m44 Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 weer typerend techneuten praat. je gaat voorbij aan het allerbelangrijkste je referentie kader denk je nu werkelijk dat ieder persoon die met audio bezig is hetzelfde referentie kader heeft. zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid jouw werkelijkheid is de mijne niet. gelukkig oh ja en dat dan in combi met dat men geen geheugen heeft als het op geluid aankomt. dat roept "men" toch altijd. hoe wil je die werkelijkheids weergave dan toetsen? wat werkelijk is zit in je hoofd. en dat mag van persoon tot persoon verschillen. de psyche heeft geen regels nl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 (edited) weer typerend techneuten praat. Wat een onzin weer De HIFI normen zijn al in 1960 zijn vastgelegd zijn in de DIN 45500 http://de.wikipedia.org/wiki/High_Fidelity De werkelijke weergave van een concert of optreden wil je meestal niet thuis. 9 van de 10x oorverdovend, onverstaanbaar of een combinatie van die 2 Gewoon om te huilen zo slecht dus Geef mij maar een mooie studio opname. Jack P.s. geprobeerd wat zinnings te vinden op dit forum m.b.o. grootte van weergevers t.o.v. de ruimte waar ze opgesteld staan maar dat valt tegen..... Idem de verhouding laagst te weergeven toon en grootte van de ruimte.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker#L...ijke_frequentie stukje hieruit..... In een kleine afgesloten ruimte (zoals een kamer of een auto) zal de golflengte van het geluid bepalen welke laagste frequentie op een goede manier hoorbaar gemaakt kan worden. Er is een eenvoudige natuurkundige formule voor. De geluidssnelheid gedeeld door tweemaal de frequentie bepaalt hoe groot de vrije uitstraling moet zijn om staande golven te vermijden. Om bijvoorbeeld een toon van 20 Hz betrouwbaar hoorbaar te maken is van wand tot wand 8,35 meter nodig. In een kleinere kamer zal een box die tot 16 Hz gaat (de laagste tonen van een kerkorgel) dus geen geluidsweergave zonder staande golven kunnen opleveren. Even de afstand gemeten de luisterafstand tot mijn boxen is 3,2 meter dus ik kan 50hz betrouwbaar hoorbaar maken immers 330m/s : (2x50) = 3,3 meter ..... Voorlopige conclusie: grotere boxen dan waar ik nu mee speel hebben geen nut Edited 9 februari 2010 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 die normen gelden voor mij niet jack ik heb een idee van wat werkelijkheid is. zo hebben we allemaal onze rugzak met ervaring bij ons. sommige dingen ervaar ik hier thuis werkelijker dan bij een pepedure high fidelity set op de vad show. en idd is het niet eerlijk om alle techneuten over 1 kam te scheren. mijn excuses daarvoor. En dit soort praat hoor je bij vele verschillende mensen. alleen het concept van werkelijkheid is nu eenmaal 1 van de zaken waar ik mij graag in verdiep. mijn conclusie is dat die werkelijkheid een optie is. een mind set niet te vangen in een norm behalve dan de norm van de aanschouwer, toehoorder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 die normen gelden voor mij niet jack Het gaat om apparatuur daar zijn normen voor .... niet om mensen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 die apparaten worden door en voor mensen gemaakt. zodoende ook beoordeeld. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest kikkervisje Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 Geef mij maar een mooie studio opname. Jack Nou, geef mij maar live opname, het liefst door een radiostation voor een radio uitzending opgenomen! Ach, maar goed dat wij allen niet de zelfde wensen, wensen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker#L...ijke_frequentie stukje hieruit..... In een kleine afgesloten ruimte (zoals een kamer of een auto) zal de golflengte van het geluid bepalen welke laagste frequentie op een goede manier hoorbaar gemaakt kan worden. Er is een eenvoudige natuurkundige formule voor. De geluidssnelheid gedeeld door tweemaal de frequentie bepaalt hoe groot de vrije uitstraling moet zijn om staande golven te vermijden. Om bijvoorbeeld een toon van 20 Hz betrouwbaar hoorbaar te maken is van wand tot wand 8,35 meter nodig. In een kleinere kamer zal een box die tot 16 Hz gaat (de laagste tonen van een kerkorgel) dus geen geluidsweergave zonder staande golven kunnen opleveren. Waarmee aangetoond wordt dat Wikipedia ook veel flauwekul bevat. Met een hoofdtelefoon kun je dan zeker niets onder de 5000Hz horen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 als we toch met wiki gaan strooien High fidelity (techniek) Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie Een uitgebreid Hi-Fi systeem.High fidelity, Hi-Fi of HiFi is een Engelse term die in het Nederlands "hoge betrouwbaarheid" (fideel) of "werkelijkheidsweergave" betekent. Er wordt mee bedoeld dat de geluids- of beeldkwaliteit van de apparatuur een grote natuurgetrouwheid vertoont met het origineel en (zeer) lage toegevoegde ruis en vervorming heeft. Door enkele Nederlandse elektronicatijdschriften werd in de jaren vijftig en zestig het gebruik van de Nederlandse term Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 Probeer het maar weer belachelijk te maken Het gaat over luidsprekers Niet over "gekwelde zieltjes M" daar zijn andere fora voor.... Maar niemand die het weet ..... z Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 gekwelde zieltjes? en spido reageert alleen snachts. zelden overdag Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 (edited) Ik heb de vraag gister ook al gevraagd maar toen reageerde niemand. Wellicht dat dit forum niet geschkt is. Jack Inmiddels aan een pro gevraagd even afwachten Edited 9 februari 2010 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 Ik heb de vraag gister ook al gevraagd maar toen reageerde niemand.Wellicht dat dit forum niet geschkt is. Jack Inmiddels aan een pro gevraagd even afwachten waar jij een vraag over stelt en waar ik over in discussie ga zijn 2 heel andere dingen mijn inziens. ik gun jou je antwoord echt wel. laat je niet meeslepen in deze zijweg Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 ja hoor staande golven in een koptelefoon....laat me niet lachen de formule van Jack duidt op het betrouwbaar weergeven van bepaalde frequenties, dus zonder invloed van staande golven ! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 In een kleine afgesloten ruimte (zoals een kamer of een auto) zal de golflengte van het geluid bepalen welke laagste frequentie op een goede manier hoorbaar gemaakt kan worden. Er is een eenvoudige natuurkundige formule voor. De geluidssnelheid gedeeld door tweemaal de frequentie bepaalt hoe groot de vrije uitstraling moet zijn om staande golven te vermijden. Om bijvoorbeeld een toon van 20 Hz betrouwbaar hoorbaar te maken is van wand tot wand 8,35 meter nodig. In een kleinere kamer zal een box die tot 16 Hz gaat (de laagste tonen van een kerkorgel) dus geen geluidsweergave zonder staande golven kunnen opleveren. Even de afstand gemeten de luisterafstand tot mijn boxen is 3,2 meter dus ik kan 50hz betrouwbaar hoorbaar maken immers 330m/s : (2x50) = 3,3 meter ..... Voorlopige conclusie: grotere boxen dan waar ik nu mee speel hebben geen nut Heerlijk die onzin...... Zeker nooit van roomgain gehoord? In de beperkte ruimte van een auto kun je prima tot 16Hz gaan. Veel beter dan in de woonkamer zelfs. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 In een kleine afgesloten ruimte (zoals een kamer of een auto) zal de golflengte van het geluid bepalen welke laagste frequentie op een goede manier hoorbaar gemaakt kan worden. Er is een eenvoudige natuurkundige formule voor. De geluidssnelheid gedeeld door tweemaal de frequentie bepaalt hoe groot de vrije uitstraling moet zijn om staande golven te vermijden. Om bijvoorbeeld een toon van 20 Hz betrouwbaar hoorbaar te maken is van wand tot wand 8,35 meter nodig. In een kleinere kamer zal een box die tot 16 Hz gaat (de laagste tonen van een kerkorgel) dus geen geluidsweergave zonder staande golven kunnen opleveren. Even de afstand gemeten de luisterafstand tot mijn boxen is 3,2 meter dus ik kan 50hz betrouwbaar hoorbaar maken immers 330m/s : (2x50) = 3,3 meter ..... Voorlopige conclusie: grotere boxen dan waar ik nu mee speel hebben geen nut Heer lijk die onzin...... Zeker nooit van roomgain gehoord? In de beperkte ruimte van een auto kun je prima tot 16Hz gaan. Veel beter dan in de woonkamer zelfs. In een auto hoor je volgens mij de harmonischen van die 16 Hz toon want die zuivere 16 Hz (het gaat in het verhaal van wikipedia om een zuivere toon, dus zonder staande golven, zonder afgeleiden) hoor je echt niet, in een auto. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 Heren laten we er geen "strijd" van maken, als er voor een zuiver toon van 50hz dus zonder reflecties al ruim 3 meter nodig is ... dan is dat toch gewoon zo? Ik ken ook principes die b.v. Philips gebruikte en dat Incredible sound noemde maar gewoon de grondtoon wegliet. Hoe ze dat precies deden ben ik even kwijt maar het ging laaaaaaag. Heeft niets met de werkelijkheid te maken... klinkt gewoon lekker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 Heren laten we er geen "strijd" van maken, als er voor een zuiver toon van 50hz duszonder reflecties al ruim 3 meter nodig is ... dan is dat toch gewoon zo? Als dat waar was zouden je speakers ook minimaal 3m van binnen moeten zijn...................... Als de ruimte veel kleiner is dan de weer te geven golflengte is dat alleen maar een voordeel: Er kunnen dan geen hinderlijke staande golven ontstaan die extra hard weergegeven worden. Je zit ahw in een "drukdoos" Is de golflengte kleiner dan de kamer dan krijg je juist reflecties. