Jump to content

220V of 230V


Guest bril12
 Share

Recommended Posts

Misschien wel heel dom van mij, maar waarom is het van belang om dit allemaal te weten? Zolang alles het maar blijft doen... :confused:

Juist, daar ging het geloof ik om.

 

 

M :ph34r: rc

 

Maaaaaaaar... wanneer de spanning verkeerd is, zal de trafo deze spanning ook omzetten in verkeerde spanning.

M.a.w. je eindversterker b.v. zal iets anders presteren dan dat, waar hij op ontworpen is.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Exact, Een volt meer of minder aan het eind van je trafo geeft in procenten toch een aardig verschil.Staat toch iets meer op dat zal moeten.

Nee hoor. 1V verschil meer of minder is een afwijking van 0,435% op de nominale spanning van 230V. Die afwijking is aan de secundaire kant van de trafo net zo groot. Daar ligt je apparatuur echt niet wakker van hoor. In veel gevallen wordt de spanning toch al gestabiliseerd, dus is het eindresultaat altijd gelijk. Uiteraard moet de voedingsspanning daarbij wel binnen bepaalde grenzen (+/-10% of zo) blijven, maar dat is eigenlijk altijd wel het geval, omdat de spanning volgens de wet maximaal 5% mag afwijken van de nominale spanning (230V)...

Link to comment
Share on other sites

Nou je weet niet wat voorn effect dit heeft op lange termijn. (zeg een jaar of 10) en je weet niet hoe stok oude apparaten er mee om kunnen gaan. Zoals ik eerder heb aangegeven draai ik oude apparatuur op 240Volt. (als het aan de achterkant om te zetten is)

 

Die oude apparatuur is precies de reden dat de verhoging van 220 naar 230 al een aantal jaren aan de gang is, en bewust langszaam plaatsvindt (en in sommige wijken inderdaad nog 'bezig' is).

 

Eigenlijk is het niet nodig om de 240 V aanpassing te gebruiken, kan eerder een nadeel zijn dan een voordeel.

Indien apparatuur is voorzien van trafo's, is een verhoging van 220 naar 230 Volt (+4,5%) aan secundaire zijde ook maar een toename van deze 4,5%.

Bij pakweg 24 VAC wordt dit dan 25 VAC. Niet echt spannend. Bovendien binnen toleranties.

Spanningsregelaars doen de rest om de achterliggende elektronica op bijvoorbeeld 15, 12 of 5 Volt te houden.

Link to comment
Share on other sites

Afgelopen kerstdagen overdag 208 tot 210 volt. Gemeten op de Powerplant Premier. Nagemeten met een multimeter en die geeft dezelfde waarde aan. De powerplant maakt er weer 230 van, maar moet ik nu gaan klagen bij Eneco?

Link to comment
Share on other sites

Afgelopen kerstdagen overdag 208 tot 210 volt. Gemeten op de Powerplant Premier. Nagemeten met een multimeter en die geeft dezelfde waarde aan. De powerplant maakt er weer 230 van, maar moet ik nu gaan klagen bij Eneco?
'

 

Voor de PPP maakt het niet uit. Van alle aangeboden spanning tussen 175 en 275 volt maakt ie de ingestelde waarde.

Jij hebt dus hetzelfde als ik hier thuis: hoe meer mensen er thuis zijn, hoe lager de spanning en hoe hoger de vervorming. Geen last van industrie, maar een echte woonwijkstroomsituatie...

 

Klagen niet, maar je zou het kunnen aankaarten.

Link to comment
Share on other sites

Afgelopen kerstdagen overdag 208 tot 210 volt. Gemeten op de Powerplant Premier. Nagemeten met een multimeter en die geeft dezelfde waarde aan. De powerplant maakt er weer 230 van, maar moet ik nu gaan klagen bij Eneco?
'

 

Voor de PPP maakt het niet uit. Van alle aangeboden spanning tussen 175 en 275 volt maakt ie de ingestelde waarde.

Jij hebt dus hetzelfde als ik hier thuis: hoe meer mensen er thuis zijn, hoe lager de spanning en hoe hoger de vervorming. Geen last van industrie, maar een echte woonwijkstroomsituatie...

 

Klagen niet, maar je zou het kunnen aankaarten.

Het rare is, dat de THD niet hoger is bij deze lage spanning (ongeveer 2,2%), maar nauwelijks wordt gecorrigeerd door de PPP. (naar 1,9%) Echter stel ik hem in op de multi wave dan zakt de THD naar 0,4% bij een dergelijke lage spanning.

Link to comment
Share on other sites

Voor de PPP maakt het niet uit. Van alle aangeboden spanning tussen 175 en 275 volt maakt ie de ingestelde waarde.

