Jump to content

Klasse D versterkers


jepe!
 Share

Recommended Posts

Ik heb ooit iets heel gemeens gedaan.......

 

Had hier een audiokenner (van een ander forum) op bezoek, en die wist dat ik met UcD draai.

Toen hij binnenkwam, vertelde ik hem dat ik zojuist een nieuw klasse AB ontwerp aan het uittesten was, wat toevallig in hetzelfde kastje zat omdat ik daarvan een stelletje in huis heb. En of hij het iets vond.

 

Zijn commentaar was direct: " Zie je wel, het klinkt veel rustiger, muzikaler! Dit is echt beter dan die UcD hoor!"

 

Uiteraard was er geen sprake van een AB versterker, maar stond gewoon die UcD te spelen.

Link to comment
Share on other sites

Nou is het van een totaal andere orde alleen ook ik heb ervaring met klasse D (de opvolger ervan) versterker printjes. Ik meen een TA2024 chip die een onvervormd vermogen van 10watt kan leveren.

 

Heb een printje in een bierkrat gebouwd en dat werkt perfect, Ook op hoog volume. Maar bij de TV beneden staat er ook zo'n printje aangesloten op nette Audiolap speakers. Ik moet zeggen dat het ik geluid bijna beter vind dan de HK6300 die er eerst stond. Het voordeel is dat je met een 1,5 ampere adaptortje toekomt.

 

Voor 10euro vond ik het zeker niet gek en ook al licht mijn hart bij klasse a/b denk ik toch dat er veel potentie zit in de klasse D techniek.

Link to comment
Share on other sites

Ik heb ooit iets heel gemeens gedaan.......

 

Had hier een audiokenner (van een ander forum) op bezoek, en die wist dat ik met UcD draai.

Toen hij binnenkwam, vertelde ik hem dat ik zojuist een nieuw klasse AB ontwerp aan het uittesten was, wat toevallig in hetzelfde kastje zat omdat ik daarvan een stelletje in huis heb. En of hij het iets vond.

 

Zijn commentaar was direct: " Zie je wel, het klinkt veel rustiger, muzikaler! Dit is echt beter dan die UcD hoor!"

 

Uiteraard was er geen sprake van een AB versterker, maar stond gewoon die UcD te spelen.

 

 

pffff

gelukkig staat er "audiokenner"

 

dan was ik het in ieder geval niet B)

Link to comment
Share on other sites

Ik ben benieuwd naar menigen over klasse D versterkers.

 

naar wat ik tot nu toe in "D" gehoord heb en ook te zien aan de reacties in deze draad is je vraag te algemeen. Net zo als, wat is jullie mening over buizenversterkers, waarbij je er voor het gemak aan voobij gaat dat er tientallen varianten bestaan met elk hun eigen karakter. Bij "D" is dat niet anders.

 

Bij wat ik tot nu toe in verschillende situaties gehoord heb zijn de verschillen relatief groot te noemen, zelfs bij verschillende implementaties van het zelfde concept. UCD beviel me in een aantal gevallen zeer goed en in een absoluut niet. Inwendige verschillen van de diverse ontwerpen ken ik niet. Ook heb ik een paar ICE concepten gehoord die me zeer goed bevielen.

 

De in mijn ogen beste UCD implementatie (zelfbouw) leek qua sound heel erg op een OTL buizenbak. Met dit ding was heel wat "gefoefeld", zoals KT het zo mooi uitdrukt, tot en met gepruts met een spoeltje toe, als ik het goed heb begrepen. Het ding was zo aangenaam dat ik mijn versterker er zo op zou inruilen!

 

Op zich ben ik wel benieuwd naar wat er allemaal aan zo'n UCD gefroebelt kan worden en in welke mate dat zinvol is. Wellicht een zelfbouwdraad waard. Gezien het relatief geringe aantal componenten lijkt dat wijzigingen redelijk vlug waarneembaar zullen zijn, hopelijk ten goede.

Link to comment
Share on other sites

Dit zijn er een paar

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi...?f=7&t=4917

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi...?f=7&t=4361

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopi...?f=7&t=1767

(de laatste is mogelijk wat achterhaald door nieuwe opies/modellen)

 

Naast een stuk of 10 project draadjes

 

Op diyaudio kun je nog meer vinden natuurlijk.

Link to comment
Share on other sites

ik ben ook van overtuigd dat een pwm versterker ongeveer kan vergelijken met een OTL

 

ik heb zelf een Futtermann OTL buizen versterker en ik had vroeger een Sony PWM versterker TA 88 B met die bekende

 

NEC V- fets erin ,alle bij de versterkers had die kracht en die soepelheid in het geluid <_<

Link to comment
Share on other sites

ik ben ook van overtuigd dat een pwm versterker ongeveer kan vergelijken met een OTL

 

ik heb zelf een Futtermann OTL buizen versterker en ik had vroeger een Sony PWM versterker TA 88 B met die bekende

 

NEC V- fets erin ,alle bij de versterkers had die kracht en die soepelheid in het geluid <_<

Kun je zo'n klasse D versterker niet rechtstreeks met een SPDIF Receiver aansturen? Dan krijg je een soort superDAC, met voldoende vermogen om direct de luidsprekers aan te sturen.

Link to comment
Share on other sites

Dit zijn er een paar[...]

Op diyaudio kun je nog meer vinden natuurlijk.

 

Ben een beetje aan het inlezen, erg interessant allemaal, krijg er wilde ideeen van ... een topmodel ucd 180 met smps voeding en gemod met die Burson_Opamps b.v. Ook las ik ergens iemand die de hele opamp er uit had gehaald en het geheel met een heel stevige vv aanstuurde. Klonk niet geheel geloofwaardig maar als dat werkt ... 'k heb nog een buizen koptelefoonversterker waar je kleine luidsprekers aan kunt hangen met van die 'exotische' russische buisjes die ze bij BAT zo leuk vinden (moet ook nog gebouwd worden :( ).

 

 

@ wol

hang die OTL's eens aan je Mangers, da's feest.

Link to comment
Share on other sites

Kun je zo'n klasse D versterker niet rechtstreeks met een SPDIF Receiver aansturen? Dan krijg je een soort superDAC, met voldoende vermogen om direct de luidsprekers aan te sturen.

Nope, tenzij je een DAC bij inbouwt. Klasse-D is op zich een analoog concept. Het betekent niet klasse digitaal, net zomin als klasse-A klasse analoog betekent. Er komen nu wel volledig digitale implementaties aan maar die zijn nog niet zo goed als analoge.

 

Het is vrij simpel:

 

In den beginne was er klasse-niks.

Toen kwam er klasse-B bij en werd klasse-niks klasse-A genoemd.

Toen kwam er klasse-C, die niet geschikt is voor audio maar wel prima voor HF-zenders.

En logischerwijs hebben we dan nu ook klasse-D

 

Er is ook nog een klasse-T maar dat is in feite "klasse-Tripath" en qua principe een klasse-D

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Die Ultra Sonics DA2i ken ik niet, maar iemand biedt er 1 aan, dus als je interesse hebt, kun je natuurlijk gaan luisteren.

 

63454_2_Ultra_Sonics_DA2i_3.JPG

 

Zier er aardig uit wel (hoewel ik de nieuwprijs van 3000 of 3500 wel stevig vind)

 

Het huwelijk tussen een buizen pre en klasse D eind versterker schijnt wel vaker goed te bevallen. Waarschijnlijk voegen de buisjes net dat beetje 2e orde vervorming toe, dat het geluid lekkerder maakt.

 

Ik heb deze versterker gekocht. Althans deels ruil deal, wat mij wel goed uitkwam.

Het is echter wel weer zo dat nu ik de versterker langer beluister ik wel vind dat het hoog sterker geaccentueerd wordt.

Maar het is niet schel. Wel is het laag erg goed en heeft de versterker mijn Synthese 1 (telefoon hoorn) goed onder controle wat weinig versterkers kunnen. Ik hoor meer details in opnamen die ik eerder niet hoorde. Maar ja toch een beetje te veel nadruk op het hoog naar mijn zin. Beetje als een Van Medevoort ma 240 die ik een blauwe maandag heb gehad. Of dit een blijvertje is? Zou KT 88 hier iets aan kunnen foefelen?

Link to comment
Share on other sites

Tja lastige vraag.

 

Als je ouder wordt ga je vanzelf minder hoog horen..

 

Misschien de tweeter een db of 2 verzwakken met een filter aanpassing?

 

Ben wel benieuwd of de versterker karakteristiek echt op loopt in het hoog, of dat het meer het wat andere geluid is van een klasse D versterker (dat las je ook vaak in de eerste review van op ICE gebaseerd versterkers, "open" geluid enzo).