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 Heren laten we er geen "strijd" van maken, als er voor een zuiver toon van 50hz duszonder reflecties al ruim 3 meter nodig is ... dan is dat toch gewoon zo? Als dat waar was zouden je speakers ook minimaal 3m van binnen moeten zijn...................... Als de ruimte veel kleiner is dan de weer te geven golflengte is dat alleen maar een voordeel: Er kunnen dan geen hinderlijke staande golven ontstaan die extra hard weergegeven worden. Je zit ahw in een "drukdoos" Is de golflengte kleiner dan de kamer dan krijg je juist reflecties. zo is het mij ook uitgelegd....ooit anders kan ik in de kamer die mooie orgelpijpen niet horeuh! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 Als dat waar was zouden je speakers ook minimaal 3m van binnen moeten zijn...................... Hmmmm weet ik niet, 3meter zijn ze i.i.g. niet Als de ruimte veel kleiner is dan de weer te geven golflengte is dat alleen maar een voordeel: Er kunnen dan geen hinderlijke staande golven ontstaan die extra hard weergegeven worden. Je zit ahw in een "drukdoos"Is de golflengte kleiner dan de kamer dan krijg je juist reflecties. Ok klinkt logisch, dan maakt het niet zoveel uit, of ik beneden in het demohok een "maatje" groter neem. Het gekke is alleen, dat mijn vorige boxen flink groter waren en 30hz makkelijk kunnen weergeven. Nu ze bij mijn dochter in een 1,5x zo grote woonkamer staan, vind ik ze veel mooier klinken..... Schiet mij maar lek.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 Als dat waar was zouden je speakers ook minimaal 3m van binnen moeten zijn...................... en m'n oren ook. Ja hoor ! Je hebt helemaal gelijk. Pfff. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 denk toch dat je met een beheerst (geen boemboem boel) fullrange (nou ja ... ruim-range dan) systeem in een kleine kamer meer beleeft dan met boekenkast-formaat. ongeacht wat de theorie zegt. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 denk toch dat je met een beheerst (geen boemboem boel) fullrange (nou ja ... ruim-range dan) systeem in een kleine kamer meer beleeft dan met boekenkast-formaat. ongeacht wat de theorie zegt. groet dat hangt er volgens mij vooral van af of die kamer ook 'droog' is. Zo niet, doe mij dan maar kleinere luidsprekers. Hoewel; voor kleine monitoren is ook weer meer versterker vermogen nodig om ze te laten zingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 Ook niet onbelangrijk...hoe luid wil je spelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 http://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker#L...ijke_frequentie stukje hieruit..... In een kleine afgesloten ruimte (zoals een kamer of een auto) zal de golflengte van het geluid bepalen welke laagste frequentie op een goede manier hoorbaar gemaakt kan worden. Er is een eenvoudige natuurkundige formule voor. De geluidssnelheid gedeeld door tweemaal de frequentie bepaalt hoe groot de vrije uitstraling moet zijn om staande golven te vermijden. Om bijvoorbeeld een toon van 20 Hz betrouwbaar hoorbaar te maken is van wand tot wand 8,35 meter nodig. In een kleinere kamer zal een box die tot 16 Hz gaat (de laagste tonen van een kerkorgel) dus geen geluidsweergave zonder staande golven kunnen opleveren. Waarmee aangetoond wordt dat Wikipedia ook veel flauwekul bevat. Met een hoofdtelefoon kun je dan zeker niets onder de 5000Hz horen? ....en in een auto gemiddeld niet veel lager dan 100Hz. De gemiddelde Subwoofer in een auto gaat niet hoger dan 80Hz. Daar zouden dus alleen maar staande golven ontstaan volgens wiki. De persoon die daar de informatie op gescherven heeft heeft de matherie "niet helemaal" begrepen. Wanneer een hele golf niet in een kamer past, maar een 5/8ste, halve, kwart enz. enz. enz. wel zul je die gewoon gaan horen. Een staande golf word veroorzaakt door interferentie van twee golven met gelijke frequentie en amplitude maar tegengestelde richting. Dit ontstaat dus nooit doordat een golf niet in een ruimte zou passen, maar wanneer die golf exact net zo luid, dus zonder afgeremd te worden, en nog steeds in de zelfde frequentie terug gekaatst zou worden door een wand. Een staande golf kan alleen ontstaan als de golflengte past in de ruimte die ter beschikking staat. Edit: Pjotr had al iets vergelijkbaars geschreven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 9 februari 2010 Report Share Posted 9 februari 2010 volgens mij heeft de persoon op wiki het w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts