer rechtop... :rolleyes: maar dat de vogeltjes hoog boven tussen de balken floten was wel een vondst Marc.

 

:D;)

Omdat ze dan op je kop kunnen schijten heb ik de stoel gewoon laten staan waar Hans hem achterliet.:)

 

@Hans: de luidspreker is de EdMa-variant, met andere tweeter en naar ik me heb laten vertellen, ander filter. Achteraf had ik liever de kleur gehad van jouw foto.

 

M :ph34r: rc

Link to comment
Share on other sites

Bus Rambo? :lol:

 

Maar eerlijk gezegd vind ik de lichte kleur die je nu hebt wel goed combineren op je zolder. Ze mogen toch best gezien worden?

 

Overigens moet ik nog ergens een bandje hebben waar de vogels echt boven je in de boom te horen zijn. Zal eens zoeken.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

 

 

@Hans: de luidspreker is de EdMa-variant, met andere tweeter en naar ik me heb laten vertellen, ander filter. Achteraf had ik liever de kleur gehad van jouw foto.

 

M :ph34r: rc

 

1750 Euro per stuk in de Edma uitvoering. Een heel mooie prijs voor deze geluidskwaliteit.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Mooie review Hans.

 

 

om ordenings info goed te kunnen beleven moet je mischien zelf ook een beetje geordend zijn?

Is een vraag geen stelling.

Ehm ja :confused:

 

Wat is dat ordenings info?

 

;)

structuur informatie.

 

de informatie op geordende wijze en niet vervuild door allerle invloeden van buitenaf.

 

de structuur in zijn essentie. altans zo zie ik het

 

materialen reageren op elkaar, meer dan wij kunnen meten. meer op energetisch nivo.

zoals bijv bij homeopathie.

de info van het 1 beinvloedt de info van het ander.pos of neg

wat een gelul

goed zo hansko

 

zo werkt dit soort info dus negatief op een gesprek

inhoudelijk voegt het ook niks toe, dus complimenten hoor....bravo

Link to comment
Share on other sites

wat een gelul

Ik herken wel het e.e.a. in M44 bewoording.

Noem het alleen anders.

 

 

 

Maar het staat iedereen vrij, om het "gelul" te noemen .... gelukkig w

Link to comment
Share on other sites

dat dingen "gelul" zijn riepen we toen we 16 waren lijkt mij.

Zet hedentendage de tv aan en dan wordt er toch een hoop slap gelul de huiskamer in gegoten (door weer een zieltjes winnende politicus).

 

Als ik Hans zijn recentie snap, merkte hij niet iets extreems aan het geluid.

 

Nu is Hans wel een tamelijk verwende luisteraar (niet negatief bedoeld) met al die luister sessies en speelt hij zelf met een set die een veelvoud kost..

 

Alleen het midden (heel belangrijk), maar dat lijkt me het sterkste punt van de ls (met de forse mid unit).

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

ja...vind je dat?

mijn inziens had ie beter kunnen zeggen dat ie het niet snapt,dat hij het er niet mee eens is of zo ver van zijn bed dat hij er niks mee kan.

 

dat dingen "gelul" zijn riepen we toen we 16 waren lijkt mij.

 

Zeker.... het is toch logisch?

 

Feit is, dat Mumsoft een bijzonder goed klinkende set heeft, of d

Link to comment
Share on other sites

@Hans: de luidspreker is de EdMa-variant, met andere tweeter en naar ik me heb laten vertellen, ander filter. Achteraf had ik liever de kleur gehad van jouw foto.

 

M :ph34r: rc

 

1750 Euro per stuk in de Edma uitvoering. Een heel mooie prijs voor deze geluidskwaliteit.

 

:)

Mensenkinderen, die hebben ze dan flink in prijs verhoogd!

Toen ik ze kocht was de gewone variant

Link to comment
Share on other sites

...

Zo langzamerhand heb ik wel genoeg van M44.

 

Als je dingen niet goed kunt uitleggen komt

er m.i. alleen maar ellende van ....

 

Jack

Jack, bedoel je niet:

Zo langzamerhand heb ik er wel genoeg van, M44.

 

Als je dingen niet goed opschrijft komt

er m.i. alleen maar ellende van ....

 

M :blink: rc

Link to comment
Share on other sites

we zullen het zien marc :ph34r:

 

ik blijf dat toch bijzonder vinden dat mensen geen dingen durven omarmen die ze niet begrijpen.

 

liever achter de op school geleerde feitjes aanhollen dan die stap verder zetten.

 

alsof men leeft op en schaakbord maar alleen op de zwarte vlakjes durft te lopen.

probeer dat witte vlakje eens .....you might like it B)

Link to comment
Share on other sites

ja...vind je dat?

mijn inziens had ie beter kunnen zeggen dat ie het niet snapt,dat hij het er niet mee eens is of zo ver van zijn bed dat hij er niks mee kan.

 

dat dingen "gelul" zijn riepen we toen we 16 waren lijkt mij.

 

Zeker.... het is toch logisch?

 

Feit is, dat Mumsoft een bijzonder goed klinkende set heeft, of dàt nu door "gehakt" komt (wat ik

zowiezo een absurde naam vind) Of door wat anders .... Zolang het hele fenomeen "gehakt"

zo vaag blijft, kan ik me voorstellen dat mensen het "gelul" vinden...

 

Zo langzamerhand heb ik wel genoeg van M44. Als je dingen niet goed kunt uitleggen komt

er m.i. alleen maar ellende van ....

 

Jack

 

larie, nonsens en beperkt doordacht.

als jullie dingen niet begrijpen ( en dat niet toegeven danwel accepteren)komt er net zoveel ellende van.

 

ik doe een poging iets uit te leggen en dan komt er zó'n puberale reactie <_<

want zo vaag is het allemaal niet. er zijn al meerdere mensen in nederland die de technieken met succes toepassen. allemaal mensen die "open minded" zijn en door een pad van vragenstellen ( de juiste vragen) heel ver gekomen zijn.

 

het is niet weggelegd/gereserveerd voor een beperkte groep. Alles wat je nodig hebt is aanwezig maar je moet er moeite voor doen, nadenken, je opleiding een beetje los laten.

als de domme M44 met zijn spellingsfouten het kan dan iedereen hier toch ook zeker?

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...