Jump to content

Het mooiste wat je ooit gehoord hebt


leobus
 Share

Recommended Posts

Hallo,

 

In de loop der jaren hebben we vast allemaal al heel wat sets gehoord. Beurzen, audioverenigingen, bij anderen thuis en natuurlijk in audiowinkels.

Wat vonden jullie nu sets die je zo thuis zou willen neerzetten ter vervanging van je eigen set (die natuurlijk op dit moment voor jou de beste is). Noem er drie en ook waar je ze gehoord hebt en waarom je ze zo goed vond. Over bedragen hoef je je geen zorgen te maken; de meesten onder ons kunnen dergelijke sets toch niet betalen.

 

Hieronder mijn rijtje. (1. heeft de meest indruk gemaakt enz.)

 

1)

CD loopwerk: Wadia Type ???

DAC/ voorversterker: Wadia type??

Eindversterkers: Lamm transistor monoblokken Type???

Boxen : Verity Parsifal

Bekabeling???

Gehoord in een hotelkamertje in Frankfurt op een beurs

Ik heb "Hotel california" van de Eagels daarop gehoord; nog nooit zo'n strakke impulsrijke bas gehoord.

Verder zeer detailrijk en niet vermoeiend muzikaal. De Verity's zijn mijn absolute favorieten.

 

2) (even gecopieerd uit de aankondiging)

Plattenspieler: VPI HRX (12.600

Link to comment
Share on other sites

de set van KT 88.

 

al zal ik je eerlijk zeggen of ik die met buizenbak en windschermen niet stiekem mooier vond dan de magnepans met UCD ;)

 

verder de set van mijn oom in amerika.

mc intosh in combi met hele hele hele grote oude JBL's B)

Link to comment
Share on other sites

Bij CAC in Leiden

speakers: Wilson Audio Watt/puppy 7

Voorversterker: Mark Levinson 326S

Einversterker: Mark Levinson 33H

CD speler: Mark Levinson 390s (kon ook een loopwek/DAC combo zijn geweest)

Bekabeling Cardas/NBS

 

Zelden heb ik een set zo dynamisch horen spelen. Het is alweer een paar jaar geleden dat ik deze set heb gehoord, maar het is nog steeds mijn referentie set. Ik heb sets gehoord die meer details lieten horen maar geen van de sets kon zo goed de muziek overbrengen.

 

Ook bij CAC

Speakers: Verity Audio (ik gok de parcifal)

CD speler: Nagra CDP

Versterking: Soulution

Bekabeling NBS/Cardas

 

Mischien wat minder dynamisch dan de eerste set, misschien wat gebalanceerder, beter laag. Een set die overdonderde door eenvoudig te klinken. Niks over the top. Gewoon muziek zoals het bedoeld is.

Link to comment
Share on other sites

Offtopic

Die McIntosh anniversary set moet dan wel een droom zijn voor je

http://www.mcintoshlabs.com/specialedition/default.asp

 

Leuk dat ze dat soort spul nog maken.

 

Ontopic

Bijna niet te zeggen. Ik was een keer erg geraakt door een ARC buizenset met kastdeur formaat electrostaten (bij Stafhost in Utrecht), maar de gedraaide muziek was wel erg audiofiel. De Audio-cube mede eigenaar (ben zijn naam even kwijt, Remco meen ik) wist ook altijd best mooie dingen te doen met Von Sweikert speakers op 47lab, maar de kamer akoustiek was fantastisch (kamer van 11 bij 7 met veel boekenkasten, meubels, dikke karpetten etc). Sodejuu zijn vorige set vond ik ook top en een demo van toplevel Audionote maakte ook best indruk. Of een zelfbouw Passlabs Aleph2 op B&W of...

Gekke was dat ze allemaal een eigen (ander) karakter hadden.

Link to comment
Share on other sites

De 3 mooiste sets die ik ooit heb mogen beluisteren, waren nog niet eens zo astronomisch geprijst.

 

Hier mijn top-3: (al zou de volgorde kunnen wisselen, aangezien ze alle 3 anders, maar even goed zijn imho)

 

Set 1. Een (gemodificeerde) AudioNote PP2 versterker: (http://www.audionote.co.uk/products/amps_power/p2_pp_01.shtml)

Philips SACD1000 CD-speler als bron, met een (wederom gemodde) AudioNote DAC. (type weet ik ff niet)

Luidsprekers waren Audio Note AN-J's . (foeilelijke kisten, met wat oubollig formaat en uitstraling)

 

De gehele set stond op een slaapkamer van zo'n 3 x 4 meter bij een kennis. Helaas heeft ie 'n jaar of 2 geleden de gehele set verkocht, en draait nu met een Jadis Orchestra, Jadis CD-speler en Canton Karat speakers. (ook niet verkeerd overigens)

 

De klank: Meeslepend, verslavend, extreem open/transparant, gedetailleerd, helder maar nimmer vermoeiend en met name stemmen klinken zo geweldig. De gangbare termen als lucht, 3D,etc komen allemaal in ruime mate om de hoek kijken. Dit is echt een set waarbij ik even aan niets anders meer denk en de tijd vergeet.

 

 

Set 2. Bij een kennis in mijn woonplaats, een zeer imposante set bestaande uit Audio Note versterker (alle typenr's weet ik zo niet meer, aangezien 't alweer enkele jaren geleden is) een MicroMega Solo CD-speler met losse DAC, en een paar manshoge (model koelkast) JBL hoornspeakers. De set staat in een doorsnee woonkamer van zo'n 24 m2 in een rijtjeshuis, en verder staat er ook bijna niets in de kamer, dan een paar stoelen en een TV.

(de helft van de kamer is puur gereserveerd voor de set)

 

Deze set bestaat voornamelijk uit 2e hands 'left-overs' van de persoon achter set-1.

 

De klank: fenomelaal. Groots, dynamisch, tastbaar, bijn 'griezelig' echt.

 

 

Set-3: Deze set is voor high-end normen nog best betaalbaar te noemen. (met name de versterker en speakers)

Het gaat om DE favoriete set van Rinsma HiFi. (althans,... voor zover ik weet. Ben er al enkele jaren niet meer geweest) Een Sonneteer Alabaster geintegreerde versterker, een AVID Volvere draaitafel met Hadcock arm en Grado element, en een paar kleine, maar o zo fijne, PENaudio Charisma speakers.

 

Klank: Zeer open, helder en toch met een bepaalde warme gloed (die me weleens deed denken aan de klank van de MF A1 klassieker uit de 80's), zeer dynamisch, meeslepend, pakkend. Ok, het diepste laag word niet weergegeven door deze kleine speakers. maar persoonlijk heb ik dat nog geen moment gemist. Het laag wat er uit komt is verbluffend.

Er word een heel ruimtelijk geluidsbeeld neergezet. (al moeten ze daarvoor wel 'midden in de kamer' staan)

 

Als ik nog 1 setje mag noemen die qua prijs/kwaliteit verhouding tot nu het meeste indruk op mij maakte, dan was dat voor mij m'n eerste kennismaking met Naim, via een kennis uit Assen, die me een keer uitnodigde om zijn setje te beluisteren.

Het zal ergens in 1993 zijn geweest. Het ging om een kleine (zowel qua formaat als vermogen) Naim Nait-2 versterker, een Rega Planar 3 (element onbekend) op Sound-Factory isolatie rack, en kleine Mission 760SE speakers (betere interne bekabeling) op Target stands.

Die avond vergeet ik nooit weer. De Klank was veel meer dan ik (vooroordeel) gezien de looks en prijs van 't geheel had verwacht!

Heel open, gedetailleerd, voldoende en strak laag. Een setje waarbij ik (net als bij de vorige 3 btw) waarschijnlijk vaak te laat m'n bed in zou komen, omdat deze set erg uitnodigde om telkens weer nieuwe muziek te beluisteren. Het klonk allemaal even meeslepend en 'involving'. (mits.... de opname goed was,...anders klonk 't maar matig!) Het grappig is dat ik een paar jaar geleden bij toeval weer in 't bezit kwam van diezelfde versterker. (dus niet hetzelfde type, maar exact diezelfde als die mij in 1993 zo deed verbazen). Via,via,via, kwam ie uiteindelijk, via MP weer terug naar z'n hometown. :D

 

 

Zo,...medunkt. Is 't toch weer een lang verhaal geworden,haha

 

cheers,

Alco

Link to comment
Share on other sites

1. Combo van Jadis / JM Lab.

15 jaar terug zijn er bij Vogelzang in Maastricht diverse demo's geweest van een aantal super sets.

O.a. een set van Sony a 150.000 gulden. Was goed aan te horen maar zag er niet uit. Kwamen ze op steekwagens binnen rijden... :blink:

Een tweetal weken laten stonden daar voor mij een tweetal onbekende merken: JM Lab en Jadis. Ik zat nog in het stadium Marantz / B&W, de merken die daar wel verkocht werden. Jadis werd er niet verkocht.