 

 

Het is mooi dat de PPP zich niets aantrekt van een te lage spanning.

 

Stel dat de versterker is ontworpen op 220V en de cd-speler of de phono op 230V. Wat is dat voor het systeem de beste instelling van de PPP? Is dat 220V (laagste waarde), 225V (gemiddelde) of toch 230V (hoogste waarde)?

Link to comment
Share on other sites

Voor de PPP maakt het niet uit. Van alle aangeboden spanning tussen 175 en 275 volt maakt ie de ingestelde waarde.

Het is mooi dat de PPP zich niets aantrekt van een te lage spanning.

Stel dat de versterker is ontworpen op 220V en de cd-speler of de phono op 230V. Wat is dat voor het systeem de beste instelling van de PPP? Is dat 220V (laagste waarde), 225V (gemiddelde) of toch 230V (hoogste waarde)?

 

Het was een quote van mij...

Ik denk dat het voor de meeste apparaten (uitgezonderd die welke weleens zijn besproken zoals oude buizenapparatuur) niet zoveel uitmaakt of de spanning wat schommelt. Tenzij je het regelmatig meet of zo'n apparaat als een PPP hebt, heb je daar ook geen weet van, terwijl het prima zal klinken...

 

De beste instelling is die waarbij de THD op het opgeschoonde circuit zo laag mogelijk is. In mijn geval is dat bij 235 volt, bij Audiopaul ligt dat optimum iets lager meen ik me te herinneren, en bij Hans is er iets geks aan de hand schrijft ie net...

Link to comment
Share on other sites

Het rare is, dat de THD niet hoger is bij deze lage spanning (ongeveer 2,2%), maar nauwelijks wordt gecorrigeerd door de PPP. (naar 1,9%) Echter stel ik hem in op de multi wave dan zakt de THD naar 0,4% bij een dergelijke lage spanning.

 

Ja, dat is voor mij als technische bijna-leek niet te verklaren Hans. Wat ik wel weet is dat een waarde van 0,3 of 0,4% bij mij onafhankelijk van de gekozen sinusvorm aanwezig is. En ook nagenoeg onafhankelijk van de inkomende netspanning.

Ik zou in jouw situatie nu waarschijnlijk gebruik maken van een eventuele serviceregeling die de importeur kan bieden. Volgens de specs moet de gekozen sinusvorm geen invloed hebben op de THD aan de uitgaande kant. Ik kan me voorstellen dat de importeur niet alles weet hierover en je zou een second opinion kunnen halen bij PS Audio zelf. Paul McGowan zou je daarover op zijn eigen emailadres kunnen raadplegen en dan krijg je antwoord van de ontwerper zelf.

Link to comment
Share on other sites

De beste instelling is die waarbij de THD op het opgeschoonde circuit zo laag mogelijk is. In mijn geval is dat bij 235 volt, bij Audiopaul ligt dat optimum iets lager meen ik me te herinneren, en bij Hans is er iets geks aan de hand schrijft ie net...

 

Hoi Toine

 

Bij mij staat de PPP afgesteld op 233 Volt en levert dan een THD van 0,3%. Netspanning vari

Link to comment
Share on other sites

Het rare is, dat de THD niet hoger is bij deze lage spanning (ongeveer 2,2%), maar nauwelijks wordt gecorrigeerd door de PPP. (naar 1,9%) Echter stel ik hem in op de multi wave dan zakt de THD naar 0,4% bij een dergelijke lage spanning.

 

Ja, dat is voor mij als technische bijna-leek niet te verklaren Hans. Wat ik wel weet is dat een waarde van 0,3 of 0,4% bij mij onafhankelijk van de gekozen sinusvorm aanwezig is. En ook nagenoeg onafhankelijk van de inkomende netspanning.

Ik zou in jouw situatie nu waarschijnlijk gebruik maken van een eventuele serviceregeling die de importeur kan bieden. Volgens de specs moet de gekozen sinusvorm geen invloed hebben op de THD aan de uitgaande kant. Ik kan me voorstellen dat de importeur niet alles weet hierover en je zou een second opinion kunnen halen bij PS Audio zelf. Paul McGowan zou je daarover op zijn eigen emailadres kunnen raadplegen en dan krijg je antwoord van de ontwerper zelf.

Beste Toine,

Ga ik doen, want Aspera geeft geen antwoord.

Link to comment
Share on other sites

Beste Toine,

Ga ik doen, want Aspera geeft geen antwoord.

 

Misschien is dat gewoon vanwege de vakantie, Hans! Anders moet je van dit topic even een linkje sturen naar Aspera... :)

 

Gisteravond heb ik hier nog eens voor de zekerheid gekeken.

