Jump to content

FM Antenne


tube 300
 Share

Recommended Posts

Moeten ze mij toch eens uitleggen, de zenders zenden digitaal uit, daarna wordt het via dac analoog en daarna wordt het via de ether verzonden ,dat kan toch geen goed zuiver signaal zijn.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Moeten ze mij toch eens uitleggen, de zenders zenden digitaal uit, daarna wordt het via dac analoog en daarna wordt het via de ether verzonden ,dat kan toch geen goed zuiver signaal zijn.

 

Nee Wol de zenders zenden niet digitaal uit. Het signaal naar de zendmast is veel professioneler dan die MP3 stroompjes en heet

 

MUSICAM

 

 

Emmy Award in Engineering

 

CCETT (France), IRT (Germany) and Philips (The Netherlands) won an Emmy Award in Engineering 2000 for development of a digital audio two-channel compression system known as Musicam or MPEG Audio Layer II

 

De Nederlandse zenders sturen naar de zendmast 384Kbit en dankzij de slimme data reductie (geen compressie) hou je effectief 768Kbits over. Dat gaat in een soundprocessor/limiter en een stereo-coder van Optimod of Omnia waarbij nog veel in het digitale domein word gedaan en pas daarna naar de analoge FM zender. Staat gewoon op het internet.

 

Groet,

 

Jack

 

P.s. neem volgende week vrij om lekker aan mijn eigen referentie tuners te prutsen :)

Link to comment
Share on other sites

(...)

 

g17_original.jpg

 

The Galaxie "17" is our most popular model, recommended by Naim Audio for its excellent characteristics and soundstage on their tuners.(...)

 

Beste Tubejack,

 

Ja, daar maak je vast heel veel vogeltjes gelukkig mee!

Maar hoe zit het nu eigenlijk, technisch gezien?

Hoe meer sprietjes, hoe beter?

Is er ook ergens een grens? Of een optimum?

En waar begint de waanzin, op het gebied van FM-antennes?

Link to comment
Share on other sites

Slimme data reductie (geen compressie),dit is totale onzin ,verkopertjes die vertellen zoiets :D en ook nog zonde van de processor en limiter ,mijn zoon gebruikt ze ook, boem boem boem :D en die soundprocesser zijn ook nog niet goed koop ook.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Wol je hebt het altijd over onzin bij anderen. Nu doe je het zelf. Als je even verder leest dan heeft die

zelfde audioprocessor een digitale uitgang. Dat signaal kan daar nog verder behandeld worden voor DAB.

Of apart voor het WWW waarbij voor de Nederlandse zenders de bitrate gehalveerd wordt tot 192KBits

én gecomprimeerd van MP2 naar MP3 of 160Kbits WMA

Of voor DAB naar 128Kbit MP2, behalve voor radio 4 die heeft 160Kbit MP2.

 

Naar dàt extra bewerkte signaal, zit je met je DACje naar te luisteren. :huh:

Terwijl je ook naar het nagenoeg losless signaal kunt luisteren dat via de FM wordt uitgezonden.

Er zijn daarbij nog verschillen in audio limitting/compressie of het via de ether gaat of kabel.

Maar ja dat wordt weer zo'n verhaal en is bovendien voor de verschillende radio stations anders.

 

"Vooruitgang" vind ik niet altijd een verbetering.

 

On-topic

Spido de antenne is circulair gepolariseerd m.a.w. kan zowel verticaal als horizontale signalen ontvangen maar

hij komt verticaal dit omdat het FM signaal van de Nederlandse FM zenders verticaal gepolariseerd is.

Dan kunnen er weinig vogeltjes op zitten ;)

 

Het optimum hangt helemaal af van hoever je van de zender woont en hoe sterk signaal je tuner nodig hebt

om er een knap ruisvrij stereo geluid van de maken.

Maar ook dat kun je zo vinden op het internet of de handleiding van je tuner of radio.

 

Doorgaans geeft een sterker FM signaal een beter signaal/ruis verhouding en gewoon een beter geluid.

Zoals eerder genoemd :)

Link to comment
Share on other sites

Jack ,wat dacht je van verliezen van jou mast naar de zendmast,

Ik geef een voorbeeld,olie diplom ingenieur bij wdr, had met zijn mede mensen een proef gegaan over signaal verwerking van zendmast tot zendmast en liet horen het geluid verlies bij o km ,100 km,200 km ,en bij 400 km en dat waren grote verschillen Jack.

Link to comment
Share on other sites

Misschien dat ze daarom wel wat meer mastjes plaatsen Wol? Liever een beetje verlies dan digitaal alles of niets.

 

Wat ik in de digitale streaming radio nog niet ben tegen gekomen zijn dynamische players. Veel "zenders" streamen op meerdere resoluties, afhankelijk van de "dikte van je leiding" zou je player toch in staat moeten zijn om de hoogst mogelijke "foutloze" bitrate te kiezen. Zal er wel zijn maar heb het nog niet gezien.

