Jump to content

b&w speakers, raar geluid bepaalde frequenties


[[Game]]
 Share

Recommended Posts

Ik heb ene paartje b&w dm-1200, de latere versie van de bekendere dm-12.

Speakers zijn super, goed genoeg voor mij althans.

Maar sinds een week of twee, weet niet waarom, hoor ik in bepaalde stukken muziek een vreemd krakerig geluid bij bepaalde frequenties. Het gaat om de wat hogere frequenties, een beetje de gemiddelde piano aanslag of synthesizer, die ineens de speaker doen kraken. Ik geloof dat de kraak uit de tweeter komt.

Hoe kan dit nu!?

Zijn de tweeters stuk? maar waarom was het eerder niet dan? de dm-1200 hebben bescherming van de speakers (APOC) dus overload lijkt me niet een oorzaak. Zou het de versterker kunnen zijn? is een vrij oude quad 33, maar die had ik eerst ook en toen geen problemen...

de bron is (ik weet t, niet ideaal) een pc, maar dat was eveneens voorheen ook het geval en toen geen problemen...

ALLE HULP is meer dan welkom, ik krijg hier altijd goeie adviezen,

 

alvast bedankt,

groet GAME

Link to comment
Share on other sites

Hoi Game,

 

Komt het uit 1 speaker of uit beide?

 

Komt het uit 1 speaker dan kan de linker en de rechter omdraaien.

Verhuist het probleem dan mee dan is het je speaker.

Verhuist het probleem niet mee dan zit het er voor.

Dat kan je dan weer testen door het kabeltje dat tussen je pc zit en de versterker om te draaien verhuist het probleem van de ene naar de andere speaker dan zit het niet in je versterker en mag je aan de pc gaan twijfelen.

Verhuist het probleem dan niet dan zit het in je versterker.

 

Misschien kan je hier eerst wat mee testen om vast te stellen waar het probleem precies zit.

 

Groetjes george

Link to comment
Share on other sites

Dankje voor de reactie,

het zijn helaas beide speakers, dus die tests zijn in mijn geval niet zo zinvol...

andere ideen?!!

 

bedankt alweer!

gr

Als het uit beide speakers komt lijkt het me nagenoeg uitgesloten dat je speakers het probleem zijn.

Je versterker lijkt waarschijnlijker, maar ook je bron kan de oorzaak zijn, heb je een ipod of andersoortige bron die je op de versterker kunt aansluiten? Dan kan je in ieder geval je bron uitsluiten.

 

Gezien de reputatie van de Quad 33 zou daar in ieder geval mijn eerste verdenking naar uit gaan.

Link to comment
Share on other sites

Dankje voor de reactie,

het zijn helaas beide speakers, dus die tests zijn in mijn geval niet zo zinvol...

andere ideen?!!

 

bedankt alweer!

gr

Als het uit beide speakers komt lijkt het me nagenoeg uitgesloten dat je speakers het probleem zijn.

Je versterker lijkt waarschijnlijker, maar ook je bron kan de oorzaak zijn, heb je een ipod of andersoortige bron die je op de versterker kunt aansluiten? Dan kan je in ieder geval je bron uitsluiten.

 

Gezien de reputatie van de Quad 33 zou daar in ieder geval mijn eerste verdenking naar uit gaan.

 

okeeh,

bedankt, dat de quad het probleem zou zijn vind ik minder erg dan dat de speakers het zijn. De bron verwacht ik ook niet als probleem... Ik ga de speakers nog even ergens anders aansluiten, en dan kan ik de quad gaan verifieren.

Kan dat trouwens van alles zijn in zo;n versterker? is het te repareren?

vg Sam

Link to comment
Share on other sites

Als het een soort ruiserige vervorming is, vooral goed te horen bij zachte pianopasages, is het vaak crossoververvorming, door een defecte of fout ingestelde eindtrap, wijzend op een te lage biasinstelling.

Als het af lijkt te nemen bij harde muziek, is het dat waarschijnlijk niet.

 

Verder kunnen tweeters permanent beschadigd worden door een poosje op een clippende versterker te draaien. De harmonischen die daarbij kunnen ontstaan zijn echte tweeterkillers. Vaak gebeurt dat door een zwakke versterker te hard te zetten.

Link to comment
Share on other sites

Als het een soort ruiserige vervorming is, vooral goed te horen bij zachte pianopasages, is het vaak crossoververvorming, door een defecte of fout ingestelde eindtrap, wijzend op een te lage biasinstelling.

Als het af lijkt te nemen bij harde muziek, is het dat waarschijnlijk niet.