De speakers waren de Grand Utopia met daaraan vast een hele batterij aan eindversterkers. De hele wand stond vol.

Wat mijn mond deed openvallen was de diepte die ik waarnam. Geweldig... ik ben de hele dag blijven luisteren in mijn eentje. Geen animo schijnbaar. De zaak bestaat nu ook niet meer.

 

2. Bij een dealer in Duitsland toen ik mijn draaitafel ging ophalen heb ik een set gehoord van Mark Levinson. Volgens mij alles in de reference serie, speakers van Avalon Isis.

De acoustiek in die ruimte was prima.

 

3. Zo ook de laatste set, zeer recent beluisterd toen ik een tweedehands voorversterker ging ophalen. Set bestond uit Spectral voorversterker (DMC 20 II phono; die nu bij mij staat te spelen), Spectral eindversterker (DMA 100 II), Wadia CD speler, PS audio power plant en diverse dikke MIT Oracle kabels, speakers van Voce Divina. Zijn set staat ook op hifi.nl onder de naam Prisma

Ik moet zeggen in het uurtje luisteren heb ik nog nooit zo veel realisme gehoord. Die set klopte naar mijn mening helemaal, zeer zorgvuldig samen gesteld, zeer goed acoustieke ruimte. 3D Afbeelding ook heel mooi.

Snap niet dat hij niet tevreden was met zijn set, maar dat vond ik dan weer niet erg. Ik geniet nu elk uurtje van mijn aanwinst. :rolleyes:

 

Mark

Link to comment
Share on other sites

Offtopic

Die McIntosh anniversary set moet dan wel een droom zijn voor je

http://www.mcintoshlabs.com/specialedition/default.asp

 

Leuk dat ze dat soort spul nog maken.

 

Ontopic

Bijna niet te zeggen. Ik was een keer erg geraakt door een ARC buizenset met kastdeur formaat electrostaten (bij Stafhost in Utrecht), maar de gedraaide muziek was wel erg audiofiel. De Audio-cube mede eigenaar (ben zijn naam even kwijt, Remco meen ik) wist ook altijd best mooie dingen te doen met Von Sweikert speakers op 47lab, maar de kamer akoustiek was fantastisch (kamer van 11 bij 7 met veel boekenkasten, meubels, dikke karpetten etc). Sodejuu zijn vorige set vond ik ook top en een demo van toplevel Audionote maakte ook best indruk. Of een zelfbouw Passlabs Aleph2 op B&W of...

Gekke was dat ze allemaal een eigen (ander) karakter hadden.

 

 

nah. gaat me meer om deze jbl's

 

49554d1241203837-jbl-l-100-jbl4350studiomonitors.jpg

 

snappie ;)

Link to comment
Share on other sites

snappie ;)

Niet helemaal, heb het niet over JBL gehad. Vind die 4350 een beetje rommelig

 

Vind ik zo'n TAD 2401 mooier.

 

 

nee

ik had het over jbl en mcintosh.

jij gaat in op mc intosh

ik zeg "gaat me meer om jbl.".............snappie :confused:

 

ik heb niet veel met mc intosh.

 

 

waarin vind je ze rommelig dan?

Link to comment
Share on other sites

Na meer als 40 jaar met deze mooie en bijzondere hobby bezig geweest te zijn, en na van alles en nog wat gebouwd en beluisterd te hebben.

Is dit de set voor mij geworden die echt mooi klinkt.

 

 

Met de KLIPSCH P-38F luidsprekers

En de TUBE ELYSIUM APOTHEOSES mono buizenversterkers op het Mid/Hoog.

En de VINCENT SP 993 op het laag(Door twee potmetertjes aan de ingangen te zetten is de GAIN gelijk gesteld aan die van de Apotheoses)

Voorversterker is de AUDIO RESEARCH LS 25 MK2

De SA(CD) spelers zijn een gemodificeerde MARANTZ SA-11S1.

En een DENON DVD 2910 cd-sacd speler

Luidsprekerkabels:W&M Audio LS-1,Van Den Hul The Wind MK2.