Het maakt helemaal niets uit voor de THD op de uitgaande spanningsrail of de MultiWave wel of niet aan staat.

De THD blijft 0,3-0,4% bij MultiWave en bij de normale sinusvorm.

Ik wilde het even zeker weten, maar de THD blijft constant.

Link to comment
Share on other sites

Hoi Toine,

Het gegeven van invloed van de aangesloten componenten bij ompolen van de PPP had ik de betrokkene ook al meegegeven. Ompolen van de PPP heeft natuurlijk ook invloed op de rest van de keten, immers de rest van je componenten krijgt die verandering van fase ook mee en dat kan invloed op het totaalbeeld geven.

Om die reden heb ik de PPP correct op het (gemarkeerde) stopcontact aangesloten en alle componenten, op basis van eerdere polariteitsmetingen, na controle van alle aansluitingen op de PPP, op de gemarkeede stopcontacten ingeprikt. Hij heeft dus nog wat huiswerk meegekregen. ;)

 

Ja, dat is ook waar: als je de PPP zelf ompoolt, pool je alles wat erop aangesloten is ook mee om. Het kan dus zijn dat de klankverbetering door het ompolen helemaal niet door de PPP zelf komt, maar bijvoorbeeld doordat de cd-speler automatisch mee is omgepoold. Mijn ervaring is dat het effect van ompolen met name bij cd-spelers aanzienlijk kan zijn, maar bij versterkers veel minder.

 

Als je het dan niet vertrouwt kun je altijd gehoormatig proberen te beoordelen wat het beste is, al vind ik dat wel een situatie die gevoelig is voor zelfmisleiding. Bijna altijd is de verandering beter dan het eerst was... dat zou natuurlijk niet echt het geval kunnen zijn.

Link to comment
Share on other sites

Jij hebt dus hetzelfde als ik hier thuis: hoe meer mensen er thuis zijn, hoe lager de spanning en hoe hoger de vervorming. Geen last van industrie, maar een echte woonwijkstroomsituatie...

 

Er zijn redenen om op het platteland te gaan wonen.... :D:D:D

Daar woon ik..... :D

Link to comment
Share on other sites

Hoi Toine,

Het gegeven van invloed van de aangesloten componenten bij ompolen van de PPP had ik de betrokkene ook al meegegeven. Ompolen van de PPP heeft natuurlijk ook invloed op de rest van de keten, immers de rest van je componenten krijgt die verandering van fase ook mee en dat kan invloed op het totaalbeeld geven.

Om die reden heb ik de PPP correct op het (gemarkeerde) stopcontact aangesloten en alle componenten, op basis van eerdere polariteitsmetingen, na controle van alle aansluitingen op de PPP, op de gemarkeede stopcontacten ingeprikt. Hij heeft dus nog wat huiswerk meegekregen. ;)

 

Ja, dat is ook waar: als je de PPP zelf ompoolt, pool je alles wat erop aangesloten is ook mee om. Het kan dus zijn dat de klankverbetering door het ompolen helemaal niet door de PPP zelf komt, maar bijvoorbeeld doordat de cd-speler automatisch mee is omgepoold. Mijn ervaring is dat het effect van ompolen met name bij cd-spelers aanzienlijk kan zijn, maar bij versterkers veel minder.

 

Als je het dan niet vertrouwt kun je altijd gehoormatig proberen te beoordelen wat het beste is, al vind ik dat wel een situatie die gevoelig is voor zelfmisleiding. Bijna altijd is de verandering beter dan het eerst was... dat zou natuurlijk niet echt het geval kunnen zijn.

 

 

 

Is dat zo?

Immers, de PPP pretendeert toch (o.a.) altijd een 50Hz spanning af te geven, ongeacht de frequentie van de ingangsspanning? Hierdoor zou ik verwachten dat de fase van de PPP uitgang dus volledig onafhankelijk is van de fase van de ingang.

Is de spanning die de PPP afgeeft trouwens gebalanceerd? (dus +/- 115V t.o.v. aarde)?

Link to comment
Share on other sites

Is dat zo?

Immers, de PPP pretendeert toch (o.a.) altijd een 50Hz spanning af te geven, ongeacht de frequentie van de ingangsspanning? Hierdoor zou ik verwachten dat de fase van de PPP uitgang dus volledig onafhankelijk is van de fase van de ingang.

Is de spanning die de PPP afgeeft trouwens gebalanceerd? (dus +/- 115V t.o.v. aarde)?

 

Toen ik 'm destijds aansloot en wat experimenteerde bleek dat bij ompolen van de inkomende netspanning ook de fase aan de uitgang meedraait. Volgens mij maakt het inderdaad niet echt uit hoe je de PPP zelf aansluit qua fase, zolang je maar weet op welke pin van de uitgangscontactdoos prik staat als je de fase zus of zo aansluit.