 

Verder kunnen tweeters permanent beschadigd worden door een poosje op een clippende versterker te draaien. De harmonischen die daarbij kunnen ontstaan zijn echte tweeterkillers. Vaak gebeurt dat door een zwakke versterker te hard te zetten.

 

 

Het is niet persee bij zachte passages, maar vooral bij bepaalde harmonien.

Bijvoorbeeld bij deze passage: http://soundcloud.com/noisia/noisia-invisi...ix-january-2010 en dan vanaf 38:48

bijv. Luister maar eens (je kan doorspoelen naar dat moment)

Ook bij piano trio's als bobo stenson op ECM, geven bepaalde piano aanslagen dezelfde storing/krakerigheid.

Harder zetten, maakt alleen de storing/kraak harder

 

Wat betreft clipping. Ik heb een 303 eindtrap en een niet al te grote kamer. Ik draai nooit heeel hard, Wel eens een beetje, maar het lijkt me dat de 303 het zou moeten aankunnen...

Link to comment
Share on other sites

Bijvoorbeeld bij deze passage: http://soundcloud.com/noisia/noisia-invisi...ix-january-2010 en dan vanaf 38:48

bijv. Luister maar eens (je kan doorspoelen naar dat moment)

Is dit een opname van het geluid via je luidspreker? Over de koptelefoon kraakt het in ieder geval ook.

 

 

neeh, dit is gewoon het origineel. Aan de opname ligt het zeker niet.

Link to comment
Share on other sites

neeh, dit is gewoon het origineel. Aan de opname ligt het zeker niet.

Weet je dat zeker? Over mijn hoofdtelefoon kraakt het bij 38 tot 39 ook behoorlijk, en dat is geen B&W. Bij 40:30 heb je ook van die kraakjes, maar wat minder sterk.
Link to comment
Share on other sites

neeh, dit is gewoon het origineel. Aan de opname ligt het zeker niet.

Weet je dat zeker? Over mijn hoofdtelefoon kraakt het bij 38 tot 39 ook behoorlijk, en dat is geen B&W. Bij 40:30 heb je ook van die kraakjes, maar wat minder sterk.

 

 

het lijkt me niet onderdeel van de muziek. En zulke producers maken niet dat soort vergissingen in een promomix.

Ook vreemd:

(sorry dat ik youtube gebruik als het gaat om geluidskwaliteit maar het is even makkelijk nu)

 

 

als je hier de twee aanslagen tussen 0:30 en 0:40 hoort. Dan geeft dat op youtube geen storing. Maar wel als ik een hoge resolutie mp3 afspeel met winamp. het zelfde stukje... hoe kan dat dan?

misschien komen we eruit met dergelijke vergelijkingen...

zou leuk zijn, bedankt voor meedenken!

 

gr Game

Link to comment
Share on other sites

Dat stukje op Youtube geeft bij mij geen vreemde geluiden. Misschien zou je eens wat sinussweeps over je speakers kunnen sturen (voorzichtig want de boel gaat dan makkelijk kapot als je dit te luid doet), de foute luidspreker gaat dan misschien bij een kritieke frequentie opbreken en resoneren. Dan kun je meteen beoordelen of het aan de tweeter of woofer ligt.

Link to comment
Share on other sites

Dat stukje op Youtube geeft bij mij geen vreemde geluiden. Misschien zou je eens wat sinussweeps over je speakers kunnen sturen (voorzichtig want de boel gaat dan makkelijk kapot als je dit te luid doet), de foute luidspreker gaat dan misschien bij een kritieke frequentie opbreken en resoneren. Dan kun je meteen beoordelen of het aan de tweeter of woofer ligt.

 

 

bij mij geeft dat stukje ook geen storing! maar wel als ik exact hetzelde stukje afspeel met winamp...

Dat vind ik raar!

 

(waar vind ik van die weeps? en hoe speel ik ze goed af?)

Link to comment
Share on other sites

Begrijp ik dat je de problemen hebt bij het afspelen via de computer?

 

Er zou sprake kunnen zijn van oversturing in de geluidskaart, of deze levert te veel spanning af.

 

Experimenteer in dat geval eens met de mixerinstellingen van de geluidskaart en Winamp.

Link to comment
Share on other sites

Begrijp ik dat je de problemen hebt bij het afspelen via de computer?

 

Er zou sprake kunnen zijn van oversturing in de geluidskaart, of deze levert te veel spanning af.

 

Experimenteer in dat geval eens met de mixerinstellingen van de geluidskaart en Winamp.

Zijn misschien de contacten van de geluidskaart en/of Winamp vuil of maken ze slecht contact? dat kan ook bij bepaalde frequenties een vervorming geven.

mvg RastaPHil

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...