Siltech LS80 G3

Interlinks: Zelfbouw RG59,Zelfbouw,Croneberg Serie3 en

JVG interlink, XLR interlink: SIGN&AUDIO en W&M Audio BC-1

Stekkerdozen:Zelfbouw

Netkabels:Zelfbouw met LAPP kabel en Kopp stekkers

Aparte Stroomgroep: met LAPP kabel

 

 

P1010044.JPG

Link to comment
Share on other sites

Na meer als 40 jaar met deze mooie en bijzondere hobby bezig geweest te zijn, en na van alles en nog wat gebouwd te hebben.

Is dit de enige set voor mij geworden die echt bijzonder mooie klinkt

 

 

Met de KLIPSCH P-38F luidsprekers

En de TUBE ELYSIUM APOTHEOSES mono buizenversterkers op het Mid/Hoog.

En de VINCENT SP 993 op het laag(Door twee potmetertjes aan de ingangen te zetten is de GAIN gelijk gesteld aan die van de Apotheoses)

Voorversterker is de AUDIO RESEARCH LS 25 MK2

De SA(CD) spelers zijn een gemodificeerde MARANTZ SA-11S1.

En een DENON DVD 2910 cd-sacd speler

Luidsprekerkabels:W&M Audio LS-1,Van Den Hul The Wind MK2.

Siltech LS80 G3

Interlinks: Zelfbouw RG59,Zelfbouw,Croneberg Serie3 en

JVG interlink, XLR interlink: SIGN&AUDIO en W&M Audio BC-1

Stekkerdozen:Zelfbouw

Netkabels:Zelfbouw met LAPP kabel en Kopp stekkers

 

Aparte Stroomgroep: met LAPP kabel

 

 

P1010044.JPG

Ik dacht al als Henk93 reageert, dan noemt hij zijn eigen set als enige en wel nummer 1! :)

Link to comment
Share on other sites

en als ie er een plaatje van kan posten.........................

al heeft ie een nieuw kleedje liggen

Link to comment
Share on other sites

Ik dacht al als Henk93 reageert, dan noemt hij zijn eigen set als enige en wel nummer 1! :)

 

Zal ik m'n eigen set dan ook maar op nummer 1 plaatsen? :D

Nee, nu weer serieus ondanks het feit dat ik zeer content met mijn eigen set ben. Ik heb gedurende vele jaren heel veel moois gehoord, zowel op shows als bij mensen thuis. Diverse sets zijn me om bepaalde redenen bijgebleven zoals diverse luistersessies bij Theo Pruijs tijdens de Firato, de demo in de jaren '90 in een hotel in Amsterdam met Voce Divina en Cello en de sessie met Wilson Audio Maxx, Halcro mono's en Mark Levinson 32 Ref en 390S bij Mijn Hifi een paar jaar geleden.

De luistersessie met de set van Ron Ploeger in 2003 wil ik in het bijzonder noemen. De speakers zijn al eerder genoemd in dit topic, Voce Divina, waarvan ik toen de MK3-versies heb gehoord met transistor voorversterker, buizen eindversterkers en een fantastische draaitafel. De Divina's klinkend ongelofelijk realistisch en zetten een fenomenaal 3-D plaatje neer. Als geheel klonk deze set fantastisch met als enige zwakke plek het gemis aan

Link to comment
Share on other sites

Moeilijk... welke sets zijn mij het meest BIJGEBLEVEN.... of wat het mooiste KLONK...??

 

M'n eigen set laat ik er maar buiten, Maar eigenlijk hoort die zowel in het eerste lijstje als in het tweede...( B) )

 

Het meest bijgebleven:

 

1. De toren in de oude winkel van Vogelzang aan de Willemstraat... Met zo'n prachtige 26cm spoelenrecorder bovenin (ong 1970)

2. De Grote Genesis set op 'n Show in Duitsland (ong 1999)

3. De set van Jerry... ;)

 

Het mooist klonken:

 

1. De Sonore luidsprekers in Rotterdam en Hoogvliet

2. De grote Burmesterset op op 'n show in Duitsland (Waar Dieter zelf demonstreerde)

3. De Magnepan 20.1 op Mark Levinson towerversterkers bij 'n goede audiokennis.

4. De Wilson Watt/Puppy/Whow op Jeff Roland met Wadia als bron.

5. De set van Guido Tent met de kleine Ensemble speakers

6. De set van Hansko (d.d. febr 2010)

 

Dit zijn de sets die me het eerst binnen schieten... Er zijn er zeker nog, die ik gehoord heb maar me nu niet te binnen schieten.