 

In de technische uitleg wordt uitgelegd dat de uitgaande spanning altijd in fase is met de ingaande. Ofwel: ompolen van de PPP is tegelijk ompolen van de aangesloten apparaten.

 

De spanning die het apparaat afgeeft is niet gebalanceerd. Er is een fase en een nul. De spanning op de fase is regelbaar.

Link to comment
Share on other sites

Het rare is, dat de THD niet hoger is bij deze lage spanning (ongeveer 2,2%), maar nauwelijks wordt gecorrigeerd door de PPP. (naar 1,9%) Echter stel ik hem in op de multi wave dan zakt de THD naar 0,4% bij een dergelijke lage spanning.

 

Ja, dat is voor mij als technische bijna-leek niet te verklaren Hans. Wat ik wel weet is dat een waarde van 0,3 of 0,4% bij mij onafhankelijk van de gekozen sinusvorm aanwezig is. En ook nagenoeg onafhankelijk van de inkomende netspanning.

Ik zou in jouw situatie nu waarschijnlijk gebruik maken van een eventuele serviceregeling die de importeur kan bieden. Volgens de specs moet de gekozen sinusvorm geen invloed hebben op de THD aan de uitgaande kant. Ik kan me voorstellen dat de importeur niet alles weet hierover en je zou een second opinion kunnen halen bij PS Audio zelf. Paul McGowan zou je daarover op zijn eigen emailadres kunnen raadplegen en dan krijg je antwoord van de ontwerper zelf.

Ik heb contact gezocht met PS Audio en op mijn vraag waarom het apparaat bij een lage inkomende spanning de THD niet meer corrigeert krijg ik het volgende antwoord:

 

Hi Hans,

 

The Premier is made to regulate voltage from about 15V +/- the standard. So it will regulate up to 230V from 215V, and it will regulate down to 230V from 245V, but when the voltage drops too low, the Premier may not bring it all the way up to 230V. In addition to that, when the voltage drops too low, the Premier has to work particularly hard to bring the voltage up as high as it can. This will diminish the affect the Premier has on the THD.

 

Having said that, 1.9% is still pretty low. So to answer your question, it seems that you have a perfectly functioning unit and I do not believe that it needs a service check.

 

 

 

Thanks!

 

Scott

 

 

 

Scott McGowan | Account Representative | PS Audio

 

Vervolgens vroeg ik hem nog waarom hij bij de multiwave instelling wel redelijk de THD corrigeert was dit het antwoord:

 

 

Multiwave corrects the sinewave, which is a direct correction of Harmonic Distortion.

 

 

 

Thanks!

 

Scott

 

Omdat de spanning vandaag terug liep naar 207 volt heb ik de storingsdienst gebeld, die binnen 1 uur op de stoep stond.

 

Het probleem lag aan het feit dat ons huis aan het eind van de stroomkabel ligt. De monteur heeft de inkomende stroom op een andere fase aangesloten en nu krijg ik 7 volt meer. Verder zullen ze in het trafohuis nog een "tandje' hoger instellen, waarmee het voltage weer een 7/8 volt hoger wordt.

 

Grappig is, dat je eerst NUON mailt, die bellen op en verwijzen naar de storingsdienst van Liander, want zij hebben het netbeheer afgestoten en vervolgens krijg je iemand aan de telefoon die een monteur stuurt, die in een NUON auto rijdt en een NUON pak aan heeft en zich meldt al de NUON monteur.

maakt niet uit, de service is prima :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Omdat de spanning vandaag terug liep naar 207 volt heb ik de storingsdienst gebeld, die binnen 1 uur op de stoep stond.

Het probleem lag aan het feit dat ons huis aan het eind van de stroomkabel ligt. De monteur heeft de inkomende stroom op een andere fase aangesloten en nu krijg ik 7 volt meer. Verder zullen ze in het trafohuis nog een "tandje' hoger instellen, waarmee het voltage weer een 7/8 volt hoger wordt.

maakt niet uit, de service is prima :rolleyes:

 

Nou, met die uitleg van PS Audio kun je e.e.a. zelf controleren dus.

Blijft overeind dat wanneer je binnen die 15V norm blijft, zoals bij mij het geval is, er geen enkel verschil in THD-uit is tussen multiwave en normale sinus.

Dat zou dus bij jou ook het geval moeten zijn, lijkt me. De uitleg over multiwave kan ik eerlijk gezegd niet zo goed begrijpen, omdat ik meen dat THD daar helemaal niet van afhankelijk is.

Maar gefeliciteerd met de opwaardering! ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...