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Jack ,wat dacht je van verliezen van jou mast naar de zendmast,

Ik geef een voorbeeld,olie diplom ingenieur bij wdr, had met zijn mede mensen een proef gegaan over signaal verwerking van zendmast tot zendmast en liet horen het geluid verlies bij o km ,100 km,200 km ,en bij 400 km en dat waren grote verschillen Jack.

 

Wol vroeger had je analoge huurlijnen, maar dat is allang niet meer zo.

In ieder geval gebruikt de KPN voor de distributie van het controle centrum tot alle zendmasten glasvezel.

Voor de zenders van de TGM media groep,

 

De BroadCast Partners verzorgen o.a. de Nederlandse Omroep. Voorheen werd veel de satelliet gebruikt

en daarmee het signaal opgestraald naar de diverse zendmasten. Ik weet niet in hoeverre dat nog is want

glas is beter.

 

Bron: http://www.radio-tv-nederland.nl/

 

Hier de schotels van HogerSmilde.

 

volker_wessels_smilde_1100.jpg

 

Toch nog on-topic want ook schotels zijn antennes.

 

Maar Wol al eens nagedacht hoe de data via het internet naar jouw digitale doos gaat..... dat kan op precies

op dezelfde manier. Zal eerder slechter als beter zijn.

 

Voor verder info verwijs ik naar de internet links met bronnen die ik een paar keer heb gegeven.

 

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Er zijn of worden overal in het land nieuwe FM zenders en antennes geplaatst zie:

http://www.radio-tv-nederland.nl/ Dat zijn investeringen voor 15 tot 20 jaar :)

 

 

Dit bedrijf maakt mooie FM antennes.

http://ronsmithaeria...alogue/menu.php

 

Ik heb daar een antenne besteld, hoop hem in het voorjaar op het dak te kunnen zetten.

De Galaxy 17 . Ga hem in fase op het dak zetten waarschijnlijk 8-14-17 zodat de buurt kan wennen :unsure:

Het is een modulair systeem. Je kunt ook b.v. met een 5 element beginnen de Circulair 5 en dan

steeds uitbouwen. van deze

 

c5b.jpg

 

Naar deze Galaxy 17 ....of groter tot 29....32.. :blink:

 

g17_original.jpg

 

The Galaxie "17" is our most popular model, recommended by Naim Audio for its excellent characteristics and soundstage on their tuners. The centre of our range, its high forward gain and excellent rejection make it suitable for most applications.Comment below by Malcolm Steward - Audiophile - March 1992.

"To dispel the notion that any aerial will suffice so long as it is roof mounted, compare the signal strengths I measured off the two aerials I have on a 12 foot roof mast. The secondary device is a Magnum Dynalad ST-2 omnidirectional, while the directional multi-element Galaxie 17 is aligned to use the transmitters at Wrotham in Kent and Crystal Palace in south east London. The Magnum Dynalab omni gives 40dB of signal on Radio 3, and the Galaxie gives 67dB, a difference of more than 2mV, more than 22 times the gain. On one of London’s commercial stations the omni manages 39db (89 microvolts) while the Galaxie pulls in 74dB (5 millivolts) the latter being more than 50 times greater. The difference especially on Radio 3, is readily audible. With live broadcasts the Galaxie 17 produces a far deeper soundstage, greater clarity, more depth and substance to instrument timbre, and more low level detail than either the Magnum or the Yagi which the Magnum replaced"

Mooie antenne Jack,

Met de 17 zal je voorlopig wel vooruit kunnen.

Alleen als je zenders dicht naast elkaar hebt zal het zin hebben om naar de 23 te gaan.

De 17 zit met een openingshoek van 45 graden prima.

De gain is ook al behoorlijk dus dat zit wel goed.

Mooi ding!

Je zal nu wel aan een rotor moeten.

Anders is het zender aanbod best bepekt alleen het geen dat binnen de 45 graden zit.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Ha George,

 

Ik heb een aantal zenders die ik beter wil ontvangen, maar die qua zend vermogen net even buiten of op het randje van hun bereik vallen.

De antenne wordt eind december begin januari voor mij in Engeland gemaakt zodat ik hem verticaal kan installeren.

Hij komt op een zware rotor met een extra stevige mastconstructie. Ik weet al precies hoe ik het ga doen maar voordat ik alle

spullen heb is het waarschijnlijk alweer mooi weer. Ik moet er ook even voor sparen, het is een aardige investering maar vind het meer dan de moeite waard. In het hele land zijn of worden nieuwe zendmasten neergezet, dat zijn denk ik investeringen van vele miljoenen.