 

Ik heb ondertussen heel veel sets gehoord en die zijn niet altijd bijgebleven. Ik heb ook geleerd dat wat ik mooi vind door anderen helemaal niet als dusdanig werd ervaren. Vooral bij extreem opgebouwde sets (dipolen, buizen, hoorns enz) verschillen de meningen enorm.

 

:)

Edited by Hans van Liempd
Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck

Ik heb altijd het idee gehad dat ik die sets het mooist vond klinken waar de eigenaar heel veel plezier had in zijn/de muziek die er op de set werd gedraaid. Dat werkt heel aanstekelijk, veel aanstekelijker in ieder geval dan de apparaten. Al zijn er wel heel mooi en goed klinkende sets, zonder de man/vrouw &zijn/haar persoonlijkheid erbij blijft het maar techniek.

Link to comment
Share on other sites

Wat is het mooiste wat ik ooit heb gehoord..

 

Ik denk dan aan de mastering-suite van Galaxy studios. dCS converters, SPL controller, Perreaux 350P (gemod) en de Egglestonworks Savoy.

 

mastering-suite_galaxy.jpeg

 

 

Daarnaast klinkt surround op onze setup in Soest ook helemaal te gek. Meitner Design converters, Meitner monitor controller, Theta 5-channel eindversterker, 5x Dunlavy SC-IV en B&W ASW855 sub.

 

3987977037_4bd3993bf3.jpg

Link to comment
Share on other sites

Na meer als 40 jaar met deze mooie en bijzondere hobby bezig geweest te zijn, en na van alles en nog wat gebouwd en beluisterd te hebben.

Is dit de set voor mij geworden die echt mooi klinkt.

 

 

Met de KLIPSCH P-38F luidsprekers

En de TUBE ELYSIUM APOTHEOSES mono buizenversterkers op het Mid/Hoog.

En de VINCENT SP 993 op het laag(Door twee potmetertjes aan de ingangen te zetten is de GAIN gelijk gesteld aan die van de Apotheoses)

Voorversterker is de AUDIO RESEARCH LS 25 MK2

De SA(CD) spelers zijn een gemodificeerde MARANTZ SA-11S1.

En een DENON DVD 2910 cd-sacd speler

Luidsprekerkabels:W&M Audio LS-1,Van Den Hul The Wind MK2.

Siltech LS80 G3

Interlinks: Zelfbouw RG59,Zelfbouw,Croneberg Serie3 en

JVG interlink, XLR interlink: SIGN&AUDIO en W&M Audio BC-1

Stekkerdozen:Zelfbouw

Netkabels:Zelfbouw met LAPP kabel en Kopp stekkers

Aparte Stroomgroep: met LAPP kabel

 

 

P1010044.JPG

 

Als ik dit had zou ik nooit meer muziek draaien. Dat zou me teveel afleiden van de installatie...Wat ontzettend mooi is dit!

Link to comment
Share on other sites

een Audio Note set in de winkel van De Jong Systems toen hij nog in dat tempeltje op het Rijswijkseplein in Den Haag zat.

 

dat was bijna het aanwezig zijn bij een live voorstelling. bijna omdat de artiest ontbrak.

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Ik was daar op de openingsdag. Er was ook een bandje

 

En sushi met echte wasabi. ^_^

 

Het was de luister sessie waar ik ook naar refereerde hierboven. Vond wel dat er wel erg veel micro detail te horen was (ik hoef niet alles te horen wat er in de mond van een zanger/zangeres of fluitist plaats vind)

Link to comment
Share on other sites

Guest Kraus vonBentinck
En sushi met echte wasabi. ^_^

zolang er maar tonijn op de sushi zat is dat okay. :cool2:

Er worden wel mooie spulletjes aangedragen trouwens.

Link to comment
Share on other sites

Hallo,

 

Leuke reacties allemaal.

Het maakt bij mij wel een paar "Ah ha Erlebnisse" los, moet ik zeggen.

De Ensembles van Guido, die Hans noemt, vond ik ook al een paar keer indrukwekkend. Maar toch niet zodanig dat ik ze thuis zou neerzetten ter vervanging van mijn set.

Audiopaul noemde de Voce Devina's. Die heb ik een keer bij More Music gehoord; maar dan de kleintjes. Ook met Cello versterking trouwens. Dat was ook prachtig, maar wel een gemis in het laag.

Wat vooral opvalt, is dat er net zoveel smaken zijn als mensen. Er zitten voor mij namelijk ook sets bij die ik dus gewoon NIET mooi vind. Gelukkig is mijn mening echter alleen voor mij van belang.

 

Groet,

 

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...