Link to comment
Share on other sites

Ik heb deze versterker gekocht. Althans deels ruil deal, wat mij wel goed uitkwam.

Het is echter wel weer zo dat nu ik de versterker langer beluister ik wel vind dat het hoog sterker geaccentueerd wordt.

Maar het is niet schel. Wel is het laag erg goed en heeft de versterker mijn Synthese 1 (telefoon hoorn) goed onder controle wat weinig versterkers kunnen. Ik hoor meer details in opnamen die ik eerder niet hoorde. Maar ja toch een beetje te veel nadruk op het hoog naar mijn zin. Beetje als een Van Medevoort ma 240 die ik een blauwe maandag heb gehad. Of dit een blijvertje is? Zou KT 88 hier iets aan kunnen foefelen?

Aan de print te zien lijkt het op een wat oudere Tripath klasse-D. Klonk niet verkeerd maar de laatste UcD's klinken toch weer wat verfijnder.

 

B.t.w. Tripath zelf bestaat niet meer maar er is wereldwijd nog wel een grote hoeveelheid van hun chips beschikbaar.

 

;)

Link to comment
Share on other sites

Beste Duck-Twacy,

 

Jepe! deelde mee dat hij vond dat het hoog wat sterk geaccentueerd werd.

Jij lijkt daaruit te concluderen dat de hoge frequenties teveel versterkt worden.

En dat die dus ook te luid worden weergegeven.

Die conclusie lijkt me te snel getrokken.

 

Zou het niet meer een kwestie van "klankkarakter" kunnen zijn, dan van "lineariteit"?

Soms "klinken" versterkers verschillend, terwijl ze toch over de hele audioband nagenoeg identieke frequentie/amplitudekarakteristieken hebben (t.w. zo recht als een liniaal, meestal).

 

Dat Guido Tent het nodig vond om zijn UcD eindversterkers te combineren (eigenlijk: te integreren) met een buizen voorversterker, om een in zijn oren optimale muzikale tonaliteit te bereiken, is op z'n minst opmerkelijk.

Link to comment
Share on other sites

Best Spido,

 

Wat zou jij dan voorstellen? Een Cardas kabeltje om het warmer te laten klinken?

 

Overigens doelde ik min of meer ook op de "klank" in mijn slotzin. In veel van de reviews van de eerste klasse D versterkers (hoe heetten die piramide vormige Deense amps ook al weer, die gebasseerd waren op B&O ICE?) sprak men over een revolutionair helder en open geluid.

Link to comment
Share on other sites

"Het is echter wel weer zo dat nu ik de versterker langer beluister ik wel vind dat het hoog sterker geaccentueerd wordt."

 

Waarom probeer je dit niet op zijn minst te compenseren met de acoustical cards die bij je Synthese 1 horen?

Het kan zijn dat die ingreep "teveel" is, mar niet geprobeerd is een (hele goedkope) kans gemist....

 

een ex-Synthese 1 bezitter....

Link to comment
Share on other sites

"Het is echter wel weer zo dat nu ik de versterker langer beluister ik wel vind dat het hoog sterker geaccentueerd wordt."

 

Waarom probeer je dit niet op zijn minst te compenseren met de acoustical cards die bij je Synthese 1 horen?

Het kan zijn dat die ingreep "teveel" is, mar niet geprobeerd is een (hele goedkope) kans gemist....

 

een ex-Synthese 1 bezitter....

 

Ik kan dat idd wel eens proberen, heb er eigenlijk nooit wat mee gedaan.

Link to comment
Share on other sites

Seed bedankt voor de tip,daar was ik nog niet opgekomen ga ik zeker uitproberen

 

morgen, donerdag wil ik Le monstre uitproberen op de manger,

 

en eerlijke gezegd ben ik al tevreden met de tripath versterker en eentje er van wil ik modificeren

 

betere condensators, alps 100 kohm, en op een accu 12 volt, codensators blijft voor mij toch een smaak kwestie,

 

maar wat er nu in zit is puin. <_<

Link to comment
Share on other sites

Overigens doelde ik min of meer ook op de "klank" in mijn slotzin. In veel van de reviews van de eerste klasse D versterkers (hoe heetten die piramide vormige Deense amps ook al weer, die gebasseerd waren op B&O ICE?) sprak men over een revolutionair helder en open geluid.

Om even antwoord te geven op mn eigen vraag

http://www.acoustic-reality.com/articles/e...elityreview.pdf

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...