 

Nu is Roermond aan de beurt zie : http://www.radio-tv-...ermond-fm1.html

 

roermond1.%20Kathrein.jpg

 

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

Ha George,

 

Ik heb een aantal zenders die ik beter wil ontvangen, maar die qua zend vermogen net even buiten of op het randje van hun bereik vallen.

De antenne wordt eind december begin januari voor mij in Engeland gemaakt zodat ik hem verticaal kan installeren.

Hij komt op een zware rotor met een extra stevige mastconstructie. Ik weet al precies hoe ik het ga doen maar voordat ik alle

spullen heb is het waarschijnlijk alweer mooi weer. Ik moet er ook even voor sparen, het is een aardige investering maar vind het meer dan de moeite waard. In het hele land zijn of worden nieuwe zendmasten neergezet, dat zijn denk ik investeringen van vele miljoenen.

 

Nu is Roermond aan de beurt zie : http://www.radio-tv-...ermond-fm1.html

 

roermond1.%20Kathrein.jpg

 

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

 

Heee, alweer zo'n opstelpunt die "wij" bouwen, VolkerWessels Telecom dus <_<

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Guest tubejack

Ja, mooi en duidelijk geschreven. :)

Dank je wel mannen.  Weet je wat ik zo mooi vind, dat het ook meetbaar heel aardig klopt.

Dat ik eindelijk duidelijk  kan maken,  waarom een Magnum Dynalab ST-2 antenne in de ene stad

wel goed werkt en in de andere 10km verder op niet .  :)

 

Wordt vervolgd,  er komt ook een AM antenne.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Guest tubejack

Ik heb een Magnum Dynalab ST-2 antenne gekocht.   Voorlopig stel ik hem binnen op voor een radio in mijn werkplaats boven.

Het is de bedoeling dat hij t.z.t.  op het dak wordt gemonteerd.  Dat gaat waarschijnlijk gelijk met  de Galaxie 17.

Daarvoor moet ik zoveel veranderen op het dak -om e.e.a. goed te kunnen monteren- dat ik dit project nog een jaartje doorschuif.

 

Mijn buren zijn er ook nog niet aan toe :unsure:

 

Vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Dat is wel jammer.

 

Wat ik me wel afvraag is hoe deze het zou doen als die buiten op een paaltje staat?

Dat is namelijk iets waar ik voor op zolder ook nog wel eens aan denk.

De draad is daar niet echt mogelijk namelijk.

Het raam zit bij mij aan de verkeerde zijde en kijkt ook nog eens de verkeerde kant op.

En onder het schuine dak waar de set staat is niet voldoende hoogte.

 

Groetjes George

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ik ben weer aan het experimenteren met dit apparaatje de Magnum Dynalab MD 205 Signal Sleuth

 

 

naim_sleuth_120607_590_01.jpg

 

Het is als ik me niet vergis, een soort antenne versterker met 3 afgestemde FM kringen.

Waarmee je exact op een bepaalde frequentie het antenne signaal kunt versterken of verzwakken.

En dat is best fijn hier met  de overvolle FM band waar bijna elke FM frequentie wel een keer wordt gebruikt.

 

Aangesloten op mijn 3 element FM buiten antenne doet het bij mij niet zoveel.  Een heel sterk FM lokaal FM

station op 93,3Mhz "spettert" nog steeds door het radio station van een zwakker op 93.1.

Dus het ding verdween weer in een kast.

 

Totdat ik gebeld werd door een enthousiaste luisteraar die vele FM tuners bezit en maar liefst 2! van die MD-205 had.

"Werkt geweldig hier in de polder Jack"  Op mijn vraag wélke antenne hij gebruikte was zijn antwoord:  "nou gewoon de ST-2.¨

 

MAGST2_000.jpg

 

Zo'n antenne heb ik ook,  werkt goed als je dicht bij een FM zendmast woont. Maar verder af minder.

 

Toch maar de MD-205 aangesloten op een simpele dipool antenne voor mijn raam.

 

raamantenne.jpg

 

 

En ik moet zeggen, het werkt op deze manier  heel aardig.   Radio M op 93.1. die ik momenteel niet op mijn 3 element buiten antenne kan ontvangen.

Kan ik wél  in prima stereo met deze raamantenne en de MD-205 pakken.

 

Dus in sommige gevallen, een uitkomst :)

 

Hier staat ook een  test. http://www.hifi.nl/recensies_pagina2/3038/Naim-NAT05Magnum-Dynalab-MD-205-Magnum-Dynalab-MD-205-Signal-Sleuth-en-ST-2-antenne.html

 

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Zie in de logs  dat er regelmatig nog mensen op pagina' s  van mijn oude website kijken. 

 

FM raamantenne

http://www.tubejack.nl/raam-antenne/

 

Meer over antennes.

http://www.tubejack.nl/antennes/

 

En "nieuw" :  http://www.tubejack.nl/uit-de-oude-doos-audioscript-en-antennes/

 

Veel leesplezier,

 

Jack

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...